دکترفرجیدانا: دکتر غلامی فردی بسیار با تجربه در آموزش عالی است. - دانشگاه بوعلی سینا همدان
تهران- ایرنا- وزیرعلوم تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، گفت: دکتر غلامی وزیر پیشنهادی علوم علاوه بر آشنایی با مشکلاتآموزش عالی در استانها جنبه بینالمللی سازی وزارت علوم را در برنامه هایش مورد توجه قرار داده است.
رضا فرجیدانا روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره معرفی منصور غلامی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، اظهارداشت: آشنایی بنده با دکترغلامی به زمانی برمیگردد که بنده رئیس دانشگاه تهران بودم و ایشان در دوره اصلاحات ریاست دانشگاه همدان را به عهده داشت. او فردی با سابقه در آموزش عالی با یک دوره طولانی مسئولیت در سطح رئیس دانشگاه است.
وی با بیان اینکه وی عموماً در شهرستانها رئیس دانشگاه بوده که برخی آن را یک نقطه ضعف میدانند، تاکید کرد: به زعم بنده این اصلاً نقطه ضعف نیست چرا دکتر غلامی با توجه به مدیریت در استانها با چالشهایی که در دانشگاه استانها و آموزش عالی استانهای که کمتر از امکانات برخوردار هستند، آشنا است و این یک نقطه بسیار قوت به حساب میآید.
وزیرعلوم تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، با بیان اینکه همچنین برنامه وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم جنبه بینالمللی سازی آموزش عالی را نیز دارد، افزود: دیگر آموزش عالی در جهان جنبه محلی ندارد و این موضوع بخش مهمی از برنامههای وزیر پیشنهادی است بنابراین نشان میدهد با اینکه او یک مدیر در آموزش عالی استان بوده اما دید جهانی خوب و کاملی دارد.
فرجیدانا در ادامه تاکید کرد: دکتر غلامی فردی بسیار با تجربه در آموزش عالی است که چالشهای این حوزه را به خوبی می شناسد بنابراین با توجه به این شناخت عمیق او در سطوح مختلف امیدواریم مورد پذیرش مجلس محترم شورای اسلامی قرار گیرد و با رای اعتماد بالای مجلس قاطعانه برای برطرف کردن این چالشها در وزارت علوم اقدام کنند.
این استاد دانشگاه درباره این سوال که مهمترین چالشهای پیش روی وزیر جدید علوم چه خواهد بود؟ گفت: اصولاً صحنه آموزش عالی در دنیا آنقدر صحنه متحول و در حال تغییری است که همین برنامه ریزی برای رسیدن به کسانی که از ما جلوتر حرکت کردهاند و سرعتشان هم به خاطر اینکه مشکلات ما را ندارد بیشتر هست، یک چالش بزرگ محصوب میشود.
وی ادامه داد: از نظر ساختاری ما با یک مشکل اساسی در وزارتخانه علوم که در دورههای دولت نهم و دهم به وجود آمده مواجه هستیم و آن اینکه بسیاری از اختیارات وزارت علوم به بیرون از وزارتخانه و حتی بیرون از قوه مجریه داده شده است بنابراین جمع آوری این اختیارت و بازگرداند آنها به وزارت علوم و برنامهریزی برای استفاده از این اختیارات همچنین حل معضلاتی که هم اکنون وزارت علوم دارد یکی از وظایف و پالش های اصلی وزیر جدید علوم است.
به گفته فرجیدانا مشکل عدم کیفیت و کمیتگرایی که گریبان وزارت علوم را گرفته است از دیگر معضلاتی است که مدیریت جدید در وزارت علوم باید به آن اهتمام کامل داشته باشد.
وی در ادامه به برنامههای وزیر پیشنهادی دولت اشاره کرد و گفت: دکتر غلامی در همه ابعاد هم شناخت خوبی از چالشها دارد و هم راهحلهای مناسبی برای مواجه با آن دارد.
فرجی دانا با تاکید بر این که برنامه دکتر غلامی بسیار جامع و دقیق است، تصریح کرد: حقیقاً محورهای برنامه و فهرستهایی که برای تحقق هر کدام از آنها داده شده بسیار جامع است و با اسناد بالا دستی کاملا هم خوان است.
این استاد دانشگاه، افزود: انشالله اگر همگی دست به دست هم دهیم و فضای تقاهم در آموزش عالی از همه دانشجویان گرفته تا اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه شکل بگیرد، مطمعناً آموزش عالی فضای بهتری خواهد داشت.
فرجیدانابیان داشت: دکتر غلامی فردی متین با اخلاق، متدین و انتقاد پذیری است و در طول سالهایی که او را میشناسم به یاد ندارم عصبانی شده باشد. او روحیه انتقاد پذیری و جلب نظر عمومی دارد که مطمعناً نظر همه دانشگاهیان را جلب خواهد کرد و امیدوارم یک اتحاد و همدلی پشت سر او شکل بگیرد تا آموزش عالی به افقهای بهتری را دست پیدا کند.