پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
Associate Professor
Update: 2024-12-21
Esmaeel Balali
Faculty of Economics and Social Sciences / Department of Social Sciences
Master Theses
-
مطالعه ی کیفی گشت زنی اینترنتی (سایبرلوفینگ) دانش آموزان دوره دوم متوسطه در شهر همدان
2022اینترنت به عنوان یکی از کارآمدترین رسانه های جهانی برای برقراری ارتباط و تعامل بین المللی، نقش تعیینکنندهای در انتقال فرهنگ و اطلاعات ایفا میکند. یکی از پدیدههای نوظهور مرتبط با اینترنت، پدیدهی سایبرلوفینگ (بیهودهگردی در اینترنت) است. شخصی که به درستی از وقت خود استفاده نمیکند و به جای انجام امور مربوط به کار خود، با استفاده از فضایی که اینترنت در اختیار او قرار میدهد، زمان مفید زندگی خویش را به هدر میدهد. نوجوانان به طور فزایندهای مدت نسبتاً زیادی از اوقات فراغت خود را صرف این فضاها میکنند و سبک زندگی آنها شامل رفتارها، نگرشها و نظرات و دیدگاههای آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. علاوهبراین؛ استفادهی از این فضاها موجب کمرنگ شدن روابط اجتماعی و عاطفی در جامعه میگردد و نوجوان را به انزوا و گوشهگیری میکشاند و همچنین در سلیقه وی انحراف ایجاد میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفی پدیده ی سایبرلوفینگ و شناسایی شرایط و عواملی (علّی، مداخلهگر، زمینهای) که بستر رشد آن را به وجود آورده اند، می باشد و در ادامه به راهکارها و پیامدهای این پدیده می پردازد. این پژوهش از نظریات کاتز، گربنر، لازارسفلد، بندورا، کوهن، مرتن، گلیرز، برگس، هیروشی و ... استفاده کرده است. روش مطالعه در این پژوهش کیفی و با رویکرد گراندد تئوری است. داده ها با استفاده از فن مصاحبه عمیق و مسأله محور گردآوری شده اند. جامعه هدف، دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان و نمونه ی هدف از طریق نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع نظری و با در نظر گرفتن تنوع دیدگاهها، 18 نفر از دانشآموزان دختر و پسر است. در نهایت با تحلیل متن مصاحبههای نوشته شده به روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش شامل 20 مقوله اصلی و 57 مفهوم می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که تعارضات درون خانواده، عدم پذیرش در اجتماع، وضعیت بحرانی در جامعه، محبوبیّت اینترنت، رواج فرهنگ مصرف گرایی، عدم مشغولیت و... از عوامل موثر بر رشد و گسترش سایبرلوفینگ در میان دانش آموزان است. بر همین اساس جدولهای مفهومی و الگوی پارادایمی پژوهش ارائه شد.
-
بررسی کیفی تجربه زیسته زنان دارای ازدواج دوم در همدان
2021پدیده ای به نام طلاق یک واقعیت اجتماعی است که به دلایل مختلف به وجود می آید . با افزایش طلاق ، ازدواج دوم نیز به پدیده ای شایع تبدیل شده است . زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند ، انجام طلاق و ازدواج دوم برای آنان بسیار سخت تر از مردان است. با توجه به نقص پژوهش های موجود در این حیطه، پژوهش حاضر به مطالعه تجربه زیسته زنان دارای ازدواج دوم پرداخته است. این پژوهش، تجربه زیسته زنان را از زمان ازدواج اول تا یک سال پس از انجام ازدواج دوم به صورت یک فرایند مورد بررسی قرار می دهد. دستیابی به هدف پژوهش که پرداختن به تفکر عمیق افراد مورد مطالعه و درک لایه های ذهنی و تفسیری زنان در مورد ازدواج دوم است ، با روش پژوهش کیفی بهتر قابل دستیابی است . این پژوهش کوشیده است از طریق روش پدیدارشناسی و مصاحبه نیمه ساختاریافته به این مهم دست یابد. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری با 52 نفر از زنان 28 تا 49 ساله شهر همدان مصاحبه صورت گرفته است وکوشش شده است که افراد نمونه از تمام مناطق شهر همدان ، انتخاب شوند تا پراکندگی و ویژگی های مختلف جامعه هدف را ، اعم از پایگاه های اجتماعی _ اقتصادی و فرهنگی متعدد، در بر گیرد. از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه ها، 7 مقوله ، 20 مضمون اصلی و 79 زیر مضمون استخراج شد که می توانند تجربیات زیسته زنان از ازدواج دوم را به تصویر بکشند. ازدواج دوم مقوله ای پر رمز و راز است که از جهات مختلف قابل بحث است و مطالعه آن جز در بستر فرهنگ و اجتماع میسر نمی باشد. از آن جا که ازدواج دوم با آگاهی و اختیار بیشتری همراه است ، می تواند به سوی اهداف متنوع سامان یابد. با توجه به وجود تفاوت های فردی میان زن ها ، میان ازدواج دوم آن ها نیز تفاوت هایی وجود داشت .نکته مهم در ازدواج دوم این است که این خانواده ها به دنبال یک فقدان و شکست شکل می گیرند و افراد با ازدواج دوم درصدد حل و درمان مشکلات ناشی از جداییشان هستند. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است زنان براساس تجربه زیستشان از ازدواج دوم به دو گروه اصلی تقسیم می شوند. گروهی ازدواج دوم خود را بسیار مثبت ارزیابی می کردند و به دنبال خوشبختی بودند چرا که این گروه زندگی را ذاتا ارزشمند می دانستند. به اعتقاد این گروه ما وظیفه داریم خوشبختی را کشف کنیم. بنابراین این زنان تلاشی آگاهانه و مستمر برای کشف خوش
-
مطالعه تجربه زیسته زنان مبتلا به خشونت خانگی و کشف ریشه های اجتماعی آن در شهر همدان
2020خشونت علیه زنان توسط همسران ، مسئله ای فراگیر و شایع در تمام جوامع است. سازمان بهداشت جهانی در اوّلین مطالعۀ جهانی خود دربارۀ خشونت علیه زنان نتیجه گرفته است که در هر 18 ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می گیرد. اهمیت یافتن مسألۀ سلامت زنان از یک طرف و از طرف دیگر پیامدهای خشونت علیه زنان در آیندۀ جوامع باعث شد در این تحقیق سعی در کشف ریشه های اجتماعی بروز خشونت علیه زنان توسط همسران آنها داشته باشیم. خشونت های خانگی تحت تأثیر دو دسته از عومل اساسی قرار دارند؛ از سویی عوامل فردی و روانی و از سوی دیگر عوامل اجتماعی و ساختاری. بیشتر پژوهش ها نشان می دهند عوامل اجتماعی، نقش اصلی و بارزتری در بروز پدیدۀ خشونت دارند تا عوامل روانی و فردی. در بخش ملاحظات نظری، از دیدگاه های ستمگری ساختار اجتماعی، ستمگری جنسی، جامعه پذیری جنسیتی و هماهنگی فرهنگی استفاده شد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسانه (تجربۀ زیستۀ زنان قربانی) با 18 زن قربانی مراجعه کننده به پزشکی قانونی همدان در سال 1398 مصاحبه صورت گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات لازم، در قسمت تحلیل داده ها، 17 مفهوم اصلی و 57 مفهوم فرعی حاصل شد. مفاهیم اصلی مشتق شده از دیدگاه های زنان، به دو دستۀ ساختاری و زمینه ای تقسیم گردید. زنان قربانیِ خشونت، مضامین ستمگری جنسی، جامعه پذیری جنسیتی، مسائل اقتصادی و نقش قانون را به عنوان عوامل ساختاری دخیل مطرح کردند. همچنین ویژگی های شخصیتی مردان و نحوۀ جامعه پذیری آنان توسط خانواده ها را، عوامل زمینه ای می دانستند. زنان قربانی اذعان نمودند که عملاً تحت فشارهای اجتماعی، مدام در مقابل خشونت همسران، گزینۀ "سکوت " را اختیار نموده و ادامۀ زندگی مشترک را بر پذیرش داغ ننگ طلاق ارجح می دانند
-
مطالعه کیفی پرمصرفی از نگاه مردم شهر همدان
2020زندگی انسان همواره با مصرف عجین بوده است. مصرف روزانه غذا، انسانهای اولیه را برای ادامه حیات وادار به شکار و گرد آوری غذا و رفته رفته بسمت تولید و کشاورزی پیش رانده است . بنابراین می توان گفت ؛ مصرف، انگیزه و نیروی محرکه انسانها برای کار و تلاش و پویایی بوده است . همین عامل حرکت و تلاش که منجر به تولید نیز شد، این فکر را به ذهن انسان متبادر نمود که مصرف بیشتر ، تولید بیشتر را به همراه خواهد داشت. در قرون وسطی ، مفهوم مصرف به طور قابل ملاحظه ای با آنچه امروز از آن فهم می شود، متفاوت بود. برای اکثریت جمعیت زمین، مصرف مبتنی بر رفع نیاز و بقای روزمره بود. . اما در قرن هجدهم ، با شروع مراحل اولیه صنعتی شدن، سرمایه داری مصرفی نیز شکل گرفت. . با رشد صنعتی شدن در طول قرن نوزدهم، ثروت بیشتری بین مردم و اقشارجامعه توزیع شد؛ به طوری که سرمایه داری صنعتی کم کم اقتصاد اجتماعی اروپای غربی و آمریکای شمالی را تحت نفوذ خود در آورد. فراوانی و رونق، الگوهای مصرف را تغییر داد و نقش اساسی تری را در زندگی مردم ایفا کرد. در گذر زمان و با افزایش اهمیت مصرف ماهیت مصرف با گذشته متفاوت شد بطوری که رفته رفته و در عصر حاضر اشکال مختلفی برای مصرف را شاهد هستیم. و به تبع از منظر دانشمندان علوم مختلف اهمیت بسزایی داشته است. تا آن جا که تولید نیز متناسب با مصرف، طراحی ، برنامه ریزی و اجراء می گردد که این امر در جامعه ما نیز مصداق دارد. در این بین در علوم جامعه شناسی و اقتصاد و ادبیات رسانه ای، اهمیت و اشکال مختلف مصرف مورد توجه قرار گرفته است. مطاعلات و اصطلاحات بسیار در این زمینه شاهد این مدعاست. از اشکال مختلف حوزه مصرف در جامعه شناسی میتوان به مصرف گرایی، مصرف متظاهرانه، مصرف انبوه اشاره نمود.مصرف از منظر جامعه شناختی سیر تحولی داشته و فرایندی می باشد، بنابراین مصرف: «فرآیند استفاده از کالاها ، خدمات و تولیدات» تعریف می گردد. از سویی در روزگار جدید در جامعه با مساله ای بنام پرمصرفی روبرو هستیم که اصطلاحی است که در ادبیات اقتصادی و رسانه ای به کار می رود.در یک کلام پرمصرفی در چارچوب جامعه شناختی بنابرتعریف ما ؛«پرمصرفی:فرآیند استفاده گسترده و بی قاعده و خارج از استاندارد های پذیرفته شده ازکالاها ، خدمات و تولیدات » است. در این مطالعه با توجه به پرمصرفی در شهر همدان ما بر آنیم که با رویکرد کیفی و
-
مقایسه ی علل و پیامدهای تاخیر در ازدواج دختران 25 سال و بالاتر شهر همدان و روستای دستجرد لالجین
2020این تحقیق با هدف مقایسه ی علل و پیامدهای تاخیر در ازدواج دختران 25 سال و بالاتر شهر همدان و روستای دستجرد لالجین انجام شده است. روش: این پژوهش با بهره گیری از رویکرد کیفی و پدیدار شناسانه ی تجربه ی زیسته دختران مجرد با تکنیک مصاحبه ی عمیق فردی صورت گرفت که پس از مصاحبه با 21 نفر در شهر همدان و 8 نفر در روستای دستجرد لالجین به اشباع نظری رسیدیم. یافته ها: بر اساس دیدگاه مشارکت کنندگان، علل و پیامدهای تاخیر در ازدواج در شهر در مرحله ی اول کد گذاری 71 مفهوم بدست آمد که در مرحله ی بعدی به 23 مقوله ی محوری تقلیل داده شد. در روستا نیز در مرحله ی اول کد گذاری 24 مفهوم بدست آمد که در مرحله ی بعدی به 15 مقوله ی محوری تقلیل داده شد. علی رغم تفاوت هایی که در دیدگاه های دختران این دو محیط دیده می شود، در اظهارات آنان موارد مشترکی نیز یافت می شود. مضیقه ی ازدواج و گرایش مردان به گزینش همسر جوان که شرایط زمینه ای تاخیر در ازدواج دختران محسوب می شوند، دو مقوله ی مشترک از اظهارات این دختران است. در ارتباط با پیامدهای تاخیر در ازدواج، در مقایسه شدن مکرر با همسالان و بد دهنی و فحاشی از سوی خانواده، افزایش انتظارات خانواده در زمینه ی خدمات رسانی، نگاه های معنادار، طعنه و کنایه، طرد و پچ پچ از سوی اطرافیان،مسائل و مشکلاتی از قبیل وارد شدن فشار مضاعف از سوی خانواده، کاهش روابط اجتماعی، فرصت سوزی و سپری شدن دوران جوانی، تغییر معیارهای ازدواج و انصراف از مواضع قبلی خود، دغدغه و نگرانی رسیدن به تجرد قطعی و اجبار به ازدواج با افراد نامناسب، احساس افسردگی، نذر و نیاز و سپردن به دیگران برای یافتن همسر جهت رهایی از وضعیت موجود و عدم پذیرش اجتماعی از سوی جامعه، تجربه ی مشترکی دارند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت و ضرورت ازدواج در میان افراد و جامعه، این دختران داغ ننگ حاصل از تجرد را با خود حمل می کنند و برچسب ترشیدگی و پیر دختر بودن به آنان زده می شود. این دختران دچار توقف مرحله ای در زندگی شده اند و دوره ی تجرد آنان طولانی شده است که این خود به مثابه ی فرصت سوزی برای مراحل بعدی زندگی است.
-
بررسی کیفی محتوای پروفایل های زنان در فضای مجازی در میان دانشجویان دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی
2019در سال های اخیر، گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و عضویت در شبکه های اجتماعی رشد چشمگیری داشته است. با توجه به همه گیر شدن شبکه های اجتماعی، حضور زنان در این شبکه ها و تاثیرات این شبکه ها بر زندگی آنان اهمیت بسزایی دارد. این تحقیق ضمن مروری بر فضای مفهومی و استفاده از نظریه های اشاعه، استفاده و رضامندی، کاشت، یادگیری اجتماعی و همچنین نظریه حوزه عمومی هابرماس، کاستلز و گیدنز تلاش می کند محتوای کیفی پروفایل های زنان در فضای مجازی را بررسی کند. بر پایه نتایج بررسی شده، گذاشتن هرنوع عکسی در صفحه پروفایل علاوه بر علایق و خواسته ها؛ می تواند بازنمای روحیات کاربران باشد که محقق با 15 نفر از زنان دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی به روش مصاحبه ی عمیق و تحلیل کیفی پروفایل ها سعی در رسیدن به آن را دارد. از لحاظ مقوله بندی، پروفایل ها به 6 مقوله: خانوادگی، معنویت گرا،مفهومی، طبیعت، ورزشی و استیکر تقسیم می شوند که مقوله معنویت گرا بیش ترین تعداد را از لحاظ زیر مقوله دارا می باشد؛ در حالی که از لحاظ بارگذاری در صفحه پروفایل مقوله خانوادگی دارای بیش ترین تعداد می باشد. همچنین از لحاظ تحلیل پروفایل ها، کاربران شامل: مهرطلب ها، افراد به ظاهر شاد و خوشبخت، دوست دار کودکان، عکس های شخصی با مدل های مختلف، غم دیده ها، تقدیر گراها، موقعیت سنج ها، واکنش دهنده ها، آموزش دهنده ها، دوست داران طبیعت، سخت گیرها، احساسی ها، توجه طلب ها و خجالتی ها می شوند.
-
زمینه های اجتماعی شکل گیری معنای زندگی درجوانان شهرهمدان
2019معنای زندگی سازه ای انتزاعی،مبهم،پیچیده و چندبعدی است.پژوهش حاضردرصدد است با اتکا به رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به بررسی زمینه های اجتماعی پراهمیت در شکل گیری معنای زندگی نزدجوانان بپردازد.این پژوهش کوشیده است ازطریق روش پدیدارشناسی وبا استفاده از نمونه گیری هدفمند و معیاراشباع نظری به هدف پژوهشی خود دست یابد.براین اساس با 31نفراز جوانان 15تا 29سال شهر همدان مصاحبه صورت گرفته است.نتایج تحقیق در قالب 9مقوله،26مضمون اصلی و 160زیرمضمون استخراج گردیده اند.مقولات اصلی مورد نظرعبارت بودند از:کشف معنا-جعل معنا و بحران معنا-خانواده کارامد،اصل انگاری مادیات-فراطبیعت گرایی.براساس نتایج معنای زندگی یک امراجتماعی است وافرادمعنای زندگی خود را طی فرایندی اجتماعی و به کمک عوامل اجتماعی ساخته،تعیین و تعریف می کنند.
-
بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر چالش های هویت قومی در شهر بروجرد
2019هویت قومی از یک حس مردم در یک گروه، یک فرهنگ و یک محیط خاص حاصل می شود. نگرش مثبت در مورد گروه خود و خود به عنوان یک عضو گروه دارای اهمیت است. هویت قومی با زمان و زمینه تغییر می کند. پژوهش حاضر به بررسی عوامل جامعه شناختی مؤثر بر چالش های هویت قومی در شهر بروجرد پرداخته است. هدف این پژوهش پاسخگویی به این سوأل است که چه عوامل جامعه شناختی سبب بروز چالش های هویت قومی در میان شهروندان شهر بروجرد شده است؟ و شناخت و تبیین عوامل و شرایط خاص فرهنگی در این شهر است. با توجه به نظریات عنوان شده توسط مرتون، کولی، مید، بوردیو و بودریار، متغیرهایی از قبیل تصور منفی خود از هویت قومی، تصور منفی دیگران از هویت قومی، جامعه پذیری غیرقومیتی در خانواده، مصرف نمایشی و مدگرایی، سطح آگاهی از هویت قومی، تجربه رفتار قومیتی در محیط اجتماعی، تمایزگذاری هویتی با سایر شهرها به عنوان عوامل مؤثر بر چالش های هویت قومی شناخته شده اند. اطلاعات پژوهش با روش پیمایشی، از نمونه ای با حجم 200 نفر از جامعه ی آماری 135016 نفر بین سن 18 تا 50 ساله شهر بروجرد با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و جمع آوری شده و مراحل آماری آن با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در میان متغیرهای زمینه ای تنها متغیر شغل بر چالش هویت قومی تأثیر می گذارد. همچنین از مجموع متغیرهای مستقل فقط میان متغیرهای تصور منفی خود از هویت قومی و تمایزگذاری هویتی با سایر شهرها با چالش هویت قومی رابطه معنادار وجود دارد. دیگر متغیرهای مستقل هیچ کدام ارتباط معناداری با چالش هویت قومی نداشتند و فرضیه های تحقیق رد شدند به علاوه بررسی آزمون توصیفی دسته بندی افراد در چالش هویت قومی منجر به شناسایی پنج تیپ از افراد با توجه به چالش هویت قومی شد که نتایج نشان داد بیشتر افراد در شهر بروجرد غیرقومیت گرا یا بی تفاوت نسبت به مسئله هویت قومی هستند و تنها 12.2 درصد از آنها در دسته چالش هویت قومی قرار گرفتند. 8.9 درصد از افراد در گروه ترجیح هویت غیر خودی قرار دارند.
-
بررسی کیفی زمینه های اجتماعی تعریف و ترس از مرگ در بین زنان شهر رامشیر
2019مرگ، به عنوان راز دیرپای بشر همواره از سوی افراد و مکتب های مختلف مورد تامل قرار گرفته است. جامعه شناسی نیز کمی دیرتر از دیگر رشته ها، به تدقیق پیرامون مرگ و حواشی آن پرداخته است. این حوزه، هرچند کمتر در ایران شایع شده، سرشار از سوالات جذاب و قلمروهای نامفتوح نظری است که بصیرت های قابل توجهی از جامعه را نصیب محقق می کند. در این پایان نامه مرگ اندیشی زنان را برای به دست آوردن نگرش، تعریف و دلایل ترس از مرگ آنها مورد بررسی قرار دادیم. به این منظور از روش پدیدارشناسانه به عنوان رویکرد کلی، از نظریه ی کنش متقابل به عنوان چهارچوب مفهومی و از روش نمونه گیری نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. جامعه ی هدف این تحقیق زنان و دختران 18 سال به بالای شهر رامشیر بودند. پس از انجام مصاحبه با 27 نفر و تقطیع و تحلیل کامل متن مصاحبه ها، مطابق سوالات تحقیق 8 مقوله ی نگرش به مرگ(مرگ معادگرا، تقدیرگرا، زیباشناختی، جداکننده از زندگی، تردید اعتقادی مرگ، آگاهی بخش،ماهیت مرگ و رهایی بخش) 3 مقوله ی تعریف مرگ(زمان مردن،مکان مردن و چگونه مردن) و 5 مقوله ی هراس از مرگ(ترس پس از مرگ، ترس دیگران مهم،ترس به علت اعتقادت دینی، مرگ آگاهی و دلبستگی دنیا) استخراج شد. همچنین بخش دوم تحقیق که زمینه ی اجتماعی را دنبال می نمود به دو مقوله ی زمینه ی اجتماعی و خانوادگی تقسیم شد که مقوله ی زمینه ی اجتماعی با مفاهیم تغییر موقعیت زندگی،حمایت اجتماعی، دین داری و شرایط اجتماعی- اقتصادی و در مقوله ی زمینه ی خانوادگی به مفاهیم حس مسئولیت پذیری خانوادگی و عدم انسجام خانوادگی دست یافتیم.
-
مطالعه کیفی رفتارهای منظاهرانه در بین مردم شهر همدان
2019فرهنگ در جامعه ما به همان اندازه غنی و گسترده است که مطالعه آن فقیر و بسته. یکی از رفتارهای فرهنگی که مطالعه آن در علوم اجتماعی مورد توجه قرار نگرفته است دورویی و رفتارهای متظاهرانه است. رفتارهای متظاهرانه با وجود ظاهر غیر اخلاقی دارای کارکردهای عدیده ای در جامعه است. این مطالعه با هدف مطالعه این نوع رفتار و با روش زمینه ای انجام شده است. در این راستا، با 24 نفر از ساکنین شهر همدان مصاحبه ای عمیق انجام شده است. کدهای اولیه و محوری استخراج کردیده اند. مضامینی مانند مولفه های روانشانختی، فرهنکی و اجتماعی و اقتصادی و مولفه های ساختاری - سیاسی در نشر و ایجاد دورویی دخیل اند. دورویی در سطح وسیعی شایع است و شرایطی طمینه ای مثل طبقه و جنسیت، سن و تحصیلات در شکل دورویی دخیل اند.
-
مطالع کیفی نحوه برداشت ازاوقات فراغت بین نسلی درهمدان
2017اوقات فراغت جزء جدایی ناپذیرزندگی امروزی شده است.با افزایش پیچیدگی های زندگی امروزی و ارتقاء امکانات رفاهی که درزندگی به وجود امده نیاز به اوقات فراغت امری مسلم شده است.اوقات فراغت برای تمام دوره های زندگی است نه تنها برای نسل جوان بلکه برای نسل بزرگ سال مقوله قابل توجهی است.دراین میان به نظرمی رسد موضوع مهم نحوه برداشت نسل جوان و نسل بزرگ سال از اوقات فراغت است.هدف از این پژوهش بررسی ارزش ها و نگرش هایی است که دو نسل مزبور نسبت به اوقات فراغت دارند.نظریات مربوط به نسل و اوقات فراغت به عنوان ظریات پایه انتخاب شده اند.روش این مطالعه کیفی است.براین اساس ازطریق تحلیل محتوای متعارف می کوشیم تا نحوه برداشت دو نسل جوان وبزرگ سال را نسبت به اوقات فراغت درشهرهمدان را موردمطالعه قراردهیم.تعدادپاسخ گویان 16نفربودندکه از این میان نه نفرنسل جوان و هفت نفر ازنسل بزرگ سال بودند.باتوجه به یافته ها می توان به این نتیجه رسید که نحوه برداشت ازاوقات فراغت برای نسل جوان وبزرگ سال در حال تغییر است.امااین تغییر برای نسل جوان بیشتربه چشم می خورد. نحوه برداشت نسل جوان ونسل بزرگسال درحال تغییر است.امااین تغییر برای نسل جوان بیشتربه چشم می خورد.بین نحوه برداشت نسل جوان و نسل بزرگسال تفاوت نسلی را می توان دید،هرچند هردو نسل اشتراکاتی درنحوه برداشت دارندامااین تفاوت نسلی نیز قابل توجه است.از جمله مقولاتی که از تحلیل داده های دو نسل به دست آمدمی توان به این موارد اشااره نمود:نحوه برداشت از اوقات فراغت،فعالیت بیرون محوروخانه محورفراغت،عامل تغییرفراغت،انگیزه انجام از فراغت،انواع فراغت،نگرشش های جنسیتی،ارزش های فرهنگی،تحصیلات و طبقه اجتماعی.
-
بررسی مکانیسم تاثیرسرمایه های فرهنگی اقتصادی زوجین برمیزان استحکام خانواده
2017امروزه تلاش برای استحکام خانواده یک ازمهم ترین مسائل درجهان درحال تغییرمی باشد.مرادازخانواده مستحکم صرفا درزیریک سقف زندگی کردن نیست.ثبات به این مساله اشاره دارد که آیا ازدواج سالم باقی می ماندیا اینکه منحل می شود .حال آن که اگر خانواده رایک فضای اجتمتاعی درنظربگیریم که موقعیت افراد درآن برحسب حجم ونوع سرمایه آنان مشخص می شودوکارکردهای سرمایه را به عنوان یک رابطه اجتماعی که به دارنده خودقدرت ومنزلت اعطا می کند در نظربگیریم،دراین پژوهش برآنیم تابه بررسی این مساله بپردازیم که مکانیسم تاثیرسرمایه های فرهنگی و اقتصادی زوجین برمیزان استحکام خانواده چه اندازه است؟درتدوین چارچوب نظری پایان نامه از نظریات مربوط به خانواده مستحکم،ساختارقدرت،مکانیسم نوع روابط،ونظریه سرمایه فرهنگی اقتصادی بوردیواستفاده شده است.روش مطالعه کمی و ابزار تحقیق پرسشنامه بوده است.جامعه آماری تحقیق کلیه خانوارهای شهرسنقرمی باشد.حجم نمونه 373مورد بوده است.نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیشتر خانواده ها دراین شهر ازلحاظ استحکام خانواده جزء خانواده های نسبتا متوازن ومنسجم می باشند.ازلحاظ مکانیسم ساختارقدرت اکثرزوجین دارای میزان مشارکت کم دردرون خانواده می باشند وازلحاظ نوع رابطه بیشترین درصدزوجین دارای رابطه نیمه دمکراتیک می باشند.براساس نتایج تحقیق سرمایه اقتصادی براستحکام خانواده تاثیرمستقیم نداردولی سرمایه فرهنگی هم به شکل مستقیم و هم از طریق مکانیسم قدرت براستحکام خانواده تاثیرمی گذارد.
-
عوامل جامعه شناختی مرتبط با دامنه پوشش زنان
2017در این پایان نامه به عوامل جامعه شناختی مرتبط با دامنه پوشش زنان پرداخته شده است و متغیر های دامنه پوشش زنان،هویت کاذب،ویژگی های ایده آل جسمانی،جذابیت زنان مورد کنکاش قرار قرار گرفته است.
-
مطالعه برخی تعیین کننده های اجتماعی و فرهنگی هراس اجتماعی در میان افراد 18 تا 40 ساله همدان
2017امروزه یکی از تهدیدات جدی که وضعیت سلامت روانی و اجتماعی افراد را به مخاطره می اندازد استرس و اضطراب است. هراس اجتماعی نوعی از اختلال اضطرابی است و با ترس بارز و پایدار از یک یا چند موقعیت یا عملکرد اجتماعی اطلاق می شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی برخی تعیین کننده های اجتماعی و فرهنگی هراس اجتماعی در میان افراد 18-40 ساله ی همدان می باشد. عوامل اجتماعی و فرهنگی درنظرگرفته شده در این پژوهش، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، حمایت اجتماعی، رویداد های منفی زندگی، احساس هویت اجتماعی، مهارت های اجتماعی، ارزیابی های منعکس شده، و فرهنگ فردگرا/جمع گرایی می باشند. این پژوهش از نظریات گسست هویتی مندلر، ارزیابی های منعکس شده (خود آینه ای کولی)، مدل استرس اجتماعی، نظریه ی مهارت های اجتماعی، رویکرد برچسب اجتماعی، نظریه ی علیت اجتماعی، نظریه ی حمایت اجتماعی و نظریه ی فرهنگ فردگرا/جمع گرایی استفاده کرده است. روش مطالعه حاضر، کمی و پیمایشی است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شده اند. جامعه آماری افراد 40-18ساله ی همدان بوده و تعداد نمونه 322 نفر است. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحه ای می باشد. بر اساس نتایج تحقیق، ارتباط معناداری بین متغیرهای حمایت اجتماعی، مهارت های اجتماعی، احساس هویت اجتماعی، ارزیابی های اجتماعی با هراس اجتماعی وجود دارد. همچنین، پایگاه اقتصادی-اجتماعی از طریق متغیرهای احساس هویت اجتماعی و حمایت اجتماعی بر هراس اجتماعی تأثیر دارد. از طرفی دیگر، همچنین رویدادهای منفی زندگی از طریق کمبود مهارت های اجتماعی بر هراس اجتماعی تأثیر دارند. رابطه بین رویداد های منفی زندگی و پایگاه اقتصادی-اجتماعی با هراس اجتماعی معنادار نبوده است.
-
مطالعه ی عوامل مؤثر بر میزان سلامت جسمانی در بین اقوام با تأکید بر سبک زندگی مرتبط با سلامت(مورد مطالعه: اقوام ترک و کرد در شهرهای تبریز و مهاباد)
2017در دنیای امروز دیدگاه های سلامت، چشم اندازی وسیع تری پیدا کرده و ضرورتاً به عوامل تعیین کنندۀ سلامت توجه ویژه-ای معطوف گشته است. هر یک از این تعیین کننده ها به خودی خود و یا از طریق تأثیر بر یکدیگر وضعیّت سلامت جسمانی را به شدّت تحت تأثیر می گذارند و سبب بروز بی عدالتی هایی در وضعیّت سلامت می گردند. این تعیین کننده ها از قبیل سبک زندگی مرتبط با سلامت، وضعیّت اقتصادی- اجتماعی، مجموع سرمایه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوده که اگر نادیده گرفته شوند رسیدن به اهداف سلامتی و برقراری عدالت در سلامت را محال می نمایند. مبتنی براین مباحث، پژوهش حاضر بر آنست تا عوامل مؤثر بر میزان سلامت جسمانی را با تأکید بر سبک زندگی مرتبط با سلامت در بین دو قومیّت ترک و کرد بررسی کند. مبنای نظری این پژوهش مدل های درسلر دربارۀ نابرابری های سلامت است که شامل مدل های سلامت- رفتار، وضعیّت اقتصادی-اجتماعی، و مدل ساختاری- سازه می شود. روش انجام این پژوهش پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن پرسشنامه است. حجم جمعیّت نمونۀ پژوهش نیز 500 نفر است که 250 نفر کرد و 250 نفر ترک هستند. در سنجش اعتبار پرسشنامه نیز از دو اعتبار صوری و اعتبار سازه ای استفاده شده و پایایی پرسشنامه نیز از طریق روش آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. براساس نتایج تحقیق، متغیر وضعیّت اقتصادی- اجتماعی هم بصورت مستقیم و هم بواسطۀ تأثیر مثبت بر متغیر سبک زندگی مرتبط با سلامت، میزان سلامت جسمانی را تحت تأثیر مثبتِ خود قرار می دهد. همچنین ارتباط معنی داری بین متغیرهای وضعیّت اقتصادی- اجتماعی با ترکیب سرمایه ها و سبک زندگی با سلامت جسمانی بصورت متقابل و دو سویه وجود دارد. از سوی دیگر باوجود عدم تفاوت در سبک زندگی مرتبط با سلامت در بین دو قومیّت ترک و کرد، آنان به لحاظ سلامت جسمانی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند.
-
آسیب شناسی ارتباطات علمی در میان اعضاء هیات علمی دانشگاه های ایلام
2016ارتباطات علمی در بین دانشمندان نقش بسیار عمده ای ایفاء می کند، حجم انبوه اطلاعات از طریق ملاقات ها و ارتباطات دانشمندان با همدیگر بدست می آید، اما پژوهش هایی که درمورد ارتباطات و تعاملات انجام گرفته نشان می دهد که ارتباطات دربین اساتید دچار ضعف شده است، و این سطح نازل ارتباطات باعث فقدان بهره وری علمی و عدم تولید اندیشه های جدید می شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی آسیب شناسی ارتباطات علمی درمیان اعضای هیأت علمی دانشگاه های(دولتی) ایلام می باشد.عوامل در نظر گرفته شده در این پژوهش که رویکرد اصلی آن نظریه کالینز می باشد، مناسک تعامل، سرمایه فرهنگی، انرژی عاطفی است. روش مطالعه حاضر کمی و پیمایش بوده، داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و از طریق اعضای هیات علمی گردآوری شد.جامعه آماری کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه های ایلام(دولتی) بوده است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 170محاسبه شده است.روش نمونه گیری طبقه بندی(متناسب) است.نتایج نشان می دهدکه در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های ایلام، مناسک تعامل در سطح متوسط، انرژی عاطفی زیاد و فضای توجه نمادین ضعیفی حاکم است.
-
بررسی مقایسه ای الگوهای ازدواج زنان بالا و پایین شهر همدان
2016جدایی مکانی و اجتماعی بر بسیاری از رفتارهای انسانها تاثیرگذار است و هر بافت مکانی و اجتماعی، رفتارهای متناسب با فضای خویش را می طلبد. از جمله ی این رفتارها، رفتارهای جمعیتی مانند ازدواج و طلاق و سایر رفتارهاست که در هر منطقه ای دارای الگوهای خاص خود می باشد. هدف اصلی این تحقیق، مقایسه ی این الگوها در مناطق بالا و پایین شهر همدان است. منظور از الگوهای ازدواج، نحوه ی آشنایی زوجین، فاصله ی مطلوب سنی، ازدواج خویشاوندی، درون قومی و معیارهای ازدواج است. فرض ما این است که منطقه بواسطه ی پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده و قومیت بر الگوهای ازدواج افراد تاثیر می گذارد. جامعه ی آماری مطالعه زنان متاهل بالا و پایین شهر همدان هستند که تعداد 325 نفر از آنان به روش نمونه گیری طبقاتی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میانگین سن ازدواج در مناطق پایین شهر کمتر از مناطق بالای شهر است. در زمینه ی ارتباط قبل از ازدواج بین دو منطقه اختلافی وجود ندشت. الگوی ازدواج خویشاوندی و انطبقاق قومیتی در مناطق پایین شهر بیشتر بوده است. معیارهای اقتصادی در بالای شهر بیشتر اهمیت داشتند.
-
تاثیر اعتقاد به باورهای جنسیتی بر ناسازگاری زناشویی در شهر همدان
2016افزایش ناسازگاری زناشویی یکی از چالش های اساسی زندگی خانواده در عصر کنونی است . در کشور ما نیز آمار طلاق روندی صعودی را در طی سالیان اخیر تجربه کرده است . نگرش های مبتنی بر جنسیت همواره مسیر رفتارها و نقش های زنان و مردان را مشخص ساخته است و یک اجماع اجتماعی را بر سر چگونگی اعمال، رفتار و نقش های جنسیتی، بدون توجه به تفاوت های فردی نشان می دهند. چنین ساختاری می تواند از عوامل تقویت کننده ی ناسازگاری زناشویی باشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتقاد به باورهای جنسیتی بر ناسازگاری زناشویی در شهر همدان می باشد . عوامل در نظر گرفته شده در پژوهش، باورهای جنسیتی، ایدئولوژی مردسالارانه، تداخل نقش زوجین، نابرابری در قدرت تصمیم گیری زوجین ، دسترسی زن به منابع کمتر و تفاوت سطح اشتغال و تحصیلات زنان است . در این تحقیق از نظریه های جامعه پذیری نقشهای جنسیتی بم، تفکیک نقش پارسونز، وابستگی میلت، منابع بلاد و ولف و ساختیابی گیدنز استفاده شده است . روش مطالعه حاضر کمی و پیمایش بوده، داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته و از طریق زنان و مردان متأهل گردآوری شد . جامعه آماری زنان و مردان متأهل شهر همدان بوده، پس از پیش برآورد واریانس متغیر وابسته، با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 300 محاسبه شده است. همچنین 40پرسشنامه توسط زنان و مردانی که به شورای حل اختلاف مراجعه نموده اند، تکمیل شده است. روش نمونه گیری، روش خوشه ای چند مرحله ای است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که ناسازگاری زناشویی زوجین همدانی در سطح متوسط می باشد. باورهای جنسیتی و ایدئولوژی مردسالارانه هر دو بر ناسازگاری زناشویی تأثیر می گذارند ولی این تأثیر از طریق تداخل نقش زوجین صورت نمی پذیرد. نابرابری در قدرت تصمیم گیری زوجین رابطه معنادار و مثبتی با ناسازگاری زناشویی دارد. همچنین بین باورهای جنسیتی و منابع در دسترس زنان با ناسازگاری زناشویی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. رابطه میان تفاوت تحصیلات زنان و ناسازگاری زناشویی معنادار می باشد اما میان تفاوت سطح اشتغال و ناسازگاری زناشویی رابطه معناداری یافت نشد .
-
مطالعه ی فرهنگ خرید در میان شهروندان جوان همدانی (مورد مطالعه : پاساژها و بازار شهر همدان)
2016از نظر تاریخی شهر با مبادله و خرید ربط ناگسستنی دارد. به همین دلیل شهرها مکان مناسبی برای شکل گیری انواع روابط اجتماعی، ارزشها و هنجارهای متنوع در حوزه ی خرید و سبک زندگی ناشی از آن هستند. بنابر این خرید و روی دیگر آن یعنی فروش، چنان با زندگی اجتماعی انسان عجین شده است که آن را جزئ لاینفک حیات جمعی ساخته است. هدف پژوهش حاضر بررسی فرهنگ خرید در دو حوزه ی سنتی و مدرن یعنی بازار و پاساز در میان شهروندان همدانی می باشد. روش پایان نامه از نوع پیمایش بوده و با انتخاب 191 نفر از دختران و پسران 15 تا 29 ساله به مطالعه ی این فرهنگ پرداخته شد. براسا یافته ها، هفت نوع فرهنگ خرید وجود داشت شامل: نوگرایانه، شیک گرایانه، مبتنی بر توجه و اعتماد به فروشنده، مبتنی بر ارزان خری، مبتنی بر مقایسه ی کالا، بدون برنامه و مبتنی بر برند. بین فرهنگ های خرید با هم و با پایگاه اقتصادی و اجتماعی و تمایز و فضای خرید ارتباط معنادری وجود دارد
-
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اولیا در امور مدارس متوسطه ی دوم همدان
2016رسالت مدارس به عنوان یکی از نهادهای آموزشی و تربیتی، تعلیم و تربیت است که بدون مشارکت اولیا قابل تحقق نیست. در این راستا پژوهش حاضر مشارکت اولیا را به عنوان یک کنش اجتماعی (از منظر جامعه شناسی )در نظر می گیرد و هدف کلی آن شناسایی وضعیت مشارکت اولیا و بررسی عوامل اجتماعی موثر بر آن می باشد. نمونه ی این پژوهش 250 نفر از اولیای12820 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم همدان در سال تحصیلی 93-94 است و با شیوه ی پیمایش انجام شده است. درسطح رفتاری، مشارکت اولیا در شش بعد؛ اموراجتماعی، پرورشی، آموزشی، ارتباط خانه و مدرسه، ارتباط با کارکنان و دانش آموزان، امور مالی با متغیرهای اعتماد نهادی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، بی قدرتی، باورهای قالبی، تمایل فردی و خوداثربخشی بررسی می گردد. بر مبنای نتایج پژوهش متغیرهای فوق رابطه معناداری با مشارکت اولیا دارند و 14درصد از تغییرات مشارکت اولیا با متغیرهای اعتماد نهادی و خوداثربخشی تبیین می شود. کم ترین میزان مشارکت در زمینه ی مشارکت مالی و بیش ترین میزان؛ مربوط به امورآموزشی است.
-
مطالعه ی جامعه شناختی عوامل موثر بر گرایش به جراحی زیبایی در میان زنان شهر دلفان
2016امروزه جراحی های زیبایی یکی از شایع ترین اعمال جراحی در سطح جهان است و میزان متقاضیان آن رو به افزایش است. صنعت جراحی زیبایی مدام تلاش می کند تا ابعاد بازار خود را گسترش داده و بر سود خود افزوده و مشتریان بیشتری بدست آورد. از آنجا که گرایش به جراحی زیبایی اولین گام اقدام به جراحی زیبایی است این مطالعه درصدد مطالعه میزان این گرایش در جامعه ی هدف است. جامعه ی آماری این مطالعه را زنان شهر دلفان در استان لرستان تشکیل می دهند. 375 نفر از زنان این شهر با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اکثریت جامعه دارای گرایش متوسطی به جراحی زیبایی هستند و میزان بالایی از فشار هنجاری را تجربه کرده اند. تحلیل رگرسیون دو متغیره نشان داد که مصرف رسانه ای باعث افزایش درونی سازی ایده آل های زیبایی می شود. همچنین فشار هنجاری باعث افزایش مقایسه ی اجتماعی بدن می شود و از این طریق، گرایش به جراحی زیبایی نیز بیشتر می شود. از مجموع شش فرضیه ی تحقیق، پنج فرضیه تایید شدند.
-
تعیین کننده های تنبلی اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد و بوعلی سینا
2015یکی از مسائلی کهامروزه دانشجویان با آن روبرو هستند تنبلی اجتماعی است. به کاهش عملکرد فرد در گروه تنبلی اجتماعی می گویند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تعیین کننده های تنبلی اجتماعی در میان دانشجویان دو دانشگاه آزاد و بوعلی سینای همدان می باشد. در این پژوهش، که به روش پیمایشی انجام شده است، و از 318 نفر به عنوان نمونه ی مورد مطالعه بهره گرفته شده است، تنبلی اجتماعی در میان دانشجویان در سطح متوسط به پایین است. همچنین تنبلی در میان مردان و دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر است. بین دلهره ی ارزیابی و تجربه ی شکست و بی قدرتی با تنبلی اجتماعی رابطه وجود دارد.
-
بررسی کژ کارکردی خانواده و برخی عوامل موثر بر آن در شهر پاوه
2015در روند گذار از سنت به مدرنیسم عرصه های متعدد فرهنگی، اجتماعی و ... دچار تحول می شوند. خانواده هم از این تحولات به دور نبوده، برخی کارکردهای خود را از دست داده و به خانواده کژکارکرد تبدیل شده است. مراد از خانواده ی کز کارکرد خانواده ای است که قادر به تامین نیازهای تکاملی اعضا نبوده مرزهای بین اعضا نامشخص است و لذا همکاری و حمایت رخ نمی دهد. عوامل در نظر گرفته شده در ایت تحقیق عبارتند از : ساختار خانواده، نوع جامعه پذیری، فردگرایی و ناسازگاری خانواده. روش مطالعه پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه ی محقق ساخته بوده است. تعداد نمونه برابر 258 نفر و روش نمونه گیری نیز خوشه ای چند مرحله ای بوده است. نتایج نشان می دهد که هرچه فاصله ی سنی بین والدین و فرزندان بیشتر باشد میزان ناسازگاری و کزکارکردی در خانواده بالا می رود. انتظارات والدین و عدم تفکیک نقش والدین رابطه ی معنادار و معکوسی با کژکارکردی خانواده دارد. هر دو نوع جامعه پذیری سهل انکارانه و سخت گیرانه کژکارکردی را افزایش می دهد.
-
بررسی الگوی مصرف نمایشی در شهر همدان
2015الگوی مصرف خانوارها در طول زمان و متاثر از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دستخوش تغییر و تحول قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی مصرف نمایشی در میان شهروندان همدانی است. روش مطالعه پیمایش و ابزار آن پرسشنامه ی کتبی محقق ساخته بوده است. با فرمول کوکران 400 نفر از افراد جامعه ی آماری به روش نمونه گیری خوشه ای اتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهند که مصرف نمایشی و حفظ موقعیت اجتماعی با هم رابطه ی معناداری دارند. هم چنین ارتباط معناداری بین مصرف نمایشی و میزان پس انداز وجود دارد اما تحصیلات بر میزان مصرف نمایشی تاثیرگذار نیست.
-
بررسی جامعه شناختی رضایت از مسکن و تعیین کننده های اقتصادی و اجتماعی آن در شهر همدان
2015مسکن یکی از نیازهای اساسی بشر در زندگی است. مسکن چیزی بیش از یک سرپناه است و نیازهای متفاوت و کارکردهای متنوع انسان را برآورد می کند. داشتن یک مسکن مناسب حق هر انسانی است. در این پژوهش تلاش شد تا رضایت از مسکن و تعیین کننده های اقتصادی و اجتماعی آن در شهر همدان به عنوان یک پدیده ی اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد و به ارزیابی نظر ساکنان در مورد مسکن و آگاهی از نیازها و کمبودها ی واحئهای مسکونی، جنبه های کسل کننده خانه و... پرداخته شود. روش مطالعه پیمایش بوده و تعداد 384 نفر از شهروندان همدانی با روش نمنه گیری خوشه ای برای مطالعه از محلات مختلف انتخاب شدند. نتایج نشان می دهند که رضات از مسکن بیشتر مردم همدان در سطح متوسط است و تاثیر متغیرهای روابط همسایگی و طول مدت اقامت در محله بر رضایت از مسکن تایید شد. همچنین نوع خانوه و موقعیت محله از طریق دسترسی به خدمات و طراحی داخلی خانه بر رضایت از مسکن تاثیری ندارند.
-
بررسی جامعه شناختی بی تفاوتی اجتماعی در شهر همدان
2015بی تفاوتی به عنوان یکی از پدیده های اجتماعی در فرهنگ اکثر کشورهای دنیا در قالب یک مسأله اجتماعی شناخته شده است. بی تفاوتی اجتماعی بیانگر بی احساسی، بدبینی، و به عبارتی افسردگی اجتماعی است؛ از این رو بی تفاوتی در جامعه نوعی بیماری اجتماعی شناخته می شود که در مقابل نوع دوستی و سلامت اجتماعی قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر میزان دینداری بر بی تفاوتی اجتماعی در شهر همدان می باشد. روش مطالعه حاضر کمی و پیمایشی بوده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق مراجعه به درب منازل گرداوری شد. جامعه آماری شهر همدان بوده و تعداد نمونه 246 نفر است. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد.برای تعیین اعتبار از روش های «اعتبار محتوی» و «اعتبار صوری» وبرای پایایی پرسشنامه از تکنیک «آلفای کرونباخ» استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می-دهد که بی تفاوتی اجتماعی در شهر همدان بیشتر در سطح پایین و متوسط به پایین می باشد. مشخص شد که دینداری هم بطور مستقیم و هم از طریق فردگرایی بر بی تفاوتی اجتماعی تأثیر دارد.
-
تحلیل اجتماعی مصرف نمایشی در بین زنان شاغل و خانه دار شهرستان بوکان
2014انسان در یک حوزه، مصرف کننده ای است که مصرف با نیاز او مرتبط است و در حوزه ی دیگر، مصرف ربطی به نیاز او ندارد، بلکه اساساً هدف آن کسب منزلت و برتری جویی است که بدین صورت مفهوم ابتدایی مصرف که مبتنی بر رفع نیازهای ضروری بود تغییر کرد و اشکال جدیدی یافت و نیازهای ثانویه مهم شدند. جامعه ای که این فرهنگ بر آن حاکم گردد، همان جامعه ی مصرفی خواهد شد؛ که در آن، بنا به نظر بودریار، "مصرف مبتنی بر خواست، مطرح می شود؛ نه صرفاً مبتنی بر نیاز، یعنی مصرف با میل آمیخته می شود و سلیقه و میل افراد در جامعه، بر نوع آن تأثیر می گذارد". تحقیق حاضر به منظور تحلیل اجتماعی مصرف نمایشی در بین زنان شاغل و خانه دار شهر بوکان صورت گرفته است. هدف این پژوهش پاسخ دادن به این سوال است که مصرف نمایشی در بین کدام گروه زنان شاغل و خانه دار بیشتر است. و عوامل مؤثر بر مصرف نمایشی را شناسایی کند. با توجه به نظریات مطرح شده توسط وبلن، وبر، زیمل و بوردیو متغیرهایی از قبیل دینداری، میزان استفاده از رسانه، طبقه(پایگاه اقتصادی- اجتماعی)، انگیزه ی تمایز، علاقه به جلب توجه، سرمایه های اقتصادی، سرمایه های اجتماعی، سرمایه های فرهنگی به عنوان عوامل مؤثر بر مصرف نمایشی شناخته شده اند. اطلاعات پژوهش با روش پیمایشی، از نمونه ای با حجم 400 نفر از جامعه ی آماری 48441نفری زنان بین 55-20 ساله شهر بوکان با روش نمونه گیری خوشه ای برای زنان خانه دار و روش طبقه ای برای زنان شاغل متناسب با حجم جامعه انتخاب و جمع آوری شده و مراحل آماری آن با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. تحلیل عاملی مصرف نمایشی نشان دهنده ی چند بعدی بودن مفهوم مصرف نمایشی بوده و ابعاد آن بصورت زیر است : مصرف تجملی، مصرف از روی چشم و هم چشمی، مصرف به خاطر دیگران، مصرف برای کسب آرامش. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بین طبقه(پایگاه) اقتصادی- اجتماعی، دینداری و استفاده از رسانه و سرمایه ی اقتصادی با مصرف نمایشی رابطه وجود ندارد. بین انواع سرمایه های اجتماعی و فرهنگی با مصرف نمایشی رابطه ی معناداری وجود دارد اما این معناداری در برخی متغیرها تحت تأثیر زنان شاغل و در برخی نیز تحت تأثیر زنان خانه دار قرار می گیرد. نکته ی حائز اهمیت این است که علاقه به جلب توجه باعث افزایش انگیزه ی تمایز در زنان می شود. در بین همه ی فرضیات بین متغیر میانجی انگیزه ی تمایز
-
بررسی جامعه شناختی جهت گیری های دینی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر اصفهان
2014اهر انسانی بسته به تجربیاتی که از زندگی اش کسب می کند و با توجه به خصوصیات، نگرش ها و عقایدی که دارد، به شیوه خاصی دین داری می کند و از زاویه دید خودش به مسائل دینی نگاه می کند.این پژوهش سعی دارد به بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر جهت گیری های دینی دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بپردازد. چارچوب نظری پژوهش شامل نظریات وبر، ملکیان، سروش، جان هیک و آلپورت پیرامون انواع جهت گیری دینی است. این پژوهش، با روش پیمایش که با حجم نمونه 386 نفر و با پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر اصفهان انجام شده است. نتایج نشان می دهد که اکثریت پاسخگویان دیدگاهی بنیادگرایانه، این جهانی، بیرونی، معرفت اندیش و تجربت اندیش در دین داشته اند. علاوه براین، نتایج پژوهش نشان می دهد که بین پایگاه اقتصادی – اجتماعی، نوع گروه مرجع، نوع رسانه، میزان سرمایه اجتماعی و شبکه ارتباطی با برخی از جهت گیری های دینی ارتباط معناداری از نظر آماری وجود دارد.
-
مطالعه کیفی زیبایی کلینیکی ومکانیزم های تاثیرگذاری آن بر هویت اجتماعی جوانان شهر همدان
2014درطول تاریخ بدن با دو رویکرد مواجه بوده است:رویکردطرد وانکاربدن و رویکرد نوین به مثابه تلقی بدن همچون یک سرمایه.دررویکرد دوم و توام با شکل گیری جامعه بدنی،بدن به عنوان پروژه ای اقتصادی ورسانه ی هویت درنظرگرفته شده است.این اندیشه های نوین زمینه ساز مطالعات گسترده دراین حوزه باروش کمی ،ازبیرون وبافرضیه های مشابه درمورد جراحی زیبایی گشته که اکثرآن ها نیزبه نتایج همانندی دست یافته اند. تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریه مبنایی بدنبال مطالعه ی کیفی نقش جراحی زیبایی در هویت اجتماعی،سرمایه ی بدنی ،منزلت اجتماعی وپذیرش اجتماعی درمیان جوانان شهرهمدان است.نتیجه پژوهش بیان گرآن است که عومال بسیاری مانند دیگری درخویشتن همراه با انگ،من در خویشتن منفی وطردچهره به عنوان شرایط علی جراحی زیبایی ،وجود مشکل در بینی ،نقش رسانه وتحریک دیگری مهم به عنوان شرایط زمینه ای جراحی زیبایی می باشد.تصورایده آل ذهنی،اقتضائات سنی،فرهنگ جوانی نیز به عنوان عامل مداخله گر درگرایش کنشگران به سمت جراحی زیبایی است. درمواجه با شرایط فوق،آنها به دنبال انتخاب پزشک وانتخاب مدل بینی به عنوان راهبرد جراحی زیبایی هستند.مشارکت کنندگان پژوهش براساس سه ملاک دستیابی یا عدم دستیابی به تصورات ایده ال بدنی،تغییر یا عدم تغییر درخودپنداره و تداوم یا عدم تداوم اندیشه تغییر به سه سبک هویت ترمیمی با تجربه مثبت،هویت ترمیمی با تجربه منفی،وهویت مشروعیت بخش دسته بندی شده اند که نتایج جراحی زیبایی با توجه به سبک های هویتی آنان متفاوت بود.
-
بررسی تاثیر وسائل ارتباط جمعی بردانش،نگرش ورفتارمرتبط با سبک زندگی سلامت محور دربین افراد 40سال به بالای شهرکرمانشاه
2014یکی از مفاهیم کلیدی درتوضیح رفتارهای مرتبط با سلامت،مفهوم سبک زندگی سلامت محوراست.بدلیل رابطه مستقیم این مفهوم با کیفیت زندگی وطول عمرانسان،اهمیت آن جهت مطالعه وبررسی بیشترمی گردد.علاوه براین باگذار دروضعیت سلامت،همراه با تغییر ماهیت بیماری ها ازعفونی به مزمن،مسئولیت فرددرقبال سلامت خودش افزایش می یابد.وسایل ارتباط جمعی نیز امروزه به عنوان یکی از اجزای قدرتمندجامعه مدنی وتاثیرگذار برافکارعمومی می توانند افرادرا در مسیر سلامت جهت دهی نمایند.مبتنی براین مباحث،پژوهش حاضربر آن است که تاثیر وسایل ارتباط جمعی برسه بعد شناختی،عاطفی ورفتاری سبک زندگی سلامت محور دربین افراد 40سال به بالای شهرکرمانشاه را مورد بررسی قرار دهد. مبنای نظری این پژوهش درحوزه ارتباطات جمعی،نظریه برجسته سازی،استفاده و خشنودی،شکاف آگاهی ،نظریه کارکدی کاتز ومدل فیشبین است.درحوزه سبک زندیگ ازآراء وبر،گیدنز،بوردیو و کاکرهام استفاده شده است.روش انجام تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است.حجم نمونه تحقیق 400نفرمی باشد.سنجش اعتبار پرسشنامه به دوروش اعتبار سازه ای و صوری انجام شده است. این تحقیق بااستفاده ازنظریات رسانه و سبک زندگی،ازجمله به این نتیجه رسده است که متغیرکاربرد رسانه ای درزمینه کسب اطلاعات مربوط به سلامت،رفتارهای این حوزه را تحت تاثیرمثبت قرارمی دهد.تمامی متغیرهای وابسته میانی ونهایی تحقیق متاثراز موقعیت اجتماعی اقتصادی افراد هستند واین متغیربه عنوان اثرگذارترین متغیربررفتارهای مرتبط با سبک زندگی سلامت محور شناخته می شود.
-
تحلیل کیفی الگوهای جامعه پذیری اقتصادی کودکان شهر همدان
2014 -
تحلیل کیفی الگوهای جامعه پذیری اقتصادی کودکان شهر همدان
2014 -
بررسی وضعیت انسجام خانوادگی در شهر همدان و عوامل اجتماعی موثر بر آن
2014 -
بررسی وضعیت انسجام خانوادگی در شهر همدان و عوامل اجتماعی موثر بر آن
2014 -
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر جامعه پذیری سازمانی (مورد مطالعه ادارات منتخب شهر همدان)
2013 -
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر جامعه پذیری سازمانی (مورد مطالعه ادارات منتخب شهر همدان)
2013