برنامه‌ریزی توسعه شبکه توزیع با در نظر گرفتن مکان بهینه ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: برنامه‌ریزی توسعه شبکه توزیع با در نظر گرفتن مکان بهینه ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی

ارائه دهنده: Provider: علی رحیمی - مهندسی برق

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر علیرضا حاتمی

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر محمد حسن مرادی- دکتر محمد مهدی شهبازی

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: ساعت 12 - 1403/7/16

مکان ارائه: Place of presentation: کلاس 30

چکیده: Abstract: در چندسال اخیر به دلیل بحران انرژی استفاده از راهکارهای جایگزین برای سیستم های حمل و نقل اهمیت بالایی یافته است. بهره گیری از خودروهای برقی یکی از این راهکارها است. با این حال استفاده از خودروهای برقی با چالش هایی نیز روبرو است. منابع انرژی تجدیدپذیر می¬توانند منجر به بهبود پارمترهای فنی و اقتصادی ریزشبکه شوند. در این پایان¬نامه برای غلبه بر این مسئله و تخمین عدم قطعیت¬های منابع آب و هوایی از اطلاعات سال قبل برای منطقه مورد مطالعه استفاده نمود و توابع توزیع احتمال به خصوصی را برای منابع انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می¬دهیم. برنامه ریزی توسعه شبکه توزیع با معرفی اجزای شبکه و مدلسازی آنها در فصل مدلسازی دنبال شده است. مدل بار و فرمولاسیون تابع هدف که یک تابع چندهدفه است؛ به طور دقیق ارائه شده است. بر اساس متغیرهای مختلف بخش های مختلف تابع هدف به طور جداگانه فرموله شده است. در پایان نیز روش حل که مبتنی بر الگوریتم ژنتیک است بیان شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شبیه سازی در محیط نرم افزار MATLAB و با استفاده از شبکه 33 باسه IEEE انجام شده است. نتایج نشان داد با برنامه ریزی توسعه شبکه از طریق بهینه سازی ایستگاه های شارژ خودروها، تلفات به مراتب کاهش خواهد یافت و این امر در حالی اتفاق می افتد که تلفات دستخوش تغییرات قابل توجهی با افزایش تعداد ایستگاه ها نشده است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که با احداث ایستگاه های بیشتر می توان با افزایش تعداد ایستگاه ها در شبکه دسترسی به ایستگاه ها را در سیستم از لحاظ جغرافیایی بهبود بخشید و این اطمینان را داد که پروفیل ولتاژ و تلفات از این عملکرد تحت تاثیر منفی قرار نمی گیرند. از طرفی هزینه های مربوط به سیستم به تعداد منبع‌های تولید پراکنده موجود در سیستم کاملا وابسته بوده و هر گونه تغییر در وضعیت ایستگاه ها باعث ایجاد تغییری در این پارامتر نمی‌شود. کارایی روش پیشنهادی در سناریوهای مختلف طراحی شده تضمین شده است.