جواد بهنامیان

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1402/12/24

جواد بهنامیان

مهندسی / مهندسی صنایع

رساله های دکتری

  1. مدلسازی و حل مسئله مسیریابی همکارانه وسایل نقلیه تغذیه کننده در زمان آنی
    مرتضی صالحی سربیژن 1401
    در مسئله ی مسیریابی وسیله ی نقلیه در زمان آنی درخواست های مشتریان به صورت پویا در طی اجرای مسیر ظاهر می شوند. با توجه به رقابت میان شرکت ها و اینکه حمل ونقل به عنوان یکی از خدمات ضروری در خدمات شهری به حساب می آید، نحوه ی خدمت رسانی به درخواست های جدید چالش مهمی برای واحد تدارکات به حساب می آید. رشد شهرنشینی، درخواست خدمات تحویل سریع، انعطاف پذیر، قابل اعتماد و کم هزینه توسط مشتریان چالش دیگر برای توزیع کالا به خصوص در مناطق شهری هست. به دنبال آن با افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش وسایل نقلیه به منظور جابه جایی کالاها موجب تراکم و ازدحام در شبکه های حمل ونقل شهری، آلودگی هوا، اتلاف وقت های طولانی در مسیر سفرهای روزانه افراد، افزایش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و غیره می گردد. همچنین در مسئله مسیریابی وسیله نقلیه با توجه به ظرفیت محدود، وسیله نقلیه ممکن است در فواصل معین برای بارگیری مجدد به انبار مرکزی بازگردد. درنتیجه وقتی تقاضای کل مشتریان بسیار بیشتر از ظرفیت خودرو باشد، تعداد سفرهای برگشتی و همچنین هزینه سفر مربوطه بسیار زیاد خواهد بود. ازاین رو برای غلبه بر این چالش ها در این رساله مسئله مسیریابی وسیله نقلیه تغذیه کننده به عنوان نوع جدیدی از مسئله مسیریابی وسیله نقلیه برای ارائه خدمات سریع در حمل ونقل شهری ارائه شده است. مسئله مسیریابی وسیله نقلیه تغذیه کننده برخلاف مسئله مسیریابی وسیله نقلیه، ناوگانی از وسایل نقلیه ناهمگون شامل کامیون ها و موتورسیکلت ها تشکیل شده است. در این مسئله از مکانیزمی به نام تقاطع استفاده شده است که در آن موتورسیکلت ها به جای برگشت به انبار در نقاط تقاطع با کامیون ها پس از بارگیری، حرکت کرده و به مشتریان خدمت رسانی می کنند و در انتها به انبار برمی گردند. ازاین رو در این پژوهش مسئله ی مسیریابی وسیله نقلیه تغذیه کننده چند ناوگانی ارائه شده و جنبه های همکارانه و زمان آنی در آن توسعه و مدل سازی شده اند. ابتدا مسئله ی مسیریابی وسیله نقلیه تغذیه کننده چند ناوگانی با حداقل دو کامیون و دو موتورسیکلت توسعه داده شده است. در این مسئله امکان تنوع نقاط تقاطع موتورسیکلت ها با کامیون ها وجود دارد. بعد از مدل سازی عدد صحیح مختلط این مسئله، یک الگوریتم ترکیبی بهینه سازی ازدحام ذرات- شبیه سازی تبرید برای این مسئله توسعه داده شده است. هم چنین الگوریتم
    خلاصه پایان نامه

  2. ارائه یک مدل رقابتی در شبکه زنجیره تامین با تمرکز بر توسعه روابط تامین مشارکتی و اتحاد مجازی
    سعید رضایی 1400
    رقابت در کسب سهم بیشتری از بازار منجر به شکل‏گیری یک محیط پویا و تحقق دائمی چرخه بهبود در شبکه‏ های زنجیره تامین می‏گردد. این پژوهش به بررسی شکل‏ گیری رقابت در ساختارهای میان-شبکه‏ای و درون-شبکه‏ای و تاثیر آن‏ها بر تصمیمات مرتبط با طراحی شبکه زنجیره تامین می‏ پردازد که در آن، مالکیت بر منابع جای خود را به مالکیت بر روابط و توسعه شبکه تامین مشارکتی می‏دهد. در این راستا، مجموعه ‏ای از شرکت‏های مادر در صدد برقراری تعامل مناسب با تولیدکنندگان، توسعه برند تجاری خود، و در نهایت، کسب سهم بیشتری از بازار می‏باشند. در کنار رقابت میان شبکه‏های تامین، مراکز فروش تابعه هر برند (که از طریق استراتژی فرانشیز ایجاد شده‏اند) نیز به رقابت با یکدیگر در پایین‏ترین سطح شبکه می‏پردازند. از طرف دیگر، این مراکز فرانشیز، ضمن رقابت با یکدیگر در جهت کسب منافع بیشتر، به دنبال توسعه سهم کلی شبکه در بازار از طریق همکاری با شرکای هم‏سطح خود می‏باشند. این مفهوم مبتنی بر شکل‏گیری یک اتحاد مجازی در سمت پایین‏دستی شبکه می‏باشد. به علاوه، این پژوهش رویکردی را در قالب توزیع چندعاملی ارائه می‏دهد که به واسطه آن، ملزومات زیست‏محیطی قابل تحقق خواهد بود. به عبارت دیگر، یک شرکت لجستیکی شخص ثالث محدودیت‏های ظرفیتی برخاسته از ملاحظات سبز را بر شبکه‏های تامین اعمال نموده و از این طریق، باعث شکل‏گیری یک فرایند توزیع چندعاملی می‏گردد. مسئله چندسطحی مذکور در دو دوره استراتژیک مبتنی بر فازهای معرفی و رشد و در قالب یک فرآیند برنامه‏ریزی چندمرحله‏ای فرموله گردیده که در آن، دو سطح مشمول در هر مرحله، به تصمیم‏گیری در رقابت با یکدیگر می‏پردازند. خروجی تعادلی هر مرحله به عنوان ورودی مرحله بعد قرار می‏گیرد. پس از مدل‏سازی مسئله (با استفاده از روش برنامه‏ریزی مختلط عدد صحیح) در فازهای استراتژیک مورد بحث، دو الگوریتم ابتکاری بر اساس مفاهیم بازی‏های نش و استکلبرگ برای حل مسئله در ابعاد ساده ارائه می‏شود. با توجه به ساختار مسئله در مراحل مختلف برنامه‏ریزی و عطف به این که حل بهینه مسئله در ابعاد بزرگ بسیار زمان‏بر است، از یک روش حل دقیق-ابتکاری تحت عنوان الگوریتم ترکیبی تجزیه بندرز-بهینه‏سازی توده ذرات بهره گرفته می‏شود. در نهایت، کارایی چهار الگوریتم تجزیه بندرز-بهینه‏ سازی توده ذرات، ژنتیک زیرجمعیت، تجزیه بندرز و ابتکاری پی
    خلاصه پایان نامه

  3. ارائه یک مدل برنامه‏ریزی رقابتی در طراحی شبکه زنجیره تامین با تمرکز بر توسعه روابط مشارکتی سبز و اتحاد مجازی
    سعید رضایی 1400
    رقابت در کسب سهم بیشتری از بازار منجر به شکل‏گیری یک محیط پویا و تحقق دائمی چرخه بهبود در شبکه‏های زنجیره تامین می‏گردد. این پژوهش به بررسی شکل‏گیری رقابت در ساختارهای میان-شبکه‏ای و درون-شبکه‏ای و تاثیر آن‏ها بر تصمیمات مرتبط با طراحی شبکه زنجیره تامین می‏پردازد که در آن، مالکیت بر منابع جای خود را به مالکیت بر روابط و توسعه شبکه تامین مشارکتی می‏دهد. در این راستا، مجموعه‏ای از شرکت‏های مادر در صدد برقراری تعامل مناسب با تولیدکنندگان، توسعه برند تجاری خود، و در نهایت، کسب سهم بیشتری از بازار می‏باشند. در کنار رقابت میان شبکه‏های تامین، مراکز فروش تابعه هر برند (که از طریق استراتژی فرانشیز ایجاد شده‏اند) نیز به رقابت با یکدیگر در پایین‏ترین سطح شبکه می‏پردازند. از طرف دیگر، این مراکز فرانشیز، ضمن رقابت با یکدیگر در جهت کسب منافع بیشتر، به دنبال توسعه سهم کلی شبکه در بازار از طریق همکاری با شرکای هم‏سطح خود می‏باشند. این مفهوم مبتنی بر شکل‏گیری یک اتحاد مجازی در سمت پایین‏دستی شبکه می‏باشد. به علاوه، این پژوهش رویکردی را در قالب توزیع چندعاملی ارائه می‏دهد که به واسطه آن، ملزومات زیست‏محیطی قابل تحقق خواهد بود. به عبارت دیگر، یک شرکت لجستیکی شخص ثالث محدودیت‏های ظرفیتی برخاسته از ملاحظات سبز را بر شبکه‏های تامین اعمال نموده و از این طریق، باعث شکل‏گیری یک فرایند توزیع چندعاملی می‏گردد. مسئله چندسطحی مذکور در دو دوره استراتژیک مبتنی بر فازهای معرفی و رشد و در قالب یک فرآیند برنامه‏ریزی چندمرحله‏ای فرموله گردیده که در آن، دو سطح مشمول در هر مرحله، به تصمیم‏گیری در رقابت با یکدیگر می‏پردازند. خروجی تعادلی هر مرحله به عنوان ورودی مرحله بعد قرار می‏گیرد. پس از مدل‏سازی مسئله (با استفاده از روش برنامه‏ریزی مختلط عدد صحیح) در فازهای استراتژیک مورد بحث، دو الگوریتم ابتکاری بر اساس مفاهیم بازی‏های نش و استکلبرگ برای حل مسئله در ابعاد ساده ارائه می‏شود. با توجه به ساختار مسئله در مراحل مختلف برنامه‏ریزی و عطف به این که حل بهینه مسئله در ابعاد بزرگ بسیار زمان‏بر است، از یک روش حل دقیق-ابتکاری تحت عنوان الگوریتم ترکیبی تجزیه بندرز-بهینه‏سازی توده ذرات بهره گرفته می‏شود. در نهایت، کارایی چهار الگوریتم تجزیه بندرز-بهینه‏سازی توده ذرات، ژنتیک زیرجمعیت، تجزیه بندرز و ابتکاری پیشنهاد
    خلاصه پایان نامه

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. زمانبندی بهنگام کارگاه عمومی با در نظر گرفتن ریسک های پایداری
    مرجان مجیدی 1401
    در محیط های تولیدی در دنیای واقعی، اجرای یک زمانبندی اغلب با رویدادهای غیرمنتظره مواجه می شود که ریسک ناکارآمدی زمانبندی و بی ثباتی سیستم تولید را به همراه خواهد داشت. این مطالعه با حداقل سازی مغایرت زمان شروع عملیات ها و زمان تکمیل آخرین کار در برنامه زمانبندی شده نسبت به واقعیت باعث کاهش ریسک های پایداری می شود. در این تحقیق رویکرد درج شناوری محدود مبتنی بر بلوک عملیاتی برای تولید برنامه پیشبینانه استفاده می شود که اجازه می دهد زمان بیکاری اضافی برای کنترل ریسک های پایداری درج شود. از طرفی با توجه به اهمیت تحویل به موقع کالا یا خدمات در بسیاری از صنایع به کار بردن زمانبندی بهنگام می تواند راهکار مناسبی برای کاهش هزینه های سیستم ( فساد، بیمه و غیره ) باشد. این کار در قالب یک مدل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط به منظور یافتن زمانبندی پیشبینانه با دو هدف کمینه کردن دیرکرد و کمینه کردن زودکرد نسبت به موعد تحویل مقرر ارائه شده است. به منظور حل مدل در ابعاد کوچک از روش محدودیت اپسیلون تکامل یافته و نرم افزار گمز استفاده شد. ازآنجایی که مسئله موردبررسی یک مسئله NP-Hard است، برای حل نمونه های بزرگ، روش فراابتکاری ژنتیک چندهدفه با مرتب سازی نامغلوب (NSGA-II) توسعه داده شد. درنهایت شاخص های مقایسه ای برای مسائل نمونه حل شده به وسیله الگوریتم اصلی در رقابت با الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر چندهدفه (MOVNS) محاسبه شد و با استفاده از آزمون ناپارامتری کروسکال-والیس نتایج به دست آمده مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد دو الگوریتم در شاخص پراکندگی دارای اختلاف معناداری نیست، همچنین الگوریتم NSGA-II در سه معیار یکنواختی، متوسط فاصله از نقطه ایده آل و تعداد جواب های پارتو عملکرد بهتری ارائه داده است؛ درعین حال الگوریتم MOVNS دارای زمان حل کمتری است.
    خلاصه پایان نامه

  2. مسئله دو هدفه مسیریابی سبز مراقبت های خانگی تحت شرایط عدم قطعیت، توسعه مدل و روش حل
    فاطمه گلمحمدی 1401
    نیاز افراد سالمند و ناتوان به دریافت خدمات مراقبتی و پزشکی در منزل و همچنین هزینه های بالای مراقبت های بیمارستانی، توجه به خدمات مراقبت خانگی را در سال های اخیر افزایش داده است. از طرفی سیستم حمل و نقل به کار گرفته شده در این خدمات منجر به تولید گازهای آلاینده هوا شده و همین امر نیازمند توجه به کاهش انتشار این آلاینده ها توسط سیستم حمل و نقل به منظور ملاحظات زیست محیطی است. در این پژوهش یک سیستم خدمات مراقبت خانگی با مراکز چندگانه( شامل مراکز درمانی و آزمایشگاه ها) در نظر گرفته شده است .در این سیستم پرستاران باید برای خدمت رسانی به محل بیماران اعزام شوند. هدف تعیین مسیر بهینه پرستاران است، به نحوی که هزینه های سیستم حمل و نقل و میزان انتشار آلاینده های هوا به حداقل میزان برسد. برای نزدیک شدن به دنیای واقعی تقاضای هر بیمار به صورت غیر قطعی فازی در نظر گرفته شده است. برای تبدیل مسئله به حالت قطعی از روش خیمنز که از لحاظ محاسباتی کارامد بوده، خطی بودن را حفظ کرده و سبب افزایش توابع هدف و محدودیت ها نمی شود، استفاده شده است.مدل ریاضی پژوهش ایجاد شده وروش اپسیلون محدودیت تقویت شده برای حل مسئله با اندازه کوچک و الگوریتم های فراابتکاری NSGA-IIوPESA-II برای حل آن در اندازه های بزرگ تر استفاده شده است .نتایج حاصل از حل مدل مسیریابی، تحلیل شده و همچنین تاثیرات تغییرات پارامتر ها برروی مقادیر تابع هدف مورد بررسی قرار گرفته، شاخص هایی برای ارزیابی دو الگوریتم یاد شده معرفی شده و کارایی آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است که نتایج نشان داد در برخی از شاخص ها الگوریتم NSGA-II و در یک شاخص الگوریتم PESA-II عملکرد بهتری داشته و در برخی شاخص ها نیز هر دو الگوریتم تقریبا مشابه عمل کرده اند.
    خلاصه پایان نامه

  3. زمان بندی اتاق عمل شبکه های بیمارستانی با در نظر گرفتن ورود افراد اورژانسی
    مهدیس لطفی 1399
    در این پایان نامه به زمان بندی توزیع شده اتاق عمل شبکه های بیمارستانی با ورود افراد اورژانسی پرداخته است، که در آن مجموعه ای از بیمارستان ها با مالکیت مستقل جهت استفاده بهتر از منابع و کاهش زمان انتظار بیمار، یک شبکه خدمت رسانی مجازی تشکیل می دهند. هر یک از بیمارستان ها با همکاری سایر اعضا در وهله اول موظف به ارائه خدمات و ارضاء نیاز بیماران خود بوده و نیز هر یک از بیمارستان ها می توانند هدف متفاوتی داشته باشند که این اهداف در مقایسه با هدف کلی شبکه زمان بندی توزیع شده مجازی، در الویت است. تابع هدف مساله مورد نظر دو دسته است به طوری که گروهی از بیمارستان ها زمان تکمیل آخرین عمل جراح بیماران را مد نظر دارند و گروهی دیگر مجموعه زمان های تکمیل را به عنوان تابع هدف انتخاب نموده اند. هدف کلی شبکه زمان بندی توزیع شده، کاهش هزینه تخصیص بیماران به بیمارستان ها و جراحان همراه با هزینه زمان اضافه کاری اتاق های عمل است. همچنین در این مطالعه برای اولین بار با در نظر گرفتن جابه جایی بیمار از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر با توجه به زمان حمل بیمار سعی شده است شرایط سیستم مورد بررسی هرچه بیشتر به دنیای واقعی سیستم بهداشت و درمان نزدیک گردد. برای مساله فوق، یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح مختلط ارائه شده و از دو روش حل دقیق شامل؛ الگوریتم تجزیه بندرز و اپسیلون محدودیت، و یک روش حل فراابتکاری شامل؛ الگوریتم چند هدفه یادگیری جستجوی همسایگی متغیر برای حداقل سازی توابع هدف استفاده شده است. کارایی الگوریتم پیشنهادی با انجام آزمایشات باهم مقایسه شده است. نتایج نشان می دهند، در سایز کوچک و متوسط، روش پیشنهادی الگوریتم تجزیه بندرز بهترین نتایج جواب و عملکرد را از خود نشان می دهد. همچنین در سایز بزرگ الگوریتم فراابتکاری پیشنهادی توانایی و عملکرد خوبی دارد.
    خلاصه پایان نامه

  4. عنوان: مسئله زمانبندی تولید کارگاهی منعطف مونتاژ با در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی، انقطاع کارها و سیستم ارسال دسته ­ای
    مریم حاجی بابایی 1399
    ین پژوهش مسئله زمانبندی تولید کارگاهی منعطف مونتاژ با در نظر گرفتن معیارهای تولید پاک تر، انقطاع کارها در مسئله زمانبندی تولید کارگاهی منعطف و سیستم ارسال دسته ای را مورد بررسی قرار می دهد. در این مسئله زمان دسترسی برای ورود کارها به سیستم در نظر گرفته شده است و قطعات در مرحله اول در محیط تولید کارگاهی منعطف تولید می شوند سپس در مرحله دوم در محیط جریان کارگاهی مونتاژ می شوند تا محصولات نهایی تولید شوند. بعد از اتمام مونتاژ، محصولات برای مشتریان به صورت دسته­ای ارسال می­شود. هدف مسئله حداقل نمودن هزینه های دیرکرد، زودکرد، ارسال و حداکثر زمان تکمیل بهمراه حداقل نمودن میزان افزایش سرعت و میزان انتشار گاز کربن دی اکسید می باشد. به منظور واقعی تر شدن شرایط مورد بررسی، هزینه ارسال و میزان انتشار گاز کربن دی اکسید به صورت عدد فازی مثلثی در نظر گرفته شده است. در این مطالعه ابتدا یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط توسعه داده شده و از آنجائیکه مدل چندهدفه است برای تک هدفه کردن از روش اپسیلون محدودیت استفاده شده و با الگوریتم آزادسازی لاگرانژ، مسئله حل شده است. برای بررسی عملکرد الگوریتم آزادسازی لاگرانژ ارائه شده، نتایج حاصل از آن با روش حل با گمز مقایسه گردید. نتایج حاصل نشان داد که الگوریتم آزادسازی لاگرانژ عملکرد بهتری نسبت به روش اپسیلون محدودیت دارد. از آنجائیکه مسئله زمانبندی تولید کارگاهی منعطف جزء پیچیده ترین مسائل بهینه سازی ترکیبیاتی است و اضافه نمودن مفروضات دیگر بر پیچیدگی مسئله می افزاید، روش های دقیق توانایی حل مسئله در ابعاد بزرگ را ندارند. بنابراین برای حل مسئله یک الگوریتم متشکل از الگوریتم های ممتیک و ژنتیک مرتب سازی نامغلوب ارائه و برای تنظیم پارامتر از روش تاگوچی استفاده شده است و الگوریتم ژنتیک مرتب سازی نامغلوب بعنوان الگوریتم رقیب در نظر گرفته شده است. همچنین جهت ارزیابی عملکرد الگوریتم ارائه شده با توجه به برخی از معیارهای ارزیابی عملکرد الگوریتم های چندگانه، الگوریتم ها در 27 مسئله حل شدند و مقایسه ها نشان داد که در برخی از مسائل الگوریتم پیشنهادی کاراتر از الگوریتم رقیب است. واژه های کلیدی: مسئله زمانبندی تولید کارگاهی منعطف همراه با مونتاژ، تولید پاک تر، بهینه سازی چندهدفه، الگوریتم آزادسازی لاگرانژ، الگوریتم ترکیبی ممتیک و ژنتیک مرتب سازی نامغلوب ،
    خلاصه پایان نامه

  5. توزیع کالاهای پزشکی و جمع آوری زباله های دارویی توسط وسایل نقلیه ترکیبی با در نظر گرفتن معیارهای زیست محیطی ارایه
    ژاله کیانی 1398
    حمل و نقل در سیستم های اقتصادی، تولیدی و خدماتی از جایگاه مهمی برخوردار است و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی (GNP ) هر کشوری را به خود اختصاص می دهد. با توجه به اهمیت هزینه های توزیع، کاربرد سیستم های حمل و نقل با دریافت و برداشت همزمان می تواند راهکار مناسبی برای کاهش هزینه های سیستم باشد؛ به عبارتی در این روش وسایل نقلیه موظف به بارگیری کالاهای منقضی به طور همزمان با تحویل کالا می باشند. گسترش استفاده از این نوع سیستم علاوه بر کاهش هزینه های ثابت و اقتصادی وسایل نقلیه منجر به کاهش هزینه های سوخت مصرفی و انتشار گازهای آلاینده می شود. انتشار آلودگی وسایل نقلیه عمدتا به مقدار سوخت مصرفی، نوع سوخت، مسافت پیموده شده و میزان بار در این مسافت بستگی دارد. استفاده از منابع انرژی جایگزین یکی از راه های مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت است. از این رو در این پژوهش یک مسئله توزیع کالاهای پزشکی و برداشت همزمان زباله های دارویی مورد بررسی قرار می گیرد؛ به منظور انجام کاری متفاوت، در پژوهش حاضر فرض می شود که حمل و نقل توسط وسایل نقلیه ترکیبی پلاگین انجام می گیرد. این کار در قالب یک مدل برنامه ریزی ریاضی خطی عدد صحیح مختلط به منظور یافتن مسیرهای بهینه حمل و نقل وسایل نقلیه با توجه به کمینه کردن هزینه های اقتصادی و مصرف سوخت وسایل نقلیه ارائه شده است. به منظور اعتبارسنجی مدل از نرم افزار گمز استفاده شده و با حل آن در ابعاد کوچک صحت مدل تایید شده است. مسئله مورد بررسی یک مسئله NP-Hard است. بنابراین، حل نمونه هایی با اندازه واقعی در یک زمان مناسب به سختی امکان پذیر است. برای حل نمونه های بزرگ روش فراابتکاری کلونی زنبور عسل مصنوعی بکار رفته است. سپس این روش با الگوریتم شبیه سازی تبرید مقایسه شده و در پایان نتایج به دست آمده از روشهای حل دقیق و فراابتکاری با هم مقایسه شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مشخص شد که الگوریتم پیشنهادی زنبور عسل عملکرد بهتری نسبت به الگوریتم رقیب ارائه می دهد.
    خلاصه پایان نامه

  6. مدلسازی و حل مربوط به زمانبندی پذیرش بیماران سرپایی در مراکز بهداشتی و درمانی با درنظر گرفتن محدودیت منابع در شرایط عدم قطعیت
    زهرا قره باغلی 1398
  7. رویکرد بهینه سازی استوار برای زمانبندی و زمانبندی مجدد اتاق عمل در افق محدود با در نظر گرفتن محدودیت منابع
    فائزه داوریان 1398
  8. حل مسئله چندهدفه زمانبندی تولید و مسیریابی وسایل نقلیه برای کالاهای فاسدشدنی
    فهیمه جعفری نوذر 1398
  9. برنامه ریزی حمل و نقل چندوجهی مواد خطرناک با در نظر گرفتن ظرفیت تجهیزات، تاثیر ازدحام و تصمیم در مورد مکان ترمینال
    زهرا فتاحی 1398
  10. زمان بندی چند هدفه ی اتاق عمل تحت شرایط عدم قطعیت
    عارفه پناهی 1397
  11. حل مساله زمانبندی کارگاه های عمومی منعطف چندهدفه
    شیدا معماردزفولی 1397
  12. الگوریتم برای زمانبندی چندکارخانه ای با ماشین های موازی غیرمرتبط با درنظر گرفتن زمان های آماده سازی
    سارا کامران 1397
  13. حل مسئله زمانبندی چندعاملی ماشینهای موازی ناهمگن با در نظر گرفتن هزینه انرژی و کارهای بهنگام
    امیر افسر 1396
    در مطالعات مختلف مربوط به مسائل زمانبندی، معمولا تمرکز بر برنامه ریزی ماشین ها و تخصیص کارها به ماشین ها و تعیین توالی کارها، به منظور بهینه سازی زمان اتمام کارها، می باشد. با توجه به ارتباط بین اقتصاد، انرژی و نگرانی های زیست محیطی، مصرف انرژی یکی از موارد مهم در برنامه ریزی سیستم های مختلف می باشد. در این مقاله یک مساله زمانبندی ماشین های موازی ناهمگن که در آن سرعت پردازش هر کار روی هر یک از ماشین ها قابل تنظیم است، بررسی می شود و از آنجا که انرژی مصرفی ماشین ها با سرعت پردازش آن ها رابطه ای مستقیم دارد، هدف مساله کمینه سازی مجموع هزینه های انرژی مصرفی و جریمه دیرکرد در تحویل تقاضا ی مشتریان می باشد. به منظور بهینه سازی مساله، یک الگوریتم فراابتکاری ممتیک و یک الگوریتم فراابتکاری ژنتیک پیشنهاد شده است و در پایان نتایج بدست آمده از دو الگوریتم فراابتکاری پیشنهادی را با یکدیگر و با نتایج حاصل از خروجی نرم افزار بهینه سازی گمز، مقایسه و تحلیل می نماییم.
    خلاصه پایان نامه

  14. بهینه‏ سازی چندهدفه سبدسهام با استفاده از برنامه ریزی تصادفی چندمرحله ای
    حامد عسگری 1396
  15. توسعه مدل و روش حل مسئله زمانبندی و مسیریابی مراقبت سلامت در منزل به صورت تک دوره ای با پارامترهای فازی
    نرگس مهرانجو 1396
    درعملیات مراقبت های بهداشتی در منزل (HHC) ، پرستاران برای انجام خدمات مختلف بهداشتی و درمانی در منزل بیماران برنامه ریزی و سازماندهی می شوند. از آنجا که این مسائل اغلب نیازمند ترکیبی از روش های مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) و زمانبندی هستند جزء مسائل بهینه سازی پیچیده می باشند، از این رو برای ذینفعانی همچون پژوهشگران ، پزشکان و سیاستگذاران جالب و مورد توجه است. با تقاضا برای HHC انتظار می رود به منظور افزایش قابل توجه ملاحظات کاری در آینده، هزینه ها کاهش و کیفیت خدمات تضمین شود. این تحقیق به دنبال مروری جامع بر کارهای فعلی صورت گرفته در زمینه مسیریابی HHC و تمرکز بر روی شرایط فازی در نظر گرفته شده برای مسئله بوده و مدل برنامه ریزی ریاضی دو هدفه جدیدی برای زمانبندی و مسیریابی مراقبت سلامت در منزل در حالت فازی در نظر گرفته است. در مدل پیشنهادی، جنبه های جدیدی از مسئله HHC مانند پنجره زمانی، بررسی همزمان ترجیحات زمانی، سطح رضایتمندی و ملاحظات هزینه ای در تخصیص پرستاران به بیماران مورد بررسی قرار گرفته که به مسائل در دنیای واقعی نزدیکتر است. در ادامه مدل فازی پیشنهادی به شیوه های مختلف غیر فازی شده و مدل های ریاضی مربوطه به هریک از آنها ارائه می گردد. از آنجا که این مسئله به دلیل پیچیدگی محاسباتی در گروه مسائل NP-HARD قرار دارد و حل آن از طریق الگوریتمهای دقیق امکانپذیر نبوده و یا زمان حل بالایی را به خود اختصاص می دهد، از دو الگوریتم بهینه سازی فراابتکاری، شامل 1) الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر و تبرید شبیه سازی شده (VNS_SA) و 2) الگوریتم ژنتیک (GA) برای حل مدل پیشنهادی استفاده است. این پایان نامه مشتمل بر شش فصل است، فصل اول شامل کلیاتی از تحقیق حاضر می باشد. در فصل دوم، مرور ادبیات و پیشینه تحقیق مسائل مسیریابی و مراقبت سلامت در منزل گردآوری شده است. فصل سوم و چهارم به ترتیب مدلسازی مسئله و روش حل پیشنهادی را ارائه می دهند. در فصل پنجم نتایج محاسباتی حاصل از حل مدل، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در فصل ششم نتیجه گیری نهایی و پیشنهادات آتی بصورت خلاصه بیان شده است.
    خلاصه پایان نامه

  16. حل مسئله زمانبندی جریان کارگاهی سبز در شرایط عدم قطعیت
    مینا فرجی امیری 1396
    مسئله زمانبندی جریان کارگاهی در کلاس مسائل سخت قرار دارد. به علت اهمیت مسائل انرژی و محیط زیست اخیرا زمانبندی با درنظر گرفتن معیارهای نگهدارنده توجه محققین را به خود جلب کرده است.در نظر گرفتن عدم قطعیت محیط تولید دنیا واقعی، باعث پیچیده تر شدن مسئله می شود. در این پژوهش یک الگوریتم تخمین توزیع با رویکرد سناریو برای مسئله زمانبندی جریان کارگاهی با دو هدف حداقل سازی بیشترین زمان تکمیل و مصرف انرژی با زمان پردازش احتمالی که از توزیع نرمال پیروی می کند؛ ارائه شده است. همچنین یک مدل بندی ریاضی برای مسئله مورد نظر با درنظر گرفتن فرضیات بالا داده شده است. درمسئله پیش رو ماشین ها دارای سرعت پردازش مختلفی هستند که اختلاف در سرعت پردازش منجر به مقادیر مختلف و متضاد تابع اهداف می شود؛ در مدل ریاضی ارائه شده علاوه بر تصمیم گیری درباره توالی کارها، راجع به تخصیص سرعت به ماشین ها نیز تصمیم گیری می شود. همچنین غیر قطعی درنظر گرفتن زمان های پردازش و استفاده از رویکرد سناریوها موجب می شود تا هر سناریو زمان های پردازش و درنتیجه میزان تابع هدف ها، مقادیر مختلفی بخود بگیرند و تابع اهداف نیز مانند یک متغیر در دنیا واقعی ظاهر شوند به همین دلیل از میانگین تابع هدف و به اصطلاح مدل ارزش مورد انتظار استفاده شده است. در نهایت نتایج محاسباتی جهت مقایسه، اعتبار سنجی و ارزیابی عملکرد الگوریتم و مدل آمده است.
    خلاصه پایان نامه

  17. ارایه رویکردی استوار برای مساله زمان بندی شیفت های کاری پرستاران در شرایط عدم قطعیت، کارشناسی ارشد
    محمدرضا حسنی 1396
    مساله ی زمان بندی شیفت های کاری پرستارانزیرمجموعه ی مسائل زمان بندی کارکنان است و اهمیت این مساله دربهبود کیفیت خدمت دهی، سلامت و رضایت کارکنان وکاهش هزینه های بیمارستان است. خروجی این مساله، ارایه ی یک برنامه ی زمان بندی است که تعداد پرستار مورد نیاز با مهارت های مختلف و زمان خدمت دهی آن ها را در افق برنامه-ریزی مشخص می نماید. این برنامه باید منطبق بر قانون کار، ترجیح پرستاران، حجم کاری و تقاضا، قراردادهای کاری، محدودیت های ارگونومیکی و فنی باشد.وجود عدم قطعیت و پیش بینی نادرست از میزان حجم کار، منجر به ارایه برنامه ای غیر بهینه و نشدنی می گردد. به دلیل اهمیت مدیریت منابع انسانی و مدیریت بحران در سیستم بهداشت و درمان، رویکردی پایدارکننده در مدل سازی با روش بهینه سازی استوار سناریو محور در این پژوهش ارایه گردید که بتواند حالات مختلف سیستم را مورد بررسی قرار دهد. پیچیدگیمساله زمان بندی شیفت های کاری پرستاران از نوعNP-completeاست و جزء مسائل سخت دسته بندی می گردد.به دلیل پیچیدگی مساله در حالت قطعی و شرایط عدم قطعیت، حل آن در ابعاد متوسط و بزرگ با روش های دقیق در زمان و فضای محاسباتی معقول ناممکن بود. الگوریتم تفاضل تکاملی با توجه به ویژگی های ساختاری مناسب برای جستجو در فضای دودویی به عنوان روش حل مسالهانتخاب گردید و عملکرد آن با الگوریتم ژنتیک به عنوان نماینده ای شناخته شده و معتبر از الگوریتم های مشابه مورد مقایسه قرار گرفت.در این پایان نامه پس از مرور ادبیات و مشخص نمودن اهمیت و اهداف پژوهش، به مدل سازی مساله زمان بندی شیفت های کاری پرستاران در شرایط قطعی و شرایط عدم قطعیت به کمک روش بهینه سازی استوار سناریومحور پرداخته شده و حل مساله با الگوریتم تفاضل تکاملی میسر شد.از نتایجی که در قالب جداول و نمودارها ارایه شده است، چنیناستنباط می شود که برای ایجاد برنامه ای استوار،مدت زمان حل مساله و مقدار تابع برازندگی نسبت به حالت قطعی افزایش داشته است و آن را می توان هزینه پایدار کردن برنامه دانست.
    خلاصه پایان نامه

  18. حل مساله ی مکان یابی تسهیلات نامطلوب در شرایط عدم قطعیت
    پری سیما پاکروان 1395
    در مساله مکان یابی تسهیلات نامطلوب بر خلاف تسهیلات مطلوب، سعی می شود که تا حد امکان، تسهیلات دور از مناطق دریافت کننده خدمت استقرار یابند. در این پایان نامه در مورد مساله ی مکان یابی این قبیل تسهیلات بحث شده است که با تمرکز بر اصطلاح " نه در حیاط خلوت من" می باشد که اشاره به پدیده های اجتماعی دارد که در آن ساکنان با مکان یابی تسهیلات نامطلوب اطراف خانه هایشان مخالف هستند. نمونه هایی از این تسهیلات شامل خطوط انتقال برق و مراکز بازیافت است. برنامه ریز تسهیل با توجه به مخالفتی که معمولا در ساخت یک تسهیل نامطلوب مواجه می شود، باید ماهیت پدیده ی "نه در حیات خلوت من" را درک کرده و به عنوان یک عامل کلیدی در تعیین مکان تسهیل در نظر بگیرد. به دلیل اینکه اثرات نامطلوب این تسهیلات در دنیای واقعی توام با عدم قطعیت است، عملکرد این مساله با در نظر گرفتن عدم قطعیت احتمالی ارزیابی گردیده است. این مساله در فضای گسسته در نظر گرفته شده است. مدل ریاضی مساله ارائه شده و روش-های مواجهه با عدم قطعیت و مدل سازی مسائل برنامه ریزی تصادفی و روش مورد استفاده در مساله ی مورد مطالعه ارایه گردیده است. با توجه به NP-hard بودن مساله، الگوریتم فراابتکاری شبیه سازی تبرید برای حل مساله در ابعاد بزرگ پیشنهاد شده است. آزمایشات عددی جهت ارزیابی و اعتبارسنجی مدل ریاضی و الگوریتم پیشنهادی در نظر گرفته شده است و عملکرد الگوریتم پیشنهادی در حل مسائل مختلف با الگوریتم ژنتیک موجود در ادبیات مساله ی مورد مطالعه، مقایسه و برتری آن ارایه شده است.
    خلاصه پایان نامه

  19. حل مساله توزیع انبارهای فرابارانداز در حالت چند دوره ای به وسیله الگوریتم های زنبورعسل و فاخته
    پرستو صیدی 1395
    در جهان رقابتی امروز، بهره گیری از شبکه های توزیع کارامد به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت شناخته می شود. فراباراندازها جزء کلیدی شبکه های توزیع کارامد هستند که به منظور حذف انبارهای میانی و کاهش هزینه های توزیع بکار گرفته می شوند. هدف توزیع از طریق مراکز فرابارانداز کمینه نمودن هزینه حمل و نقل و هزینه نگهداری و هزینه کمبود است. از این منظر، برنامه ریزی توزیع از طریق این مراکز از پیچیدگی خاصی برخوردار است. در این مطالعه، پس از مرور مفاهیم، مدل ها و روش های حل بکار گرفته شده در ادبیات موضوع تحقیق، ابتدا یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح برای مساله در حالت چند دوره ای و چند کالایی با فرض محدود بودن وسایل حمل و نقل ارائه شده است و سپس این مدل برای حالتی که امکان کرایه کامیون نیز وجود دارد بسط داده می شود؛ با توجه به این که حل بهینه مساله در ابعاد متوسط و بزرگ بسیار زمان بر است، از روش های حل فراابتکاری موثر و کارآمدی چون الگوریتم کلونی زنبورعسل مصنوعی، الگوریتم بهینه سازی فاخته و الگوریتم ترکیبی بهینه سازی فاخته و بهینه سازی ازدحام ذرات علاوه بر الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات برای حل بهره گرفته می شود. نهایتاً در مراحل پایانی تحقیق، ضمن ارائه نتایج محاسباتی مدل ریاضی و الگوریتم های پیشنهادی، کارایی روش های حل مورد بررسی قرار می گیرد.
    خلاصه پایان نامه

  20. ارائه الگوریتم ترکیبی برای بهینه سازی چندهدفه سبد سهام با استفاده از برنامه ریزی فازی
    محمد مشرفی 1395
    مساله ی انتخاب سبد سهام، از جمله مسائلی است که از اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران بورس برخوردار است. به طوری که با سرمایه گذاری بر روی چندین سهام به جای یک سهم خاص، بتوانند در سطح معینی از ریسک دارای بیشترین سود و یا دارای کمترین ریسک به ازای سطح معینی از سود شوند. آن چه تا به امروز در محاسبات مالی و در زمینه ی انتخاب سبد سهام و سبد سرمایه گذاری عنوان شده است به گونه ای، سرمایه گذاری های موجود را از لحاظ درجه ی ریسک و نرخ بازده، به ترتیب اولویت بندی می نماید؛ تا بدین طریق سرمایه گذار بتواند با در نظر گرفتن امکانات مالی و سایر سیاست های فراروی خود، پورتفوی مطلوب خویش را تشکیل دهد. هنگامی که فرد سرمایه گذار با دارایی های متفاوتی روبه رو می گردد، بایستی که در مورد تعداد دارایی های انتخابی و میزان سرمایه گذاری در هر کدام از آن ها، تصمیم گیری نماید. پس به نوعی دچار یک نوع عدم قطعیت در انتخاب های خویش می گردد. در این پژوهش با دخیل کردن مفاهیم فازی در بحث بهینه سازی سبد سهام به دنبال پیگیری همین عدم قطعیت هستیم. در ادامه با استفاده از روش بونیسون به تعیین اولویت و ارجحیت بین هر یک از سهم ها می پردازیم تا فرد سرمایه گذار را از آشفتگی در تصمیم گیری نجات دهیم و در نهایت با ارائه ی الگوریتم فراابتکاری ترکیبی جست وجوی همسایگی متغیر و ژنتیک، مدل به دست آمده از فرآیند قبل را بهینه نموده و با سایر الگوریتم های حل مقایسه می نماییم و نقاط قوت و ضعف پیشنهاد ارائه شده را مطرح می کنیم.
    خلاصه پایان نامه

  21. جایابی چندهدفه هاب با استفاده از رویکرد سلسه مراتبی
    امیرحسین صفرقلی 1394
    هدف مسائل مکان­یابی هاب، برقراری جریان در شبکه­های مختلف توزیع به بهترین شکل ممکن است. تاکنون در بیشتر مسائل مکان­یابی هاب، فرض شده است که جریان بین گره­ها حداکثر از دو هاب می­تواند عبور کند در حالی­که در دنیای واقعی محموله­ها ممکن است در طول مسیر خود مجبور شوند از تعداد هاب­های بیشتری بگذرند که این واقعیت در شبکه­های توزیع کالا و شبکه­های پستی قابل مشاهده است. در این حالت استفاده از مدل­های مکان­یابی هاب سلسه مراتبی به منظور تعیین مکان بهینه هاب­ها و تخصیص گره­ها به آن­ها ضروری به نظر می­رسد. از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در شبکه­های حمل­ونقل، تحویل به موقع کالا و افزایش سطح خدمت­دهی جهت بالا بردن سطح رضایت مشتریان است. بدین منظور طراحی شبکه­های حمل­ونقل چندوجهی توسعه داده شده است. در این نوع شبکه­ها می­توان از شیوه­های مختلف حمل ونقل جاده­ایی، ریلی، هوایی و دریایی استفاده نمود. در شبکه­های حمل­ونقل چندوجهی، عدم تناسب میان نرخ ورود جریان به هاب­ها با نرخ پردازش منابع هاب و همچنین تنوع زمانی در حمل­ونقل شیوه های مختلف انتقال کالا، باعث ایجاد صف در هاب­ها می­شود. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از مدل صف GI/G/1 به بررسی اثر محدودیت منابع و همچنین تنوع در زمان حمل ونقل مسیرهای مختلف تحت الزامات زمان سرویس دهی پرداخته می­شود. در این بررسی پس از ارائه مدل پیشنهادی، حل آن در اندازه های کوچک توسط نرم افزار گمز آورده شده است. در ادامه الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر-شبیه سازی تبرید برای حل مسئله در اندازه های بزرگ­ پیشنهاد شده است. در نهایت پس از حل مثال­های عددی، تحلیل­ حساسیت جهت اعتبارسنجی عملکرد مدل­ و الگوریتم پیشنهادی انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل­ پیشنهادی، علاوه بر این­که از امکان خدمت­دهی بیشتری نسبت به مدل­های کلاسیک برخوردار است، باعث کاراتر شدن شبکه حمل ونقل نیز شده است. همچنین نتایج حاصل از الگوریتم پیشنهادی نشان می دهد که این الگوریتم نسبت به الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر کارایی بهتری دارد.
  22. ارائه رویکرد تئوری بازی ها در مدل سه سطحی زنجیره تامین با در نظر گرفتن تخفیف
    محمدمهدی بشر 1394
    در این تحقیق مسئله زنجیره تامین سه سطحی شامل یک یا چند تامین­کننده، تولید­کننده و خرده­فروش را با استفاده از رویکرد تئوری بازی ها و در نظر گرفتن وابستگی تقاضا به قیمت فروش و هزینه­بازاریابی،تخفیف به صورت کلی که فقط از جانب تامین­کننده برای تولیدکننده و کمبود که فقط برای تولید­کننده مجاز است مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی مسئله دو رویکرد بازی در حالت همکاری و غیرهمکاری مد نظر قرار گرفته است. اهداف مسئله شامل تعیین بهترین تصمیم هر یک از بازیکنان برای تعیین مقدار سفارش بهینه و کمبود برای تولید­کننده و قیمت فروش هر بازیکن با توجه به کمبود، تخفیف و هزینه­­­­­­­­­­­ های نگهداری،خرید و بازاریابی برای دستیابی به حداکثر درآمد،حداقل هزینه ‎‎­­­­­­ها و در مجموع آن حداکثرسود ممکن برای کل بازیکنان شرکت کننده در زنجیره است. پس از مروری بر مفاهیم، ابتدا یک مدل برنامه ریزی ­در قالب بازی استاکلبرگ در حالت غیرهمکاری و یک مدل در قالب بازی همکاری در حالت مشارکت در سود و بازاریابی برای مسئله ارائه شده است و سپس با توجه به اینکه مسئله NP-hard است از الگوریتم های فراابتکاری ژنتیک، انجماد تدریجی و یک روش ترکیبی مبتنی بر ترکیب الگوریتم ژنتیک و الگوریتم انجماد تدریجی برای حل مسئله در حالت همکاری و غیرهمکاری ارائه شده است و نهایتاً با تولید مثال­های مختلف، بهترین تصمیم هر یک از بازیکنان را در دو حالت بازی همکاری و غیرهمکاری مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفته است.
    خلاصه پایان نامه

  23. ارائه یک الگوریتم فراابتکاری برای حل مسئله مکانیابی-مسیریابی با در نظر گرفتن سیستم-های فرابارانداز در زنجیره تامین
    ملیحه معصومی 1394
    مسئله مکانیابی-مسیریابی با وجود سیستمهای فرابارانداز به عنوان یک زمینه تحقیقاتی جدید برای شبکههای توزیع در زنجیره تامین محسوب میشود. هدف از این مسئله طراحی همزمان یک مکان برای مرکز فرابارانداز و مسیریابی وسایل نقلیه با توجه به شناخته شده است. در پژوهش حاضر، یک مدل برنامهریزی NP-hard حداقلسازی هزینههای سیستم میباشد، که به عنوان یک مسئله دو مرحلهای برای مسئله مکانیابی-مسیریابی چند کالایی با درنظر گرفتن مراکز فرابارانداز با توجه به (MIP) عدد صحیح مختلط کاربردهای بالقوه آن در شبکههای توزیع ارائه شده است. سپس الگوریتم ترکیبی بر مبنای دو الگوریتم فراابتکاری سیستم ایمنی مصنوعی بدن و ازدحام ماهیهای مصنوعی برای حل مدل پیشنهادی ارائه شده است. همچنین برای بررسی کارایی الگوریتم پیشنهادی، مدل با الگوریتمهای دقیق، سیستم ایمنی مصنوعی بدن، ازدحام ماهیهای مصنوعی و یک الگوریتم موجود در تحقیقات پیشین نیز MIP حل شده است. در نهایت مسائل نمونهای با اندازه کوچک و بزرگ به صورت تصادفی تولید شده و توسط الگوریتمهای ذکر شده حل، و با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج محاسباتی نشان میدهد که الگوریتم پیشنهاد شده در این پژوهش، جوابهای بهتری نسبت به سایر الگوریتمهای بیان شده ارائه میدهد و همگرایی مناسبی به راه حلهای مطلوب دارد.
    خلاصه پایان نامه

  24. استفاده از داده کاوی در مساله مسیریابی وسایل نقلیه سبز
    محمد قدیمی 1394
    طی سال های اخیر مسئله مسیریابی وسایل حمل ونقل سبز توجه دولت‏ها و سازمان های تجاری را به خود جلب کرده است. اهمیت مسئله‏ی مسیریابی وسایل نقلیه سبز از این واقعیت نشات می‏گیرد که سامانه های توزیعی فعلی در درازمدت پایدار نمی‏باشند چراکه علاوه بر هزینه‏های متعارف اقتصادی، اثرات زیست محیطی استراتژی‏های لجستیکی نیز به­عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته می‏شوند. در این پایان نامه مدل مسئله مسیریابی وسایط نقلیه سبز با ناوگان غیر همگن ارائه و برای حل آن الگوریتم کرم شب­تاب توسعه داده شده است. در به کارگیری الگوریتم کرم شب‏تاب از دو رویکرد استفاده شده است. رویکرد اول استفاده از الگوریتم پایه‏ی کرم شب­تاب و رویکرد دوم استفاده از الگوریتم کرم شب‏تاب مبتنی بر داده‏کاوی می­باشد که در آن با استفاده از روش درخت تصمیم فضای جواب را کاهش داده­ و حرکت کرم­های شب­تاب هوشمندانه­تر شده است. درنهایت نشان داده­ایم که استفاده از داده­کاوی تاثیر بسزایی در بهبود کارایی الگوریتم و کیفیت جواب­های به دست آمده دارد.
    خلاصه پایان نامه

  25. ارایه الگوریتمی برای حل مسائل مکانیابی - مسیریابی تحت شرایط عدم قطعیت
    سحر جانجانی 1393
    ارایه الگوریتمی برای حل مسائل مکانیابی - مسیریابی تحت شرایط عدم قطعیت
  26. طراحی یک سیستم خبره برای بخش بندی دو هدفه مشتریان با استفاده از تکنیک داده کاوی
    راضیه عسگری 1393
    در بازارهای رقابتی امروزی، با گرایش شرکت ها به سمت مشتری مداری، مدیریت ارتباط با مشتری نیز به سمت پیچیدگی های خاصی گرایش پیدا کرده است. طبق مطالعات گذشته تخمین زده شده است که هزینه های جذب مشتریان جدید، پنج برابر هزینه حفظ مشتریان موجود خواهد بود. از طرفی، بسیاری از مدیران معتقدند که شرکت نباید برای به دست آوردن هر مشتری در هر سطح از سودآوری، هزینه پرداخت کند، بلکه باید منابع محدود خود را در جهت کسب و نگهداری مشتریان کلیدی شرکت به صورت بهینه صرف نماید. از سوی دیگر، تمرکز شرکت های امروزی تنها بر فروش کالاهایشان نیست، آنها در پی خلق و حفظ مشتریان سودآور هستند. اما سوال اصلی این است که چگونه می توان مشتریان کلیدی و سودآور شرکت را شناسایی نمود؟ شرکت ها می توانند با بخش بندی مشتریان به گروه های مختلف بر اساس معیارهایی خاص، به شناسایی و تحلیل ویژگی های رفتاری آن ها بپردازند. این کار، زمینه تخصیص بهینه منابع محدود، بکارگیری استراتژی های مناسب بازاریابی و در نهایت مدیریت سودآوری در کنار مدیریت ارتباط با مشتری را فراهم می آورد. تحقیق حاضر، با استفاده از تکنیک های داده کاوی، به دنبال بخش بندی و تحلیل ویژگی های مشتریان بوده تا از این طریق زمینه را جهت شناسایی مشتریان کلیدی و سودآور، انتخاب استراتژی های مناسب بازاریابی و تخصیص بهینه منابع با توجه به ویژگی های مشتریان هر بخش در جهت بهبود عملکرد سیستم مدیریت ارتباط با مشتری فراهم نماید. به عبارتی، در این مطالعه مدیریت ارتباط با مشتری در کنار مدیریت سودآوری مورد توجه قرار می گیرد. از ویژگی خاص این تحقیق در مقایسه با سایر مطالعات گذشته می توان به استفاده از تکنیک های داده کاوی در کنار استفاده از مدل سازی چند هدفه و بخش بندی مشتریان با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری جهت افزایش اعتبار نتایج اشاره نمود. رسالت تحقیق حاضر بخش بندی مشتریان شرکت سیما چوب با دو هدف به حداکثر رساندن ارزش مشتری برای شرکت در کنار سودمندی مشتری می باشد. لذا بعد از شناسایی و آماده سازی داده های مسئله از طریق تکنیک داده کاوی به شناسایی متغیرها و مدل سازی ریاضی مسئله پرداخت و سپس به حل مدل ریاضی مذکور به کمک الگوریتم ژنتیک NSGAII در نرم افزار متلب و تحلیل نتایج آن می پردازیم.
    خلاصه پایان نامه