Ebrahim Ghiasvand

Assistant Professor

Update: 2024-12-21

Ebrahim Ghiasvand

Kaboudar Ahang Faculty of Engineering / Department of Civil Engineering

Master Theses

  1. محصولات پایه سیمانی حاوی سرباره فعال شده با قلیا در برابر پدیده واکنش قلیایی سیلیسی سنگدانه ها با استفاده از یک رویکرد (با استفاده از یک روش جدید)
    2022
    با توجه به این که در فرآیند تولید سیمان پرتلند، میزان قابل توجه ای کربن دی اکسید تولید می شود و سبب آلودگی محیط زیست خواهد شد، از مخلوط فعال شده با قلیا به علت برتری در مواردی از قبیل خواص مکانیکی مطلوب تر و آلودگی های زیست محیطی کمتر، به عنوان جایگزین در مخلوط مبتنی بر سیمان پرتلند معمولی استفاده می شود؛ اما ممکن است فعال کننده های قلیایی که عموماً برای فعال سازی استفاده می شوند، زمانی که مخلوط فعال شده با قلیا حاوی سنگ دانه های واکنش پذیر باشد، منجر به آسیب های ناشی از واکنش قلیایی سیلیسی شده و استفاده تجاری از آن را محدود کند. امروزه روش ها و استانداردهای متنوعی از جمله ASTM C1260 و ASTM C1293 برای شناسایی مصالح واکنش پذیر و اقداماتی برای محدودکردن خطر آسیب های ناشی از این واکنش در ساخت سازه ها و المان های بتنی استفاده می شوند. روش های کنونی، اکثراً با اندازه گیری تغییر طول نمونه های ملاتی و بتنی، سعی دارند واکنش پذیری سنگ دانه ها را بررسی کنند. برای ساخت مخلوط فعال شده با قلیا مورد نظر در این پژوهش، از پیش ماده ی سرباره کوره آهن گدازی به عنوان ماده ی اصلی و برای فعال سازی آن نیز از ترکیب محلول هیدروکسید سدیم و سیلیکات سدیم استفاده شد. در این پژوهش به بررسی عملکرد مخلوط های مبتنی بر سرباره فعال شده با قلیا در برابر واکنش قلیایی سیلیسی پرداخته شد. به همین منظور مخلوط-های ساخته شده حاوی سنگ دانه های واکنش پذیر بوده و با اعمال شرایط تشدیدیافته (با استفاده از دمای بالا و قلیاییت زیاد) برای کاهش زمان انجام واکنش قلیایی سیلیسی، علاوه بر سنجش تغییر طول از طریق ارزیابی خصوصیات مکانیکی و دوامی به ارزیابی واکنش مذکور پرداخته شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد مخلوط های مبتنی بر سرباره فعال شده با قلیا، در تمامی آزمایش های انجام گرفته به طور مطلق و با اختلاف بسیار زیاد از مخلوط های مبتنی بر سیمان پرتلند معمولی، برتر بوده است. به بیان دیگر هرچند قلیائیت مخلوط های مبتنی بر سرباره فعال شده با قلیا بسیار زیاد بوده است، اما در برابر واکنش قلیایی سیلیسی نسبت به مخلوط های مبتنی بر سیمان پرتلند معمولی عملکرد به مراتب بهتری را رقم زده است و همچنین در بین مشخصات مکانیکی، به ترتیب مقاومت کششی، خمشی و فشاری بیش ترین اثرپذیری و هم بستگی را با واکنش قلیایی سیلیسی داشتند. علاوه براین، نتایج
  2. رزیابی تجربی دوام یخ زدن و آب شدن بتنهای حاوی میکروسیلیس هوادار و بدون هوا
    2020
    چکیده: طی چند دهه اخیر مطالعات گسترده ای پیرامون بتن های دو جزئی حاوی دوده سیلیسی و بتنهای هوادار صورت گرفته که نشانگر مزایایی همچون بهبود عملکرد دوام این نوع ب تنها بوده است. در عین حال هرکدام از این بتن ها دارای معایبی هستند، به عنوان مثال میتوان در بتن های هوادار به روند کاهش کسب مقاومت و نیز در بتنهای حاوی دوده سیلیسی به کاهش کارایی، اشاره نمود؛ به عالوه این سوال همچنان مطرح است که کدام یک از این دو ماده تاثیر بیشتری در بهبود دوام بتن دارد. برای رفع این نواقص و پاسخ به این سوال، در این تحقیق تاثیر کاربرد همزمان و مجزای مواد هوازا و دوده سیلیسی، بر روند بهبود مقاومت و عملکرد دوام در حضور نمک های یخزدا بر روی بتن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. دوازده طرح مخلوط در دو نسبت آب به مواد سیمانی 82/8 و 5/8 شامل بتنهای دو جزئی حاوی دوده سیلیسی در مقادیر 5 و 88 درصد جایگزین سیمان و بتنهای هوادار شامل 5 درصد مواد افزودنی هوازا و بتنهای حاوی همزمان 5 درصد مواد افزودنی هوازا و دوده سیلیسی به مقادیر 5 و 88 درصد ساخته شد. میزان اسالمپ مطابق استاندارد C672 ASTM برای کلیه مخلوطها در نظر گرفته شده است. آزمایشهای انجام شده شامل تعیین مقاومت فشاری، مقاومت کششی، جذب آب حجمی، آزمایش تعیین پوستهشدگی در مجاورت نمک های یخزدا بود. نتایج نشان داد که مخلوط شاهد در مقایسه با مخلوط های حاوی دوده سیلیسی و هوادار عملکرد بسیار ضعیفتری به لحاظ دوام در مقابل سیکلهای یخ زدن و آب شدن در مواجه با نمک های یخزدا داشته است. استفاده از دوده سیلیسی موجب افزایش مقاومت فشاری، مقاومت کششی و مقاومت در برابر پوستهشدگی شد. کاربرد 5 درصد ماده هوازا باعث بهبود در خواص دوام گردید. استفاده همزمان از مواد هوازا و دوده سیلیسی مشکالت مربوط به کاهش مقاومت بتن حاوی مواد افزودنی هوازا را تا حد زیادی رفع و بهبود قابل توجهی به لحاظ خواص دوام ایجاد نم
  3. بررسی اثر خستگی بر عملکرد تشخیص خطر و درک ریسک ایمنی در بین کارگران ساختمانی
    2020
    هر ساله بیش از 60000 نفر از کارگران شاغل در صنعت ساختمان در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. نرخ بالای حوادث در این صنعت منجر به آسیب های جسمی و روانی و یا خسارات مادی فراوانی می گردد و اثرات نامطلوبی بر جامعه دارد. یکی از علل این حوادث، خستگی کارگران است که اثر منفی بر عملکرد ایمنی آن ها دارد. اگرچه اثر مخرب خستگی بر عملکرد ایمنی کارگران امری واضح است، اما مکانیزم اثرگذاری خستگی بر روی رفتار کارگران در مطالعات پیشین مورد بررسی قرار نگرفته است؛ بنابراین با توجه به اهمیت آن در صنعت ساختمان، این مطالعه قصد دارد اثر خستگی را بر روی مؤلفه های ضروری عملکرد ایمنی کارگران ساختمان، تشخیص خطر، درک ریسک ایمنی و ارتباط آن با برخی متغیرهای دموگرافیکی بررسی کند. برای دست یابی به هدف مورد مطالعه، عملکرد ایمنی 135 کارگر ساختمانی مورد ارزیابی قرار گرفت. ابتدا، میزان خستگی کارگران با استفاده از مقیاس (OFER) اندازه گیری شد. سپس، توانایی تشخیص خطر و درک ریسک ایمنی کارگران ساختمانی با استفاده از تصاویر ساختمانی گرفته شده از پروژه های فعال در کشور ایران مورد بررسی قرار گرفت. ارتباط آماری قابل توجه بین سطوح خستگی، عملکرد تشخیص خطر، درک ریسک ایمنی و برخی متغیرهای دموگرافیکی پیدا شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد، خستگی از طریق اختلال و کاهش عملکرد کارگران در تشخیص خطر و درک و ارزیابی ریسک ایمنی مرتبط با آن ها، بر رفتار کارگران اثر نامطلوب گذاشته و احتمال بروز حادثه را در آن ها افزایش می دهد. تحقیق حاضر همچنین نشان می دهد میزان شیوع خستگی در میان کارگران عمرانی در ایران در مقایسه با برخی کشورهای توسعه یافته بالاتر است. یافته های این پژوهش برای متخصصان و محققانی که به دنبال درک و کاهش حوادث خطر آفرین در محل کار هستند، مفید خواهد بود و به بهبود ایمنی در صنعت ساخت کمک می کند. این پژوهش اولین مطالعه جامع در خصوص اثر خستگی بر عملکرد ایمن کارگران ساختمانی را در صنعت ساخت ایران نشان می دهد.
  4. تشخیص خطر و ارزیابی درک ریسک ایمنی بر روی کارگران صنعت ساخت تحت تاثیر حوادث بخیر گذشته
    2020
    امروزه پژوهشگران به این باور هستند که تشخیص خطر و درک ریسک ایمنی یکی از پایه های اساسی در زمینه مدیریت ایمنی است. علاوه بر این، گزارش های تلفات در صنایع ساختمانی حاکی از آن است که این صنعت از نرخ تلفات زیادی برخوردار است. برای کاهش نرخ تلفات، نیاز به افزایش مهارت تمام افرادی است که به نحوی در این در صنعت مشغول به فعالیت هستند، به خصوص کارگران که بیشتر در معرض خطرات قرار دارند. از آنجایی که بین حادثه و حادثه بخیر گذشته رابطه نزدیکی از نظر معنایی وجود دارد، اما نتایج کاملاً متفاوتی با یک دیگر دارند. در هنگام بروز حادثه، کارگران با یک نتیجه منفی (مانند آسیب دیدگی) روبه رو می شود که پس از آن، با احتیاط بیشتری به فعالیت ادامه می دهند. اما در حوادث بخیر-گذشته به دلیل نداشتن آسیب، افراد با نتیجه منفی رو به رو نیستند، بلکه با یک نتیجه مثبت که به اصطلاح حادثه بخیر گذشته است روبه رو هستند. در نهایت می توان گفت که حوادث بخیرگذشته باعث می شود افراد در زمان کار ریسک پذیر شوند. بنابراین، در پژوهش حاضر تلاش شده است، در ابتدا تأثیر حوادث بخیر گذشته بر تشخیص خطر و درک ریسک ایمنی کارگران صنایع ساختمانی مورد بررسی قرار گیرد، سپس عواملی که باعث بروز حوادث بخیر گذشته می شود، شناسایی گردد در نهایت، تأثیر آموزش ایمنی بر روی تشخیص خطر و ارزیابی درک ریسک ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه براین، در جامعه آماری 154 کارگر از صنایع ساختمانی دو کشور ایران و افغانستان شناسایی گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد، کارگرانی که حوادث بخیر گذشته را تجربه کرده اند، توانایی تشخیص خطر و درک ریسک ایمنی ضعیف تر نسبت به کارگرانی که حوادث بخیر گذشته را تجربه نکرده دارند. همچنین، در پژوهش حاضر، بی دقتی در زمان کار با %2/94، بی توجهی در زمان کار با 93%، نداشتن تجربه %9/91، نبود آموزش ایمنی کافی با %2/87، فضای کاری شلوغ، مهارت نداشتن با 86%، خستگی با %2/86، از جمله عواملی است که به عنوان عامل اصلی بروز حوادث بخیر گذشته از آن یاد شده است. علاوه بر این، آموزش ایمنی از دیگر عواملی است که بر روی تشخیص خطر و درک ریسک ایمنی کارگران تأثیر گذار است. در پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ایمنی بر روی توانایی تشخیص خطر و درک ریسک ایمنی صورت گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد، آموزش ایمنی باعث بهبود در عملکرد تشخیص خطر و در
  5. مطالعه جمع شدگی بتن سبک توانمند
    2016
    امروزه بتن سبک توانمند به عنوان یکی از فناوری های نوبن مورد توجه محققین تکنولوژی بتن قرار گرفته است. بکارگیری این نوع بتن در عرشه پل ها و سقف های سازه های بلند می تواند آغاز تحولی در صنعت ساخت باشد. ازجمله مشکلاتی که محققین تکنولوژی بتن در بکارگیری این نوع بتن با آن مواجهند، در اختیار نداشتن روشی سریع و مطمئن جهت پیش بینی جمع شدگی در این نوع بتن ها می باشد. در پژوهش حاضر از روش پردازش تصویر جهت تحلیل جمع شدگی استفاده شده است. در این پژوهش نمونه های بتن سبک توانمند با رده مقاومتی سازه ای و با استفاده از سبکدانه لیکای پیش اشباع تهیه شده است. آزمونه های منشوری (10×10×40 سانتیمتر مکعب) پس از 7 روز مراقبت درآب، به اتاق عمل آوری با دمای 5±25 درجه سلسیوس و رطوبت 2±50 درصد منتقل گردیده اند و جمع شدگی آنها مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج حاکی از آن است که با استفاده از سبکدانه پیش اشباع و افزایش مقاومت بتن سبک، بدلیل بهبود ناحیه انتقال، باعث کاهش جمع شدگی بتن سبک در طول زمان گردیده است. ضمنا روش پردازش تصویر با پایش مستمرکرنش جمع شدگی می تواند به عنوان یک روش ساده و مطمئن برای ارزیابی جمع شدگی مورد توجه قرار گیرد.