مصطفی رضایی راد

استادیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1402/12/24

مصطفی رضایی راد

مدیریت و حسابداری رزن / مدیریت بازرگانی

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. تاثیر هوش رقابتی مدیران بر عملکرد واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی در استان لرستان
    خدیجه گودرزی 1398
    هدف از انجام این پژوهش سنجش تاثیر هوش رقابتی مدیران بر عملکرد واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی در استان لرستان است.این پژوهش از حیث روش؛ از انواع پژوهش های توصیفی و از نوع همبستگی، از منظر هدف؛ کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات؛ پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مدیران صنایع تبدیلی کشاورزی استان لرستان بوده اند که از بین 201 شرکت فعال بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه نیز 138 نفر محاسبه شد ولی برای دقت بیشتر تعداد نمونه ها به 140 مورد افزایش پیدا کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن توسط یک گروه از خبرگان واساتید و پایای آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای بخش های مختلف پرسشنامه بیش از 7/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی خوب است .نتایج نشان داد متغیر هوشمندی رقابتی و مولفه های آن در جامعه هدف از وضعیت مطلوبی برخوردار است. 67درصد مدیران از وضعیت هوشمندی رقابتی متوسط برخوردار بودند. مدیران صنایع تبدیلی کشاورزی بالاترین میانگین رتبه ای را در مولفه ی هوشمندی بازار کسب کردند. همچنین یافته ها نشان داد هوشمندی رقابتی و مولفه های آن با عملکرد شرکت ها رابطه مثبت و معناداری دارد. یعنی با فراهم بودن این مولفه ها، عملکرد کسب و کار تقویت شده و افزایش می یابد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در محیط رقابتی که شرکت ها برای بقا و پیشرفت نیازمند بهبود مستمر عملکرد کارکنان و افزایش توان رقابتی خود می باشند، می توانند با بکارگیری فرایندهای هوش رقابتی از طریق کسب دانش و آگاهی بیشتر نسبت به خود و عوامل محیطی به این مهم دست پیدا کنند. نتایج پژوهش حاکی ازآن است که مهمترین مولفه های هوشمندی رقابتی شناسایی شده در صنایع تبدیلی کشاورزی در استان لرستان به ترتیب عبارتنداز: هوشمندی ساختاری سازمانی، هوشمندی بازار، هوشمندی تکنولوژیک، هوشمندی اجتماعی استراتژیک و هوشمندی رقبا. همچنین نتایج نشان داد که بین گروه های مختلف سنی و تحصیلی و تعداد دوره های آموزشی گذرانده شده مدیریت و بازرگانی از نظر هوشمندی رقابتی تفاوت وجود دارد. این تفاوت بیانگر آن است که آموزش و تجربه عواملی هستند که بر تقویت هوشمندی رقابتی تاثیر گذارند.