Mostafa Rezaei rad

Assistant Professor

Update: 2024-11-21

Mostafa Rezaei rad

Faculty of Management and Accounting-Razan / Department of Business Administration

Master Theses

  1. تأثير هوش رقابتي مديران بر عملكرد واحدهاي صنايع تبديلي كشاورزي در استان لرستان
    خديجه گودرزي 2020
    هدف از انجام اين پژوهش سنجش تاثير هوش رقابتي مديران بر عملكرد واحدهاي صنايع تبديلي كشاورزي در استان لرستان است.اين پژوهش از حيث روش؛ از انواع پژوهش هاي توصيفي و از نوع همبستگي، از منظر هدف؛ كاربردي و به لحاظ شيوه گردآوري اطلاعات؛ پيمايشي مي باشد. جامعه آماري اين تحقيق مديران صنايع تبديلي كشاورزي استان لرستان بوده اند كه از بين 201 شركت فعال بر اساس فرمول كوكران تعداد نمونه نيز 138 نفر محاسبه شد ولي براي دقت بيشتر تعداد نمونه ها به 140 مورد افزايش پيدا كرد. ابزار جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مي باشد كه روايي آن توسط يك گروه از خبرگان واساتيد و پاياي آن با ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شد كه مقدار آن براي بخش هاي مختلف پرسشنامه بيش از 7/0 به دست آمد كه نشان دهنده پايايي خوب است .نتايج نشان داد متغير هوشمندي رقابتي و مولفه هاي آن در جامعه هدف از وضعيت مطلوبي برخوردار است. 67درصد مديران از وضعيت هوشمندي رقابتي متوسط برخوردار بودند. مديران صنايع تبديلي كشاورزي بالاترين ميانگين رتبه اي را در مولفه ي هوشمندي بازار كسب كردند. همچنين يافته ها نشان داد هوشمندي رقابتي و مولفه هاي آن با عملكرد شركت ها رابطه مثبت و معناداري دارد. يعني با فراهم بودن اين مولفه ها، عملكرد كسب و كار تقويت شده و افزايش مي يابد. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه در محيط رقابتي كه شركت ها براي بقا و پيشرفت نيازمند بهبود مستمر عملكرد كاركنان و افزايش توان رقابتي خود مي باشند، مي توانند با بكارگيري فرايندهاي هوش رقابتي از طريق كسب دانش و آگاهي بيشتر نسبت به خود و عوامل محيطي به اين مهم دست پيدا كنند. نتايج پژوهش حاكي ازآن است كه مهمترين مولفه هاي هوشمندي رقابتي شناسايي شده در صنايع تبديلي كشاورزي در استان لرستان به ترتيب عبارتنداز: هوشمندي ساختاري سازماني، هوشمندي بازار، هوشمندي تكنولوژيك، هوشمندي اجتماعي استراتژيك و هوشمندي رقبا. همچنين نتايج نشان داد كه بين گروه هاي مختلف سني و تحصيلي و تعداد دوره هاي آموزشي گذرانده شده مديريت و بازرگاني از نظر هوشمندي رقابتي تفاوت وجود دارد. اين تفاوت بيانگر آن است كه آموزش و تجربه عواملي هستند كه بر تقويت هوشمندي رقابتي تاثير گذارند.