پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشیار
تاریخ بهروزرسانی: 1403/10/01
لیلا هاشمیان
علوم انسانی / زبان و ادبیات فارسی
رساله های دکتری
-
بررسی جامعه شناسی رمان در دهه 80شمسی (با تاکید واژه بر 6 اثر برگزیده)
1401نقد جامعه شناختی رمان به عنوان شاخصه ای از جامعه شناسی ادبیاتبه بررسی تاثیر اجتماع بر محتوای اثر ونیز محتوای اثربر اجتماع می پردازد این شاخصه یکی از روش های کارامد نقد و تحلیل متون ادبی است . از آن جایی که رمان بیش از هر اثر ادبی دیگر تاثیر متفاوتی از جامعه می پذیرد به عنوان ژانر مورد نظر در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است . رمان به این علت که شکاف میان شخصیت ها و جامعه را نمایان می سازند بهترین قالب برای نقد جامعه شناختی می باشد . یافته های این پژوهش نشان می دهد که این رمان ها آثاری کاملاً اجتماعی و محصول ذهنیت و تفکر ایدئولوژیک نویسنده است که در آن ضمن بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه عصر خود، بازتابی از واقعیات اجتماعی و حاکم بر جامعه را نشان داده است. نویسندگان این آثار به بررسی مسائل و مشکلات نسل دهه هشتاد از جمله : مردسالاری و هویت زنانه، فضای خرافه گون مذهبی و همچنین دغدغه های نسل جوان پرداخته اند.
-
بررسی فعل در غزلیات هوشنگ ابتهاج بر اساس سبک شناسی نقش گرا و تحلیل گفتمان انتقادی
1400در رهیافت معنامحور نقش گرایی، سازه های زبان با توجه به سه دیدگاه ویژه ی اندیشگانی، بینافردی، و متنی بررسی می شوند. این سه دیدگاه که در اصطلاح فرانقش نامیده می شوند؛ اساس زبان شناسی نقش گرا را شکل می دهند. هالیدی، بنیان گذار زبان شناسی نقش گرا، معتقد است الگوهای تجربه و مفاهیم ذهنی خالقان آثار درقالب فرآیندهای فعلی نقش اندیشگانی نمود پیدا می کند؛ بنابراین، می توان با بررسی انواع فرآیندها، و عوامل و موقعیت های سازنده ی آنها، از اندیشه ها و تجربیات پدیدآورندگان آثار ادبی آگاهی یافت و عوامل موثر در شکل گیری آنها را تجزیه و تحلیل کرد. از این رو در این پژوهش پس طرح کلیات پژوهش و تبیین مبانی تحقیق، درقالب پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی، غزلیات ابتهاج، برمبنای مضامین اصلی آن ها و با نظرداشت تاریخ سرایششان به سه گفتمانِ عاشقانه، سیاسی و اجتماعی،و عرفانی تقسیم شده است. ابتدا هر گفتمان و عناصر سازنده ی آن، معرفی شده سپس بر اساس زبان شناسی نقش گرا، به تعیین بسامد و توصیف کارکرد فرآیندهای فعلی به منزله ی شاخصی سبکی، در این سروده ها پرداخته شده است. در پایان نیز زمینه های موثر در ساخت سازه های زبان در این سروده ها براساس تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. یافته ها در هر سه گفتمان غزل ابتهاج، کاربست فراوان فرآیند مادی و پس آن فرآیند رابطه ای، نسبت به دیگر متغیرهای زبان شناسی نقش گرا را نشان می دهد. علت بسامد فراوان و نوع کاربرد فرآیندهای نام برده، و نیز نمود اندک دیگر فرآیندهای اصلی و فرعی نقش اندیشگانی در غزل ابتهاج را باید در عواملی چون تاثیر محتوا بر شکل گیری زبان اثر، دگرگونی های سیاسی و اجتماعی روزگار شاعر، روحیات خاص سایه، سبک ویژه ی او، اهمیت نقش مخاطب در بوطیقای اندیشگانی او، و نیز اثرپذیری وی از سبک شاعران پیشین و معاصر با او جست وجو کرد. برای نشان-دادن تاثیر سایر متون در شکل دهی به زبان غزلیات ابتهاج نیز تلاش گردید تا براساس اصول زبان شناسی نقش گرا، روشی تدوین شود تا کم و کیف اثرپذیری های ابتهاج از میراث ادبی و زبانی شاعران گذشته و معاصر آشکار شود. بر این اساس انواع اقتباسات ابتهاج از غزلیات حافظ و شهریار، به سه نوع اثرپذیریِ مبتنی بر تکرار یا اثرپذیری تقلیدی، اثرپذیری درون فرآیندی یا اثرپذیری نیمه خلاقانه، و اثرپذیری برون فرآیندی یا اثرپذیری خلاقانه، قابل تقسیم است. بر مبنای ی
-
بررسی مولفه های خردمندی و کم خردی در شخصیت های مطرح تاریخ بیهقی بر اساس مدل سه بعدی خرد آردلت ( مسعودی غزنوی، بونصر مشکان ، بوسهل زوزنی)
1399مفهوم خردمندی در متون فلسفی ، دینی و ادبی قدمتی دیرینه دارد. خرد در اندیشه ایرانی شالوده جهان هستی است و جنبه های گوناگون زندگی مادی و معنوی انسان را در بر می گیرد. اگرچه بحث درباره ی ماهیت خرد، سابقه ی گسترده ای در میان فیلسوفان متکلمان، شاعران و نویسندگان دارد اما ورود آن به دنیای روان شناسی نسبتاً جدید است. با توجه به پیچیدگی مفهوم خرد و به رغم دشواری در تعریف آن و مطرح نشدن تعریفی واحد از این مفهوم میان پژوهشگران و صاحب نظران این حوزه نوعی توافق کلی وجود دارد که خردمندی مشتمل بر دانش، بینش ، تامل تلفیق منافه فرد با منافع و رفاه دیگران است. یکی از شناخته شده ترین الگوهای نظری در حوزه خرد مدل سه بعدی این مدل را مونیکا آردلت (2003، 2011، آردلت و همکاران، 2014) بر اساس پژوهش کلتیون و بیرن تدوین کرده اند. خرد در این مدل یکی از ویژگی های شخصیتی تعریف می شود که در آن سه بعد شناختی ، تاملی و عاطفی با یکدیگر یکپارچه شده اند. وی معتقد است وجود هر سه بعد خرد در یک فرد لازم است تا او را بتوان خردمند نامید و ضعف و کاستی در هر یک از عوامل را منجر به رفتار بی خردانه می داند بعد شناختی شامل توانایی فرد در درک زندگی و میزان دانش او در این باره است. بعد تاملی به توانایی درک مسائل از زوایای چندگانه و همچنین بررسی خود و درون نگری اشاره دارد بعد عاطفی شامل وجود هیجانات مثبت نسبت به دیگران است. تاریخ بیهقی اثر ابوالفضل بیهقی ، از امهات متون نثر فارسی است که از دیرباز ، پژوهشگران به مطالعه و بررسی جنبه های مختلف آن پرداخته اند. با توجه به ستایش و تکریمی که بیهقی در جای جای کتابش از خرد و خردمندی ارائه می دهد و این که به نظر می رسد نویسنده این کتاب در اثر خود دارای نگاهی خردمندانه به هستی و اتفاقات ان است و مخاطبانش خردمندان هستند در این پژوهش به بررسی تطبیقی ویژگیهای رفتار خردمندانه و نابخردانه در شخصیت های مطرح تاریخ بیهقی ( مسعود غزنوی ، بونصر مشکانی و بوسهل زوزنی ) بر اساس مدل سه بعدی خرد آردلت به منظور رسیدن به تعریفی از خرد بر اساس فرهنگ ایرانی پرداخته ایم. این پژوهش در چارچوب رویکرد توصیفی و تحلیل کیفی و با توجه به منابع کتابخانه ای انجام شده است حوادث و ماجراهای تاریخ بیهقی با روش تحلیل محتوا و با استفاده از سه فرایند پیاده سازی ، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی مورد ارزیابی قرار
-
بررسی کارکرد بلاغت در طنز منثور دوره مشروطه
1399در رساله پیشِ رو، تلاش شده است «نحوه کارکردِ بلاغت، در طنزآفرینیِ آثارِ طنزِ منثور دوره مشروطه» بررسی شود؛ این تلاش بیش تر در راستای ارائه پاسخی به این پرسش کلی تر بوده است که «آیا می توان برای هر نوع، شکل یا بخشی از ادبیات، همچون طنز، بلاغت ویژه ای تدوین کرد؟!» از آن جا که هر پروژه ای پیش و بیش از هر چیزی نیاز به تبیین مفاهیم موردِ استفاده خود دارد؛ در این پروژه نیز ابتدا حدودِ مفاهیم «بلاغت»، «طنز»، «نثر» و مفاهیم جزئی تری همچون «ادبیات منثور دوره مشروطه» مشخص شده است؛ سپس براساس معیارهای ارائه شده، آثاری که می توانند زیرمجموعه «طنز منثورِ دوره مشروطه» باشند، احصا شده اند؛ یازده اثری که ذیل این مفهوم جای گرفته اند، بدین قرار هستند: «مکتوبات پیغمبر دزدان»، «رساله مجدیه»، «ریاض الحکایات»، «خارستان»، «شیخ و شوخ»، «خرنامه»، «قطعه نمایشی سوسمارالدوله»، «معایب الرجال»، «سیاحت نامه ابراهیم بیگ» و «مجموعه چرندپرند». هرکدام از این یازده اثر در یک بخش جداگانه از فصل سوم، پس از معرفی اجمالی، از نظر کارکرد بلاغت در طنزآفرینی بررسی شده اند. در فصل چهارم، براساس بررسی های انجام شده، نتایج پژوهش فهرست شده اند؛ به طور خلاصه، این نتایج به دست آمده است: 1. عناصر بلاغی، یکی از مهم ترین ابزارها برای طنزآفرینی هستند. 2. بلاغت را می توان با توجه به تقسیم بندی های مختلفِ ادبیات فارسی، مورد مداقه قرار داد و برای هر بخشی از ادبیات، بلاغت خاصی تدوین کرد. 3. در ادبیات مشروطه در کنارِ تغییرات اساسی دیگر، به کارگیریِ بلاغت در جهت طنزآفرینی نیز پیشرفت ها و تغییراتی داشته است.
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
بررسی رمان روزگار سپری شده مردم سالخورده از دیدگاه نظریه روایت شناسی ژرار ژنت
1402روزگار سپریشدۀ مردم سالخورده یکی از شاخصترین آثار روایی در ادبیات معاصر ایران است. محمود دولتآبادی، نویسندۀ این اثر ضمن روایت زندگی سه نسل از یک خانواده در روستای تلخآباد کلخچان، زندگی اجتماعی مردم ایران در قرن بیستم را به تصویر میکشد و از تیرهروزیها و تلخکامیهای آنان پرده برمیدارد. تحقیق حاضر به بررسی روایت این اثر از دیدگاه نظریه ادبی ژرار ژنت که در کتاب «گفتمان روایی» مطرح شده میپردازد. ویژگیهای اساسی روایت روزگار سپریشدۀ مردم سالخورده از پنج منظر ترتیب، دیرش، بسامد، حالت و آوا مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست. هدف این پژوهش آن است که از طریق بررسی عناصر اصلی روایت مانند زمان و زاویۀ دید، امکان شناخت بهتر اثر را فراهم سازد. ابتدا با بررسی سطوح مختلف روایت، ویژگیهای آوایی این اثر و لایههای تودرتوی ساختار پیچیدۀ روایتگری آن شناخته میشود و در ادامه از منظر حالت به تاثیر شخصیت کانونی و بهرهگیری از عنصر فاصله در پیشبرد روایت پرداخته میشود. مرحلۀ پایانی تعیین مختصات زمانی کتاب است که با مقایسۀ سه عنصر ترتیب حوادث، مدتزمان تداوم رخدادها و بسامد اتفاقات در داستان و روایت انجام میگیرد. این تحقیق به دنبال آن است که بخشی از ویژگیهای روایی کمتر بررسیشدۀ روزگار سپریشدۀ مردم سالخورده را از پس پردۀ ابهامی که دور تا دور این اثر کشیده شده خارج کند.
-
تحلیل شخصیت شاعر در دیوان حافظ، بر اساس نظریۀ «تحلیل رفتار متقابل
1401نظریۀ «تحلیل رفتار متقابل» که توسط اریک برن ارائه گردیده است، با استفاده از الگوی سه گانۀ حالات نفسانی، یعنی «کودک»، «والد» و «بالغ»، در تجزیه وتحلیل رفتار و شخصیت انسان ها، استفاده می شود. در این پژوهش که باتکیه بر مطالعات کتابخانه ای انجام شده است، دیوان حافظ و شخصیتی که حافظ از خود در دیوانش به نمایش گذاشته است، بر پایۀ نظریۀ «تحلیل رفتار متقابل» بررسی شده است تا مشخص شود که شخصیت وی، از کدام یک از حالات «کودک»، «والد» یا «بالغِ» وی، اثر پذیرفته است. عمدۀ تمرکز این پژوهش بر روی ابیاتی است که حافظ دربارۀ خودش صحبت می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که همۀ ابیات دیوان حافظ، قابل تطبیق با این نظریه نیست؛ اما بخش نسبتاً عمده ای از آنها، قابل تطبیق با این نظریه است و بر اساس آن، غالب ابیات، برگرفته از حالتِ «بالغِ» وی می باشد. او با آگاهی از اوضاع زمانۀ خود، مانند یک انسان بالغ عمل می کند؛ هرچند همین کار وی باعث ایجاد نظرات مختلف دربارۀ شخصیت وی گردیده است. علاوه بر شخصیت بالغ، ابیات بسیاری نیز برگرفته از حالت «والدِ» وی می باشد؛ به ویژه ابیاتی که او مانند یک پدر یا برادر بزرگ تر، مخاطب خود را مورد وعظ و اندرز قرار می دهد. حالت «کودک» در شخصیت وی، کمترین بسامد را دارند. شخصیت وی، گزارشی از هنجارستیزی های اوست.
-
تحلیل شخصیت سهراب در شاهنامه براساس نظریه فردنگر آلفرد آدلر
1401تحلیل آثار ادبی کالسیک به کمک نظریههای مختلف مدرن در هر حوزهای، تالشی برای رهایی این آثار از تکبعدی بودن و جنبۀ کارایی بخشیدن به آنها در مواجهه با دیدگاههای جدید مطالعاتی بینرشتهای است. در این پژوهش سعی شده شخصیت سهراب از پهلوانان ایرانی در شاهنامۀ فردوسی بر اساس نظریۀ روانشناختی فردی آلفرد آدلر در قالب اصول هفتگانه شامل اصل حقارت، اصل برتریجویی، اصل ترتیب تولد، اصل خودآگاهی، اصل عالقۀ اجتماعی، اصل غایتگری و اصل خویشتن خالق )نیروی خالق( و چند کمّیت مهم دیگر این نظریه، بررسی شود. »شخصیت« در ادبیات عنصر اصلی هر داستان و مجموعهای از ویژگیهای رفتاری و کفتاری فرد است که قصه را پیش میبرد. در روانشناسی، شخصی عامل تعیینکننده واکنشهای فرد، در موقعیتهای مختلف است. »شاهنامه« اثر ارزشمندی در حوزه ادب فارسی، از جمله آثاری است که تعدد شخصیت دارد و این امکان را ایجاد میکند که بتوان هریک از شخصیتها را با روشها و نظریههای مختلف دانش شخصیتشناسی تحلیل کرد. در این میان »پهلوان سهراب« شاهنامه درگیر موقعیت مختلف و بیشماری میشود که این امر فرصت مناسبی برای بروز درونیات و آشکارکردن شخصیت آن است. این پژوهش به روش تحلیل کیفی و بر اساس مطالعات کتابخانهای و اسنادی در پی تحلیل شخصیت آن رخ میدهد، بر آمده است که از مهمترین نتایج آن میتوان به باالبودن عالقۀ اجتماعی، که یکی از دو اصل بنیادین نظریۀ آدلر است، در شخصیت سهراب اشاره کرد.
-
بررسی مولفه های امید در شخصیت های شاهنامه بر اساس نظریه اسنایدر با تاکید بر شخصیت های ( سیندخت، سودابه، کیو و کاموس کشانی )
1399امید از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه ادبا و شعرا قرار گرفته است و یکی از محورهای اصلی ابعاد شخصیتی مورد استعمال بوده است امید به معنای داشتن انتظار مثبت برای رسیدن به هدف است از این رو روان شناسان مثبت نگر معتقدند که امید می تواند از افراد در برابر روی دادهای استرس زای زندگی حمایت کند در یکی دو دهه اخیر نقش امید در درمان و پیشگیری انواع مختلف بیماری مورد بحث قرار گرفته که ماحصل این بررسی ها نظریه است که اسنایدر تحت عنوان نظریه امید مطرح نموده است. در جستار پیشرو نگارنده با استفاده از روش تطبیقی نخست ابعاد امید یعنی تفکر عامل ، تفکر هدف و تفکر گذرگاه را در نظریه انایدر تبیین نموده و در ادامه ردپای آن را در شخصیت های شاهنامه جستجو کرده ایم نا گفته نماند که مطالعه موردی بوده است و نظریه امید و ابعاد آن را فقط در شخصیت های کیو، کاموس کشانی ، سیندخت و سودابه مورد تطبیق قرار داده ایم و با ارائه شواهدی در پی اثبات ادله خود برآمده ایم
-
بررسی استعاره ی مفهومی حسادت در منظومه ی خسرو و شیرین نظامی
1398نظریه استعاره مفهومی توسط جرج لیکاف زبانشناس و مارکجانسون فیلسوف در سال 7304 مطرح گردید و دیدگاه سنتی استعاره را به چالش کشید. استعاره مفهومی، درک یک مفهوم توسط مفهومی دیگر است و مجموعهای از تناظرها میباشند. به مفهومی که » درک و تجربه « میان این دو مفهوم شکل میگیرند که بر پایهی شباهت نیستند بلکه براساس توسط مفهوم دیگر درک میشود حوزه مقصد، و به مفهومی که درک حوزه مقصد را ممکن میسازد حوزه مبدا میگویند. از » خمسه « نظامی شاعر سده ششم، یکی از مثنویسرایان به نام ایران است که آثار بسیار فاخر و ماندگاری به نام خود به جای گذاشته است، سبک او عراقی میباشد و زبان او از فخامت واصالت بالایی برخوردار است و روایی بودن شعر، ایجاد تشبیهات، استعاره مطبوع، مضامین نو و کاربردی و توصیف مناظر و اشخاص از ویژگیهای شعر او میباشند. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به طبقهبندی، تجزیه و تحلیل استعاره مفهومی حسادت در منظومه خسرو و شیرین پرداخته شده است، سپس قلمروهای مبدا مربوط به همراه هر حوزه را مشخص و پس از بررسی و تحلیل دادههای به دست آمده به این نتیجه رسیده شد که نظامی با وجود عدم آگاهی از نگرش جدید استعاره، استعارههای مفهومی بسیار زیبا و غنی با حوزههای مبدا مفاهیم انتزاعی که امر درک کردن را دشوارتر میسازد را خلق کرده است و به جهت آنکه نظامی صرفاً یک راوی بوده نمیتوان به نگرش شخصی او در مورد استعاره مفهومی حسادت پی برد اما میتوان گفت حوزه مبدا قیاس یکی از پرکاربردترین حوزههای مبدا برای اوست. البته با توجه به بافت داستان امری بدیهی میباشد.
-
مقایسه روان شناختی عشق در دو اثر «لیلی و مجنون» نظامی و «سوهنی و مهینوال» در ادبیات پاکستان بر اساس رویکرد استرنبرگ
1398عشق در منظومه های غنایی و منظومه های عرفانی با دو کارکرد متفاوت ظاهر می شود. عشقی که آلوده به هوا و هوس است و عشقی که از هوا و هوس عاری است در منظومه سوهنی و مهینوال عشق عاشق و معشوق از مقوله عشق اول و در منظومه لیلی ومجنون عشق عاشق و معشوق از مقوله عشق دوم است. با توجه به مبانی عشق از نظر استرنبرگ شخصیت های داستان در بعضی از مولفه های عشق، اشتراک داشته و در بعضی از مولفه ها، افتراق دارند و این امر ریشه در روان شناسی شخصیتی مثبت یا منفی آنها دارد. اشتراکات بیشتر در کارکرد معاشیق دو منظومه رخ می دهد تا عشاق دو منظومه. در افتراقات کارکرد عشاق شاهد شور ناشی از شهوت مهینوال و شور ناشی از جذبه و گداز مجنون هستیم که این دو در دو قطب متضاد هم قرار گرفته اند. روش پژوهش حاضر تحلیلی توصیفی است و پژوهشگر با تکیه بر منابع کتابخانه ای به بررسی تطبیقی کارکردهای مثبت و منفی شخصیت های دو منظومه لیلی و مجنون و سوهنی و مهینوال پرداخته است.
-
بررسی روان شناختی داستان های هزار ویک شب ( بر اساس طرح واره های هیجانی)
1397بررسی بعد رفتاری شخصیت ها، در داستان های هزار ویک شب ، از دیدگاه روان شناسی شناختی با تکیه بر بررسی تحریف های شناختی و طرح واره های هیجانی ، با توجه به کنش ها و واکنش های آنان در داستان انجام می شود، که می تواند در کشف ابعاد جدید و متفاوت این متن ادبی مفید باشد و امکان آشنایی با افکار نسل های گذشته ، از پنجره ای نو را فراهم سازد. مدل طرح وار هیجانی به باورهای افراد در مورد معانی، علل، نیاز به کنترل و تلویحات تجربه ی هیجانی اشاره دارد. اصلاح این طرح واره ها می تواند به نرمال سازی ، موقتی سازی، پذیرش ، و رها کردن واکنش های مضر مانند اجتناب هیجانی و سرکوبی احساسات کمک کند تحریفات شناختی به دلیل پردازش اطلاعات به صورت نادرست رخ می دهد، آشنایی فرد به خطاهای خویش در دریافت ، تفسیر و واکنش به اطلاعات، به ترمیم و بهبودی طرز فکر او کمک می کند. در داستان های هزار ویک شب ، طرح واره های هیجانی و تحریف های شناختی قابل ردیابی و بررسی هستند. پرتکراترین تحریف شناختی ، پیش بینی منفی ، سپس تعمیم افراطی بودند. دراین داستان ها ، وجود تحریف های شناختی منجر به درک ، تعبیر وسپس واکنش های نادرست شخصیت هادر برابر مشکلات و هیجانات شده است . پرتکرارترین ابعاد طرح واره هیجانی، نشخوار ذهنی وسپس ارزش های والا می باشد. در تمامی موارد، واکنش شخصیت با ورود بعد هیجانی ارزش های والا ، در جهت کاهش احساسات منفی عمل کرده است.
-
بررسی استعاره مفهومی در غزلیات منتخب سعدی
1396استعاره مفهومی یکی از ابزارهای قابل قبول در بررسی های بلاغی در ابیات است. این پایان نامه به بررسی استعارات مفهومی در غزلیات سعدی می پردازد.
-
بررسی و تحلیل زمان و مکان سرودن شعر و تاثیر ان بر شعر نادر پور و شاملو
1396بررسی و تحلیل زمان و مکان سرودن شعر و تاثیر ان بر شعر نادر پور و شاملو
-
بررسی رجز و کارکرد های ان در شعر پایداری با تکیه بر اشعار طاهره صفار زاده و مشفق کاشانی
1396بررسی رجز و کارکرد های ان در شعر پایداری با تکیه بر اشعار طاهره صفار زاده و مشفق کاشانی
-
زیبایی شناسی سخن میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی در کتاب منشآت
1396زیبایی شناسی سخن قائم مقام فراهانی در منشات
-
بررسی اسطوره افرینش در ادبیات داستان معاصر (با تکیه بر آثار گلشیری، خسروی، محمد علی،محمود، پارسی پور).
1396بررسی اسطوره افرینش در ادبیات داستان معاصر (با تکیه بر آثار گلشیری، خسروی، محمد علی،محمود، پارسی پور).
-
بررسی و تحلیل مولفه های سبکی در اشعار بدر الدین چاچی
1396بررسی و تحلیل مولفه های سبکی در اشعار بدر الدین چاچی
-
بررسی غزلیات امیرهوشنگ ابتهاج براساس رویکرد تحلیل گفتمان
1395از ویژگی های مهم دیدگاه تحلیل گفتمان ادبی، توجه به صورت و معنا )بافت متنی( و نیز توجه به تاثیرات اجتماعی و فرهنگی)بافت موقعیتی( در یک متن است . با انتخاب و به کار گیری این رویکرد می توان انتظار داشت که بررسی و تحلیل دقیق تری از متن ادبی صورت گیرد. در این پژوهش ابتدا به بررسی برون متنی و بافت موقعیتی وسپس به بافت متنی غزلیات ابتهاج پرداخته شده است . در بافت برون متنی و موقعیتی، ابتدا با تقسیم غزل سایه به چند برهه ی تاریخی به بررسی و تاثیرات غالب سیاسی و اجتماعی در غزل ابتهاج و سپس به نوع موضع گیری های وی در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخته شده است . در بررسی بافت متنی اثر به بررسی موسیقی و انواع آن و چرایی به کار گیری این عناصر از دید تحلیل گفتمان توجه شده است .بخش پایانی به بینامتنیت و تاثیرات سایه از زبان و ادب فارسی اختصاص دارد . سایه از بین چهره های ادب فارسی به سه تن توجه ویژه داشته است: حافظ ، مولانا ، شهریار. تاثیر پذیری غزل سایه از غزل حافظ را می توان در چهار برش : تاثیر پذیری واژگانی ، تاثیر پذیری تصویری ، تاثیر پذیری تحلیلی ، و تاثیرپذیری ساختاری نشان داد.سایه در برخی از غزلیات خود از مولانا هم تاثیر پذیرفته است.در بررسی تاثیرات غزل مولانا بر غزل سایه بیشتر تاثیرات زبانی و و بخصوص تاثیرات موسیقایی غزل مولانا بر غزل سایه مشهود است . هرچند سایه بلحاظ فکری و ادبی هم تا حدی از غزل مولانا تاثیر گرفته است.سایه در یک برهه از غزلسرایی خود به غزل شهریار توجه ویژه ای داشته است . می توان گفت تاثیر پذیری غزل سایه از غزل شهریار به دو صورت نمایان است :تاثیر پذیری واژگانی – تصویری و تاثیرپذیری نحوی. با بررسی بافت برون متنی و بافت درون متنی غزل سایه می توان گفت:سایه در عین توجه و بهره از گنجینه ی زبان و ادب فارسی گذشته و معاصر و داشتن زبان امثال حافظ ، نسبت به تغییر و تحولات عصر معاصر بی تفاوت نبوده است و غزل او منعکس کننده ی فراز و نشیب های گوناگون عصر معاصر است.
-
بررسی زیبایی شناسانه اشعار دیجور همدانی
1395چکیده: مهدی دیجور همدانی (1369-1303) از شاعران معاصر همدان است که دیوان اشعاری مشتمل بر غزلیات، قصاید، قطعات، مثنوی ها، و رباعیات نغز و شیوا دارد. از آن جایی که دیجور مطالعات ادبی، اجتماعی و عرفانی گسترده ای داشت و تسلطش بر فنون و صناعات ادبی با ذوق هنری او عجین شده و موجب خلق آثاری بدیع و درخور توجه گردیده است، شایسته است اشعار این بزرگ بیشتر مورد مداقه و بررسی قرار گیرد و به حضور ادب دوستان معرفی گردد. لذا در این پایان نامه پژوهشی گرد اشعار به جا مانده از ایشان صورت گرفت هدف از انجام این پژوهش این بود که اشعار دیجور و به خصوص غزلیاتش از لحاظ کاربرد عناصر زیبایی شناسی و به عبارتی صور خیال مورد بررسی قرار گیرد و میزان استفاده ی او از آرایه های مختلف ادبی سنجیده شود، نسبت فراوانی آرایه های مختلف مورد استفاده ی او، مقایسه شود و ارزش ادبی کلام او ارزیابی گردد. لذا ابتدا تعاریفی اجمالی از زیبایی به طور عام، و زیبایی های کلامی به طور خاص و آرایه های ادبی گردآوری و ارائه گردید و سپس بر اساس این تعاریف برای انجام تحقیق دیوان شاعر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل در مورد ابیات مورد بررسی ذکر شد. بدین ترتیب هر بیت ذیل مدخلی که برجسته ترین آرایه ی بیت بود آورده شده و بقیه ی صناعات و عناصر زیبایی به دنبال آن در همان مدخل ذکر گردیده اند. با بررسی نتایج مشهود است که دیجور شاعری است که در بیشتر سروده های خود عناصر مختلف و متنوعی از زیبایی را در کنار هم قرار داده و با استفاده از بیشترین تعداد آرایه در هر بیت نهایت بهره را از صنایع ادبی برای ارائه ی اثری خاص و ماندگار و قوی و سرشار از زیبایی های بکر و ناب برده است.
-
بررسی و تحلیل هنجارگریزی معنایی در اشعار کمال الدین اسماعیل بر اساس نظریه ی لیچ
1394یکی از مهم ترین مکتب های ادبی در قرن بیستم، مکتب فرمالیسم است که در روسیه بنیان گذاری شد. مسئله ی برجسته سازی که امروزه در بیش تر آثار ادبی مطرح است؛ ریشه در همین مکتب دارد. جفری لیچ منتقد و نظریه پرداز انگلیسی برای اولین بار به صورت اساسی به موضوع برجسته سازی پرداخت؛ به اعتقاد لیچ فرایند برجسته سازی به دو طریق امکان پذیر است: یکی هنجارگریزی، انحراف از زبان هنجار و طبیعی است و دیگری قاعده افزایی، که افزودن قواعدی بر قواعد زبان هنجار است. آرایه های بدیع لفظی ریشه در قاعده افزایی دارند و آرایه های بدیع معنوی ریشه در هنجارگریزی دارند. لیچ هشت نوع هنجارگریزی را مطرح کرده است که ما در این پایان نامه فقط به مبحث هنجارگریزی معنایی می پردازیم. صنایع بدیع معنوی و صور بیان اعم از تشبیه و ایهام، حسن تعلیل، حس-آمیزی و... در علم زبان شناسی و نقد ادبی به عنوان هنجارگریزی معنایی یاد می شود و از طرفی کمال الدین اسماعیل از سخنوران و قصیده-سرایان بزرگ قرن ششم و هفتم است. دوره ی او دوره ای که سبک عراقی جایگزین سبک خراسانی می شود و به تبع آن توجه به صور بیان و صنایع بدیع بیش تر می شود و یکی از ویژگی های اشعار کمال استفاده زیاد از صنایع بدیع معنوی و صور بیان است و ما در این پژوهش ابتدا صنایع بدیع معنوی و صور بیان را در اشعار کمال بررسی و بسامد تک تک این صنایع را مشخص می کنیم و در آخر نتایج حاصل شده را به صورت جدول و نمودار ذکر می کنیم.
-
بررسی و تحلیل ساختارگرایانه ی اشعار سید علی صالحی
1394در بررسی آثار هنری که شعر هم یکی از این آثار به شمار می رود . نخستین چیزی که مورد توجه قرار می گیرد، ساختار آن اثر است. این ساختار را می توان همان سیستم کلی و انتزاعی دانست که خواننده، از خواندن شعر به آن دست پیدا می کند. ساختار را نمی توان از محتوی جدا دانست، بلکه ساختار همان محتوی و محتوی همان ساختار است. در واقع ساختار را می توان یک نظام نامید، در هر نظام، جزءجزء اجزاء به همدیگر مربوطند و کار هیچ جزئی ، از کار کل اجزاء بیرون نیست. ساختارگرایی، متن را یک " ابژه" می داند که معنایش بر حسب الگوهای نمادین می تواند به اشکال گوناگون تعبیر شود. ساختارگرایی می خواهد با رمز گشایی از رمزهای موجود در یک متن به واقعیت های نهفته در پشت ظواهر دست بیابد و این کار به کمک علمی که فردینان دو سوسور زبان شناس ساختارگرای مشهور سویئسی ، پیشنهاد کرد که آن را " نشانه شناسی" بنامند، امکان پذیر است. در شیوه ساختارگرایی منتقد می کوشد اثر هنری را براساس اصول تثبیت شده ی آفرینش هنری بررسی کند یعنی منتقد ساختارگرا زبان را مورد توجه قرار می دهد نه مفاهیم ادبی را. به طوری که اثر هنری را از نظر ترکیب بندی ، هماهنگی، وزن و آهنگ و تناسب برای خواننده موشکافی می کند. شعر سید علی صالحی دارای ساختار ویژه ای است. در ساختار شعری او می توان یکپارچگی را مشاهده کرد و شعر او شامل بسیاری از عناصر شعری از قبیل موسیقی ، تخیل، عاطفه و مفاهیم انتزاعی دیگر است که محتوی آثار او را تشکیل داده اند. " بررسی و تحلیل ساختارگرایانه ی اشعار سید علی صالحی" که موضوع این پایان نامه است. در واقع تلاش برای شرح و گزارش پیوند درونی میان اجزای شعر اوست و همچنین کوششی است برای یافتن عنصر دگرگونی ناپذیر در میان تمایزهای سطحی و برملا کردن ساختار عمقی شعر او. همچنین از آنجا که شعر سیدعلی صالحی از لحاظ سبک شناسی "شعرنو" به حساب می آید و از انواع شعر نو هم جزو شعر گفتار قرار می گیرد. پس در این تحقیق سعی شده است که شعر گفتار نیز به تفصیل شرح داده شود و ویژگی های آن بیان گردد.
-
بررسی و مقایسه ی انسان مطلوب در چند حکایت مثنوی مولوی با نظریه انسان خودشکوفای آبراهام مزلو
1394انسان های مطلوب در تفکر اندیشمندان شرق و غرب چون مولانا و آبراهام مزلو ویژه دیده شده اند. نوع نگاه خاص مولانا به انسان و اینکه او می تواند به بالاترین مقامات معنوی برسد، در سراسر مثنوی و آثارش هویداست و در خلال حکایت های متعدد، انسان مطلوب مولانا خودنمایی می کند. انسان خودشکوفای آبراهام مزلو روان شناس غربی نیز با ویژگی هایی که برایش برشمرده می شود حاصل یک تکامل است. انسان مطلوب در اندیشه مولانا و آبراهام مزلو دارای خصوصیات مشترک، مشابه و در عین حال متفاوتی می باشد. در این پژوهش سعی بر این است که شباهت ها و تفاوت های انسان مطلوب مولانا در مثنوی و انسان خودشکوفای مزلو برجسته شده و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
-
بررسی تحلیلی اندیشه های اعتراضی در دیوان های شعری دوره ی سلجوقیان
1393حکومت بیگانه ترکان سلجوقی که از آسیای میانه وارد مرزهای شرقی ایران شده و پس از آن همچون سیلی سراسر سرزمین پهناور ایران را تا سرحدات امپراطوری روم شرقی زیر سلطه ی خویش آوردند، آثار و پیامدهای گوناگونی برجای نهاد. روسای سلجوقی، عموما بی سواد، پرورش یافته ی صحرا و خوگرفته به عادات قبیله ای – بدوی- بودند.به طوری که در تمام سالهای پادشاهی آنان ، عیش و عشرت طلبی و شراب و شکار جز لاینفک زندگی آنان بود.مساله دیگری که آرامش و امنیت را از مردم و جامعه سلب کرده بود، قشون کشی ها و سپاهیگری هایی بود که در پی توسعه طلبی های آنان صورت گرفته، اوضاع کشور را متشنج می کرد. به گ.نه ای که حتی بین افراد خانواده و قبیله ی خود، همواره نزاع و درگیری بود. فرمانروایی امیران سلجوقی در ایران، علاوه بر قدرت شمشیر و جنگاوری، متکی به دو نهاد قدرتمند بود: خلفای عباسی در عراق و متصوفه در ایران. به همین سبب متولیان مذهبی و فقیهان قشری و عالمان ظاهر و صوفیان ریایی در این دوره بر دگراندیشان و آزادی خواهان می تازند و عرصه را بر آنان تنگ می کنند. سه شاعر بزرگ صاحب اندیشه ی این دوره، ناصرخسرو و خیام و سنایی از پیشگامان در عرصه ی انتقادهای اجتماعی هستند که هریک به گونه ای متفاوت اعتراض خود را بیان کرده و به روشنگری پرداخته اند و افکار و آثارشان همچون مشعلی فرا راه آیندگان قرار گرفته است.
-
بررسی شکل شناسانه ی داستان های مرزبان نامه(با رویکرد ریخت شناسی پراپ)
1393در میان ادبیات داستانی ایران، یکی از معروفترین آثار در بین فارسی زبانان یا حداقل در بین خواص فارسی زبان، مرزبان نامه است. مرزبان نامه در عین داستان بودن، هم سیاست نامه است و هم کتاب آموزش اخلاق و رسم زندگی است. البته شاید یکی به خاطر نثر مصنوع و واژه های دیریاب آن، و دیگر این که چون شباهت هایی با کلیله و دمنه داشته و حتی به نظر برخی تقلیدی از آن بوده، کمترمورد توجه محققین و محافل علمی و ادبی قرار گرفته و گویا نسبت به آثاری چون گلستان و مثنوی و ... اندکی مهجور مانده است. پر واضح است آثار بزرگی چون مرزبان نامه نباید فراموش شود و می بایست فارسی زبانان و فارسی دوستان با راهکارهای مناسبی برای شناساندن این آثار گام هایی بردارند و به نظر می رسد یکی از راه های شناساندن آثار قدیمی پرداختن به ساختار آنهاست. بنابراین، بر آن شدیم در اندازه ی توان داستان های این اثر ارزشمند را در پژوهشی با عنوان ریخت شناسی داستان بر مبنای الگوی پراپ مورد بررسی قرار دهیم.داستان های مرزبان نامه بیشتر داستان کوتاه و از نوع فابل یا پارابل می باشد و قابل مقایسه با داستان های پریان نیست که سرشار از افسانه و جادو و تخیل است و در یک کلام ماورایی است. البته در ریخت شناسی ها می توان از آن در بررسی ها استفاده کرد ولی همسانی ریخت شناسی و یکسانی نتیجه این گونه داستان ها با داستان های پریان و افسانه ها دور از انتظار است. در این پژوهش سعی شده است ضمن معرفی داستان، اجزای مختلف داستان از جمله: شخصیت ها، صحنه ها، تضادها، تقابل ها، طرح داستان و ... نیز بررسی گردد و مقایسه ای شکل شناسانه ، با روش ریخت شناسی پراپ انجام گیرد، تا ساختار داستان های مرزبان نامه به شکلی علمی و عینی واکاوی و مورد بررسی قرار گرفته و تقدیم ادب دوستان گردد.
-
بررسی شکل شناسانه داستانهای مرزبان نامه( با رویکرد ریخت شناسی پراب )
1393تحلیل روایت یکی از شاخه های مهم علم نشانه شناسی است و زبان شناسی، مبنای تحلیل ساختاری روایت است . این شیوه ی تحلیل به بررسی چگونگی حضور نشانه های روایتی، ارتباط این نشانه ها با یکدیگر در رمزگان، نیز شرایط ممکن حضور دال های غیابی در محورهای افقی و عمودی می پردازد . پژوهش حاضر از پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول شامل مقدمه و کلیات است. ولادیمیر پراپ ، مردم شناسِ صورت گرایِ روس ، با مطالعه ی ریخت شناسانه ی قصه های پریان روسی در 1928 ، آغاز گر روایت شناسی نوین بود. او الگوی حاکم بر این قصه ها را استخراج کرد و نشان داد قصه های پریان ، به رغم تکثر و تنوع ظاهری ، از نظر انواع قهرمانان و عملکرد آنها ، دارای نوعی وحدت و همانندی است.
-
بررسی آثار سیمین بهبهانی از دیدگاه نظریه جامعه شناسی لوکاچ
1392 -
شخصیت معشوق در رمان شمس و طغرا
1392 -
بررسی تبیطقی کن الگوی قهرمان در شاهنامه فردوسی و اودیسه هومر
1392 -
بررسی تطبیقی کهن الگوی قهرمان در شاهنامه فردوسی و اودیسه هومر
1392 -
مقایسه مقام فنا از منظر بایزید بسطامی و مولانا
1392 -
مقایسه زیبایی شناختی تاریخ بیهقی و راحه الصدور
1392 -
نقد فرمالیستی تصویرهای شعری منوچهر آتشی
1392 -
نوستالژی در داستان های احمد محمود
1392 -
بررسی جلوه های نوستالژی در ادبیات معاصر با تکیه بر آثار داستانی (جمال میرصادقی، اسماعیل فصیح، هوشنگ گلشیری)
1390 -
بررسی عنصر شخصیت و شخصیت پردازی در اثار داستانی غلامحسین ساعدی
1390 -
بررسی شاخصه های سبک آذربایجانی در خسرو و شیرین نظامی
1390 -
نمادگرایی در شعر سپید مقاومت در ایران
1390از آنجا که روحیه ی حاکم بر جبهه ها در روزهای پر تلاطم جنگ روحیه ای عرفانی و معنوی بود شاعران جنگ نیز با همان دیدگاه به توصیف شهیدان و صحنه های دفاع مقدس پرداخته اند و مناسبت ترین زبان برای بیان این مضامین زبان نماد است. این نمادگرایی شاعران مقاومت به معنای ذهنیت گرایی محض نیست. آنان با نمادگرایی عواطف و نگرششان را به تصویر کشیدند. بنابراین باید جایگاه شعر و ادبیات مقاومت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا با نقل ضعف ها و قوت های موجود، شاعران جوان و نوقلم راه خود را در عرصه سرایش شعر انقلاب و دفاع مقدس بیابند. در این رساله سعی نموده ام تا مهم ترین نمادهای رایج در شعر سپید پایداری را که معمولاً مشترک با دیگر قالب های شعری است بررسی نمایم. نمادگرایی در شعر شاعران مقاومت جایگاه ویژه ای دارد، سپید سرایان مقاومت با به کارگیری نمادها، تداعی های پر رمز و رازی را در حوزه های تمثیلی با زمینه های فرهنگی، آیینی و تاریخی ایجاد نموده اند و به شیوه سمبولیک نزدیک و نزدیک تر شده اند. و با به کارگیری عناصر نمادین در شعر پایداری شاعران توانسته اند به تقویت و گسترش هر چه بیشتر عنصر خیال در سروده هایشان دست یابند و کلام خود را از سطح نازل نثر به سطح عالی شعر، ارتقاء هند. و با استفاده از این نمادها توانسته اند الگوهای دیروزین تاریخ و مذهب را با واقعیت های امروزی پیوند زنند.
-
نمادگرایی در شعر سپید مقاومت در ایران
1390