با هدف افزایش ارتباطات پژوهشی و جذب دانشجویان غیرایرانی؛

تفاهم‌نامه سه جانبه بین دانشگاه بوعلی‌سینا، جامعةالمصطفی العالمیه و دانشگاه بین‌المللی D-8 امضاء شد

04 07 2023 07:16
کد خبر : 3791638
تعداد بازدید : 161

رؤسای سه دانشگاه بر ضرورت همکاری سه جانبه افزایش ارتباطات پژوهشی و جذب دانشجویان غیرایرانی تأکید کردند.

 

 

به گزارش بسنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در این جلسه به معرفی جامعةالمصطفی، رشته‌ها و تنوع ملیتی کم‌نظیر این دانشگاه در سطح جهان پرداخت و اظهار داشت: رشته‌های علمی جامعةالمصطفی در سه حوزه دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و زبان و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌شوند، البته در شماری از واحد‌های خارج از کشور، با هدف پیشبرد بهتر برنامه‌های علمی المصطفی برخی رشته‌های دیگر مانند علوم آزمایشگاهی، پیراپزشکی، پرستاری و… نیز ارائه می‌گردد.

وی با اشاره به فعالیت مراکز المصطفی در شهر‌های ایران و شصت نقطه‌ی جغرافیایی جهان یادآور شد: در بسیاری از مراکز جامعةالمصطفی، برادران اهل سنت در کنار پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: علاوه بر آموزش‌های حضوری، هزاران نفر در دانشگاه مجازی المصطفی تحصیل می‌نمایند و مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی نیز سالانه میزبان حدود دو هزار نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی، محقق و دانش‌پژوه از سراسر جهان است.

وی آموزش زبان فارسی را یکی از شاخص‌ترین خدمات جامعةالمصطفی برشمرد و تصریح کرد: دانش‌پژوهان المصطفی در بدو برنامه‌های آموزشی خود با زبان فارسی آشنا می‌شوند و نزدیک به چهار دهه تجربه در این عرصه وجود دارد که این تجربیات تاکنون مورد استفاده بسیاری از مراکز آموزش زبان فارسی کشور قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، ظرفیت آموزش زبان فارسی را از فرصت‌های بسیار خوب همکاری میان المصطفی با دانشگاه‌های فعال بین‌المللی کشور برشمرد و ابراز داشت: هزاران دانش‌پژوه از سراسر جهان به برکت تحصیل در المصطفی با زبان فارسی آشنا شده‌اند که پیوند عمیق قلبی با فرهنگ، ارزش‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی دارند و عقبه گسترده فرهنگی برای انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی فراهم آورده‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی با تاکید بر دستاورد‌های روزافزون علمی و پژوهشی المصطفی اظهار داشت: تولیدات علمی المصطفی به ویژه در عرصه ترجمه آثار، مورد توجه مراکز علمی و دانشگاهی قرار دارد و حدود بیست نشریه علمی و هشتاد نشریه ترویجی در این مرکز به انتشار می‌رسد. همچنین سالانه ده‌ها نشست و همایش با همکاری دانشگاه‌های و مراکز علمی مختلف برگزار می‌گردد.

وی با اشاره به تلاش تمدن مادی غربی طی چند سده اخیر برای سیطره همه جانبه بر عالم، اذعان داشت: این تمدن با نوعی انحصارطلبی فرهنگی، به دنبال آن است تا جهان را به مجموعه‌ای با نگاه و جهان‌بینی خود مبدل نماید. تنها نقطه‌ای در عالم که در برابر این تمدن سخن تازه‌ای داشته و فرهنگ و تمدن جدیدی را به بشر ارائه می‌نماید، انقلاب اسلامی است و همه دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران از همین مسئله سرچشمه می‌گیرد. مراکز علمی ما خط مقدم ارائه این گفتمان در عالم هستند و لذا مسئولیت سنگینی را در این آوردگاه تمدنی ایفا می‌نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر رشد چشمگیر مراکز علمی کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، یادآور شد: رشد علمی و تولید دانش ما در سطح بین المللی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و پیشگام توسعه علمی در جهان اسلام به شمار می‌آییم. برای توفیق بیشتر در این مسیر باید به افق‌های بین‌المللی توجه نماییم. ما هنوز در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و نیاز به فعالیت جدی در حوزه بین‌الملل احساس می‌شود. امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها به استفاده از ظرفیت‌های مشترک دانشگاهی به سود گفتمان انقلاب اسلامی منجر گردد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این جلسه، اظهار داشت: تجربه همکاری دانشگاه بوعلی‌سینا با جامعةالمصطفی ما را برای افزایش همکاری‌های مصمم نموده است.

وی دانشگاه بوعلی‌سینا را یکی از دانشگاه‌های بزرگ غرب کشور برشمرد و ابراز داشت: این دانشگاه در رشته‌های مختلف از اساتید و شخصیت‌های علمی برجسته‌ای برخوردار است. طی چند سال اخیر راهبرد گسترش فعالیت در حوزه بین‌الملل و جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفته است و هدف گذاری صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴، پذیرش حدود ۲ هزار دانشجوی غیرایرانی است.

دکتر رضوان فعالیت دانشگاه‌های کشور در عرصه بین‌الملل را موجب توسعه ظرفیت‌های انسانی گفتمان انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: مسلما قدرت‌های متخاصم از روند تحصیل دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ناراضی هستند. تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی نمی‌تواند کمک چندانی به پیشرفت علمی کشور نماید، اما امروز دانشگاه‌های ما در حوزه تولید علم مدعی هستند و دستیابی به این مرجعیت علمی و پذیرش دانشجویان غیرایرانی می‌تواند جایگاه علمی کشور را بهبود بخشد. دانشگاه بوعلی سینا نیز علاقه‌مند است در کنار المصطفی، در این عرصه نقش آفرین باشد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در پایان با اشاره به میزبانی از دانشگاه بین‌المللی D-8، این فرصت را زمینه بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی مراکز علمی و دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران دانست.

اخبار مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.