بررسی عملکرد هندسه جدید برای پره توربین ساونیوس - دانشکده فنی و مهندسی
بررسی عملکرد هندسه جدید برای پره توربین ساونیوس
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: بررسی عملکرد هندسه جدید برای پره توربین ساونیوس
ارائه دهنده: Provider: بهاره سعیدزاده
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محسن گودرزی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر حبیب الله سایه وند- دکتر محمد سعید عقیقی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1400/11/12
مکان ارائه: Place of presentation: پورتال مجازی دانشکده مهندسی
چکیده: Abstract: توربین¬های بادی محور عمودی به دو دسته تقسیم بندی می¬شوند، توربین بادی محور عمودی داریوس و توربین بادی محور عمودی ساونیوس. توربین ساونیوس به علت مزیت¬هایی هم¬چون گشتاور خود راه¬انداز، طراحی ساده، امکان بهره برداری از آن در سرعت¬ها و مناطق مختلف شهری و عدم وابستگی به جهت باد مورد توجه محققان قرار گرفته است. اما مشکل این نوع توربین بازده پایین آن می¬باشد. در چند دهه اخیر برای حل این مشکل از راه¬حل¬هایی هم¬چون تغییر نسبت هم¬پوشانی پره¬ها، نسبت ابعادی توربین و تغییر شکل پروفیل پره¬ها استفاده شده است. هدف از این پژوهش بررسی عملکرد هندسه جدید برای پره توربین ساونیوس می¬باشد. ابتدا در این پژوهش توربین ساونیوس معمولی در سه نسبت سرعت نوک 6/0، 8/0 و 1 شبیه¬سازی شد و روش حل اعتبار سنجی شد. شرایط حل بدست آمده از اعتبار سنجی بر روی هندسه¬های جدید پره توربین ساونیوس اعمال شد. این هندسه توسط دو پارامتر اصلی زاویه α و طول L رسم می¬گردد که در این تحقیق 17 هندسه پره جدید توربین ساونیوس به صورت دو بعدی شبیه¬سازی شد و مورد بررسی قرار گرفت. ضریب توان پره¬های جدید، نمودار ضریب گشتاور پره¬ها و نمودار ضریب پسا و ضریب برآی پره¬ها در این تحقیق با پره توربین ساونیوس معمولی در سه نسبت سرعت نوک 6/0، 8/0 و 1 مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که در نسبت سرعت نوک 8/0 ضریب توان پره (α=3π/8,L=R/2) و (α=3π/8,L=R/3) به ترتیب %9406/0 و %078/1 از ضریب توان پره توربین ساونیوس معمولی بیشتر شد. نمودار ضرایب پسا و برآ و ضریب نوسانات ضریب پسا و برآ نشان داد که در نسبت سرعت نوک 8/0 و 1 نوسانات آیرودینامیکی پره¬هایی که ضریب توان آن¬ها به ضریب توان توربین ساونیوس معمولی نزدیک بود، کمتر از نوسانات آیرودینامیکی پره توربین ساونیوس معمولی شد.
فایل: ّFile: دانلود فایل