Mohammad Taheri

Associate Professor

Update: 2024-11-21

Mohammad Taheri

Faculty of Humanities / Department of Persian Language and Literature

P.H.D dissertations

  1. بررسي تاثير پذيري مجموعه اشعار(هواي تازه و آيدا در آينه) اثر احمد شاملو از دو شاعر برجسته فرانسوي(لوئي آراگون و پل الوار) بر اساس سبك شناسي لايه اي (لايه واژگاني و بلاغي)
    زهره ساكيان 2023
    ادبيات تطبيقي نوعي از پژوهش بين رشته اي است كه به مطالعه ي رابطه ي ادبيات ملت هاي مختلف با هم مي-پردازد؛ شاخه ي فرانسوي ادبيات تطبيقي كه درواقع ادبيات تطبيقي با اين مكتب پا به عرصه ي حيات گذاشت، از اوايل قرن بيستم تا جنگ جهاني دوم، تحت تأثير مكاتب اثبات گرا و تجربه گرا، شكل گرفت كه در آن، توجه به شواهد «خاستگاه ها» و «تأثرهاي» ميان فرهنگي و مابين المللي، بر هر ديدگاه ديگري ارجحيت داشت؛ بنابراين، كار پژوهشگر در بررسي تطبيقي اين مكتب، يافتن سرنخ هاي مضامين و ايده هاي ادبي و چگونگي انتقال آن ها از ملتي به ملت ديگر در گذر زمان بود. مكتب فرانسوي ادبيات تطبيقي كه پيشگام عرصه ي پژوهش هاي ادبيات تطبيقي در جهان است بر دو اصل تأثير و ارتباطات ادبي استوار است.پژوهش حاضر بر آن است تا بر اساس مكتب فرانسوي در ادبيات تطبيقي، به لايه هاي سبكي اقتباس شده از سوي شاملو و بررسي تطبيقي وجوه اشتراك و افتراق اقتباس ها در آثار شاعران فرانسوي مورد پژوهش بپردازد.
  2. بررسي سير تحول شگردهاي بلاغي در سبكهاي خراساني عراقي و هندي
    معصومه ارچنداني 2021
    سير تحول شگردهاي بلاغي در سبكهاي خراساني عراقي و هندي موضوع اين رساله است. مسلما شگردهاي بلاغي در طول زمان دستخوش تحولات فراواني بوده است. كه مهمترين عرصه آن استعاره وتشبيه بوده است.
  3. بررسي زيباشناختي عنصر عاطفه در ادبيات حماسي با تاكيد بر شاهنامه فردوسي
    جواد حيدري 2018
    در اين رساله عنصر عاطفه در ادبيات حماسي با تاكيد بر شاهنامه فردوسي مورد مطالعه و تحقيق واقع شده است.
  4. بررسي و تحليل سير شاهنامه شناسي در جهان غرب( با محوريت انگلستان فرانسه و آلمان)
    حميد آقاجاني 2017
    تاكنون ترجمه هاي بسياري از شاهنامه فردوسي در سراسر جهان به انتشار رسيده و حتي در بسياري از جاها ادبيات كشورهاي مختلف را تحت تأثير قرار داده است. ترجمه شاهنامه در آلمان از سال 1800 به وسيله اشخاصي چونهاگمان، لودلف، وال ، والنبورگ ، ويلكن و فون هامر پورگشتال انجام گرفته و همواره رو به فزوني است. علاقه شديد گوته شاعر بزرگ آلماني به اشعار فردوسي را نيز مي توان در يادداشتها و مقالاتي درباره ديوان شرقي- غربي او مشاهده كرد. مهمترين ترجمه هاي آلماني شاهنامه توسطيوزف گورس (1820)، آدولف فريدريش،فون شاك (1851) و فريدريش روكرت (1890) به انتشار رسيده اند و چاپ مهم فرانسوي يوليوس مول (1838) و آثار تحقيقي آگوست وولرس ، تئودور نولدكه ، هرمان اته ، فريتس ولف و... نيز در اين زمينه در ميان كارهاي متعدد ديگران به روي شاهنامه قابل تأمل هستند. هر چند شمردن تعداد ترجمه ها و تحقيقات شاهنامه در ميان نويسندگان و پژوهشگران خارجي و تعداد زياد تحقيقات تطبيقي بر روي اين اثر بزرگ حماسي به ويژه در دانشگاهها و مدارس اروپايي كاري دشوار است، اما تأثيرات انكارناپذير داستانهاي شاهنامه را به راحتي مي توان در ادبيات جهان مورد ارزيابي قرار داد
  5. بررسي تحليلي جريان هاي شعر معاصر از سال 1360 تا 1390
    فروزان آزادبخت 2016
    شعر نوگراي فارسي در ايران، طي سه دههي اخير (1360-1390) تحت تأثير اوضاع و احوال سياسي و اجتماعي جامعه با معرفي جريانهاي متعددي مواجه شده است كه هر يك از اين جريانها به نحوي بر روند تحوّلات شعر فارسي تأثيرگذار بودهاند. در دههي شصت، جريان «شعر جنگ» به طور خودجوش و بدون هيچ گونه باني و بيانيهاي به جود آمد و غالب شعراي اين دهه را ميتوان جزء شعراي جنگ دانست زيرا به دليل وسعت ابعاد جنگ تمامي مردم و البتّه هنرمندان، به لحاظ عاطفي با پديدهي جنگ و فجايع آن درگير بودند. به موازات اين جريان، «موج سوم» نيز در ادامهي تجربيّات شعراي نوگراي دههي چهل و پنجاه در حال توسعه بود. اين جريان را كه ميتوان گونهاي از «شعر لحظه» دانست و توسط «فرامرز سليماني» معرفي شد؛ بيشتر مجالي بود براي بيان زنج هنرمنداني كه تحت فشار شرايط خاص آن دهه قرار داشتند. در كنار اين دو جريان، «سيد علي صالحي» نيز جريان «شعر گفتار» را معرفي كرد و با اين اقدام، كاربرد زباني نزديك به محاوره را در سرودهها ترويج كرد. در دههي هفتاد، پس از اتمام جنگ و بازتر شدن نسبي فضاي هنري، جريانهاي شعري بيشتري پا به عرصهي ظهور گذاشتند؛ كه اكثراً به طور مستقيم يا غير مستقيم تحت تأثير نظريههاي اروپايي بودند. «جريان پست مدرن» كه توسط «رضا براهني» معرفي شد يكي از اين گونه جريانهاست كه مستقيماً از نظريههاي انديشمندان اروپايي تغذيه ميكرد كه هر چند با ذائقهي هنري و بافت فرهنگي مردم ايران همخواني نداشت امّا موجب كسب تجربيّات تازهاي براي شعر نوگراي فارسي شد. در همين دهه جريان «شعر پسانيمايي» كه توسط «علي باباچاهي» معرفي شد در واقع شكل تعديل يافتهاي از جريان «پست مدرن» بود. در كنار اين دو جريان، «ابوالفضل پاشا» جريان « شعر حركت » را معرفي كرد كه اين جريان اگر چه رگههايي از پست مدرن را در خود داشت امّا بيشتر مبتني بر تجربيّات شعر سنتي فارسي به ويژه شيوهي «مولانا» بود. «سيد علي صالحي» نيز در اين دهه دوباره دست به كار شد و جريان «شعر فراگفتار» را معرفي كرد و اين بار كوشيد كه ابعادي متافيزيكي را براي اصوات و آواها، تعريف كند. با آرامتر شدن اوضاع سياسي و اجتماعي در سالهاي آغازين دههي هشتاد، از التهابات عرصهي ادبي نيز كاسته شد و شور و شر ارائهي نظريههاي اروپايي نيز فروكش كرد و تنها انشعاب باقي ماندهي اين نظريهها جريان «شعر متفاوط» بود كه توسط «محمّد آ
    Thesis summary

  6. بررسي انديشه هاي سياسي و انتقادي شعر فارسي در قرون سوم وچهارم با تاكيد بر شاهنامه فردوسي
    علي آسمند جونقاني 2015
    انديشه سياسي از جمله موضوعات مطرح در ادب فارسي است كه از ديرباز در شعر فارسي تجلي و نمود وبروز داشته است برخي از شاعران قرون سوم و چهارم به خصوص فردوسي در شعر خود تفكر سياسي را به صورتهاي گوناگوني ( به صراحت وبه كنايه وبه تعريض ) بيان كرده اند در اين پايان نامه سعي كرده ايم ساختار سياسي شعر اين دوره را تبيين وبا ذكر نمونه ها اشعار سياسي اين دوره را معرفي كنيم

Master Theses

  1. بررسي روانشناسانه مساله طلاق عاطفي در رمان بنفش مايل به ليمويي از ياسمن خليلي فرد بر اساس نظريه جان گاتمن
    مريم چهار دولي 2023
    طلاق عاطفي از مسائلي است كه بنابر وجوه مختلف آن، امكان تبيين هاي متفاوتي را برمي تابد. از مهم ترين وجوه طلاق عاطفي، جنبه روان شناختي آن است. جان گاتمن روانشناس معاصر آمريكايي، در آثار خود به تبيين مسئله ي طلاق از جنبه ي مذكور پرداخته است. در اين پايان نامه، نخست، نظريه ي وي، به عنوان چارچوب نظري بيان شده و سپس بر اساس آن، زمينه ها، علل و عوامل و پيامدهاي طلاق عاطفي در دو شخصيت نادر و آيدا-كه درگير طلاق عاطفي هستند- در رمان بنفش مايل به ليمويي ياسمن خليلي فرد، مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است. خرده گيري، توهين، حالت تدافعي و طفره روي در مشاجرات، به عنوان مهم ترين عوامل طلاق عاطفي اند كه چنانچه به موقع از آنها جلوگيري نشود، منجر به غرق شدگي مي شود. غرق شدگي فرآيندي است كه نهايتاً طي چهار مرحله به شرح ذيل به طلاق عاطفي منجر مي شود. مرحله اول: مشكل ازدواج را جدي ديدن؛ مرحله دوم: بي ثمر به نظر رسيدن صحبت كردن با همسر در مورد مشكلات؛ مرحله سوم: شروع به زندگي موازي؛ مرحله چهارم: تنهايي. در اين حالت است كه گفته مي شود زوجين با هم در يك خانه زندگي مي كنند نه در يك دنيا، و احساس جدايي چنان غالب مي شود كه ازدواجشان با زندگي تنها چندان تفاوتي نمي كند. نتيجه ي اين پژوهش حاكي از آن است كه طلاق عاطفي در زندگي نادر وآيدا، در رمان بنفش مايل به ليمويي، با شاخص هاي نظريه ي گاتمن قابل تطبيق است.
    Thesis summary

  2. تحليل شخصيت شاعر در ديوان حافظ، بر اساس نظريۀ «تحليل رفتار متقابل
    مهدي عزيزي حرمت 2022
    نظريۀ «تحليل رفتار متقابل» كه توسط اريك برن ارائه گرديده است، با استفاده از الگوي سه گانۀ حالات نفساني، يعني «كودك»، «والد» و «بالغ»، در تجزيه وتحليل رفتار و شخصيت انسان ها، استفاده مي شود. در اين پژوهش كه باتكيه بر مطالعات كتابخانه اي انجام شده است، ديوان حافظ و شخصيتي كه حافظ از خود در ديوانش به نمايش گذاشته است، بر پايۀ نظريۀ «تحليل رفتار متقابل» بررسي شده است تا مشخص شود كه شخصيت وي، از كدام يك از حالات «كودك»، «والد» يا «بالغِ» وي، اثر پذيرفته است. عمدۀ تمركز اين پژوهش بر روي ابياتي است كه حافظ دربارۀ خودش صحبت مي كند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه همۀ ابيات ديوان حافظ، قابل تطبيق با اين نظريه نيست؛ اما بخش نسبتاً عمده اي از آنها، قابل تطبيق با اين نظريه است و بر اساس آن، غالب ابيات، برگرفته از حالتِ «بالغِ» وي مي باشد. او با آگاهي از اوضاع زمانۀ خود، مانند يك انسان بالغ عمل مي كند؛ هرچند همين كار وي باعث ايجاد نظرات مختلف دربارۀ شخصيت وي گرديده است. علاوه بر شخصيت بالغ، ابيات بسياري نيز برگرفته از حالت «والدِ» وي مي باشد؛ به ويژه ابياتي كه او مانند يك پدر يا برادر بزرگ تر، مخاطب خود را مورد وعظ و اندرز قرار مي دهد. حالت «كودك» در شخصيت وي، كمترين بسامد را دارند. شخصيت وي، گزارشي از هنجارستيزي هاي اوست.
    Thesis summary

  3. بررسي عنصر عاطفه، در زيبايي شناسي شعر پروين اعتصامي
    رويا شامحمدي 2022
  4. بررسي مضامين فرهنگ عامّه در رمان درخت انجير معابد اثر احمد محمود
    هانيه فرخنده فر 2021
    ادبيّات عامّه يا فولكلور مجموعۀ آداب و رسوم، افسانه ها، ضرب المثل ها، ترانه ها، اساطير و... در موضوعات مختلف است كه در جوامع گوناگون به طور شفاهي يا از راه تقليد، نسل به نسل منتقل مي شود. در مباحث مختلف فرهنگ عامّه، آداب، رسوم، باورها، طرز تلقي ها، رفتارها، جشن ها، كنايات ادبي، خرافات و...، به عنوان مظاهر فكري و رفتاري جامعه بازتاب داده مي شود. سرزمين ايران، با داشتن اقوام گوناگون، داراي مجموعه اي از متنوّع ترين عقايد و آداب و رسوم است كه شاعران و نويسندگان هر منطقه از آن ها در آثار خود استفاده كرده اند. بررسي و مقايسۀ اين آثار، هم از لحاظ فرهنگي و هم از نظر ادبي، داراي اهميّت خاصي است. يكي از اين آثار، رمان «درخت انجير معابد» اثر احمد محمود است. هدف از انجام اين پژوهش آشنايي با آداب و رسوم و باورها در اين اثر و يافتن پركاربردترين عناصر فرهنگ عامّه در اين اثر زيبا است. نتيجۀ اين پژوهش نشان داد رمان درخت انجير معابد مجموعه اي از آيين ها و رسوم و منبعي براي مطالعة زندگي اجتماعي ايران است و احمد محمود، نويسندۀ كتاب، با احاطه به علوم و دانش هاي عامّه خود و كثرت اشارات آن ها به ويژه به كنايات، مثل ها، لغات و اصطلاحات عاميانه و بهره گيري او از باورها، اعتقادات، آداب و رسوم و شيوه هاي معيشتي مردم، زمينۀ مساعدي را براي ورود فرهنگ عامّه در آثارش فراهم ساخته است و فرهنگ و تفكّرات قومي خود را در اين اثر منعكس نموده است.
    Thesis summary

  5. بررسي مولفه هاي فرهنگي در شعر اخوان ثالث
    فاطمه سبزعلي 2021
    فرهنگ به معناي عام و جهانشمول و فرهنگ در حوزه خاص جغرافياي ايران نمود بارز و گسترده اي در شعر مهدي اخوان ثالث متخلص به م. اميد دارد. بارزترين جلوه فرهنگي اشعر اخوان مفاهيم اسطوره اي و عناصرايران باستان است. اخوان از آنجا كه گرايش خاصي به فضاي نوستالژيك ايران عهد ساساني و هخامنشي داشت، در جاي جاي اشعارش تلاش كرده تا آيينه اي باشد براي تبيين ارزشهاي فرهنگي آن دوران. البته اسطور ه هاي شاهنامه اي كه بخش وسيعي از فرهنگ ايران باستان را نمايندگي مي كند نيز جايگاه ثابتي در سروده هاي اخوان ثالث دارد. علاوه بر آنچه كه گفته شد نمونه هاي بسيار ي از عناصر فرهنگي معاصر نيز در شعر اخوان مجال بروز و ظهور يافته است.
  6. بررسي تطبيقي ابيات بحث برانگيز در شرح نامه هاي داستان رستم و اسفنديار
    زهرا صائمي يگانه 2021
    در اين رساله ابيات دشوار داستان رستم و اسفنديار مورد واكاوي قرار گرفته است.داستان رستم و اسفنديار در شاهنامه فردوسي يكي از پر آوازه ترين و شناخته ترين داستانهاي شاهنامه و از شاهكارهاي كم نظير داستانهاي رزمي شاهنامه و به بياني داستان داستانهاي شاهنامه است .اين داستان روايت قهرمانيها است . قهرمانيهايي كه مي تواند از يك رويداد تاريخي نشأت گرفته باشد و داراي لحني فاخر و مطمئن است . لحن شخصيتها بنابر فضايي كه در آن قرار دارند يكسان و متناسب است . فضاي داستان به گونه اي است كه خواننده را با فاجعه آشنا مي كند و غم آميخته در داستان از همان ابتداي داستان باعث تشويش و نگراني خواننده مي شود . با مقايسه تطبيقي شروح مختلف شاهنامه كه در باب ابيات بحث برانگيز كند وكاو كرده اند، ميتوان تحليل و درك بهتري نسبت به اين داستان يافت
  7. بررسي تطبيقي گرشاسب نامه اسدي توسي و آثار برگزيده تالكين با رويكرد اسطوره شناختي
    رضا انصاري صحت 2021
    اسطوره مفهومي است كه هميشه در طول تاريخ همراه انسان بوده، و نمي توان آن را از جوامع انساني جدا كرد. بر خلاف فيلسوفان دوره روشنگري كه انسان مدرن را بي نياز از اسطوره ها مي دانستند اما امروز مي دانيم كه انسان هيچگاه از اسطوره بي نياز نيست و هميشه در عميق ترين لايه هاي فرهنگ جوامع مي توان اساطير را يافت. و حتي عصر روشنگري نيز بر خلاف ادعاي خود، اسطوره هاي مورد نظر خود را تدوين نمود. چرا كه اسطوره ها در اصل الگوهايي پنداشتي و شبكه هايي از نماد هاي قدرتمندند كه طرق خاصي را براي تفسير جهان عرضه مي كنند و معناي آن را شكل مي دهند. پژوهش حاضر براي يافتن نمودهاي اساطيري در ادبيات مدرن به مقايسه و بررسي دو اسطوره يكي كهن و ديگري معاصر، يعني گرشاسب نامه اسدي توسي و هابيت يا آنجا و بازگشت دوباره از تالكين مي پردازد. در اين پژوهش از نظريات اسطوره شناسان بزرگي چون: جوزف كمبل، ميرچا الياده، ارنست كاسيرر و كارول پيرسون استفاده شده است و پس از بررسي مشخص مي شود كه، با وجود تفاوت هاي قابل توجه مانند كيفيت و محل بروز كهن الگوها و همچنين روح كلي حاكم بر آثار كه هر كدام را به مقصود مورد نظر خود هدايت مي كند، بسياري از مفاهيم اسطوره شناختي و كهن الگو ها در هر دو اثر با هم تطابق دارند. و امروزه نيز اسطوره ها در لايه هاي عميق زندگي بشري به حيات خود ادامه مي دهند .
    Thesis summary

  8. بررسي و تحليل عناصر طبيعت در شعر شاملو
    فاطمه يوسفي 2020
    طبيعت و عناصر آن در تحليل اشعار شاملو اهميت بسزايي دارد. شاملو عناصر طبيعت را به وفور در شعر خود به شكلي سمبليك بكار ميگيرد و بدينوسيله بر غناي ايماژهاي شعر خود مي افزايد. مهمترين عناصر طبيعي به كار رفته در شعر شاملو عبارتند از كوه، ابر ، باران ، دشت. كوه نماد انسانهاي مبارز و حقيقتجو است كه همواره بر آرمان خود پافشاري و استقامت دارند. دشت استعاره از فراخناي جهان هستي با همه گستردگيهاي آن است. ذ باران نماد رستگاري و طهارت معنوي است و ابر استعاره اي است بر همه استعدادهاي شكوفا نشده كه در مسير زندگي قابليت جلوه و تبلور دارند.
  9. بررسي تطبيقي آداب و تشريفات درباري در تاريخ بيهقي و سياستنامه
    سيده سكينه زماني 2020
    دو كتاب تاريخ بيهقي و سياستنامه خواجه نظام الملك از كتاب هاي مهم ادبي تاريخ هستند كه تطبيق موضوعي آنها از حيث تشريفات درباري موضوع اين رساله است.
  10. بررسي تطبيقي مضامين قصايد بدوي الجبل و اشعار شهريار
    وفا الحسن 2020
    بدوي الجبل شلعر معاصر سوري و از شخصيتهاي صاحب نام ادبي و سياسي معاصر سوريه است. اشعار او در اين رساله از حيث محتوا با اشعار شهريار تبريزي شاعر بزرگ ايراني معاصر مطابقت داده شده است.
  11. بررسي تطبيقي پادشاهي خسروپرويز در شاهنامه و تاريخ
    منيژه قنبري مطلوب 2019
    مايهورترين قسمت شاهنامه از نظر تاريخي دورهي ساسانيان است. نام خسرو دوم، معروف به خسروپرويز )616-014 )به عنوان فرمانروايي كه به قول »آرتوركريستين سن« آخرين سلطنت بزرگ ايران باستان را ارائه ميدهد نام پرآوازهاي است و فردوسي نيز در شاهنامه بعد از خسرو اول )انوشيروان( بيشترين ابيات را به توصيف و بيان حوادث پادشاهي اين سلطنت باشكوه در ميان ساسانيان اختصاص داده است. او در آغاز پادشاهي با شورشهاي بهرام چوبين مواجه گشت كه اين جنگها هم در كتب تاريخ و هم در شاهنامه بازتاب وسيعي داشته و فردوسي بهطور مفصل به شرح اين جنگها پرداخته اما در مورد جنگهاي بيست و هفت سالهاي كه اين پادشاه با روم داشته كوچكترين اشارهاي نداشته است و در واقع داستان خسروپرويز در شاهنامه شرح حدود 20 سال از رويدادهاي فرمانروايي اوست نه 36 سال! وحوادث قبل و بعد از اين قسمت حذف شده اما به غير ازآن تقريباً تمام رويدادها با اختالفاتي جزئي بر تاريخ منطبق است و حوادث و رويدادهاي سلطنت اين پادشاه پرماجرا، همچون ماجراي عشق شيرين، از ميان برداشتن داييهاي خسرو گستهم و بندوي، زاده شدن شيرويه به فال بد و شورش سپاهيان خسرو عليه او و زندانيشدن و محاكمه و كشته شدن او و همچنين توصيف داستانهاي زيباي پادشاهي او همچون ساختن ايوان مداين و تخت طاقديس داستان باربد رامشگر و شكوه و جالل و دارايي هنگفت او در شاهنامه با اختالفاتي جزئي با بنمايههاي تاريخي برابر است.
  12. بررسي و تحليل مفهوم جبر و اختيار در گلستان و بوستان سعدي
    زهراسادات موسوي 2018
    جبر و اختيار يكي از مسائل پيچيدۀ كلامي است و برداشت هاي متنوع مسلمانان از آيات قرآن، سبب ايجاد مشرب هاي مختلف فكري از جمله اشاعره، معتزله، اماميه و ... شده است. اين موضوع همه بزرگان ادب فارسي را متأثر ساخته است و عقايد خود را در اين باره در خلال آثار خويش، بيان كرده اند. در پژوهش حاضر جبر و اختيار از ديدگاه سعدي در گلستان و بوستان بررسي و مقايسه شده است. با توجه به اشعري بودن سعدي و تأثيرپذيري از انديشه هاي كهن ايراني از جمله زروانيسم، وي خواسته است نتيجه اي كلي بگيرد كه مبناي جهان بيني وي است و آن تقدير محتوم آدميان است، كه بيشتر در گلستان نمود پيدا كرده است. سعدي آموزگار اخلاق است، عقايد جبرگرايانۀ وي در گلستان بيشتر حول مسائل تربيتي مي-چرخد، اما در عين حال اختيار را نفي نمي كند. عقايد اختيارگرايانۀ وي در بوستان در پي تأثيرپذيري از عرفان متفاوت وي و آيات قران در اين زمينه و در عين حال تأكيد بر امر تربيت نفس و لزوم كسب هنر و فضيلت و اهميت آن نسبت به اصل و نسب، اعتقاد او را به اختيار بيشتر برملا مي سازد.
    Thesis summary

  13. بررسي مفهوم آرمانشهر در اشعار نيما يوشيج و والت ويتمن
    فاطمه كريمي 2018
    آرمانشهر يا مدينه فاضله آرزوي ديرين بشر براي برپايي جامعه اي مبتني بر كمالات انساني و عاري از هرگونه فساد و تبعيض بوده است كه مي توان ريشه هاي آن را در اعماق تاريخ و مذهب و فلسفه واكاوي كرد و تظاهرات آن را در هنر و ادبيات به تماشا نشست...
  14. بررسي مولفه هاي خردمندي و كم خردي در گلستان سعدي بر اساس مدل سه بعدي آردلت
    اناهيتا محمدي خراساني 2018
    در اين پايان نامه مولفه هاي خردمندي و كم خردي در گلستان سعدي بر اساس مدل سه بعدي آردلت بررسي شده است
  15. بررسي فرهنگ عامه در رمان شادكامان دره قره سو
    سيده زهرا سيداقايي 2018
    در اين رساله ب فرهنگ عامه در رمان شادكامان دره قره سو مورد مطالعه و تحقيق قرار گرفته است.
  16. بررسي تطبيقي اساطير ايراني در آثارالباقيه ابوريحان بيروني و شاهنامه فردوسي
    فرشته اسدبيگي 2017
    كتاب آثارالباقيه، عالمانه ترين و مهم ترين اثر اين دانشمند بزرگ در ميان دهها آثار اوست. با مشاهده جزئيات كتاب مشخص مي گردد كه او اطلاعاتي مفصل و گرانبها را طي ساليان زياد و با زحمت و تلاش فراوان جمع آوري و در اين كتاب تدوين كرده است.مولف در بخش هاي مختلفي از آثارالباقيه اشارات دست اولي در باب فرهنگ وتاريخ واساطير ايراني دارد ودر ضمن آنها از پديد آمدن مدنيت ايران وايرانيان باستان سخن رانده است براي مثال مي نويسد: « پادشاهان پيشدادي و برخي از كيان كه بلخ را جايگاه خود قرار داده بودند؛ نيرين و كواكب و كليات عناصر را تا زمان پيدايش زردشت، در سال سي ام از سلطنت گشتاسب، تقديس مي كردند » هرچند پژوهشگران به اين موارد توجه داشته اند و در موقع لزوم از بعضي مندرجات اين كتاب استفاده شده است؛ با اين حال لازم مي نمايد اين مطالب به صورت مرتب و دسته بندي شده و با لحاظ كردن اختلافات واشتراكات آن با مندرجات شاهنامه ي فردوسي به عنوان متن معيار، مدون گردد؛ تابتوان تحليلي علمي از مطالب تاريخي واسطوره شناسي اين كتاب ارزشمند به دست داد ودر پژوهش هاي مربوط بعدي به سهولت از آن ها بهره جست.
  17. بررسي نقش سفر در آفرينشهاي ادبي (با تاكيد بر آثار سعدي)
    فاطمه شه دوست 2017
    ابوعبدالله مشرف الدين مصلح شيرازي در اوايل قرن هفتم متولد شد و در سنه 961 در شيراز وفات يافت.تخلص خود را از نام سعدبن ابي بكر بن سعد زنگي وليعهد مظفرالدين ابوبكر گرفت. هر وقت سعدي در شيراز بود در خدمت اين وليعهد ادب پرور به سر مي برد.سعدي در نظاميه بغداد تحصيل كرد. دانشجويان دانشگاه نظاميه عبارت بودند از مفسران، محدثان، وعاظ، حكام و مذكران.شيخ پس از اتمام تحصيل به سير و سياحت پرداخت و در مجالس، وعظ مي گفت و مردم را به سوي دين و اخلاق هدايت مي كرد.به طوري كه از آثار سعدي بر مي آيد ومعاصرينش هم مي نويسند در لغت، صرف و نحو، كلام، منطق، حكمت الهي، و حكمت عملي، (عالم الاجتماع و سياست مدن) مهارت داشت. مخصوصاً او در حكمت از تمام آثارش پيداست.استاد سخن در مرحله اي از زندگي به سير و سياحت در بيشتر كشورهاي اسلامي پرداخت، به بلخ و غزنه رفت، به گجرات در هندوستان سفر كرد و با تجربه برهمن هاي هند آشنا شد و در دهلي زبان هندي را فرا گرفت.در اين دوران سعدي از طريق دريا به يمن و حبشه و سپس به كشورهاي عربي رفت وپس اززيارت كعبه مدتي در شام به ويژه در دمشق،بعلبك لبنان و بيت المقدس ساكن شد.سعدي پس از سفرهاي بسيار به شيراز بازگشت و تجارب خود را به نگارش در آورد.
  18. بررسي كاربردهاي چهارگانه اسطوره در بخش اساطيري شاهنامه بر اساس آراي جوزف كمبل
    منيژه پورعلي 2016
  19. بررسي زيبايي شناسانه غزليات امير خسرو دهلوي
    زينب كاوياني دلشاد 2016
    امير خسرو دهلوي يكي از بزرگترين شاعران پارسيگوي هند است كه غزل او سرشار از زيبايي و لطافت است در واقع واژه ها زبان و آرايه هاي ادبي در غزل وي در خدمت هرچه بهتر بيان كردن انديشه هاي او است در اين پژوهش به زيبايي شناسي غزليات امير خسرو دهلوي پرداخته شده است. بيان مساله اهميت موضوع اهداف تحقيق ضرورت انجام تحقيق و روش تحقيق در فصل اول قرار گرفته اند.
  20. مقايسه عاشقانه ها در شعر شهريار و حميدي شيرازي
    امين تركمان 2015
    دكتر مهدي حميدي از شاعران بنام و چهره هاي درخشان ادبيات معاصر ايران است.اولين مجموعه شعرش را در سال 1321 با عنوان «از ياد رفته» منتشر كرد كه تماماً در قالب غزل بود.حميدى شاعرى بود كه در جبهه مخالف نيما يوشيج و نوگرايان ايستاد و در پايان سال 1321 دومين دفتر شعرش را به نام «عصيان» به دست چاپ سپرد.حميدى در سال 1324 قصيده «مصاحبه با نيما پيشواى نوپردازان» را منتشر كرده بود كه در جبهه شعراي كلاسيك و مخالفان نيما يوشيجاو را در صف اول قرار داد. او بعد از شهريور 20 با قصايد حماسى‏وار پيرامون شرايط نابسامان سياسى و اجتماعى ايران و در حمله به اشغالگران بيگانه و جدايى خواهان آذربايجان، مورد توجه خاص و عام واقع شد و به او لقب «شاعر ملى» داده بودند. عاشقانه هاي او شهريار شباهت هاي زيادي باهم دارند
  21. برررسي سبك شناسانه و تبيين زيبا شناختي و بلاغي در ترجمه كهن نهج البلاغه
    ميترا فرارا 2015
    در اين رساله ترجمه كهن نهج البلاغه از ديدگاه زيباييي شناسي مورد بررسي قرار گرفته است.از اواخر قرن چهارم هجري كه سخنان حضرت علي عليه السلام توسط «سيد رضي »گردآوري شده عالمان فارسي زبان بر آن شدند كه اين كتاب نوراني را به زبان فارسي برگردانند، تا فارسي زبانان از بركات اين اثرنفيس بهره مند شوند.قديمي ترين نسخه ترجمه فارسي نهج البلاغه كه دردست است، مربوط به قرن ششم هجري است كه اخيرا با تحقيق آقاي دكتر جويني در دو جلد به چاپ رسيده است. بعد از آن، ترجمه حسين اردبيلي،معاصر شاه اسماعيل صفوي و سپس شرح وترجمه ملافتح الله كاشاني است. در قرن اخير ترجمه هاي فارسي بسياري از نهج البلاغه صورت پذيرفته است.
  22. بررسي و تحليل تطبيقي شب در شعر سعدي ونيما يوشيج
    فاطمه تمجيدي 2015
    كاربرد و بار معنايي واژگان در هر دوره از شعرفارسي متفاوت و مناسب با آن دوره است كاربردئ واژگان در شعر معاصر با آنچه در در شعر قديم و كلاسيك وجود داشته است تفاوت بنيادي پيدا كرده است واژه هاي شب در شعر كلاسيك غالبا در معناي ظاهري و تصنعي و ذهني بوده است. گاهي شاعر از سكوت شب لذت مي برد و با خوابيدن خلايق خود را به معبود نزديك مي بيند.و يا گاهي شكايت مي كند.
  23. بررسي سبك شناسانه معارف سلطان ولد از نظر ساختار ومحتوا
    مژگان قياسوند 2015
    در اين رسابه كتاب معارف سلطان ولد از نظر وجوه مختلف سبك شناسي مورد بررسي قرار گرفته است.سلطان ولد اين گونه معارف صوفيه را با زباني بسيار شيوا و ساده مطرح كرده تا حدي كه مي توان گفت: اين نگاشته ولد بسيار شبيه به نگاشته هاي فارسي دور نخست زبان فارسي، و همانند مولفات نويسندگان سبك خراساني است. وي از تمثيلهاي بسيار زيبايي كه در حديقه و كليله و دمنه و مثنوي مولانا نيز وجود دارد مانند زاغ و بلبل، گرگ و آهو، شاه و رعيت بهره برده، ونيز از داستانهاي قرآني مانند داستان آدم و قصه يوسف ، موسي وخضر، و موسي وفرعون وغيره سود جسته وامثال فارسي و عربي را با مها رت در ميان گفتارش درج كرده، و گفتارش را با ابياتي از سنايي غزنوي، عطار نيشابوري، مثنوي مولوي و ديگران اراسته است.نكات و دقايقي كه در معارف سلطان ولد آمده است بعضي از آنها را در مثنوي مولانا و مقالات شمس مي توان ديد
  24. بررسي شكل شناسانه داستانهاي مرزبان نامه( با رويكرد ريخت شناسي پراب )
    مجيد رمضانخاني 2015
    تحليل روايت يكي از شاخه هاي مهم علم نشانه شناسي است و زبان شناسي، مبناي تحليل ساختاري روايت است . اين شيوه ي تحليل به بررسي چگونگي حضور نشانه هاي روايتي، ارتباط اين نشانه ها با يكديگر در رمزگان، نيز شرايط ممكن حضور دال هاي غيابي در محورهاي افقي و عمودي مي پردازد . پژوهش حاضر از پنج فصل تشكيل شده است. فصل اول شامل مقدمه و كليات است. ولاديمير پراپ ، مردم شناسِ صورت گرايِ روس ، با مطالعه ي ريخت شناسانه ي قصه هاي پريان روسي در 1928 ، آغاز گر روايت شناسي نوين بود. او الگوي حاكم بر اين قصه ها را استخراج كرد و نشان داد قصه هاي پريان ، به رغم تكثر و تنوع ظاهري ، از نظر انواع قهرمانان و عملكرد آنها ، داراي نوعي وحدت و همانندي است.
  25. بررسي شكل شناسانه ي داستان هاي مرزبان نامه(با رويكرد ريخت شناسي پراپ)
    مجيد رمضانخاني 2015
    در ميان ادبيات داستاني ايران، يكي از معروفترين آثار در بين فارسي زبانان يا حداقل در بين خواص فارسي زبان، مرزبان نامه است. مرزبان نامه در عين داستان بودن، هم سياست نامه است و هم كتاب آموزش اخلاق و رسم زندگي است. البته شايد يكي به خاطر نثر مصنوع و واژه هاي ديرياب آن، و ديگر اين كه چون شباهت هايي با كليله و دمنه داشته و حتي به نظر برخي تقليدي از آن بوده، كمترمورد توجه محققين و محافل علمي و ادبي قرار گرفته و گويا نسبت به آثاري چون گلستان و مثنوي و ... اندكي مهجور مانده است. پر واضح است آثار بزرگي چون مرزبان نامه نبايد فراموش شود و مي بايست فارسي زبانان و فارسي دوستان با راهكارهاي مناسبي براي شناساندن اين آثار گام هايي بردارند و به نظر مي رسد يكي از راه هاي شناساندن آثار قديمي پرداختن به ساختار آنهاست. بنابراين، بر آن شديم در اندازه ي توان داستان هاي اين اثر ارزشمند را در پژوهشي با عنوان ريخت شناسي داستان بر مبناي الگوي پراپ مورد بررسي قرار دهيم.داستان هاي مرزبان نامه بيشتر داستان كوتاه و از نوع فابل يا پارابل مي باشد و قابل مقايسه با داستان هاي پريان نيست كه سرشار از افسانه و جادو و تخيل است و در يك كلام ماورايي است. البته در ريخت شناسي ها مي توان از آن در بررسي ها استفاده كرد ولي همساني ريخت شناسي و يكساني نتيجه اين گونه داستان ها با داستان هاي پريان و افسانه ها دور از انتظار است. در اين پژوهش سعي شده است ضمن معرفي داستان، اجزاي مختلف داستان از جمله: شخصيت ها، صحنه ها، تضادها، تقابل ها، طرح داستان و ... نيز بررسي گردد و مقايسه اي شكل شناسانه ، با روش ريخت شناسي پراپ انجام گيرد، تا ساختار داستان هاي مرزبان نامه به شكلي علمي و عيني واكاوي و مورد بررسي قرار گرفته و تقديم ادب دوستان گردد.
  26. بررسي آثار سيمين بهبهاني از ديدگاه نظريه جامعه شناسي لوكاچ
    زهرا پيرحياتي 2014
  27. شخصيت حضرت علي (ع) در دو منظومه «علي نامه» ربيعي و «خاوران نامه» ابن حسام خوسفي
    نيلوفر انصاري 2014
  28. مقايسه و ارزيابي هفت شرح نامه ي برجسته ي داستان رستم و سهراب
    الهام تركاشوند 2014
  29. جايگاه اهلي شيرازي در تحولات سبكي عصر تيموري
    سيدمهدي حسيني 2014
  30. بررسي تطبيقي شخصيت شاعر در حبسيات مسعود سعد و خاقاني
    سارا تشكري اخلاص 2014
  31. بررسي تبيطقي كن الگوي قهرمان در شاهنامه فردوسي و اوديسه هومر
    رناك جلالي اذر 2013
  32. بررسي تطبيقي كهن الگوي قهرمان در شاهنامه فردوسي و اوديسه هومر
    روناك جلالي آذر 2013
  33. بررسي تطبيقي حكايات گلستان با حكايت كنتربري از لحاظ ساختار و محتوا
    مصطفي مرتضايي كمري 2013
  34. بررسي عنصر شخصيت و شخصيت پردازي در اثار داستاني غلامحسين ساعدي
    فرزانه محمودي 2012
  35. بررسي شاخصه هاي سبك آذربايجاني در خسرو و شيرين نظامي
    شمس الله بابايي 2012
  36. بررسي و تحليل شكواييه هاي شاعران برجسته ي سبك خراساني (رودكي، عنصري، ناصر خسرو، مسعود سعد، انوري)
    مريم سيفي پور 2011
  37. بررسي و تحليل شكواييه هاي شاعران برجسته ي سبك خراساني (رودكي، عنصري، ناصر خسرو، مسعود سعد، انوري)
    مريم سيفي پور 2011
  38. آسيب شناسي دستور زبان دوره دبيرستان
    بهمن بياني 2011