تحلیل ترمودینامیکی چرخه توربین گاز مایسوتسنکو (M-Cycle) با کمپرسور دو مرحله ای و تزریق آب اضافه - دانشکده فنی و مهندسی
تحلیل ترمودینامیکی چرخه توربین گاز مایسوتسنکو (M-Cycle) با کمپرسور دو مرحله ای و تزریق آب اضافه
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: تحلیل ترمودینامیکی چرخه توربین گاز مایسوتسنکو (M-Cycle) با کمپرسور دو مرحله ای و تزریق آب اضافه
ارائه دهنده: Provider: مهدی باخدا - رشته مکانیک
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محسن گودرزی
اساتید مشاور: Advisory Professors: دکتر فضل اله اسکندری - دکتر امیره نوربخش
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر فضل اله اسکندری - دکتر امیره نوربخش
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1401/06/29 ساعت 08:00 - 10:00
مکان ارائه: Place of presentation: سمینار 3 گروه مکانیک
چکیده: Abstract: به دلیل اهمیت بالای انرژی الکتریکی وتقاضای بالا برای برق و همچنین رشد هزینه های تولید توان و سوخت، باعث شده است که برای توسعه و پیشرفت سیکل های تولید توان تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. با معرفی توربین گازی گام مهمی در تولید توان برداشته شد که در مراحل اولیه، بازده آن به طور قابل توجهی پایین تر از توربین بخار بود. با گذشت زمان با ارائه روش های مختلف، بازده سیکل توربین گازی بیشتر شد. سیکل توربین گاز مایسوتسنکو (M-Cycle) با تکیه بر اصول سیکل برایتون و اضافه کردن یک مبدل جرم و حرارت خاص به آن توانسته است در راستای افزایش بازده سیکل توربین های گاز، موفق عمل کند. در این سیکل با اضافه شدن بخار آب به جریان هوای فشرده بعد از کمپرسور، آنتالپی جریان به علت بالا بودن ظرفیت گرمایی آب افزایش می¬یابد. همچنین به دلیل تزریق بخار آب به جریان، انتشار آلاینده های NOx کمتر می¬شود. در سیکل توربین گاز مایسوتسنکو برای تزریق بخار آب به جریان از گرمای زائد اگزوز توربین استفاده شده که همین مورد یکی از علل افزایش بازده در این سیکل است. در این پژوهش، سیکل توربین گاز مایسوتسنکو (M-Cycle) به عنوان یک سیکل با بازدهی بیشتر نسبت به سیکل ساده برایتون و سازگار با محیط زیست مورد بررسی قرار می¬گیرد. از طرفی سعی بر این است که با ترکیب سیکل ساده برایتون و مبدل جرم و حرارت مایسوتسنکو و استفاده مجدد از گرمای خروجی اگزوز و تزریق بخار آب اضافه به جریان و همچنین استفاده از کمپرسور دو مرحله ای با سرد کن میانی، مصرف سوخت و آلاینده های زیست محیطی را کاهش و بازده کلی سیستم را افزایش دهیم که با در نظر گرفتن مزایای برشمرده می-تواند بسیار جالب توجه باشد.