درباره مدیریت ارتباط با صنعت

اهداف و وظایف(آیین نامه مرکز  ارتباط با صنعت و جامعه و پژوهش‌های کاربردی)

مقدمه

 این مرکز به عنوان زیر مجموعه ای از معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا راه اندازی گردیده است. این مرکز در راستای تسهیل و ارتقاء ارتباط دانشگاهیان با صنعت و جامعه به منظور نیل به خودکفایی، رفع نیازهای صنعت و جامعه و افزایش توانمندی های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در راستای نیازهای جامعه گام بر میدارد.

ماموریت

  • ارتقاء دستاوردهای علمی و فناوری و ارتباط با صنایع و همچنین جامعه و به منظور نیل به خودکفایی؛

  • تقویت و بارور کردن بنیه دانش در زمینه نیازهای صنعت و جامعه.

اهداف

  • استفاده از توانایی ها و پتانسیل دانشگاه برای رفع نیازهای پژوهش و فناوری صنعت و جامعه و ارائه خدمات مشاوره ای به دستگاه های اجرایی و صنایع کشور؛

  • ایجاد زمینه های لازم جهت تولید و رشد علم و فناوری مورد نیاز کشور با انجام پژوهش های تقاضا محور، مشتری گرا و اثربخش در جامعه و صنعت با در نظرگیری اهداف ملی؛

  • ارتقاء کمی و کیفی ارتباط دانشگاه با مراکز اقتصادی و صنایع در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی؛

  • قانونمند کردن نحوه ارتباط دانشگاهیان با مراکز خارج از دانشگاه.

راهبردها

  • ترویج و تسهیل ارتباط بین اساتید و دانشجویان با صنایع و سازمان‌ها؛

  • ایجاد مشوق‌هایی در جهت ترغیب دانشگاهیان به همکاری با صنایع و سازمانها؛

  • معرفی توانایی ها و پتانسیل‌های دانشگاه با صنایع و سازمان‌ها در برطرف نمودن مشکلات آنها؛

  • حضور فعال در نمایشگاه های تحقیقاتی با هدف ارائه طرح های تحقیقاتی منتخب دانشگاه؛

  • برگزاری نشست­های مشترک بین اعضا هیئت علمی و مدیران صنایع، مسئولین سازمان­ها و ... و هیاًت مدیره های شهرک­های صنعتی و کشاورزی؛

  • برقراری ارتباط موثر با صنایع برای جذب پروژه­ های صنعتی، ارتقای کارآموزی و کمک به اجرای قانون استفاده حداکثر از توان فنی و مهندسی و لایحه خرید دانش فنی؛

  • ایجاد تسهیلات و در امر بهره­ گیری مراکز صنعتی از امکانات دانشگاه و بالعکس.

واحدها:

این دفتر شامل چهار واحد می‌باشد:

1- واحد ارتباطات و امور قراردادها

به ثمر رسیدن یک پیشنهاد طرح و موفقیت در جذب اعتبارات پژوهشی مستلزم پیگیری­های مستمر و مذاکره­های دقیق وجدی است. این بخش وظیفه پیگیری مستمر و مذاکره ­های دقیق و جدی با مراکز خارج از دانشگاه را دارد و اعضاء هیئت علمی و ساختارهای پژوهشی را در انجام مراحل تصویب و انعقاد قراردادهای پژوهشی یاری می کند.

وظایف:

  • تحلیل مستمر مخاطبین صنعتی و پژوهشی دانشگاه با هدف تعیین فصل مشترک بین علایق و منافع دانشگاه و مخاطبین صنعتی و سازمانی بیرونی آن؛
  • اخذ اولویت­های پژوهشی شرکت­ها، سازمان­ها، ادارات و ... و اعلام آن به اساتید و محققین؛
  • معرفی توانمندیها و ظرفیت‌های دانشگاه به بخش صنعت و جامعه؛
  • ارائه خدمات فنی و مشاوره­ای و انجام طرح­های تحقیقاتی و خدماتی با مراکز صنعتی  و سازمان­ها و ارگان­ها و موسسات در قالب انعقاد قرارداد فیمابین؛
  • ارتباط و همکاری با مراکز صنعتی و ... به منظور استفاده صاحب نظران و متخصصین این واحدها از امکانات آزمایشگاهی و کتابخانه­ای واحدهای دانشگاه؛
  • اطلاع رسانی به صنایع کشور در خصوص طرح های تحقیقاتی کاربردی انجام پذیرفته شده توسط اعضاء هیات علمی دانشگاه و امکانات پژوهشی موجود در دانشگاه؛
  • عقد قراردادهای کلی و یا موضوعی برای انجام طرح های مورد توافق با مراکز صنعتی، سازمان­ها و ....؛
  • تعیین مجریان داخلی قراردادها از بین اعضای هیات علمی دانشگاه با نظر کارفرما و اعطای کلیه اختیارات مالی مورد نیاز مجریان جهت انجام سریع و دقیق تعهدات قراردادها؛
  • نظارت بر حسن انجام قراردادهای دانشگاه و تامین رضایت کارفرمایان در چارچوب قراردادهای فیمابین؛
  • دریافت پیشنهادیه های تحقیق واصله از دانشکده ها و اعلام آن به مخاطبین بیرونی و در صورت پذیرش پیشنهادیه‌­ها، قرارداد صنعتی فی مابین معاونت پژوهشی دانشگاه (مجری) و صنعت (کارفرما) منعقد می­شود؛
  • تهیه و تبادل تفاهم ­نامه و قراردادهای کلی فیمابین دانشگاه و سایر بخشها؛
  • هماهنگی برای بازدیدهای علمی و تحقیقاتی اساتید و دانشجویان از صنایع کشور؛
  • ارائه و معرفی توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی اساتید به صنعت؛
  • انجام امور مربوط به راه اندازی و به روز نگهداری وب سایت ارتباط با صنعت؛
  • ساماندهی و اجرای طرح‌های فرصت مطالعاتی داخلی اعضای هیات علمی و پسادکتری صنعتی.

2- واحد مالکیت فکری و صنعتی

با توجه به اهمیّت تولید علم و فرهنگ بومی و تجاری سازی آن و نقش برجسته و مهّمی که دانشگاه و اساتید و دانشجویان می‌توانند در توسعه علم و گسترش خلاقیت و نوآوری ایفا نمایند، لازم است دانشگاهیان از دارائی‌های فکری خود در راستای تبدیل علم به ثروت حفاظت نمایند.

وظایف

  • کمک به تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه از طریق تدوین و ثبت اختراعات و انجام مذاکرات تخصصی جهت فروش فناوری حاصله و یا ایجاد شرکتهای زایشی از دانشگاه؛
  • انجام وظیفه نمایندگی منطقه ای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارزیابی تخصصی اختراعات داخل و خارج دانشگاه و انعکاس آن به مجاری ذیربط؛
  • برگزاری دورهای آموزشی و مهارت افزایی در زمینه ثبت اختراع و مالکیت فکری؛
  • برنامه ­ریزی و همکاری جهت شرکت پروژه های دانشگاه در جشنواره بین المللی خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره رازی؛
  • برگزاری جشنواره پروژه ­های برتر دانشجویی با همکاری صنعت.

 3. واحد امور کارآموزی و کارورزی

هر چند دانشگاه محل توسعه و بسط علم و دانش است، با این وجود، توجه به کسب مهارت‌های فنی و مهندسی در کنار این دانش‌ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. وجود آزمایشگاه‌های متعدد و گذراندن دوره‌های علمی و آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها بخشی از فرآیندهای کسب مهارت را فراهم می‌آورد. با این وجود، توسعه روزافزون و سریع فناوری‌ها و تنوع تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته تولیدی و تحقیقاتی در صنایع، لزوم به کارگیری روش‌های متنوع برای ارتقاء سطح مهارت دانشجویان را ضروری می‌سازد. واحد کارآموزی برای آشنایی فارغ التحصیلان کارشناسی با دستگاه­های مرتبط به رشته تحصیلی آنها که هم ماهیت آموزش و هم ماهیت ارتباط با صنعت دارند برنامه ­ریزی و فعالیت می­کند.

همچنین دانشگاه  طی هماهنگی با صنایع مختلف، دانشجویان سال آخر و در آستانه فارغ‌التحصیلی را جهت گذراندن دوره‌ کارورزی و حضور یافتن در محل کار همانند یک شاغل معرفی نماید تا ضمن آشنایی با محیط‌های شغلی، صنعت نیز در صورت نیاز بتواند از میان ایشان افرادی را استخدام نماید.

وظایف:

  • اعلام نیازهای کارآموزی و کارورزی دانشگاه به صنایع و سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی؛
  • جذب سهمیه­های کارآموزی از صنایع و اعلام آنها به دانشکده­ها؛
  • جایابی و معرفی محل­های کارآموزی جهت دانشجویان کلیه واحدهای دانشگاهی؛
  • راهنمایی و هدایت دانشکده­ها برای دنبال کردن روند اجرایی کارآموزی؛
  • نظارت و ارزیابی اثر بخش کارآموزی؛
  • تلاش برای بهبود و ارتقاء کیفیت این دوره ­ها؛
  • پیگیری امور مربوط به دوره های خاص کارآموزی از جمله طرح­های اینترنشیب و طرح ادغام پروژه کارشناسی و کارآموزی.

4- واحد مهارت افزایی

افزایش و ارتقاء توانمندیهای تجربی و کاربردی دانشجویان و فارغ‌الحصیلان دانشگاهی در راستای نیازهای صنعت و جامعه گام بسیار مهم وو اساسی جهت تسهیل ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار می‌باشد. همچنین افزایش مهارت های نیروی انسانی واحد های صنعتی و سازمان‌ها یکی از گام های موثر در رسیدن به صنعت و جامعه‌ایی منسجم و بهره‌ور است.

وظایف

  • برگزاری کلاس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و تخصصی و عمومی برای دانشجویان متناسب با نیاز های واحدهای صنعتی و سازمانها؛
  • ترغیب و جذب جامعه دانشگاهی به دوره های آموزشی؛
  • اعزام دانشجویان جهت دوره های آموزشی به صنایع؛
  • تهیه برنامه‌های ترویجی، آموزشی و پژوهشی در زمینه مهارتهای صنعتی و اجتماعی با همکاری و همفکری اعضای هیات علمی و سازمان فنی‌ و حرفه‌ایی کشور؛
  • شناسایی نیازهای آموزشی صنایع و ارائه خدمات آموزشی و بازآموزی کارکنان و متخصصین مراکز صنعتی، سازمان­ها و ارگان­ها و موسسات در قالب آئین نامه­ های آموزشی مربوط.