نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی منطقه ۴ کشور برگزار شد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی منطقه ۴ کشور برگزار شد
مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی منطقه ۴ کشور گرد هم آمدند.
به گزارش بسنا، این دوره از نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی منطقه ۴ کشور (چهار استان همدان، قم، قزوین و مرکزی)، با حضور دکتر حسین رضوان رئیس دانشگاه بوعلیسینا، دکتر مجید کزازی رئیس پارک علم و فناوری استان همدان و دکتر ندا شفیعی معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سالن جلسات فجر دانشگاه بوعلیسینا برگزار شد.
دکتر حسین رضوان در این جلسه، با اشاره به نقش و اهمیت جایگاه روابط عمومی در سازمانها، روابط عمومی را گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای هر سازمان برشمرد و این نقش را نقشی بیبدیل در سلسله امور اجرایی سازمانها دانست.
وی افزود: در حال حاضر شرایط دانشگاهها طوری رقم خورده است که با ۳۰ سال گذشته در تاریخ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل قیاس نیست، چراکه یکی از وظایف روابط عمومیها مخاطب شناسی و تهیه خوراک اطلاعاتی به موقع به دانشجویان است.
رئیس دانشگاه بوعلیسینا تصریح کرد: جامعه در مدت دو سال گذشته با بحران شیوع کرونا و اغتشاشات مواجه شده که وزارت علوم هم متاثر از این بحران بوده است، به طوری که این مهم در نوع رفتار و بازخورد دانشجویان نیز به وضوح مشاهده میشود.
وی اظهار کرد: آشوبگران در زمان اغتشاشات، دانشگاهها را به عنوان موتور محرکه خود به منظور سقوط نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفته بودند، اما این قصد آنها با مدیریت صحیح و حضور مؤثر دانشگاهیان به نتیجه نرسید.
دکتر رضوان با بیان اینکه دانشگاهها در ۳۰ حوزه متفاوت، حرکتهای تحولی را پیش رو داشتند، گفت: در حال حاضر گرنت پژوهشی در دانشگاه بوعلیسینا ۱۲۰ درجه نسبت به سالیان قبل افزایش پیدا کرده است؛ که قبلا در ۳ قسط پرداخت میشد و در حال حاضر همین به موقع و به روز پرداخت میشود.
رئیس دانشگاه بوعلیسینا همچنین از احداث ۶ بلوک خوابگاه دانشجویی خیّرساز با ظرفیت ۳۵۰ نفری خبر داد و بیان داشت: این دانشگاه، یکی از دانشگاههای پیش رو در امر اسکان صددرصدی دانشجویان در خوابگاه هاست.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاهها به سمت پردیس شدن گرایش پیدا میکنند، اضافه کرد: این مهم نشان دهنده سرعت تحول در مراکز آموزشی و دانشگاه است که در دو سال گذشته رقم خورده است.
به گفته دکتر رضوان، حجم پمپاژ ناامیدی در جامعه و دانشگاه موجب تغییر سطح مشکلات و افق جامعه شده، که وظیفه روابط عمومیها در دانشگاه، القای اخبار امیدوارکننده و روشن به نسل جوان است.
وی همچنین با تأکید بر تقویت نقاط قوت و کم رنگ کردن نقاط ضعف برای رسیدن به آینده روشندر جامعه، ابراز داشت: اگر در اطلاع رسانی اخبار کوتاهی صورت بگیرد در آینده قابل جبران نخواهد بود و ما باید خط فکری دانشجویان را تعریف کنیم تا دشمنان خوراک فکری برای این قشر از جامعه تهیه نکنند.
دکتر ندا شفیعی معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، گفت: روابط عمومیها باید برنامههای خود را تا پایان سال جاری تدوین کنند و اقدامات و عملکرد سازمان را در قالب اینفوگرافی و موشن گرافی به تصویر بکشند و به اطلاع عموم آحاد جامعه برسانند.
وی افزود: روابط عمومی دانشگاهها باید مخاطبان خود را شناسایی و دسته بندی کنند و اطلاع رسانی را براساس نیاز مخاطب ارائه دهند.
شفیعی با اشاره به اینکه باید نقاط قوت را مرکز توجه و نقاط ضعف را کاهش دهیم، تصریح کرد: روابط عمومیها باید اقدامات شاخص خود را به جامعه تزریق کنند و در راستای جهاد تبیین، اطلاع رسانیها باید به موقع انجام پذیرد.
معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: روابط عمومیها باید در راستای تحقق شعار سال، اولویتهای برنامهها و اقدامات وزارت علوم را در حوزههای مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و دانشجویی در نظر گرفته و به آنها بپردازند.
دکتر شفیعی اعتماد به مشاورین رسانهای را از اهم رسالت روابط عمومیها دانست و تصریح کرد: شورای روابط عمومی منطقه ۴ باید در راستای حفظ و تعامل دورههای آموزشی به صورت حضوری و مجازی کوشا باشد.
دکتر مجید کزازی رئیس پارک علم و فناوری استان همدان، در جریان این نشست، روابط عمومیها را نمای عملکرد سازمان دانست و اظهار کرد: روابط عمومی جایگاه والایی در حوزه ارتباطات سازمان دارد و نقش محوری در تدوین و سیاستگذاری استراتژیها و خطومشیها به ویژه در حوزه ارتباطات ایفا میکند.
وی گفت: روابط عمومیها از طریق افزایش تواناییها و نقش خود در سازمان میتوانند در پیشبرد اهداف سازمان مربوطه بسیار موثر باشند.
کزازی افزود: در صورتی که موضوع اطلاع رسانی صحیح و به موقع، عملیاتی نشود سازمان مربوطه به اهداف خود دست پیدا نمیکند.
وی تصریح کرد: کارکرد روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری با سایر روابط عمومی ارگانها و دستگاههای اجرایی متفاوت است، چرا که مخاطبان مراکز پژوهشی، نخبه هستند و باید نیاز مخاطبان شناسایی و براساس آن اطلاع رسانی صورت گیرد.
دکتر کزازی بیان داشت: روابط عمومی از یک منظر به عنوان چشم سازمان به حساب میآیند، تا علاوه بر معرفی کامل سازمان و بیان چشم اندازها، اهداف و فعالیتهای آن، به دیده بانی عملکرد و کارآمدی سازمان نیز بپردازد.
رئیس پارک علم و فناوری همدان همچنین اظهار داشت: روابط عمومیهای پارک علم و فناوری باید تعامل سازنده و ارتباط خوبی بین واحدهای فناور، سرمایه گذاران، صندوقهای پژوهشی و مدیران را برقرار کنند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته هزار میلیارد تومان و ۵.۵ میلیون دلار فروش محصولات واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری همدان بوده که این مهم حاصل تعامل قوی و سازنده روابط عمومی پارک علم و فناوری همدان بین واحدهای فناور و سرمایه گذاران است.