پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
Associate Professor
Update: 2024-12-21
Seyedmahdi Hosseinian
Faculty of Engineering / Department of Civil Engineering
P.H.D dissertations
-
بررسی عملکرد و عمر بتن تحت اثر بار و سیکل های یخ زدن-آب شدن
2018محققین تکنولوژی بتن تلاش های مستمری را در جهت تخمین عمر بهره برداری سازه های بتنی زیر بنائی مانند سد ها، عرشه پل ها و روسازی های بتنی در مناطق سرد و یخبندان صورت داده اند. در تحقیقات انجام گرفته عموما آزمونه ها فقط در مقابل سیکل های یخ زدن و آب شدن مورد ارزیابی قرار گرفته اند و در نتیجه تفاوت آشکاری بین نتایج آزمایش ها و عملکرد واقعی سازه های بتنی مشاهده گردیده است. این تفاوت ها عمدتا از این واقعیت ناشی می گردند که شرایط بارگذاری و تنش های ایجاد شده نقشی در ملاحظات روش آزمایش ها ندارند و در نتیجه نتایج قابل اطمینانی از آزمایش ها به دست نمی آیند. در پژوهش حاضر یک مدل جهت پیش بینی خرابی در اثر سیکل های یخ زدن و آب شدن ارائه گردیده است. همچنین مدل دیگری جهت آزمونه های منشوری همراه بار خارجی مورد بررسی قرار گرفت. مدل بدون بار بر مبنای اندازه گیری مدول الاستیسیته دینامیکی بتن استوار است. نتایج مدل خرابی پیشنهادی با مقادیر پیش بینی شده توسط یک مدل آماری-تصادفی در 10 طرح مخلوط بدست آمده از آزمایش های محققین مورد مقایسه قرار گرفت. مقایسه خطای جذر میانگین مربعات نشان دهنده خطای متوسط 8/2 درصد و خطای حداکثر 6 درصد مدل پیشنهادی می باشد.علاوه بر این، نتایج مدل خرابی پیشنهادی با مقادیر اندازه گیری شده در تحقیق حاضر مورد مقایسه قرار گرفت. مقایسه خطای جذر میانگین مربعات نشان دهنده خطای متوسط 6/3 درصد و خطای حداکثر 3/6 درصد مدل پیشنهادی بوده است. در مدل دوم، شبیه سازی عددی برای پیش بینی کرنش های طولی و خیز وسط دهانه مورد استفاده قرار گرفته است. با انتخاب ترکیب بار خمشی چهار نقطه ای و سیکل های یخ زدن و آب شدن و بررسی پارامترهای مکانیکی و دوامی، تاثیر بار خارجی در سطح تنش 36/0 در دو حالت طرح بتن هوادار و بدون هوا بر آزمونه های 75×100×600 میلی متر مورد ارزیابی قرار گرفت و آثار اعمال بار بر روی کرنش های طولی(در آزمونه های بدون بار) و خیز (در آزمونه های تحت بار) بررسی گردید. سپس به کمک یک نرم افزار اجزای محدود به شبیه سازی تاثیر بار و سیکل های یخ زدن و آب شدن اقدام گردید. در طرح بدون هوا، در آزمونه های تحت اثرات همزمان بار و سیکل های یخ زدن و آب شدن، شکست آزمونه ها بسیار سریع و بطور میانگین در سیکل ششم مشاهده گردید، درصورتی که آزمونه های بدون بار در سیکل بیستم به 60 درصد مدول الاستیسیته
-
توسعه پایدار انرژی الکتریکی بر اساس مدل چند عاملی با رویکرد ترکیبی از نگاه سیاستگذاری و فنّی
2017امروزه برنامه ریزی توسعه پایدار تولید انرژی الکتریکی با توجه به محدودیت منابع متداول انرژی و رشد فزاینده مصرف انرژی، به شدت مورد توجه محققین قرار گرفته است. در همین راستا در این رساله یک روش ترکیبی سیاستگذاری-فنّی پیشنهاد، مدلسازی و استفاده شده که در آن از ترکیب رویکرد های بالا به پایین و پایین به بالا در مدلسازی به منظور درنظر گرفتن تأثیرات متقابل سیستم انرژی بر سایر بخش های اقتصادی، استفاده می شود. در مدل پیشنهادی در رویکرد بالا به پایین جهت مدلسازی سیاستگذاری ها در برنامه ریزی توسعه تولید برق، از روش پس بینی و در رویکرد پایین به بالا برای مدلسازی مسائل فنّی از روش مبتنی بر عامل استفاده شده است. روش پس بینی اهداف کلان را به صورت شاخص های کمّی مطلوب برای سیستم چندعاملی تعریف کرده و عامل ها با تکرار اقدامات تعاملی خود یاد می گیرند چگونه وضعیت سیستم را به وضعیت هدف برسانند. در مدل پیشنهادی هریک از فنّاوری های تولید برق به عنوان یک عامل هوشمند تعریف می شود که برای برآوردن اهداف مدلسازی، در یک محیط مشترک با سایر عامل ها در تعامل بوده و در هر وضعیت مناسب ترین اقدام را برای رسیدن به اهداف سیستم انجام می دهد. این مدل در محیط برنامه MATLAB مدلسازی شده و برای تعیین سهم هر یک از فنّاوری های تولید برق در کشور در افق 30 ساله در قالب سه سناریو اجرا شده است. سناربو مبنا مبتنی بر فرضیات پایه و ادامه روندهای موجود بوده، در سناریو دوم فرض می شود گسترش فنّاوری های نوین شامل تولیدات پراکنده، ذخیره سازی انرژی، مدیریت سمت تقاضا و پاسخگویی بار موجب کاهش حداکثر تقاضا و بهبود ضریب بار سیستم شود، و سناریو سوم اختصاص به رویکرد حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه های زیست محیطی دارد. نتایج مدل با نتایج پروژه «تدوین استراتژی توسعه انرژی الکتریکی کشور در افق 30 ساله با در نظر گرفتن کلیه حامل های انرژی» که در پژوهشگاه نیرو انجام پذیرفته، مقایسه و تحلیل شده است. نتایج گویای عملکرد مطلوب مدل برای برآوردن اهداف برنامه ریزی است. در سناریو مبنا مدل پیشنهادی توانست در دوره برنامه ریزی شاخص های هدف شامل شاخص های سیاستی، اقتصادی، زیست محیطی و فنّی را به صورت مطلوبی برآورده و در مقایسه با مدل مرجع نیز نتایج مناسبی تولید نماید. نتایج دو سناریو دیگر نیز کارآیی مدل را در دو حالت کاملاً متفاوت تأیید می کند. در
-
مدیریت تراکم در شبکه مبتنی بر بازار برق با استفاده از پاسخگویی بار
2017تقویت هماهنگی و همکاری بین خرده فروشان و اپراتور مستقل سیستم در اجرای پاسخ گویی بار که منجر به مشارکت مؤثر خرده فروشان در رفع تراکم شود، فرست مناسبی در اختیار اپراتور مستقل سیستم جهت انجام مأموریتش قرار می دهد. برای به عنوان تنها تلاش در این زمینه می توان به مدیریت تراکم در شبکه توزیع بر اساس هماهنگی بین اپراتور سیستم توزیع و تجمیع کنندگان یا خرده فروشان جهت اجرا پاسخ گویی بار اشاره کرد، اما در راستای مدیریت تراکم در شبکه سراسری هیچ راه حلی که منجر به مشارکت خرده فروشان در مدیریت تراکم شود ارائه نشده است. در این رساله روش جدیدی جهت مدیریت تراکم در شبکه سراسری بر اساس مکانیسم بازار ارائه شده است که در آن پاسخ گویی بار بر اساس هماهنگی و همکاری اپراتور مستقل سیستم و خرده فروشان انجام می شود. اپراتور مستقل سیستم از طریق سیگنال های اقتصادی، خرده فروشان را جهت کاهش تقاضا در باس های مشخص تشویق و راهنمایی می کند. یکی از سیگنال های اقتصادی، ماتریس الاستیسیته تراکم می با شد که مقدار کاهش تراکم شبکه به ازای پاسخ گویی بار در باس های مختلف را مشخص می کند. خرده فروشان با استفاده از این ماتریس می توانند منفعتشان از کاهش تقاضا در هر باس را محاسبه کنند. با توجه به این سیگنال های اقتصادی، خرده فروشان از طریق تجمیع کنندگان پاسخ گویی بار اقدام به کاهش تقاضایشان می کنند. سپس اپراتور مستقل سیستم تراکم شبکه را مجدداً برای تقاضا های جدید خرده فروشان، بررسی می کند، این فرآیند چندین بار تکرار می شود تا نقطه تعادل نش که نشان دهنده مقدار بهینه کاهش تراکم و منفعت خرده فروشان می باشد، به دست آید. در ساختار پیشنهادی از نظریه بازی استکلبرگ جهت مدل سازی اثرات متقابل تصمیمات خرده فروشان و تجمیع کنندگان پاسخ گویی بار در اجرای پاسخ گویی بار، استفاده شده است. در این بازی استراتژی خرده فروشان، به عنوان بازیکن های پیشرو، تعیین کم ترین مقدار کاهش بار و قیمت خرید پاسخ گویی بار می باشد. این قیمت بر اساس تابع سود خرده فروشان که با کاهش تراکم متناسب است و همچنین اطلاع آن ها از رفتار تجمیع کنندگان پاسخ گویی بار ، تعیین می شود. استراتژی تجمیع کنندگان پاسخ گویی بار ، به عنوان بازیکن های پیرو، تعیین مقدار کاهش بار شان می باشد که بر اساس تابع سودشان که متناسب باقیمت پیشنهادی خرده فروشان است مشخص می گردد. الگوریتم
-
طراحی عملکرد و مدیریت انرژی ریزشبکه در حالت جزیره ای
2016منابع تولید پراکنده، شکل های مختلفی از منابع انرژی های تجدید پذیر در شبکه های توزیع را پوشش می دهند و دارای انواع مختلفی همچون واحدهای قابل کنترل، ژنراتورهای دیزلی، پیل سوختی و میکرو توربین ها و واحدهای غیرقابل کنترل، توربین های بادی و سیستم های فتوولتائیک می باشند. این واحدهای تولید پراکنده به همراه ذخیره سازها، بارها و سیستم های کنترلی و ارتباطی در شبکه توزیع تشکیل یک ریز شبکه را می دهند که بخش غیرقابل انکار از توسعه در شبکه توزیع هستند. ریز شبکه ها در دو مد متصل به شبکه و مستقل از شبکه ( جزیره ای) به کار گرفته می شوند. در مد متصل، ریز شبکه ها در یک نقطه به نام نقطه اشتراک به شبکه متصل می شوند. در این حالت، ولتاژ و فرکانس ریز شبکه به وسیله شبکه اصلی به آن دیکته می شوند اما در حالت جزیره ای، واحدهای تولید پراکنده وظیفه پاسخ گویی برای تنظیم ولتاژ و فرکانس ریز شبکه و تأمین بار آن را بر عهده دارند. در این رساله، تمام فاکتورها، شاخص ها و توابع هدف به صورت یک تابع چند هدفه ارائه شده اند. الگوریتم چند هدفه تفاضلی برای بهینه سازی عملکرد واحدها در ریز شبکه ها معرفی شده است. توابع بهینه سازی شامل مینیمم کردن تلفات، بهبود پروفایل ولتاژ و قابلیت اطمینان شبکه می باشند. در بخشی از رساله توابع هدف به منظور ماکزیمم کردن سود مالکان واحدهای تولید پراکنده و مینیمم سازی هزینه های شرکت توزیع ارائه شده است که قیمت های قراردادی با استفاده از تئوری بازی محاسبه می گردند. به علاوه در این رساله یک روش بهینه سازی ترکیبی برای پیدا کردن عملکرد و مکان واحدها در یک ریز شبکه برای تبدیل کردن آن به چند ریز شبکه مستقل ارائه می شود. این عملکرد از طریق پیدا کردن پارامترهای افتی از واحدهای تولید پراکنده بهینه شده است. مسئله بهینه سازی از طریق مینیمم کردن هزینه سوخت واحدهای تولید پراکنده و بهبود پایداری ولتاژ شبکه فرمول بندی شده است. برای حل مسئله نیز از یک روش جدید برای محاسبه پارامترهای افتی و نقاط تنظیمی بر پایه یک الگوریتم پخش بار در حالت جزیره ای بهره گرفته شده است. به علاوه الگوریتمی برای بهینه سازی مکان ایستگاه های شارژ و منابع انرژی های تجدیدپذیر پیشنهاد شده است. تابع بهینه سازی شامل هزینه های مالکان خودرو، تلفات و پروفایل ولتاژ شبکه خواهد بود.
Master Theses
-
تقسیم بهینه دستاورد مطلوب -نامطلوب در قراردادهای همکاری ساخت
2024چکیده: استفاده از قراردادهای همکاری در صنعت ساخت به طور گسترده ای برای پروژه های زیربنایی، استفاده می شود و از شیوه های بهبود دستاورد پروژه می باشد؛ این پروژه ها به دلیل ماهیت غیر تکراری و شرایط ویژه ای که دارند مستلزم همکاری عوامل پروژه می باشند. پژوهش حاضر بر قرارداد های همکاری متمرکز است، که در آن پیمانکار و طراح در تلاشی مشترک با کارفرما همکاری می کنند و درجهت اهداف وی اقدام می کنند. از مباحث مورد توجه در این قراردادها، موضوع اشتراک دستاورد در میان گروه سه گانه ذینفعان کلیدی یعنی کارفرما، پیمانکار و طراح می باشد. سطوح مختلف ریسک گریزی آنان، از ریسک خنثی تا ریسک گریز متغیر می باشد. در این پژوهش مدل ریاضی بهینه در دو روش تحویل سنتی و مدیریت پیمانکار بر اساس تئوری کارفرما-عامل و تئوری مطلوبیت ارائه می شود. جهت تأیید مدل ریاضی و فرضیه های ارائه شده، مصاحبه ای هدفمند با متخصصان در این زمینه انجام می شود. نتایج نشان می دهند که در قرارداد های همکاری در روش های مختلف تحویل، نسبت اشتراک بهینه دستاورد پروژه بین پیمانکار و طراح تحت تاثیر سطوح ریسک گریزی هر یک از طرفین قرارداد است. تخصیص دستاورد به طراح صرف نظر از روش تحویل، ثابت می باشد، با این حال، تخصیص دستاورد به پیمانکار بسته به نوع روش تحویل، متغیر است. این مطالعه توصیه هایی را ارائه می دهد برای کسانی که در نوشتن قراردادهای همکاری در ارتباط با ترتیبات اشتراک دستاورد پروژه مشارکت دارند. به طور کلی، این تحقیق بینش های جدیدی را در ارتباط با قراردادهای همکاری در صنعت ساخت ارائه می دهد.
-
ردپاهای آب در احداث ساختمان های سنتی در ایران
2023ثابت شده است که ساختمان های سنتی با شرایط آب وهوایی سازگار هستند. بااین حال، مزایای ردپای آب آنها در ادبیات موردبحث قرار نگرفته است. این ساختمان ها شامل مصالح و روش های مختلف ساخت سنتی هستند. ساخت آن ها از زنجیره ای از استخراج، تولید مصالح، حمل ونقل و فعالیت های ساخت پیروی می کند که هرکدام دارای آلودگی آب و مصرف آب خاص خود هستند. این پایان نامه، تجزیه وتحلیل جامعی از ردپاهای آب آبی و خاکستری احداث ساختمان های سنتی ایران، بر اساس الگوهای صرفه جویی در مصرف آب و مفاهیم کاربردی آب وهوا ارائه می دهد. نمونه ای از 11 کارخانه مصالح ساختمانی و 34 ساختمان سنتی شامل خشتی، آجری، سنگی و چوبی مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرند. نتایج با ساختمان های مدرن (فولادی و بتنی) مقایسه می شوند. ردپاهای آب خاکستری و آبی در طول زنجیره تولید، با استفاده از شبکه ردپای آب و ارزیابی چرخه حیات محاسبه می شوند. ردپای آب خاکستری ساختمان های سنتی 327 برابر کوچک تر از ردپای آب خاکستری ساختمان های مدرن است. برای ساختمان های مدرن، ردپای آب خاکستری مربوط به ردپای آب خاکستری تولید فولاد و سیمان است. ردپاهای آب آبی ساختمان های سنتی بیشتر مربوط به کارکنان ساختمانی است. نتایج این پایان نامه، برای کسانی که به ساخت سنتی و خانه های روستایی علاقه مند هستند، مرتبط است.
-
قابلیت اطمینان برای اتمام پروژه های ساخت با در نظر گرفتن همبستگی بین فعالیت ها با استفاده از روش کران های محدود قابلیت اطمینان.
2023چکیده: قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه به طور قابل توجهی بر تفکر مدیران پروژه و نحوه اجرا، تأثیر می گذارد. تاکنون پژوهش های زیادی درباره ارزیابی قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه انجام شده است. اما این پژوهش ها با فرض نادیده گرفتن اثر همبستگی بین فعالیت ها انجام شده اند. تاکنون پژوهشی مبنی بر این که آیا این نادیده گرفتن، دارای دقت کافی است یا خیر انجام نشده است. بنابراین، این تحقیق به بررسی اثر همبستگی بین فعالیت ها بر دقت ارزیابی احتمالاتی زمان انجام پروژه می پردازد. این پژوهش به منظور بررسی اثر همبستگی بین فعالیت ها، مدلی تحلیلی را توسعه می دهد و یک پروژه واقعی و سه پروژه فرضی با اندازه های مختلف را ارزیابی می کند. علت انتخاب سه پروژه با اندازه مختلف، بررسی اثر اندازه شبکه زمان بندی بر ارزیابی قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه با در نظر گرفتن اثر همبستگی بین فعالیت ها است. راه حل پیشنهادی در سه رویکرد اصلی: (الف) ترکیب اثر همبستگی بین مسیرهای شبکه بر قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه، (ب) ارائه یک راه-حل به منظور برآورد دقیق قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه و (ج) درنظرگرفتن اثر همبستگی بین فعالیت ها بر قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه، توسعه می یابد. در این پژوهش به منظور استخراج عوامل ریسک موثر در پروژه های ساخت از روش نظرسنجی دلفی استفاده می شود. یافته های بدست آمده نشان می دهند که هر چه تعداد فعالیت و تعداد مسیرهای شبکه زمان بندی بیشتر شود (پروژه بزرگتر شود)، اثر همبستگی بین فعالیت ها بر قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه کم می شود. به عبارتی، نمی توان اثر همبستگی بین فعالیت ها را در همه پروژه ها نادیده گرفت. روش پیشنهادی برای ارزیابی قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه، قابل استفاده است. نتایج بدست آمده از روش ارائه شده با نتایج روش مونت کارلو، برای ارزیابی دقت و سرعت، مقایسه می شوند. نتایج، نشان می دهند که روش پیشنهادی با دقتی زیاد و نزدیک به روش مونت کارلو، با کاهش تعداد مسیرهای شبکه، زمان محاسبات را کاهش می دهد. مدیران پروژه می توانند با استفاده از این روش، قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه را با اطمینان زیادتری تعیین کنند و از آن در بخش های برنامه ریزی، برنامه ریزی مجدد و کنترل پروژه به عنوان ابزاری سریع و دقیق بهره بگیرند.
-
بررسی اثر خطر نسبی زلزله و نوع خاک بستر بر ردپای کربن در ساختمان های بلند
2023حوزه ساختمان حدود33 درصد کل گاز های گلخانه ای جهان است. مقدار قابل توجهی از گازهای گلخانه ای مربوط به کربن انتشاریافته است؛ بنابراین، مدیریت چگونگی این میزان کربن ایجاد شده به واسطه صنعت ساختمان یک موضوع مهم در نظر گرفته می شود. ردپای کربن، ابزار مناسبی برای مدیریت تولید کربن در ساختمان سازی است، زیرا این مفهوم، شدت کربن مستقیم و غیرمستقیم تولیدی را برای هرگونه کالا یا خدمات نشان می دهد. یکی از منابع قابل توجه انتشار کربن، تولید مصالح و احداث ساختمان های بلند است. این پژوهش در نظر دارد اهمیت ردپای کربن را در انتخاب مشخصات سازه ای ساختمان های بلند نشان دهد و اثرات نوع سازه، ارتفاع، محل احداث ساختمان از جمله لرزه خیزی و نوع خاک بستر بر شدت ردپای کربن را با استفاده از الگوریتم (CFAA) پیشنهادی و مفهوم چرخه حیات را ارزیابی کند. مجموعه ای از شش ساختمان با سازه های فولادی و بتنی که در مناطقی با لرزه خیزی و خاک بستر متفاوت احداث شده اند برای بررسی و ردپای کربن مصالح، حمل ونقل و کارگاه ساخت انتخاب شده اند. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد، ساختمان های بلند فولادی بیش از 10 درصد (63 کیلوگرم بر مترمربع) نسبت به ساختمان های بلند بتنی دارای شدت ردپای کربن بیشتری هستند. بعلاوه، با افزایش ارتفاع در ساختمان های بلند نیز مقدار افزایش شدت ردپای کربن بیش از 21 درصد (109 کیلوگرم بر مترمربع) گزارش شد. همچنین، با احداث ساختمان ها در مناطقی با لرزه خیزی خیلی زیاد، شدت ردپای کربن نسبت به مناطقی با لرزه خیزی زیاد بیش از 6 درصد (37 کیلوگرم بر مترمربع) بیشتر می شود که این مقدار افزایش نسبت به مناطقی با لرزه خیزی متوسط بیش از 17 درصد (92 کیلوگرم بر مترمربع) است. همچنین، با احداث ساختمان های بلند در مناطقی با خاک بستر نوع II می توان شدت ردپای کربن را بیش از 10 درصد (58 کیلوگرم بر مترمربع) نسبت به ساختمان های احداث شده در خاک نوع III کاهش داد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مصالح مصرفی در ساختمان های بلند بیشترین (87 درصد) و کارگاه ساخت (40/6 درصد) کمترین مشارکت را در شدت ردپای کربن ساختمان های بلند دارند. سهم حمل و نقل نیز 50/6 درصد است. بدین ترتیب، انتخاب نوع سازه بیشترین (58/7 درصد، 80/37 کیلوگرم بر مترمربع) و لرزه خیزی (50/2 درصد، 80/11 کیلوگرم بر مترمربع) کمترین تأثیر را بر افزایش ش
-
تقسیم بهینه دستاورد با پیمانکاران جزء در قراردادهای ساخت
2023چکیده: معمولاً حق الزحمه پیمانکاران جزء در رابطه با پیمانکار کل تعریف می شود. حال آنکه میزان حق الزحمه ممکن است تحت تأثیر شیوه های پرداخت به پیمانکار کل و همچنین شیوه های پرداخت بالادستی از سوی مالک به پیمانکار کل قرار گیرد. این رویه برای حق الزحمه میان پیمانکاران جزء لایه اول، لایه دوم، و لایه های پایین تر نیز وجود دارد. به منظور هم راستا کردن اهداف کارفرما و پیمانکاران در لایه های مختلف قراردادی، می توان از قرارداد های تشویقی استفاده کرد. در این قراردادها عملکرد واقعی عوامل با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه می شود. تاکنون تحقیقات متعددی در ارتباط با قراردادهای تشویقی در حالت های مختلف مانند تک عاملی-تک دستاوردی، چندعاملی-تک دستاوردی، تک عاملی-چنددستاوردی و چند عاملی- چند دستاوردی صورت گرفته است. حال آنکه بنظر می رسد که پژوهشی در حوزه تقسیم دستاورد بهینه میان پیمانکاران جزء در لایه های مختلف قراردادی صورت نگرفته است. هدف این پایان نامه ایجاد یک مدل تقسیم دستاورد بهینه در قراردادهایی با لایه های قراردادی متعدد (پیمانکار کل، پیمانکار لایه اول، پیمانکار لایه دوم و غیره) است. پیمانکاران در لایه های مختلف ممکن است ریسک خنثی یا ریسک گریز باشند. توسعه نظری پایان نامه مبتنی بر مدل های کاربردی موجود و نظریه کارفرما-عامل برای تقسیم دستاورد با یک لایه (یک پیمانکار) است. قطعیت معادل کارفرما به شرط منطق فردی و سازگاری تشویقی پیمانکاران به حداکثر می رسد. تلاش های طرف های قرارداد پایین دستی به عنوان متغیر بهینه سازی در نظر گرفته می شود که نسبت های تقسیم دستاورد بهینه برای آن ارزیابی می شوند. سهم هر لایه از دستاورد پروژه به عنوان یک متغیر تصادفی متأثر از تلاش و رویدادهای خارج از کنترل آن فرموله می شود. مدل پیشنهادی و فرضیه های پایان نامه توسط مدل عددی و تحقیقات میدانی مورد ارزیابی قرار می گیرند. مدل ارائه شده در این پژوهش می تواند توسط کسانی که قراردادهای تشویقی را طراحی می کنند مورد استفاده قرار گیرد.
-
بررسی ساختار حاکمیتی پروژه های ساخت بر اساس اقتصاد هزینه مبادله
2021چکیده: موضوعات زیادی در صنعت ساخت مطرح است که بر نحوۀ ارائۀ پروژه ها تأثیرگذار هستند. از بین آن ها هزینۀ مبادله عامل مهمی در تعیین ساختار حاکمیتی پروژه های ساخت است. به منظور کاهش هزینه های مبادله نظریۀ اقتصاد هزینه مبادله راهکارهای مهمی برای انتخاب ساختار حاکمیتی دارد. اما با این وجود، به نظر می رسد تاکنون پژوهشی نحوۀ انتخاب روش ارائۀ پروژه را بر مبنای اقتصاد هزینه مبادله بررسی نکرده است. اقتصاد هزینه مبادله بر اساس سه ویژگی خاص بودن، عدم قطعیت و فراوانی مبادلات به بررسی ساختار حاکمیتی نهادها می پردازد. این پژوهش با بهره گیری از رویکرد اقتصاد هزینه مبادله برای تعیین ساختار حاکمیتی، نحوۀ انتخاب روش ارائۀ پروژه و سازوکار قرارداد را به عنوان دو عنصر مهم در حاکمیت پروژه های ساخت بررسی می کند. این پژوهش متغیرهای اقتصاد هزینه مبادله را در یک نظرسنجی دلفی ارزیابی می کند. نظرسنجی دلفی با استفاده از نظر جمعی متخصصان به موضوعی خاص می پردازد که پیش از این مبهم مانده است. در این پژوهش در فرآیند دلفی از نظرات 15 نفر از متخصصان استفاده می شود. معیارهای مهم در سنجش متغیرهای اقتصاد هزینه مبادله از دیدگاه متخصصان صنعت ساخت، در سه دور انتخاب و نمره دهی می شوند. برای انتخاب ساختار حاکمیتی مناسب پروژه بر مبنای معیارهای اقتصاد هزینه مبادله، نظرات 84 نفر از فعالان صنعت ساخت جمع آوری می شود. از رگرسیون لجستیک برای به دست آوردن معادلات مربوط به انتخاب ساختار حاکمیتی مناسب استفاده می شود. در نظرسنجی دلفی مشخص شد که معیارهای محدودیت زمانی پروژه، فناوری ساخت، مهارت های نیروی انسانی، محل اجرا و میزان سرمایه گذاری برای بررسی خاص بودن دارای اهمیت هستند. معیارهای عدم قطعیت حجمی، فنی، رفتاری و اقتصادی عدم قطعیت در پروژه را نشان می دهند. فراوانی فعالیت های مشابه در پروژه نیز مربوط به فراوانی در پروژه است. نتایج حاصل از رگرسیون لجستیک نشان دادند که هرچه پروژه نسبت به پروژه های معمول شرایط خاصی داشته باشد برای کاهش هزینه های مبادله ساختار سلسله مراتبی روش طرح و ساخت، نسبت به ساختار رقابتی موجود در روش سنتی ترجیح بیشتری دارد. از طرفی سازوکارهای رابطه ای نیز با افزایش خاص بودن پروژه به سازوکارهای غیر رابطه ای ترجیح دارند. بنابراین به نظر می رسد که مدل ارائه شده در نظریۀ اقتصاد هزینه مبادله برای انتخاب
-
پیش بینی احتمالاتی زمان اتمام پروژه های ساختمانی با استفاده از نظریه قابلیت اطمینان وابسته به زمان
2021چکیده: قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه به طور قابل توجهی بر تفکر مدیران پروژه و نحوه اجرا، تأثیر می گذارد. تاکنون تحقیقات متعددی در ارتباط با قابلیت اطمینان صورت گرفته است. امروزه در اکثر پروژه های ساخت، قابلیت اطمینان به عنوان یک متغیر مستقل از زمان در نظر گرفته می شود؛ در حالی که، قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه در طول دوره ساخت متغیر است. تححقیقات کمی در مورد تأثیر زمان بر قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه انجام گرفته است. این پژوهش با ارائه یک روش تحلیلی وابسته به زمان برای ارزیابی قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه در طول ساخت، نگاهی جدید به زمان بندی احتمالی پروژه دارد. از تئوری قابلیت اطمینان وابسته به زمان و مدل سازی سیستم سری، ایده گرفته می شود. این پژوهش نشان می-دهد که تحلیل قابلیت اطمینان وابسته به زمان برای زمان بندی احتمالی پروژه مناسب تر است و نادیده گرفتن اثر زمان، منجر به برآوردهای غیر واقعی برای برنامه ریزی احتمالی پروژه می شود. راه حل پیشنهادی در دو رویکرد اصلی: (الف) ترکیب اثر همبستگی بین مسیرهای شبکه بر قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه و (ب) ارائه یک راه حل نوآورانه به منظور برآورد دقیق قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه در طول ساخت؛ توسعه پیدا می کند. برای نشان دادن کاربرد روش توسعه یافته یک نمونه پروژه ساختمانی، تجزیه و تحلیل می شود. یافته های بدست آمده نشان می دهند که روش پیشنهادی برای ارزیابی قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه در طول ساخت، قابل استفاده است. نتایج بدست آمده از روش ارائه شده با نتایج روش مونت کارلو، برای ارزیابی دقت و سرعت، مقایسه می شوند. نتایج، نشان می دهند که روش پیشنهادی با دقتی زیاد و نزدیک به روش مونت-کارلو، با کاهش تعداد مسیرهای شبکه، زمان محاسبات را کاهش می دهد. روش پیشنهادی می تواند اطلاعات و دانش جدیدی برای بهبود رویکردهای فعلی برای برنامه ریزی و کنترل پروژه ها به ارمغان بیاورد. مدیران پروژه با استفاده از این روش، قابلیت اطمینان زمان اتمام پروژه را با اطمینان زیادتری تعیین می کنند و از آن در بخش های برنامه ریزی، برنامه ریزی مجدد و کنترل پروژه به عنوان ابزاری سریع و دقیق بهره می گیرند.
-
بررسی تأثیر مشخصات سازه ای و نوع خاک بستر بر شدت ردپای کربن در احداث سازه ساختمان های مسکونی
2021چکیده: در سال های اخیر افزایش غلظت گازهای گلخانه ای در جو، باعث افزایش گرمای زمین و تغییرات آب و هوایی شده است. اخیراً، به دلیل افزایش آگاهی از انتشار گازهای گلخانه ای در جامعه، مردم خواستار پاسخگویی بیشتر محیط زیستی و اجتماعی صنعت ساخت شده اند. معمولا در مرحله طراحی ساختمان ها و انتخاب مشخصات سازه ای، کمتر به مسائل محیط زیستی، مانند ردپای کربن توجه می شود. ردپای کربن ابزار مناسبی برای نشان دادن حجمی از دی اکسید کربن که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم برای تولید یا ساخت یک کالا و یا ارائه هرگونه خدمات منتشر می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. از موارد قابل توجه در صنعت ساخت، شدت ردپای کربن مربوط به تولید مصالح و احداث ساختمان ها است. این پایان نامه اثر مشخصات سازه ای ( نوع سازه ، مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع سقف و سیستم مقاوم در برابر بار جانبی) به همراه جنس خاک بستر را بر شدت ردپای کربن ساختمان های مسکونی، بر اساس روش ارزیابی چرخه حیات بررسی می کند. ردپای کربن در مراحل تولید، انتقال مصالح و احداث ساختمان بررسی می شود و مجموعه ای از 45 ساختمان مسکونی و شش کارخانه تولید مصالح سازه ای مورد تحلیل قرار می گیرند. نتایج نشان می دهند که شدت ردپاهای کربن تولید سیمان، سنگدانه، بتن، فولاد، بلوک بتنی و بلوک یونولیتی به ترتیب برابر با 811/0 تن بر تن، 0049/0 تن بر تن، 339/0 تن بر مترمکعب، 04/2 تن بر تن، 125/0 تن بر تن و 627/3 تن بر تن می باشند. همچنین، نتایج نشان می دهند که شدت ردپای کربن در سازه های فولادی بین 28/392-76/227 (میانگین 28/311)کیلوگرم بر مترمربع و در سازه های بتنی بین 40/358-15/158 (میانگین 63/227) کیلوگرم بر مترمربع می باشند. تفاوت های معنی داری در شدت ردپای کربن با توجه به مشخصات سازه ای دیده می شوند. تغییرات شدت ردپای کربن ناشی از تغییر مشخصات سازه ای در سازه های فولادی نسبت به سازه های بتنی بیشتر است. نتایج این پایان نامه می تواند در احداث ساختمان های پایدار مفید واقع شود.
-
ارزیابی عملکرد ارتباط الکترونیکی در کارگاه های ساخت
2021چکیده: ارتباطات وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده دارد. اجرای پروژه های ساخت وابسته به اطلاعات است. برای رسیدن به اهداف پروژه، ارتباط الکترونیک خودکار در کمک کردن به مدیران پروژه های ساخت، نقش مهمی را دارد. این پژوهش، نتایج اصیل و جدیدی را از وضعیت ارتباطات در صنعت ساخت ارائه می کند و در یک مطالعه موردی، کارایی ابزارهای الکترونیک خودکار را می سنجد. برای بررسی وضعیت ارتباطات در صنعت ساخت، نمونه ای از شاغلین در 106 پروژه ساختمانی مصاحبه می شود. نتایج مصاحبه وجود ارتباطات ناکافی و غیر مؤثر در کارگاه های ساخت استان همدان را نشان می دهند. برای رفع مشکلات ارتباطات کارگاه های ساخت از ابزار های ارتباط الکترونیک استفاده می شود و پنج ابزار جهت بررسی کارایی ارتباط الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند نظیر برچسب QR Code، موقعیت یاب گوشی هوشمند، دکه الکترونیکی، دوربین گوشی هوشمند واقعیت مجازی مدل اطلاعات ساختمان، هستند. نتایج پژوهش تاثیر ارتباط الکترونیک خودکار بر آموزش، ایمنی، زمان و هزینه را نشان می دهند. پژوهش حاضر، مورد علاقه و استفاده کسانی خواهد بود که در زمینه اجرای خودکار پروژه های ساختمانی کار می کنند. این پژوهش نشان می دهد که عمده ارتباطات ساخت به صورت سنتی (بیشتر کاغذی) هستند. ارتباط ناکافی بین عوامل ساخت، درک نا درست از خواسته ها و دستورکار، و ارتباطات کند و کم تاثیر مهم ترین مشکلات ارتباطات کارگاه های ساخت هستند. عدم وجود ابزارها و زیرساخت ارتباطی و عدم استفاده صحیح از ابزارهای موجود مهم ترین دلایل وجود مشکلات در ارتباطات در کارگاه های ساخت هستند. ارتباط الکترونیکی به صرفه جویی در هزینه و زمان، بهبود سرعت انتقال اطلاعات، آموزش عوامل، افزایش ایمنی و کاهش ضایعات ساخت کمک می کند.
-
بررسی ردپای آب ضایعات ساخت ناشی از دوباره کاری ها: مطالعه موردی ساختمان های مسکونی شهر سنندج
2020چکیده: روند رشد صنعت ساخت در چند دهه ی اخیر، افزایش قابل توجه ضایعات ساختمانی و مشکلات زیست محیطی را در پی داشته است. بخش قابل توجهی از ضایعات ساخت ، مربوط به دوباره کاری های ساخت بوده که با وجود اهمیت مسائل زیست محیطی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ردپای آب ابزار مناسبی برای مشخص کردن حجمی از آب که به صورت مستقیم و یا مجازی برای ساخت یک کالا مصرف می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موارد مهم در صنعت ساخت، شدت ردپای آب دوباره کاری های ساختمان ها است. در این پایان نامه، ردپای آب آبی و خاکستری ناشی از دوباره کاری های ساخت، بر اساس ارزیابی چرخه ی حیات و شبکه ی ردپای آب، مورد ارزیابی قرار می گیرند. همچنین، عواملی از جمله روش های تحویل پروژه، هزینه ها و میزان ضایعات در دوباره های کاری ها ساخت، بررسی می شوند. ردپای آب در مرحله تولید مصالح، حمل مصالح و دوباره کاری های ساختمان ها تحلیل می شوند. جامعه ی آماری، شامل پنج کارخانه مصالح ساختمانی و مجموعه ای از 80 ساختمان مسکونی در حال ساخت است. نتایج نشان می دهند که شدت ردپای آب آبی و خاکستری دوباره کاری های ساختمان های بتنی، به ترتیب، 18/2 برابر و 1/4 برابر بزرگتر از شدت ردپای آب آبی و خاکستری دوباره کاری های ساختمان های فولادی است. همچنین ردپای آب مصالح ساختمانی، وعده غذایی کارکنان و آب مستقیم در ساختمان های بتنی، به ترتیب، 22/2، 09/2 و 47/2 برابر بیشتر از ساختمان های فولادی است. علاوه بر این، نتایج دیگری در این پایان نامه نشان می دهد، استفاده از تحویل پروژه به روش پیمانکار مدیر به جای تحویل پروژه به روش سنتی، می تواند ردپای آب را حدود 50 درصد کاهش دهد. این پایان نامه می تواند به استفاده ی بهینه ی مصرف آب در فرایند ساخت ساختمان ها کمک کند.
-
بهینهسازی قراردادهای تشویقی در حالت چندعاملی- چنددستاوردی
2020صنعت ساخت پیچیده و همراه با محدودیتهای زمان و هزینه میباشد؛ بنابراین همواره در این صنعت تحقق دستاوردهایی مانند کاهش زمان و هزینه پروژه از نگرانیهای مهم کارفرما میباشد. این دستاوردها هنگامی محقق میشوند که کارفرما و عوامل پروژه )پیمانکاران و مشاوران( با یکدیگر همکاری داشتهباشند. اما به دلیل مشکلات کارفرما-عامل که ممکن است در پروژه رخ دهند، ممکن است با به خطر انداختن موفقیتهای پروژه دستاوردهای پروژه نامطلوب شوند. عدم قطعیت دستاوردها و عدم تقارن اطلاعات منجر به مشکلات کارفرما-عامل میشوند به این صورت که عوامل فرصتطلب به جای خواستههای کارفرما اهداف خود را دنبال میکنند. یکی از روشهای حل این مشکلات همراستا کردن اهداف کارفرما و عوامل از طریق ایجاد انگیزه در عوامل پروژه با استفاده از قراردادهای تشویقی میباشد. در این قراردادها عملکرد واقعی عوامل با اهداف از پیش تعیینشده مقایسه میشود. تاکنون تحقیقات متعددی در ارتباط با قراردادهای تشویقی در حالتهای مختلف مانند تکعاملی-تکدستاوردی، چندعاملی-تکدستاوردی، تکعاملی-چنددستاوردی صورت گرفتهاست. اما تاکنون به نظر هیچگونه پژوهشی در ارتباط با بهینه سازی قراردادهای تشویقی در حالت چندعاملی- چنددستاوردی انجام نشدهاست. در پژوهش حاضر این کمبود در علم با ارائه مدلی بهینه برای قراردادهای تشویقی در حالت چندعاملی- چنددستاوردی به کمک روش بهینهسازی پاسخ داده میشود. از روش مطلوبیت مورد انتظار، تئوری کارفرما-عامل و مدلسازی ریاضی به منظور فرمولبندی و حل مسئله استفاده میشود. همچنین در این پژوهش سطح ریسکپذیری کارفرما و عوامل به ترتیب ریسک خنثی و ریسکگریز فرض میگردد. نتایج این تحقیق نشان میدهند که هزینه تلاش عوامل، اثرگذاری عوامل بر دستاوردها، سطح ریسکگریزی عوامل، عدم قطعیت و همبستگی دستاوردها بر طراحی بهینه قراردادهای تشویقی در حالت چندگانه تاثیرگذار میباشند. این پژوهش بینش جدیدی در زمینه طراحی قراردادهای ساخت در حالت چندگانه ارائه میدهد. نتایج این تحقیق برای افرادی که در طراحی قراردادها فعالیت دارند، مناسب میباشد.
-
بهبود بهر هوری کامیون در شرایط ترافیک مسیر حرکت در پروژ ههای ساخت بر مبنای یادگیری تقویتی و مد لسازی عام لمحو ر
2020بهرهوری یکی از مهمترین عوامل اثرگذار روی عملکرد پروژ ههای ساخت است که تأثیر زیادی بر زمان و هزینهی این پروژهها دارد. بهکارگیری اقدامات لازم در راستای بهبود فاکتورهای مؤثر بر بهر هوری عامل از نگران یهای یک مدیر پروژه است. برآوردن این اقدامات ، منجر به صرفهجوی یهای زیادی از حیث منابع استفاده شده در پروژه و بهبود عملکرد پروژه از لحاظ اهداف مختلف زمانی، هزین های وکیفی م یشود. معمولاً در عمل روشهای برنامهریزی و کنترل سنتی برای بهبود بهرهوری مورد استفاد ه قرار میگیرد. با این حا ل، در سا لهای اخیر بهدلیل پیچیدگی پروژ ههای بزرگ و ناکارآمدی برنام هریزی سنتی، تمایل به استفاده ا ز راهکارهای هوش مصنوع ی برای رف ع مشکلا ت بهر هوری، نظر محققا ن را ب ه خود جلب کرد ه است. در میان مسائل مختلف بهرهور ی در پروژ ههای ساخت، بهرهوری ماشینآلات )برای مثال کامیونها( از اهمیت بالایی برخوردار هستند. رفت وآمد کامیونها،تداخل عبور و ترافیک حاصل از آن در کارگاه ساخت، بر بهرهوری آ نها اثر منفی م یگذارد؛ بنابراین کشف رو شهایی که بتواند منجر به بهبود بهر هوری کامیو نها بهخصوص در مواجهه با شرایط عدمقطعیت در ترافیک مسیر حرکت شود، ضرورت م ییابد. مطالعات محدودی در مورد مشکل ترافیک در مسیر حرکت و تأثیر آن بر بهرهوری کامیون در کارگاه ساخت صورت گرفته است. این تحقیق قسمتی از این کمبود را در علم بیان م یکند. یک مدل مبتنی بر عامل جهت بهبود بهر هوری کامیون )عامل( در شرایط ترافیک مسیر حرکت در کارگاه ساخت ارائه میشود. برای این منظور از یادگیری تقویتی و شبی هسازی مونت کارلو استفاده و مدل پیشنهادی در MATLAB کد نو یسی م یشود. اگرچه تئوری یادگیری تقویتی در رشت ههای کامپیوتر و برق ب هخوبی شناخته شده است، اما در ادبیات پروژه ساخت جدید است. این تئوری در آموزش عام لها برای یافتن بهترین راهحل هوشمندانه مؤثر است. اقدامات اصلی در استفاده از مد لسازی مبتنی بر عامل، تعیین عامل، طراحی وضعی تها و انتخاب تابع پاداش/جریمه مناسب است. در مدل پیشنهادی کامیون بهعنوان یک عامل هوشمند شناخته م یشود، وضعیتها، مکا نهای کامیون هستند و تابع پاداش/جریمه بر اساس کمترین زمان سفر در محیط )پروژه ساخت( طراحی م یشود. آموزش مطابق با تابع پاداش/جریمه و جهت تشویق عامل برای دستیابی به بهرهوری بهینه )یافتن مسی رهای بهینه برای انتقال مصالح ساخت( ارائه
-
بررسی کاهش رد پای آب در ساختمان های اسکلت بتنی با استفاده از پوزولان ها
2019چکیده: با توجه به کمبود منابع آب در کشور، صرفه جویی آب در تمام مصارف به عنوان یک موضوع بسیار مهم موردتوجه قرارگرفته است. یکی از مصارف قابل توجه آب در تولید مصالح ساختمانی و مراحل احداث ساختمان ها است. ردپای آب ابزار مناسبی برای بهینه سازی مصرف آب در ساختمان سازی است؛ زیرا این مفهوم برای نشان دادن حجمی از آب که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم برای تولید یا ساخت یک کالا و یا ارائه هرگونه خدمات به مصرف می رسد، استفاده می شود. برای بررسی ردپای آب تولید هر یک از مصالح، یک کارخانه تولیدکننده آن محصول موردمطالعه قرار می گیرد و با تجزیه وتحلیل اطلاعات آن، ردپای آب سالانه کارخانه موردنظر محاسبه شده و شدت مصرف آب برای واحد محصولات خروجی آن برآورد می شود. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از مفهوم ردپای آب و در نظر گرفتن عوامل مختلف تأثیرگذار بر مصرف آب در مراحل تولید و انتقال مصالح، آماده سازی و ساخت ساختمان ها و همچنین بررسی رد پای آب تولید پوزولان های مختلف، تأثیر آن ها بر کاهش رد-پای آب در ساختمان های اسکلت بتنی بررسی شود. با توجه به اینکه پوزولان های استفاده شده در این تحقیق پوزولان های مصنوعی بوده و محصول جانبی کارخانه ها هستند، میزان رد پای آب و شدت مصرف آب برای تولید آن-ها صفر در نظر گرفته می شود. بنابر این استفاده از پوزولان ها به عنوان جایگزین سیمان می تواند علاوه بر بهبود خواص بتن، باعث کاهش میزان رد پای آب در ساخت شود. ابتدا تأثیر هر یک از این پوزولان ها بر مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته استاتیکی بتن در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. سپس برای محاسبه ردپای آب احداث ساختمان، اطلاعات یک ساختمان بتنی در حال احداث مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و ساختمان مورد نظر برای بتن معمولی و بتن های پوزولانی مد نظر طراحی شده است و ردپای آب کلی ساخت تا پایان مرحله ساخت اسکلت و سقف و شدت مصرف آب برای ساخت هر مترمربع از این ساختمان در حالت های مختلف محاسبه شده است. تصور عمومی در مورد مصرف آب در صنایع متوجه برداشت و مصرف مستقیم از منابع آبی است درحالی که ردپای آب مجازی نکته کلیدی و بخش گمشده مصرف و صرفه جویی در مصرف آب است. بخش عمده ای از مصرف آب صنایع مختلف و بیش از 90 درصد آب مصرف شده برای احداث ساختمان ها از نوع مجازی است که این موضوع به خوبی اهمیت تحقیق حاضر را نشان می دهد. پژ
-
بررسی ردپای کربن در احداث اسکلت ساختمان های فولادی و بتنی
2019با توجه به افزایش انتشار گاز های گلخانه ای بخصوص دی اکسید کربن و پیامدهای ناشی از این افزایش در جو، کاهش انتشار دی اکسید کربن به عنوان یک موضوع مهم موردتوجه قرارگرفته است. ردپای کربن معیار سنجشی مناسب برای شناسایی گازهای گلخانه ای است؛ زیرا این مفهوم برای نشان دادن وزنی از دی اکسید کربن (تن یا کیلوگرم) که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در تولید یا ساخت یک کالا و یا ارائه هرگونه خدمات انتشار می یابد، استفاده می شود. یکی از مسائل مهم در ساخت پایدار انتشار دی اکسید کربن در تولید مصالح ساختمانی و مراحل احداث ساختمان ها است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از مفهوم ردپای کربن و در نظر گرفتن عوامل مختلف تأثیرگذار بر انتشار دی اکسید کربن در مراحل تولید و انتقال مصالح و ساخت ساختمان، یک مدل جامع برای محاسبه انتشار مستقیم و غیرمستقیم دی اکسید کربن در احداث ساختمان هاارائه گردد؛ همچنین با در نظر گرفتن و ارائه راه کارهای عملی به بررسی سناریوهای مختلف جهت کاهش انتشار دی اکسید کربن در ساخت ساختمان ها پرداخته می شود. یک آنالیز حساسیت برای نمایش تأثیر تغییرات مختلف روی پارامترهای تأثیرگذار در انتشار دی اکسید کربن صورت می گیرد. استفاده از مدل ارائه شده در این پژوهش برای کارخانه های مختلف تولیدکننده یک نوع مصالح، امکان به وجود آوردن یک سیستم مقایسه ای بر اساس معیار ردپای کربن فراهم می آورد. برای بررسی ردپای کربن هر یک از مصالح، یک کارخانه تولیدکننده آن محصول موردمطالعه قرار می گیرد و با تجزیه وتحلیل اطلاعات آن، ردپای کربن سالانه کارخانه موردنظر محاسبه شده و شدت انتشار کربن واحد مصالح (ردپای کربن / وزن مصالح) برآورد می شود. برای محاسبه ردپای کربن در احداث ساختمان ها، اطلاعات 6 ساختمان بتنی و 4 ساختمان فولادی مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرد و ردپای کربن آن ها تا پایان مرحله ساخت اسکلت ساختمان و شدت انتشار در هر مترمربع از این ساختمان ها محاسبه می شود. تأثیرگذاری سناریوهای مختلف روی ردپای کربن کارخانه ها و ساختمان ها بررسی شده و شدت انتشار و درصد کاهش دی اکسید کربن در هر سناریو مشخص می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد بخش عمده ای از انتشار دی اکسید کربن مربوط به انتشار غیرمستقیم در عملیات ساخت ساختمان و در تولید مصالح است. به طور متوسط مقدار انتشار دی اکسید کربن ناشی از ساخت اسکلت ف
-
بررسی تجربی تخریب داخلی بتن هوادار تحت دوره های یخ زدن و آب شدن
2018چکیده: مشکلات مربوط به دوام که در بتن های در معرض دوره های یخ زدن و آب شدن قرار دارند، در مناطق دارای آب و هوای سرد بسیار مهم می باشد. این مشکلات منجر به کاهش عمر مفید سازه های بتنی شده و عملکرد آن را زیر سوال می برند. پیش از این آئیننامه های مختلف در بحث طراحی سازه های بتنی بیشتر به بحث مقاومت می پرداختند. با این حال مشاهدات در مناطق بحرانی دارای آب و هوای سرد نشان میدهد که میزان آسیبهای ناشی از دورههای یخ زدن و آب شدن قابل توجه است؛ لذا باید طراحی بر اساس مقاومت و دوام بصورت موازی انجام گردد. فرآیند تخریب داخلی بتن در اثر دورههای یخ زدن و آب شدن می تواند به دو مرحله تقسیم شود: مراحل اولیه و در حال توسعه خرابی. مرز میان این دو مرحله بعنوان یک نقطه بحرانی نامیده می شود. در مرحله اول، آسیب بتن ممکن است موضعی و قابل مشاهده نباشد؛ پس بنابراین مسیر اصلی محل آسیبدیده نمی تواند یافت شود. هنگامی که تعداد دوره های یخ زدن و آب شدن از نقطه بحرانی عبور می کند، مسیر اصلی آسیب از تجمع آسیب های موضعی ایجاد شده بوجود می آید. پس از آن آسیب شروع خواهد شد و اولین ترک در آنجا ظاهر شده و تکامل می یابد و سپس مرحله دوم آسیب آغاز می شود. تعیین زمان شروع مرحله دوم و مدل آن می تواند به پیشبینی عمر بتن و احتمال تخریب آن کمک شایانی بکند. نیلی و همکاران (2017) در مقاله خود مدلی را ارائه می دهند که به سادگی می تواند مرز بین این دو مرحله را پیش بینی کند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی نمونه های آزمایشگاهی (تجربی)، شامل 3 نوع بتن از جمله: بتن هوادار (5 درصد هوای عمدی ایجاد شده)، بتن معمولی و بتن پوزولانی (دارای 10 درصد میکروسیلیس جایگزین سیمان) با نسبت های مختلف آب به سیمان 40/0، 45/0، 50/0، 55/0 و 60/0 اعتبار مدل تئوری تخریب ارائه شده را بررسی کرد. آزمایش یخ زدن و آب شدن طبق استاندارد ASTM C666-A انجام شد. مقدار دوره های یخبندان تا 200 دوره ادامه داشت و نتایج مدول الاستیسیته دینامیکی، تغییر طول و تغییر جرم آزمونه ها ثبت شد. از مهم ترین پارامترهای مربوط به مدل تئوری تخریب، پارامتر k بود که از آزمایش کشش مستقیم بتن بدست می آید. در تحقیقات دیگر محققین با توجه به سختی انجام آزمایش کشش مستقیم بتن این پارامتر برای همه بتن ها ثابت و مقدار 25/1 در نظر گرفته شد. در این پژوهش آزمایش کشش مستقیم بتن انجا
-
قابلیت اطمینان سازه های بتنی تحت اثر دوره های یخ زدن و آب شدن
2018یکی از مشکلات مهم برای سازه های بتنی در مناطق سردسیر، چرخه های یخ زدن و آب شدن آب در سنگ دانه و خمیر این مصالح هست. این چرخه ها به دلیل ایجاد انبساط در آب موجود در مصالح، یکی از عوامل زوال این مصالح هستند. در بسیاری از تحقیقات گذشته در مورد دوام بتن در برابر یخبندان، افت در مشخصات مکانیکی بتن و قابلیت اطمینان بتن به صورت قطعی در نظر گرفته شده است درصورتی که به دلیل متغیرهای زیادی که بر مشخصات مکانیکی بتن و قابلیت اطمینان آن تأثیر می گذارند، بحث دوام بتن یک بحث قطعی نبوده و دارای ماهیت احتمالاتی می باشد. مدل های تصادفی تابه حال برای پیش بینی عمر و دوام سازه های بتنی تحت خوردگی به خوبی پیشرفت کرده اند درحالی که نمونه مدل های کمی برای بررسی دوام بتن در برابر چرخه های یخبندان وجود دارند. . در عمده تحقیقات یخبندان بتن، افت مدول الاستیسیته به عنوان شاخص اندازه گیری دوام استفاده می شود. شاید دلیل آن اندازه گیری مدول الاستیسیته از طریق روش تست غیر مخرب است؛ اما در عمل مدول الاستیسیته دینامیکی کاربردی تحلیل سازه ای نداشته و با آن نمی توان میزان قابلیت اطمینان بتن را در سازه ها محاسبه کرد. در این راستا میزان افت مقاومت فشاری بتن می تواند پارامتر بهتری از دیدگاه تحلیل و طراحی سازه باشد. در این پژوهش با شبیه سازی پارامتر های مختلف و شبیه سازی مقاومت فشاری بتن های با مقاومت بالا و معمولی، وجود توزیع در مقاومت های مختلف بررسی شده و روند افت مقاومت و قابلیت اطمینان وابسته و غیر وابسته به زمان سازه بتنی (المان تیر بتنی مسلح)، تحت چرخه های یخ زدن و آب شدن مدل سازی شده است. مدل سازی های این پژوهش برای شهر همدان تنظیم شده است و به منظور بررسی قابلیت اطمینان در شرایط آب و هوایی دیگر، نیاز به اطلاعات آب و هوایی آن منطقه وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که مقادیر شبیه سازی شده طبق رابطه درنظر گرفته شده برای مقاومت فشاری بتن با مقاومت بالا موجود، دارای توزیع آماری مشخصی نبوده اما معکوس این مقادیر دارای توزیع آماری نرمال می باشد و همچنین با بررسی نتایج شبیه سازی طبق رابطه درنظر گرفته شده برای مقاومت فشاری بتن معمولی مشخص گردید که نمونه های شبیه سازی شده از توزیع آماری مشخصی پیروی نمی کنند. بررسی قابلیت اطمینان غیروابسته به زمان بتن با مقاومت بالا از روش حل بسته امکان پذیر نبود و با استف
-
بررسی ردپای آب در احداث ساختمان های مسکونی با توجه به نوع اسکلت و مصالح به کار رفته در ساخت
2017چکیده: با توجه به کمبود منابع آب در کشور، صرفه جوئی آب در تمام مصارف به عنوان یک موضوع بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مصارف قابل توجه آب در تولید مصالح ساختمانی و مراحل احداث ساختمان ها است. ردپای آب ابزار مناسبی برای بهینه سازی مصرف آب در ساختمان سازی است؛ زیرا این مفهوم برای نشان دادن حجمی از آب که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم برای تولید یا ساخت یک کالا و یا ارائه هرگونه خدمات به مصرف می رسد، استفاده می شود. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از مفهوم ردپای آب و در نظر گرفتن عوامل مختلف تأثیرگذار بر مصرف آب در مراحل تولید و انتقال مصالح و آماده سازی و ساخت ساختمان ها، یک مدل جامع برای محاسبه مصرف مستقیم و غیرمستقیم آب در احداث ساختمان ها و صنایع مرتبط ارائه گردد. برای نمایش تاثیر تغییرات مختلف بر روی پارامترهای ردپای آب، یک آنالیز حساسیت به روش پارامتری انجام می گیرد. استفاده از مدل ارائه شده در این پژوهش برای کارخانه های مختلف تولیدکننده یک نوع مصالح، امکان به وجود آوردن یک سیستم مقایسه ای را بر اساس معیار ردپای آب فراهم می آورد. بنابراین دست اندرکاران صنعت با استفاده از معیار مقایسه ای پیشنهادشده، ابزار مناسبی برای تشویق صنایع با ردپای آب کمتر و یا حتی جریمه کردن و اخذ عوارض از صنایع با ردپای آب زیاد در اختیار خواهند داشت. برای بررسی ردپای آب تولید هر یک از مصالح، یک کارخانه تولید کننده آن محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و با تجزیه وتحلیل اطلاعات آن ردپای آب سالانه کارخانه مورد نظر محاسبه شده و شدت مصرف آب برای واحد محصولات خروجی آن برآورد می شود. همچنین برای محاسبه ردپای آب در احداث ساختمان ها، اطلاعات دو ساختمان در حال احداث که از نوع فولادی و بتنی هستند مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرد و ردپای آب کلی ساخت تا پایان مرحله ساخت اسکلت و سقف و شدت مصرف آب برای ساخت هر متر مربع از این ساختمان ها محاسبه می شود. تصور عمومی در مورد مصرف آب در صنایع متوجه برداشت و مصرف مستقیم از منابع آبی است درحالی که ردپای آب مجازی نکته کلیدی و بخش گمشده مصرف و صرفه جویی در مصرف آب است. نتایج این تحقیق نشان می دهد بخش عمده ای از مصرف آب صنایع مختلف و بیش از 99 درصد آب مصرف شده برای احداث ساختمان ها از نوع مجازی است که این موضوع به خوبی اهمیت تحقیق حاضر را نشان می دهد. این پ
-
پیشامکان سنجی بکار گیری روسازی بتن غلطکی در راه های بین شهری در مناطق سردسیرنویس پایان نامه ثبت شده در 1396/06/11 9:05:9 ق.ظ
2016امکان سنجی بکار گیری روسازی بتن غلطکی در راه های بین شهری در مناطق سردسیر
-
امکان سنجی به کارگیری روسازی بتن غلتکی در راه های بین شهری در مناطق سردسیر
2016بتن غلتکی روسازی بتنی خشک است که با میزان آب کمتر نسبت به بتن های معمولی ساخته می شود. برای تراکم این بتن از غلتک های مورد استفاده در راه سازی استفاده می شود. این بتن برای اجرا در حالت تازه نیازی به قالب نداشته و در حالت سخت شده رفتاری مانند بتن های معمولی دارد و همچنین از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است. استفاده از بتن های غلتکی در سه دهه ی اخیر در پروژه های اجرایی، بسیار مورد استقبال بوده است. البته در کشور ما، به دلیل مرسوم بودن اجرای روسازی آسفالتی و فراوانی قیر اجرای روسازی های بتن غلتکی کمتر مورد توجه بوده است. اما با توجه به عمر سرویس دهی پایین در مواجهه با شرایط اقلیمی مناطق سردسیر و هزینه های اجرا، تعمیر و نگه داری روسازی های آسفالتی، اجرای بتن غلتکی روسازی می تواند علاوه بر افزایش دوام روسازی، کاهش هزینه ها را در پی داشته باشد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی روی خواص مقاومتی و دوام بتن غلتکی با طرح مخلوط های مختلف و همچنین استفاده از روسازی مرکب شامل بتن غلتکی و یک لایه روکش و بررسی عملکرد آن در مواجهه با اعمال شرایط ذوب و انجمادهای متوالی در حضور نمک های یخ زدا بوده است. به همین منظور در فاز اول این پژوهش ابتدا 8 طرح مخلوط با عیار مواد سیمانی 325 کیلوگرم در مترمکعب، نسبت آب به مواد سیمانی 41/0 و استفاده از دوده سیلیسی، خاکستر بادی و سرباره ساخته شده است. کارایی طرح (با استفاده از اندازه گیری زمان وی بی)، مقاومت فشاری، مقاومت کشش غیرمستقیم و مقاومت هر طرح در برابر پوسته شدگی سطح آزمونه ها طی اعمال سیکل های ذوب و انجماد در حضور نمک های یخ زدا طبق ASTMC672 مورد بررسی قرار گرفته است. از بین طرح های ساخته شده استفاده از 10 درصد دوده سیلیسی گرچه در سنین اولیه مقاومت های فشاری و کششی کمتری را موجب شده اما روند کسب مقاومت این طرح باعث شده تا در سنین 28 و 91 روزه، بیشترین مقاومت فشاری و کششی را داشته باشد. استفاده از خاکستر بادی و سرباره به تنهایی در طرح های مخلوط نتایج مقاومتی و دوامی مطلوبی را نداشته است. بنابراین طرح حاوی 10 درصد دوده سیلیسی به عنوان طرح مخلوط بهینه از نظر مقاومت های فشاری و کششی و دوام در برابر پوسته شدگی، انتخاب شده و در فاز دوم تحقیق به عنوان لایه ی زیرین روسازی مرکب استفاده شده است. در فاز دوم پس از ساخت لایه بتن غلتکی با طرح بهینه،
-
ارزیابی رفتار خزشی بتن سبک توانمند
2016ارزیابی رفتار خزشی بتن سبک توانمند