بررسی تخصص‌های لازم مشاور بازاریابی و بخشی¬سازی مفاهیم و راهبردهای بازاریابی منطبق با صنعت

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: بررسی تخصص‌های لازم مشاور بازاریابی و بخشی¬سازی مفاهیم و راهبردهای بازاریابی منطبق با صنعت

ارائه دهنده: Provider: مینا رسول نیا - مهندسی عمران

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر جواد طاهری نژاد

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر محسن بابایی ، دکتر سید مهدی حسینیان

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: ساعت 14 - 1403/6/28

مکان ارائه: Place of presentation: کلاس 42 دانشکده

چکیده: Abstract: بازاریابی در حال حاضر نقش بسیار مهمی در افزایش فروش و توسعه بازار در صنایع و خدمات مختلف ایفا می‌کند، اما متأسفانه در حوزه صنعت ساخت هنوز تأثیر عمیق استفاده از روش‌های بازاریابی به درستی درک نشده است. وجود مشاورانی که به طور همزمان با مسائل مهندسی و صنعت ساخت و همچنین با مفاهیم بازاریابی و حقوقی آشنا باشند، می‌تواند به این امر کمک شایانی کند. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش تحلیل کتابخانه‌ای، ویژگی‌های یک مشاور بازاریابی شناسایی شد. سپس پرسشنامه‌ای طراحی شد که با کمک فعالان حوزه ساخت و با استفاده از روش AHP فازی رتبه‌بندی شد. این پرسشنامه در چهار دسته «اقتصادی و هزینه»، «فناوری و کیفیت»، «تخصص‌های لازم مشاور بازاریابی»، و «خدمات ارائه‌شده از سوی مشاوران بازاریابی» برای ارزیابی سطح کیفی مشاوران بازاریابی پروژه‌های صنعت ساخت تهیه گردید. در ادامه، از میان 26 ویژگی، پنج ویژگی «دانش عمیق بازاریابی»، «آشنایی با صنعت ساخت»، «مهارت‌های ارتباطی عالی»، «تفکر خلاق»، و «مهارت‌های تحلیلی قوی» به کمک خبرگان به عنوان عوامل تخصص‌های لازم مشاور بازاریابی و بخشی‌سازی مفاهیم و راهبردهای بازاریابی منطبق با صنعت ساخت انتخاب شدند. این عوامل با استفاده از روش دلفی فازی رتبه‌بندی شده و در نهایت با استفاده از توابع ترجیحی و مقایسه زوجی، عواملی که برتری داشتند شناسایی و رتبه‌بندی شدند. نتایج به صورت زیر ارائه شد: A3 > A1 > A4 > A2 > A5. این به معنای آن است که شاخص «تفکر خلاق» (A3) بیشترین نزدیکی را به جواب ایده‌آل مثبت و بیشترین فاصله را از جواب ایده‌آل منفی دارد. نتایج این تحقیق بیانگر این است که هشت ویژگی برتر برای یک مشاور بازاریابی باید به دقت مدنظر قرار گیرند. برای محققین آینده، پیشنهاد می‌شود که سطح کیفی مشاوران بازاریابی پروژه‌های صنعت ساخت با استفاده از سایر مدل‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره ارزیابی شود. همچنین، مطالعات مقایسه‌ای بین نتایج به دست آمده از صنعت ساخت و سایر صنایع می‌تواند به تعیین رابطه میان متغیرهای مذکور کمک کند.