پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشیار
تاریخ بهروزرسانی: 1403/09/01
حسین زنگنه
علوم انسانی / علوم تربیتی
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
تاثیر تلفیق فناوری در یادگیری عمیق دانش آموزان پایه سوم
شیوا پیرایش محسن 1402رشد و توسعه فناوری ها سبب تحول در ابعاد مختلفی از زندگی انسان شده است و به بهبود کیفیت زندگی کمک شایانی کرده است. با ورود فناوری ها به همه ی عرصه های زندگی، بیشتر جنبه های زندگی ما انسان ها تحت تاثیر آن قرار گرفته است و آموزش نیز از این قاعده مستثنا نیست. امروزه با کمک تلفیق فناوری در کلاس های درس، معلمان می توانند به عمق بخشیدن و معنادار ساختن یادگیری دانش آموزان کمک کنند و انگیزه ی آنان برای فعال بودن در فرایند یادگیری را افزایش دهند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر تلفیق فناوری در یادگیری عمیق دانش آموزان پایه سوم انجام گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (تعداد= ؟؟). حجم نمونه شامل 40 نفر بود که به طوردر دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتساب شدند. برای این پژوهش محتوای آموزشی برای گروه آزمایش به وسیله تلفیق فناوری (پاورپوینت، فیلم آموزشی و نرم افزار شاد) آموزش دیدند. در گروه کنترل مواد آموزشی به شکل سنتی توسط معلم تدریس شد. ابزار گردآوری داده از هر دو گروه کنترل و آزمایش شامل آزمون های پیش آزمون- پس آزمون بود که روایی آن توسط متخصصان تایید شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (کوواریانس) استفاده شد. پایایی آزمون اجراشده در مرحله پیش آزمون 84/0 و در مرحله پس آزمون 79/0 به دست آمد. یافته های حاصل از تجزیه وتحلیل داده های پژوهش نشان داد با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، استفاده از فناوری در تدریس و تلفیق آن در فرایند یاددهی و یادگیری بر مولفه های یادگیری عمیق اثربخش بود. یافته های پژوهش نشان داد، ادغام فناوری های مختلف در فرایند یاددهی و یادگیری کلاس درس به پژوهشگران و طراحان آموزشی کمک می کند تا با استفاده از قابلیت های فناوری محیط یادگیری طراحی کنند که به عمیق شدن و معنادار ساختن یادگیری دانش آموزان منجر شود.
-
نقش طراحی آموزش مبتنی بر تعامل –تبادل برای بهبود هوش هیجانی دانشجویان در آموزش مجازی
محدثه باباخان زاده سجیرانی 1402طی سال های اخیر، مطالعات مختلف نشان داده اند، هیجانات نقش مهمی بر عملکرد یادگیری دارند و هوش هیجانی عامل برجسته ای در دستیابی به اهداف آموزشی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این داشتن هوش هیجانی به افراد کمک می کند تا در ارتباط با مشکلات روزمره، راهبردهای مناسبی اتخاذ کنند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نقش طراحی آموزش مبتنی بر تعامل –تبادل برای بهبود هوش هیجانی دانشجویان در آموزش مجازی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعه ی آماری در بخش کیفی شامل کلیه اسناد ازجمله کتاب ها، مقالات و پایان نامه های مرتبط با بهبود هوش هیجانی و در بخش کمی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا بود (12000N=) که در کلاس های مجازی شرکت کردند. حجم نمونه در بخش کیفی شامل 14 سند مرتبط با طراحی آموزشی برای بهبود هوش هیجانی و در بخش کمی شامل 500 دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند، ملاکی و در دسترس و در بخش کمی خوشه ای تصادفی بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل براون و کلارک (2006) و در بخش کمی از تحلیل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. یافته های پژوهش در بخش کیفی منجر به استخراج 4 مقوله اصلی و 10 زیر مقوله ازجمله ادراک هیجان (زیر مقوله های: خلق یک محیط امن، الگوبرداری از افراد و شخصیت های مناسب، استفاده از ابزارهای فناورانه شناسایی ظاهری احساسات، افزایش خودآگاهی دانشجویان،)، تسهیل هیجان (زیرمقوله های: ایجاد احساسات مثبت در دانشجویان، فعالیت های تفکر و گفتگوی منتقدانه)، شناخت هیجان (زیرمقوله های: جلسات همدلی گروهی، تمرین شنونده خوبی بودن) و مدیریت هیجان (زیرمقوله های: تبادل بازخورد، اکتشاف احساسات) و 26 راهبرد آموزشی شد. یافته های پژوهش در بخش کمی بیانگر برازش مناسب مدل تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول دوعاملی و مرتبه دوم بود. درنهایت مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد تمامی زیرمقوله های هر چهار مقوله اصلی دارای بار عاملی معناداری هستند و دارای همبستگی معنادار با مقوله های اصلی خود بودند. درنتیجه براساس یافته های این پژوهش می توان گفت، طراحی آموزشی تعاملات-تبادلات آموزش مجازی برای دانشجویان براساس چارچوب حاضرمی تواند منجر به بهبود هوش هیجانی آنها گردد.
-
عنوان: اثربخشی تدریس به روش معکوس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با تعدیلگری خودتنظیمی
سمانه زنگنه 1402یکی از مسائل مهم در محیط های آموزشی پیشرفت تحصیلی و بررسی عوامل موثر بر آن است. هرچند شناسایی تمامی تعیین کننده های موثر بر پیشرفت تحصیلی پیچیده است، اما شناسایی برخی از تعیین کننده های موثر قدرت پیش بینی را تسهیل و متخصصین را در توسعه ی برنامه های مرتبط با مداخلات ارتقاء پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان یاری می دهد. از این رو این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی تدریس به روش معکوس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با تعدیلگری خودتنظیمی انجام پذیرفت. کلاس های درس معکوس به عنوان یک رویکرد بالقوه شناخته شده است که دانش آموزان را قادر می سازد زمان انعطاف پذیری برای یادگیری قبل از کلاس داشته باشند و همچنین فرصت های بیشتری برای اعمال دانش و تعامل با همسالان و معلم در کلاس داشته باشند. از سوی دیگر، محققان به چالش درگیر کردن دانش آموزان در یادگیری خودتنظیمی و مشارکت فعال در کلاس های درس معکوس اشاره کرده اند. این پژوهش از بعد هدف کاربردی و از بعد کمیت، پژوهشی کمی بود؛ همچنین به لحاظ گردآوری داده ها شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد. نمونه پژوهش نیز از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شد که پژوهشگر از بین دختران پایه پنجم شهر تهران، دانش آموزان پایه پنجم محل خدمت خود (دبستان حقیقت) را انتخاب کرد. در این پژوهش حجم نمونه 68 نفر بود که 34 نفر در گروه آزمایش (روش تدریس معکوس) و 34 نفر در گروه کنترل (روش تدریس سنتی) قرار داشتند و تمام آزمودنی ها تا پایان پژوهش ماندگاری داشتند. در این پژوهش، بر اساس محتوای فصل سوم ریاضی پایه پنجم دبستان، با عنوان (نسبت و تناسب) 4 فیلم آموزشی که توسط اساتید مجرب طراحی و تولید شده بود برای گروه آزمایش در 12 جلسه اجرا شد. روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها شامل دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی بود. که بخش آمار توصیفی شامل؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آزمون های استنباطی جهت برآورد نتایج فرضیات از تحلیل کواریانس توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد روش تدریس معکوس توانسته است باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در گروه آزمایش شود اما خودتنظیمی هیجان باعث کاهش این تاثیر شده و نقش تعدی
خلاصه پایان نامه
-
طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی پرورش ذهنیت کارآفرینانه در دانشآموزان
دوره دوم ابتدایی
ساغر ازمون ملک رودی 1402با توجه به اینکه بیکاری، خصوصاً بیکاری گروههای تحصیل کرده در جامعه روندی رو به رشد دارد، بهترین راه حل، پرورش ذهنیت کارآفرینانه در افراد، به ویژه از دوران کودکی است. ذهنیت کارآفرینانه مجموعهای از مهارتها است که افراد را قادر میسازد تا فرصتها را شناسایی کرده، از شکستها عبور کرده و از آنها درس بگیرند و در زمینههای مختلف موفق شوند. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدلی مفهومی جهت پرورش ذهنیت کارآفرینانه در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بود که به روش آمیخته به صورت متوالی و با طرح اکتشافی انجام گرفت. در مرحله نخست، گردآوری و تحلیل دادههای کیفی و به دنبال آن، گردآوری و تحلیل دادههای کمی انجام گرفت. در مرحله اول)کیفی( پژوهشگر به منظور تعیین مولفههای مربوط به ذهنیت کارآفرینانه، یک مرور نظاممند انجام داد و در ادامه به منظور اعتبارسنجی اولیه نتایج خود و همچنین افزایش یا کاهش مولفهها، از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، نظرات متخصصان این حوزه را در مورد مولفههای تعیین شده بررسی نمود. جامعه هدف در مرحلهی کیفی برای مرور نظاممند شامل کلیه اسناد مربوط به ذهنیت کارآفرینانه و برای مصاحبه شامل معلمان دوره دوم ابتدایی بود. حجم نمونه در مرور نظاممند بود که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب Eric و Web of Science ،Scopus شامل 12 مقالهی به دست آمده از پایگاه دادههای شدند و 4 مقالهای که به انتخاب خود پژوهشگر به منظور بررسی به فرآیند مرور نظاممند وارد شدند. مشارکتکنندگان در مصاحبه نیز شامل 15 معلم دوره دوم ابتدایی بودند که با نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادههای مرحله کیفی از تحلیل کیفی پایه )توصیف، کدگذاری، مقولهبندی، تبیین مقولات( استفاده گردید. مدل نظری پرورش ذهنیت کارآفریانه در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی به عنوان یافتههای بخش کیفی، شامل 27 مولفه بود که در سه بعد شناختی، رفتاری و عاطفی طبقهبندی شدند. در مرحله دوم )بخش کمی(، پژوهشگر اقدام به اعتباریابی بیرونی مدل مفهومی طراحی شده از طریق پیمایش نمود. جامعه پژوهش در این مرحله شامل 853 معلم دوره دوم ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهرستان رشت در سال 1400 بودند که از این تعداد، با استفاده از فرمول کوکران در حالت محافظهکارانه 384 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و جهت - تحصیلی 1401 جمعآوری اطلاعات از روش
-
طراحی و توسعه بازیوارسازی مبتنی بر رویکرد یادگیری از سنجش در درس علوم پایه چهارم
مریم عباسی 1401چکیده: در عصر دیجیتال که فناوری های نوین هرروز درحال پیشرفت و ارتقا هستند، نیاز به فراهم کردن محیط های یادگیری جذاب برای نسل جدید که از آن ها به عنوان بومیان دیجیتال یاد می شود، احساس می شود. بازیوارسازی به عنوان یک فناوری ب با تلفیق رویکردهای موثر میتواند بستری برای یادگیری دانشآموزان فراهم کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و توسعه بازیوارسازی مبتنی بر رویکرد یادگیری از سنجش در درس علوم پایه چهارم انجام شد. روش این پژوهش از نوع آمیخته و با طرح اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی مرحله ی تحلیل و مطالعه ی اسناد، استخراج مولفهها،طراحی و تولید نمونه ی اولیه و در نهایت اصلاح و اعتباریابی درونی انجام شد. قلمرو پژوهش در بخش کیفی ، کلیه اسناد مرتبط با هدف و سوال های پژوهش بود که 10 سند از بین اسناد با روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب شد. ملاک های انتخاب شامل: بودن کلیدواژههای بازیوارسازی، رویکرد یادگیری از سنجش یا سنجش به عنوان یادگیری، نمایه شدن در مجلات معتبر داخلی و خارجی، اعتبار پایگاه دادهها و تخصص نویسنده بود. در این بخش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین انجام شد. در نهایت 6 مولفه ی اصلی و 24 مولفه ی فرعی استخراج شد. این مولفه ها عبارت بودند از: 1) درگیری و سرگرمی شامل سه زیر مولفه: داستان، شخصیت و ماموریت. 2) انگیزه به عنوان مولفه ی اصلی و سه زیر مولفه ی چالش، کنجکاوی و غرقگی. 3)پاداشدهی با زیر مولفه های امتیاز، نشان، دسترسی و جدول امتیازات. 4)راهبردهای یادگیری با زیر مولفه های بازخورد، خودتنظیمی و فراشناخت. 5) عناصر فنی با زیر مولفه های صدا، گرافیک مانند: تصویر، متن، پسزمینه و رابط کاربری مانند: جابجایی در صفحات، راهنمایی و عملکرد دکمه ها. 6)محدودیت دارای دو زیر مولفه ی مراحل و زمان یودند. پس از مشخص شدن مولفهها پژوهشگر در چهار مرحلهی اصلی روند طراحی و توسعه را اجرا نمود. این مراحل شامل: 1.مرحله طراحی نظری: ایده ی اصلی- تعیین ویژگی های داستان- تعیین پلتفرم و سبک بازی- تعیین اهداف یادگیری- تحلیل یادگیرنده- تحلیل زمینه های یادگیری و عملکرد. 2.مرحله ی پیش تولید: تعیین ویژگی های بازی- تعیین بعد هنری و ظاهری بازی.3.مرحله ی نمونه ی اولیه و تولید: مشخص کردن طرح صفحه و استوری بورد- تولید نمونه اولیه- مطالعه ی موردی. 4.مرح
خلاصه پایان نامه
-
بررسی تاثیر واقعیت افزوده بر میزان یادگیری مفهوم سیستم گردش خون در دانشجویان علوم پزشکی همدان
نرگس ملکی 1401طی سال های اخیر رشد و توسعه فناوری های اخیر تغییرات اساسی در سیستم آموزشی سراسر دنیا ایجاد کرده است و همچنان این تغییرات ادامه دارند. این تغییرات تنها شامل تغییر در ساختار کلاس و روش های ارائه محتوا نیست و منجر به دگرگونی های زیادی در روش های یاددهی-یادگیری، مهارت ها و توانایی های معلمان و یادگیرندگان شده است. واقعیت افزوده به عنوان یکی از این فناوری ها با ایجاد پیوند بین دنیای واقعی و مجازی سبب ایجاد یادگیری های معنی دار نسبت به گذشته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر واقعیت افزوده بر میزان یادگیری دانشجویان علوم پزشکی همدان در مفهوم سیستم گردش خون انجام گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه ی آماری شامل 70 دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1400 بودند. حجم نمونه شامل 40 نفر بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (11 نفر خانم و 9 نفر آقا) و کنترل (11 نفر خانم و 9 نفر آقا) قرار گرفتند. برای این پژوهش محتوای آموزشی به دو صورت برای گروه کنترل و گروه آزمایش تهیه شد. گروه آزمایش به وسیله یک برنامه اسکن و یک پوستر آموزشی حاوی کد کیو آر آموزش دیدند. در گروه کنترل مواد آموزشی به شکل سنتی و با کمک نرم افزار پاورپوپوینت توسط استاد درس هیستولوژی تدریس شد. ابزار گردآوری داده از هر دو گروه کنترل و آزمایش شامل آزمون های پیش آزمون- پس آزمون بود که روایی آن توسط متخصصان تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (کواریانس) استفاده شد. پایایی آزمون اجرا شده در مرحله پیش آزمون 76/0 و آزمون اجرا شده در مرحله پس آزمون 78/0 به دست آمد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان دادندکه واقعیت افزوده بر میزان یادگیری دانشجویان در مفهوم سیستم گردش خون تاثیر داشته است. یافته های پژوهش نشان می دهند که واقعیت افزوده از طریق فراهم آوردن فرصت یادگیری اصیل و شخصی سازی شده این امکان را برای دانشجویان پزشکی فراهم می سازد تا مطالب و مفاهیم انتزاعی مرتبط با مفهوم گردش خون را به صورت عینی و تعاملی مطالعه کنند و یاد بگیرند.
-
رابطه بین حمایت اجتماعی با میزان درگیرسازی تحصیلی یادگیرنده با نقش میانجی اضطراب فناوری
مصطفی نورالهی 1401چکیده: تمام تلاش های نظام آموزشی در راستای موفقیت، پیشرفت تحصیلی و ایجاد یادگیری های عمیق در دانش آموزان است. این امر بدون درگیر شدن دانش آموزان در فرآیند یادگیری امری غیرممکن است که نتیجه ای جز شکست و عدم موفقیت در پی نخواهد داشت. اما کیفیت و کمیت درگیری تحصیلی دانش آموزان از طریق حمایت معلمان، والدین و همکلاسی ها و همچنین به وسیله ی فناوری های نوینی که امروزه جز جدایی ناپذیر جریان آموزش شده اند می تواند ارتقا یابد. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با میزان درگیرسازی تحصیلی یادگیرنده با نقش میانجی اضطراب فناوری انجام شد. روش پژوهش کمی و از نوع پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 528 نفر (264 دختر و 264 پسر) دانش آموزان پایه هشتم متوسطه شهرستان فامنین بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 402 نفر (221 دختر و 181 پسر) و به روش خوشه ای انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013 (92/0=α)، پرسشنامه حمایت اجتماعی(CASSS2000) و پرسشنامه ی اضطراب رایانه باندالوس و بنسون (1990) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ شامل معادلات ساختاری، آزمون سوبل و آزمون های ناپارامتریک همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. نتایج حاصل شده نشان داد که بین حمایت اجتماعی با میزان درگیرسازی تحصیلی یادگیرنده با نقش میانجی اضطراب فناوری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین اضطراب فناوری قادر است نقش متغیر تعدیل کننده را نیز ایفا کند. بنابراین نباید از نقش و تاثیری که حمایت های اجتماعی در آموزش های مجازی و ترکیبی ایفا می کنند غافل شد و با ارائه حمایت های اجتماعی بیشتر دانش آموزان را تشویق کرد که از کاربرد فناوری های جدید در آموزش نهراسند و با استفاده از آن ها هر چه بیشتر در فعالیت ها و فرآیندهای یاددهی و یادگیری مشارکت کنند و به یادگیری های عمیق تری دستیابند.
خلاصه پایان نامه
-
تعیین عوامل موثر بر ارائه ی بازخوردهای انگیزشی-توضیحی معلم– یادگیرنده در نرم افزار شاد
مریم عبدالهی 1401هدف اصلی این پژوهش، تعیین عوامل موثر بر ارائه ی بازخوردهای انگیزشی – توضیحی، معلم –یادگیرنده در نرم افزار شاد بوده است. روش تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی -کمی ) با رویکرد طرح های ترکیبی اکتشافی بوده است .در بخش کیفی تحقیق، نقش عوامل در ارائه بازخوردهای انگیزشی – توضیحی ، معلم و یادگیرنده در نرم افزار شاد مورد بررسی و استخراج قرار گرفته است و در بخش کمی روش تحقیق به روش پیمایشی عوامل موثر بر بازخوردهای انگیزشی – توضیحی معلم و یادگیرنده از دید خبرگان، مورد پیمایش و نظرسنجی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان نظری و تجربی در حوزه های دانشگاهی و حوزه ی آموزش وپرورش بوده و در بخش کمی کلیه ی معلمان ابتدایی در سطح شهر همدان مورد نظر بوده است. روش نمونه گیری بخش اول بر اساس اشباع نظری از روش در دسترس استفاده شده و روش نوع نمونه گیری بخش کمی، طبقه ای تصادفی به تعداد 400 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین شده است. داده های مصاحبه در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و در بخش کمی داده ها از طریق نرم افزار اس. پی اس. اس.تجزیه وتحلیل شدند . یافته ها نشان داد استفاده از ابزارها و قابلیت های مناسب در تصویر و محتوای آموزشی و بازخوردهای گفتاری و تصویری در کنار هم موجب بهبود کیفیت یادگیری و افزایش انگیزش شاگردان می شود.
خلاصه پایان نامه
-
ارزیابی اثربخشی محتوای الکترونیکی تولید شده توسط اساتید بر درگیری سازی و تعامل دانشجویان با محتوا در آموزش مجازی دانشگاه بوعلی سینا
مجتبی کرمی پایدار 1400با توجه به رشد روزافزون آموزشهای الکترونیکی و گنجانده شدن آن در آموزشهای رسمی، ارزیابی اثربخشی محتواهای این نوع آموزش به عنوان یکی از اساسیترین نمود های آن در حوزه یاددهی، یادگیری موضوع مهمی به شمار میآید .هدف از اجرای پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی محتواهای الکترونیکی تولید شده توسط اساتید بر درگیر سازی و تعامل دانشجویان با محتوا در دانشگاه بوعلی سینا بود .جهت اجرای پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی نسبتی استفاده شد .جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه بوعلی سینا تشکیل دادند .ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته هم چنین پایایی آن طبق آلفای کرونباخ ، بود .روایی پرسش نامه توسط پنج نفر از اساتید و متخصصان حوزه مورد تایید قرار گرفت به دست آمد .برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی )و استنباطی (آزمون 1/19 تی تک نمونهای )استفاده شد .یافتههای پژوهش نشان داد که اثربخشی محتواهای الکترونیکی بر درگیر سازی و تعامل دانشجویان با محتوا نامطلوب است.
خلاصه پایان نامه
-
بررسی رابطه ی بین بستر مورداستفاده در آموزش الکترونیکی دانشگاه بوعلی سینا و رابطه ی آن با میزان یادگیری و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان در سال تحصیلی 1400-1399
زهرا سهراب نژاد 1400هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه ی بین بسترهای مورد استفاده در آموزش الکترونیکی دانشگاه بوعلی سینا و رابطه ی آن با میزان یادگیری و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان بود. روش انجام پژوهش، توصیفی همبستگی از نوع پیمایشی بود . جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1400-1399 است که تعداد 371 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابراز اصلی گردآوری داده ها ، دو پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه محقق ساخته در خصوص بسترهای نرم افزاری مورد استفاده در آموزش الکترونیکی بود که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان بررسی و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از اجرای آزمایشی و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی و به ترتیب ضرایب 87/0 و 82/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها در نهایت نشان داد بین میزان استفاده از بسترهای نرم افزارهای درس افزار، ادوب کانکت، شبکه های اجتماعی و سایر نرم افزارها با مولفه های: دریافت محتوا، تدریس، تعامل با همکلاسی ها، تمرین، تکلیف و سنجش و ارزیابی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین استفاده از بستر درس افزار، ادوب کانکت، شبکه های اجتماعی و سایر نرم افزارها با یادگیری دانشجویان رابطه معنادار مثبت وجود دارد و بر پایه مدل بسترشبکه های آموزشی 18/0، بستر شبکه های آموزشی و ادوب کانکت 32/0 ، بستر شبکه های آموزشی، ادوب کانکت و سایر نرم افزارها 41/0 و بستر شبکه های آموزشی، ادوب کانکت، سایر نرم افزارها و سامانه درس افزار 52/0 درصد از یادگیری دانشجویان را پیش بینی می کند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد بین بستر درس افزار با یادگیری خودتنظیمی رابطه معناداری وجود ندارد(01/0> p و 005/0=r)، اما بین بستر ادوب کانکت با یادگیری خودتنظیمی (01/0< p و 23/0=r)، شبکه های اجتماعی با یادگیری خودتنظیمی (01/0< p و 11/0=r)، و بین بستر سایر نرم افزارها با یادگیری خودتنظیمی (01/0< p و 22/0=r). رابطه معنادار مثبت وجود دارد.. همچنین بر پایه مدل، بستر ادوب کانکت 05/0 درصد، ادوب کانکت و سایر نرم افزارها 095/0 درصد از یادگیری خودتنظیمی دانشجویان را تبیین می کند.
-
نقش آموزش مهارت های حل مسئله در مدیریت فضای آستانه ای درس ریاضی
فهیمه جعفری 1400حل مسئله یک مهارت است. ما همواره در طول زندگی خود با مسائل مختلفی روبه رو می شویم که حل آن موجب درک بهتر ما از جهان هستی می شود. این مسائل برای دانش آموزان بیشتر با ریاضی عجین شده است. پژوهش حاضر به بررسی نقش مهارت های حل مسئله در مدیریت فضای آستانه ای در درس ریاضی دانش آموزان کلاس ششم پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع کمی و کیفی (آمیخته) بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهر همدان که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل با حدود 5000 نفر بود. حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد به تعداد 40 نفر از دانش آموزان کلاس پایه ششم بود که به دو گروه 20 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) تقسیم شدند. روش پژوهش از نوع آمیخته با طرح همسوسازی که در بخش کمی از روش شبه آزمایشی با طرح پس آزمون و پیش آزمون با گروه گواه و در بخش کیفی هم مصاحبه بود. ابزار اندازه گیری در بخش کمی، پرسشنامه انگیزش ایکن و راهبرد گردآوری داده در بخش کیفی، مصاحبه ای ساختاریافته از معلمان کلاس ششم ابتدایی بود. نتیجه این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله در مدیریت فضای آستانه ای و عملکرد ریاضی موثر است.
خلاصه پایان نامه
-
مقایسه تاثیر تعاملات همزمان ناهمزمان بر میزان موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانش آموزان متوسطه دوم در آموزش مبتنی بر وب
مهشید ایمانی جیحون ابادی 1400چکیده: هدف کلی پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تعاملات همزمان با تعاملات ناهمزمان بر میزان موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانش آموزان متوسطه دوم در آموزش مبتنی بر وب (مطالعه موردی درس زبان انگلیسی) در شهرستان کرمانشاه است. در این پژوهش از روش پژوهش شبه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دوازدهم مدارس متوسطه دوم ناحیه 1 شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 1208 نفر تشکیل می دهد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع در دسترس با انتساب تصادفی بود. مدرسه ایی که پژوهش در آن انجام شد به شیوه در دسترس انتخاب شد. نمونه آماری این پژوهش شامل 34 دانش آموز بود که با گزینش تصادفی یک مرحله ای (قرعه کشی) در دو کلاس 17 نفره به عنوان گروه آزمایش 1 و گروه آزمایش 2 تقسیم بندی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه محقق ساخته رضایت دانش آموزان از آموزش مجازی مبتنی بر وب در درس زبان انگلیسی پایه دوازدهم و همچنین آزمون محقق ساخته میزان یادگیری دانش آموزان در درس زبان انگلیسی که بر اساس محتوای کتاب زبان انگلیسی پایه دوازدهم گردآوری و تدوین شد. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و میزان آن برای آزمون پیشرفت تحصیلی89% و برای پرسشنامه رضایتمندی 78% تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های آمار توصیفی، شامل: میانگین، جداول توزیع فراوانی، درصد، جداول توافقی و انواع نمودارها و آمار استنباطی شامل: آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف جهت نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع نمرات و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که تاثیر تعاملات همزمان بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن زبان انگلیسی بیشتر ازتاثیر تعاملات ناهمزمان است، اما تعاملات همزمان و ناهمزمان دانش آموز با معلم تاثیر متفاوتی برمیزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم در مهارت گفتاری و شنیداری زبان انگلیسی ندارد، یعنی هردو شیوه تعاملات همزمان و ناهمزمان به طور یکسانی باعث موفقیت تحصیلی دانش آموزان در مهارت گفتاری و شنیداری زبان انگلیسی می شود. همچنین تعاملات همزمان و ناهمزمان دانش آموز با معلم تاثیر متفاوتی برمیزان رضایتمندی دانش آموزان متوسطه دوم در مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی(خو
خلاصه پایان نامه
-
مقایسه تاثیرتعاملات همزمان با تعاملات ناهمزمان بر میزان موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانش آموزان متوسطه دوم در آموزش مبتنی بر وب (مطالعه موردی درس زبان انگلیسی)
مهشید ایمانی جیحون ابادی 1400هدف کلی پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تعاملات همزمان با تعاملات ناهمزمان بر میزان موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانش آموزان متوسطه دوم در آموزش مبتنی بر وب (مطالعه موردی درس زبان انگلیسی) در شهرستان کرمانشاه است. در این پژوهش از روش پژوهش شبه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دوازدهم مدارس متوسطه دوم ناحیه 1 شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 1208 نفر تشکیل می دهد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع در دسترس با انتساب تصادفی بود. مدرسه ایی که پژوهش در آن انجام شد به شیوه در دسترس انتخاب شد. نمونه آماری این پژوهش شامل 34 دانش آموز بود که با گزینش تصادفی یک مرحله ای (قرعه کشی) در دو کلاس 17 نفره به عنوان گروه آزمایش 1 و گروه آزمایش 2 تقسیم بندی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه محقق ساخته رضایت دانش آموزان از آموزش مجازی مبتنی بر وب در درس زبان انگلیسی پایه دوازدهم و همچنین آزمون محقق ساخته میزان یادگیری دانش آموزان در درس زبان انگلیسی که بر اساس محتوای کتاب زبان انگلیسی پایه دوازدهم گردآوری و تدوین شد. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و میزان آن برای آزمون پیشرفت تحصیلی89% و برای پرسشنامه رضایتمندی 78% تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های آمار توصیفی، شامل: میانگین، جداول توزیع فراوانی، درصد، جداول توافقی و انواع نمودارها و آمار استنباطی شامل: آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف جهت نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع نمرات و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که تاثیر تعاملات همزمان بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن زبان انگلیسی بیشتر ازتاثیر تعاملات ناهمزمان است، اما تعاملات همزمان و ناهمزمان دانش آموز با معلم تاثیر متفاوتی برمیزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم در مهارت گفتاری و شنیداری زبان انگلیسی ندارد، یعنی هردو شیوه تعاملات همزمان و ناهمزمان به طور یکسانی باعث موفقیت تحصیلی دانش آموزان در مهارت گفتاری و شنیداری زبان انگلیسی می شود. همچنین تعاملات همزمان و ناهمزمان دانش آموز با معلم تاثیر متفاوتی برمیزان رضایتمندی دانش آموزان متوسطه دوم در مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی(خواندن، ن
خلاصه پایان نامه
-
میزان استفاده معلمان پایه اول ابتدایی از سواد رایانه ای طی فرآیند یاددهی-یادگیری در شهر فامنین
احمد سلطانزاده ماماهانی 1400هدف اصلی در این تحقیق میزان استفاده معلمان پایه اول ابتدایی از سواد رایانه ای طی فرایند یاددهی-یادگیری در شهرستان فامنین است؛ روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. زیرا از یک سو به توصیف منظم و عینی متغیرهای مورد بررسی می پردازد و از سوی دیگر درصدد بررسی میزان استفاده معلمان از سواد رایانه ای است. جامعه آماری شامل معلمان دوره اول ابتدائی شهر فامنین است؛ با استفاده از فرمول تاپاچینگ و نورکراس (2001)، حجم نمونه برابر با 107 نفر شد که به لحاظ احتیاط، به 112 نفر افزایش نمود. متغیرهای تحقیق حاضر شامل متغیرهای مستقل یا پیش بین ( سواد رایانه ای) و متغیر وابسته یا ملاک (فرایند یادهی و یادگیری) بودند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های استاندارد سواد رایانه ای سون، راب و کاریسمادجی (2011)، و پرسشنامه ی فرایند یادهی – یادگیری ناسوشن و همکاران(2007) به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار آماری SPSS، داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند به گونه ای که در بخش آمار توصیفی، ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها (پاسخگویان) و نیز متغیرهای تحقیق با آماره هایی نظیر فراوانی، درصد فراوانی، مد (نما)، میانه، میانگین و انحراف معیار در جداول توصیفی گزارش شدند و سپس در بخش آمار استنباطی، ابتدا نرمال بودن توزیع متغیرها بررسی شد و در ادامه برای آزمون فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی و آزمون تی (t) استفاده خواهد شد.نتایج تحقیقات نشان داد که: معلمان پایه ی اول ابتدائی از سواد رایانه ای طی فرایند یاددهی – یادگیری در شهرستان فامنین برخوردار هستند .معلمان پایه ی اول ابتدائی شهرستان فامنین از آشنایی لازم نسبت به سواد رایانه ای برخوردار هستند .معلمان پایه ی اول ابتدای شهرستان فامنین، سواد رایانه ای طی فرایند یاددهی – یادگیری را به کار نمی گیرند
خلاصه پایان نامه
-
توسعه یک روش ارزشیابی توصیفی برای فعالیت های گروهی دانش آموزان ابتدایی پایه ابتدایی شهرستان قهاوند
عادل وحدت اعظم 1399چکیده: پژوهش حاضر با هدف توسعه یک روش ارزشیابی توصیفی برای فعالیت های گروهی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی شهرستان قهاوند انجام شد. روش انجام این پژوهش از نوع آمیخته به صورت متوالی و با طرح اکتشافی است که ابتدا شامل بخش کیفی و سپس وارد بخش کمی می شود. در بخش کیفی جامعه پژوهش شامل اساتید و معلمان باتجربه و متخصص در موضوع پژوهش و دانش آموزان پایه پنجم منطقه قهاوند می شود. همچنین نمونه ی انتخابی از جامعه مورد نظر شامل یک استاد دانشگاه که متخصص موضوع بوده و پنج معلم که اطلاعات و تجارب خوبی در این زمینه داشتند و نیز یازده دانش آموزان پایه پنجم منطقه قهاوند می شود که با روش های نمونه گیری گلوله برفی و ملاکی انتخاب شدند. پژوهشگر توانست با تحلیل داده های به دست آمده از طریق مصاحبه و مشاهده در این بخش که با روش تحلیل پنج مرحله ای هاتچ (شامل: توصیف،تحلیل، طبقه بندی، اصلاح و بهبود و تبیین) انجام شد، به اطلاعات جامعی در خصوص ارزشیابی توصیفی فعالیت های گروهی دانش آموزان پایه پنجم دست یابد. پژوهشگر با طبقه بندی اطلاعات به دست آمده از تحلیل داده ها به 9 مولفه و 28 خرده مولفه برای ارزشیابی فعالیت های گروهی رسید و یک مدل ارزشیابی ارائه کرد. در قسمت کمی و اعتباریابی بیرونی این ارزشیابی از روش شبه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و نمونه گیری دردسترس که شامل 15 دانش آموز گروه کنترل و 15 دانش آموز گروه آزمایش بود، استفاده شد. درآخر، بررسی های تحلیل کمی که به وسیله ی تحلیل کوواریانس صورت گرفت، نشان میدهد که نسبت f برای متغیر مستقل برابر با 675/0 و سطح معنیداری برابر با 04/0 میباشد و برای کوریت نسبت f برابر با 61/8 و سطح معنیداری برابر با 006/0 است. بنابراین میتوان گفت که اثر گروه معنیدار و اثر کووریت نیز معنیدار میباشد، لذا به این نتیجه می رسیم که ارزشیابی توصیفی فعالیت های گروهی بر میزان یادگیری دانش آموزان پایه ی پنجم تاثیر معناداری دارد.
خلاصه پایان نامه
-
طراحی یک دوره ی آموزش مادران برای خود-مراقبتی جنسی کودکان 3 تا 5 ساله در شهر همدان
خدیجه نیکویی نژاد 1399پژوهش حاضر با هدف طراحی یک دوره ی آموزش مادران برای خود-مراقبتی جنسی کودکان 3 تا 5 ساله در شهر همدان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع کیفی و چند روشی (بررسی و مطالعه ی نظامند اسناد و مطالعه ی موردی) بود. جامعه ی هدف شامل تمامی اسناد مرتبط با موضوع پژوهش ، متخصصان مرتبط با حوزه ی پژوهش و تمام مادران دارای کودک 5-3 ساله بود. حجم نمونه 18 سند شامل 14 مقاله و 4 کتاب و تعداد مشارکت کنندگان شامل 5 مادر و 2 متخصص بود و مطالعه ی موردی نیز شامل مشاهده و بررسی رفتارهای دو کودک 5-3 ساله بود. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از مطالعه ی اسناد، مصاحبه و مشاهده. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای کیفی مورس استفاده شد که شامل 5 مرحله بود. یافته های پژوهش منجر به استخراج مولفه های دوره ی آموزش مادران برای خود- مراقبتی جنسی کودکان و در نهایت طراحی دوره بر مبنای این مولفه ها شد. مولفه های اصلی شامل 3 مورد بوم، موانع و فواید بود که هریک دارای چند زیرمولفه بودند.
خلاصه پایان نامه
-
طراحی و توسعه بازی وارسازی برای آموزش لغات انگلیسی به دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر همدان
علیرضا سلیمی 1399این پژوهش با هدف طراحی و توسعه بازی وارسازی آموزشی برای آموزش لغات انگلیسی به دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر همدان انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف در زمره ی پژوهش های کاربردی و روش انجام پژوهش از نوع آمیخته بطور متوالی با طرح اکتشافی بود به این صورت که در مرحله نخست کیفی و در مرحله بعد بصورت کمی بود. پژوهش کیفی در 5 مرحله ی (تحلیل و مطالعه اسناد، تولید نمونه اولیه، مطالعه موردی و مصاحبه، اصلاح و اعتباریابی درونی) انجام شد. در قسمت تحلیل اسناد جامعه هدف شامل کلیه اسناد مربوط به بازیوارسازی و بازی بود. حجم نمونه نیز شامل 7 سندی بود که مرتبط با بازی وارسازی بود و به روش گلوله برفی و بصورت هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش چهار مرحله ای (توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین) بهره گیری شد. پس از بدست آمدن مولفه های بازی وارسازی نمونه اولیه تولید شد. سپس بازی تولید شده در اختیار6 دانش آموز و 8 نفر متخصص موضوعی، تکنولوژیست آموزشی و معلم قرار گرفت، تا مورد نقد و تحلیل قرار بگیرد. در قسمت مطالعه موردی، جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پنجم ابتدایی بود و حجم نمونه شامل 6 دانش آموز پنجم ابتدایی بود که بصورت هدفمند و ملاکی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این قسمت بازی بود. همچنین ابزار جمع آوری اطلاعات نیز روش مشاهده ای ساختار نیافته بود. در قسمت مصاحبه نیز حجم نمونه شامل 4 معلم، 2 تکنولوژیست آموزشی و 2 نفر متخصص موضوعی بودند. که در زمینه بازی آموزشی اطلاعات داشتند و علاقه مند در این زمینه بودند. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده شد. بعد از بررسی نواقص بازی اصلاح گردید و مورد اعتباریابی درونی قرار گرفت. یافته های حاصل از پژوهش کمی، بدست آمدن مولفه های بازی وارسازی بود که برای تولید بازی وارسازی بکار گرفته شد. در قسمت کمی نیز جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که تعداد آنها 8431 نفر بودند. حجم نمونه نیز تعداد 40 نفر بودند. بازی تولید شده در دسترس 20 دانش آموز (گروه آزمایش) قرار گرفت. روش نمونه گیری نیز بصورت تصادفی در دسترس بود. ابزار مورد استفاده در این قسمت بصورت پیش آزمون- پس آزمون بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی بهره گیری شد. یافته های حاصل از پژوهش کیفی ت
خلاصه پایان نامه
-
طراحی و توسعه ی چندرسانه ای برای آموزش حروف الفبا به دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی استان همدان
مرضیه جعفری شادپی 1397پژوهش حاضر با هدف طراحی و توسعه چندرسانه ای برای آموزش نشانه ها (حروف) الفبا به دانش آموزان کلاس اول ابتدایی انجام گرفت. روش انجام پژوهش از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی بود. جامعه ی هدف شامل کلیه دانش آموزان (دختر و پسر) بین 6 سال و 6 ماه تا 7 سال تمام کلاس اول ابتدایی استان همدان بود و حجم نمونه دربرگیرنده 12 نفر از دانش آموزان (دختر و پسر) بین 6 سال و 6 ماه تا 7 سال تمام کلاس اول ابتدایی روستای یکله منطقه قهاوند شراء بود که با روش نمونه گیری هدفمند و از نوع مبتنی بر ملاک از گروه در دسترس انتخاب شدند. راهبرد گردآوری داده ها مطالعه موردی (مبتنی بر مصاحبه، مشاهده و همچنین اسنادکاوی (مربوط به اجرا)) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش 4 مرحله ای توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش شامل مولفه های: عناصر گرافیکی، روش تدریس و جمع بندی و همچنین روند طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی و توسعه ی چهار مرحله ای ایورس و بارون: تصمیم گیری (برنامه ریزی و تعیین اهداف، تعیین مهارت های پیش نیاز، سازماندهی،مدیریت بارش مغزی و فعالیت پژوهش)، طراحی (طرح محتوا، ساخت روندنما،طرح صفحه، ساخت استوری برد و سنجش تکوینی)، تولید (مدیریت تولید رسانه ای، تسهیل فعالیت های چندرسانه ای و سنجش تکوینی)، ارزشیابی (سنجش یادگیرندگان، اعتباریابی و اصلاح) و اعتباریابی از نظر متخصصان شامل مراحل: طراحی، حین تولید و پس از تولید بود. نتایج حاصل از این چندرسانه ای که با روش تدریس ترکیبی و آمیخته کردن درس های مختلف طراحی شده بود، یادگیری را در یادگیرندگان تسریع و تسهیل بخشید.
خلاصه پایان نامه
-
طراحی و توسعه یک تکنوفیکشن برای آموزش مفاهیم به نوجوانان 10-15 سال شهر همدان
نیکتا سرکانی 1397پژوهش حاضر با هدف طراحی و توسعه یک تکنوفیکشن برای آموزش مفاهیم به نوجوانان 15-10 سال شهر همدان صورت گرفت. روش انجام پژوهش حاضر از نوع کیفی (چند روشی) بود که طی دو فاز: 1) طراحی و توسعه ی تکنوفیکشن اولیه و اعتباریابی آن برای آموزش مفاهیم و 2) توسعه و تکامل تکنوفیکشن اولیه در میدان عمل و اعتباریابی مجدد آن انجام گرفت. جامعه ی هدف در فاز یک، شامل کلیه ی اسناد مربوط به تکنوفیکشن، رویکرد های طراحی آموزشی، راهبرد های یاددهی-یادگیری برای آموزش مفاهیم و همچنین اسناد مربوط به ویژگی های نوجوانان 15-10 سال و تحلیل پویانمایی های نزدیک به تکنوفیکشن های آموزشی بود و در فاز دو هم شامل کلیه نوجوانان 15-10 سال شهر همدان بود. روش نمونه گیری در هر دو فاز به طور هدفمند و مبتنی بر ملاک بود و حجم نمونه هم برحسب نیاز و تا حد اشباع داده ها بود که در فاز 1 براساس روش های پژوهشی صورت گرفته عبارتند از: برای تحلیل اسناد شامل: کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها، سایت و مصاحبه با متخصصان حوزه ی مدنظر و برای طراحی معکوس شامل: پویانمایی های آموزشی- سرگرمی و در فاز 2 برای مطالعه ی موردی به طور فردی در برگیرنده 6 نوجوان (2دختر و 4 پسر) 10 تا 15 سال بوده و همچنین 35 دختر (10، 11 و 12) سال طی 7 گروه 5 نفره برای انجام مصاحبه کانونی انتخاب گردیدند (در این نوع مطالعه ی موردی، هر گروه به عنوان یک مورد در نظر گرفته شده است) و 3 متخصص موضوع هم در حوزه های گوناگون مرتبط با مولفه های تکنوفیکشن است از روش نمونه گیری صورت هدفمند و مبتنی بر ملاک برای انجام مصاحبه در هر دو فاز استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در فاز 1، از روش تحلیل چهار مولفه ای ( توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین) استفاده شد و در فاز 2، از روش تحلیل شش مولفه ای (توصیف، تحلیل، طبقه بندی، استنتاج و اصلاح مولفه، اصلاح تکنوفیکشن و تببین آن) انجام گرفت. نتایج حاصل از پژوهش در فاز 1، منجر به تعریف و ارائه نمونه اولیه ای از تکنوفیکشن برای آموزش مفاهیم به نوجوانان 15-10 سال شهر همدان شد و در فاز دوم هم باعث اصلاح و بهبود و توسعه ی این نمونه و نهایتاً اعتباریابی آن از منظر متخصصان گردید. تکنوفیکشن نهایی شامل مولفه های اصلی: رویکرد سرگرم آموزی (اعم از راهبرد یاددهی-یادگیری و داستان) و همچنین ویژگی های نوجوان بود که هریک از این مولفه های اصلی خود دارای خرد
خلاصه پایان نامه
-
ارائه مدل مفهومی زیست بوم یادگیری الکترونیکی برای کودکان 3 تا 10 سال
زهرا بهرامی 1396پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی زیست بوم یادگیری الکترونیکی برای کودکان 3 تا 10 سال انجام گرفت. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته به صورت متوالی و با طرح اکتشافی بود. جامعه ی هدف در بخش کیفی این پژوهش شامل کلیه اسناد مربوط به زیستبومهای یادگیری و همچنین اسناد مربوط به خصیصه های کودکان 3 تا 10 سال؛ نمونه کارهای عملیاتی از زیستبومهای یادگیری؛ و کودکان 3 تا 10 ساله بود و جامعه ی آماری در بخش کمّی شامل تمامی متخصصان رشته تکنولوژی آموزش از جمله اعضای هیئت علمی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بود. حجم نمونه در بخش کیفی شامل: فصل دوم کتاب جستجوی زیست بوم های یادگیری نورمن جکسون (2016)، مقالات، کتاب ها، پایان نامه ها، سایت ها، مصاحبه با استاد راهنما، مصاحبه با یک کودک و مشاهده رفتارهای آن کودک و بررسی و مهندسی معکوس نمونه های عملیاتی زیست بوم های یادگیری الکترونیکی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب شدند و همچنین در بخش کمی شامل 55 نفر از اعضای هیئت علمی، دانشجویان ارشد و دکتری تکنولوژی آموزش دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علامه طباطبائی بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل مطالعه اسناد و مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته زیست بوم یادگیری الکترونیکی برای کودکان 3 تا 10 سال استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل مضمون، ماتریس مضامین و شبکه ی مضامین استفاده شد و در بخش کمی از روش های آمار توصیفی، تحلیلی و معادلات ساختاری روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های حاصل در بخش کیفی، منجر به ارائه مدل مفهومی از زیست بوم یادگیری الکترونیکی برای کودکان 3 تا 10 سال شد و در بخش کمی برای برازش مدل مورد نظر از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و برازش مدل در سطح بالایی قرار داشت. یافته ها ارتباط بین مولفه های مدل را تایید کردند.
خلاصه پایان نامه
-
طراحی و اعتبار بازی آموزشی به منظور بهبود مهارت خودآگاهی کودکان 3 تا 5 سال
بنفشه ساسان فر 1395پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار یابی یک بازی آموزشی جهت بهبود مهارت خودآگاهی کودکان صورت گرفته است. دو هدف بیان شده این پژوهش تحت شیوه پژوهش و توسعه (R&D) دنبال شدند. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته به صورت متوالی و با طرح اکتشافی است که شامل گردآوری، تحلیل و استنتاج داده های کیفی درمرحله ی وال و به دنبال ان گردآوری و تحلیل داده های کمی در مرحله ی دوم می باشد. در مرحله ی نخست ضمن کاربست نتایج حاصل از جمع آوری و تحلیل داده های کیفی، بازی آموزشی مورد نظرطراحی شده و درمرحله ی دوم، بازی آموزشی طراحی شده و به صورت شبه آزمایشی در نمونه کوچک به اجرا درآمد. جامعه آماریدر مرحله نخست شامل کلیه کودکان 3 تا 5 سال منطقه یک شهرتهران و حجم نمونه دربرگیرنده 6 کودک 3 تا 5 سال بود که به منظور انجام مطالعه موردی گزینش شدند. راهبردهای گردآوری داده ها در مرحله اول با تکیه بر پژوهش تکوینی رایگلوث و فریک شامل ترسیم نقاشی آدمک توسط کودک، مصاحبه ، مشاهده، اسناد و احساسات بود. در مرحله ی دوم جامعه آماری شامل کلیه کودکان 3 تا 5 سال منطقه ی یک شهرتهران بود که ابتدا لیستی از مهدکودک های منطقه ی مورد نظر تهیه گردید و از میان این مراکز یک مرکز به صورت تصادفی انتخاب و از بین کدوکان آن مرکز، 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنتزل به صورت تصادفی بطور مساوی قرار گرغفتند. پس از اجرای پیش آزمون (سه آزمون محقق ساخته)، کودکان گروه گروه آزمایش در طی 10 جلسه 45 دقیقه به یادگیری مهارت خودآگاهی ازطریق بازی پرداختند. پس از اتمام 10 جلسه ی آموزشی، پس آزمون صورت گرفت. بررسی میزان تاثیر بازی آموزشی طراحی شده بر میزان بهبود مهرت خودآگاهی با استفاده از شاخصه های آمار توصیفی و آمار استناطی نشان داد که بازی آموزشی طراحی شده بر بهبود سطح مهارت خودآگاهی جامعه این پژوهش اثر دارد.
خلاصه پایان نامه