بهبود تأخیر و انرژی در بارگیری وظایف در شبکههای اینترنتاشیا مبتنی بر مه با استفاده از شبکههای نرمافزارمحور - دانشکده فنی و مهندسی
بهبود تأخیر و انرژی در بارگیری وظایف در شبکههای اینترنتاشیا مبتنی بر مه با استفاده از شبکههای نرمافزارمحور
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: بهبود تأخیر و انرژی در بارگیری وظایف در شبکههای اینترنتاشیا مبتنی بر مه با استفاده از شبکههای نرمافزارمحور
ارائه دهنده: Provider: رضا خالقیفر - رشته کامپیوتر
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محمد نصیری و دکتر رضا محمدی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر مهدی سخایینیا و دکتر حاتم عبدلی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1401/06/29 16:00
مکان ارائه: Place of presentation: سالن سمینار ۲ عمران
چکیده: Abstract: رشد سریع فناوری اینترنتاشیا منجر به ظهور انواع مختلفی از برنامههای کاربردی اینترنتاشیا حساس به تأخیر مانند مراقبتهای بهداشتی هوشمند، خودکارسازی حملونقل هوشمند، خودکارسازی صنعتی و واقعیت افزودهشده است. این برنامهها به منابع محاسباتی قابلتوجهی برای پردازش در زمان واقعی نیاز دارند که منجر به مصرف زیاد انرژی در دستگاههای اینترنتاشیا میشود. برای پرداختن به این مسئله، بارگیری وظایف با استفاده از محاسبات مه بهعنوان یک راهحل جدید ظاهرشده است. الگوی محاسبات مه برای اجرای وظایف بارگیری شده از دستگاههای اینترنتاشیا - محدود به منابع، استقرار نهادهای غنی از منابع در لبه شبکه را پیشنهاد میکند. علاوه بر این، بارگیری وظیفه با استفاده از محاسبات مه، باعث کاهش تأخیر و انعطافپذیری دستگاههای اینترنتاشیا میگردد. در این پژوهش یک مدل ریاضی باهدف کاهش میزان تأخیر انتها به انتها و مصرف انرژی برای بارگیری وظایف در شبکه اینترنتاشیا و مه که مبتنی بر زیرساخت شبکههای نرمافزارمحور است. معرفی شده است. سپس مدل پیشنهادی با دو الگوریتم فراابتکاری ژنتیک و سوسکهای بال آتشین پیادهسازی شده و با مقاله پایه بر اساس معیارهای تأخیر، انرژی مصرفی، نرخ عدم تعادل بار و میزان بهرهوری مقایسه شده است. پس از پیادهسازی دو سناریو مختلف و تجزیهوتحلیل، نتایج حاکی از آن است که مدل پیشنهادی با استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری توانسته است به طور میانگین و تقریبی تأخیر را 27 درصد کاهش، انرژی مصرفی را 24 درصد کاهش، نرخ عدم تعادل بار را 70 درصد کاهش و میزان بهرهوری را تا 51 درصد افزایش دهد.
فایل: ّFile: دانلود فایل