سیدداود محمدی کهنگی

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/10/01

سیدداود محمدی کهنگی

علوم پایه / زمین شناسی

رساله های دکتری

  1. بررسی ویژگی های زمین شناسی مهندسی سنگ های ژیپسی و انیدریتی سازند گچساران در ساختگاه برخی سدهای بزرگ ایران، با تاکید بر رفتار انحلالی سنگ ها
    1398
    چکیده: سازند گچساران، یکی از معروفترین سنگ پوشش های مخازن هیدروکربوری جهان بوده و به دلیل دارا بودن لایه های سولفاته ژیپس و انیدریت، دارای سنگ های مساله ساز است. در این راستا، با انجام آزمایش های گسترده مانند آزمایش های اولتراسونیک، چکش واجهش اشمیت، بار نقطه ای، آزمایش برزیلین، آزمایش دوام وارفتگی، تورم، نفوذپذیری، کلسیمتری و مقاومت فشاری تک محوری، ضمن دستیابی به مقادیر هر یک از آزمایش ها، نحوه تاثیر گذاری ترکیب کانی شناسی بر روی ویژگی های مهندسی سنگ های سولفاته مطالعه گردید. نتایج آزمایش های انجام شده نشان داد که با افزایش مقدار کانی ژیپس در ترکیب کانی شناسی سنگ ها، ویژگی های مقاومتی آن ها کاهش و با افزایش مقدار کانی انیدریت، ویژگی های مقاومتی سنگ ها افزایش می یابد. وجود کانی های کربناته رس اندازه در زمینه سنگ های ژیپسی، موجب بهبود ویژگی های مقاومتی آن ها می گردد. ساخت یک مخزن شبیه ساز انحلال با سیستم هیدرولیک-پنوماتیک، برای نخستین بار در ایران، امکان انجام آزمایش های انحلال سنگ در شرایط دینامیک تحت فشار را فراهم نمود. نتایج آزمایش های شبیه سازی انحلال نشان داد که مقدار انحلال سنگ های سولفاته در دمای 25 درجه سانتیگراد، حدود 9/1 گرم در لیتر بوده و تاثیر ترکیب کانی شناسی سنگ بر روی ضرایب انحلال، عمدتا بر روی زمان رسیدن محلول های انحلال به مرحله اشباع است. وجود کانی های رسی تا حدودی موجب تشدید انحلال سنگ های ژیپسی گردیده و ضریب انحلال پذیری آنها را افزایش می دهد. علت این افزایش، فرسایش فیزیکی کانی های رسی از منافذ، رگه ها یا ماتریکس سنگ و در نتیجه افزایش سطح ویژه نمونه های مورد آزمایش است. مقادیر ضرایب انحلال پذیری به دست آمده در شرایط اعمال فاز فشار، به مراتب بیشتر از شرایط آتمسفری است، لذا در مطالعات انحلال پذیری پی سازه های هیدرولیکی و بررسی توان بالقوه کارستی شدن در عمق های مختلف زمین، لازم است تا آزمایش های انحلال پذیری در شرایط فشار مناسب صورت گیرند. سرعت جریان اثر مهمی بر روی انحلال پذیری سنگ های سولفاته داشته و با افزایش سرعت، انحلال پذیری سنگ بطور پیشرونده ای افزایش می یابد. این پژوهش نشان داد که در محدوده pH های 5/5 تا 7، با افزایش pH مقدار انحلال پذیری سنگ های سولفاته کاهش می یابد. یافته های آزمایش های انحلال به روش جدید در نوع خود موجب تحول در نگرش به نحوه
  2. مطالعه ویژگی های زمین شناسی مهندسی میگماتیت های زون سنندج-سیرجان با تاکید بر اثر فابریک
    1398
    چکیده: مطالعه ویژگی های مهندسی سنگ ها، یکی از مهم ترین مباحث در زمین شناسی مهندسی است. شناخت درست این ویژگی ها، تصمیم گیری در مورد احداث سازه های مهندسی و نحوه رو به رو شدن منطقی با شرایط مختلف را آسان می نماید. در این راستا شناخت رفتار مهندسی سنگ هایی که رفتار پیچیده ای دارند، اهمیتی دوچندان دارد. میگماتیت ها سنگ های ناهمگنی هستند که به علت پیچیدگی ساختار و رخنمون کم، مطالعات زمین شناسی مهندسی کمی بر روی آنها انجام گرفته است. میگماتیت ها در مناطق دگرگونی درجه متوسط تا بالا، یافت می شوند و از لحاظ ماکروسکوپی از دو یا چند بخش با سنگ شناسی متفاوت، تشکیل شده اند. به منظور بررسی تاثیر ناهمگنی بر ویژگی-های زمین شناسی مهندسی میگماتیت ها، توزیع فراوانی مقادیر این ویژگی ها در میگماتیت های با ساختار مختلف، مطالعه شد. به دلیل وجود نتایج متناقض در مناطق مورد مطالعه، نمی توان رابطه معناداری بین انواع مختلف میگماتیت با اکثر ویژگی های زمین شناسی مهندسی، برقرار کرد. اما وضعیت در مورد سرعت سیر موج فشاری به گونه ای دیگر است، بیشترین سرعت سیر موج فشاری را می توان در میگماتیت های دیاتکسی شولن و شلیریک دید و پس از آنها، به ترتیب، میگماتیت های متاتکسی استروماتیک، چین خورده، لخته ای و تورسان قرار دارند. همچنین، تاثیر افزایش مقاومت بر حالت های شکست تحت آزمون های کششی برزیلی، بار نقطه ای و فشاری تک محوری، مورد بررسی قرار گرفت. با افزایش مقدار مقاومت فشاری تک محوری، حالت شکست نمونه های میگماتیت از برش در امتداد یک سطح به شکستگی چندگانه، تغییر ماهیت می دهد. شکست مرکزی و مرکزی چندگانه، حالت های اصلی شکست در تمام محدوده مقاومت کششی برزیلی هستند؛ شکست مرکزی چندگانه، حالت غالب شکست در مقاومت کششی بالا است. در آزمایش بار نقطه ای، بیشترین حالت شکست، شکست در امتداد یک سطح است. همچنین، حالت شکست اتصال چندگانه، معمولا، در مقادیر بالای شاخص بار نقطه ای دیده می شود. تاثیر جهت یابی ساختارها در آزمون های سرعت سیر موج فشاری و فشاری تک محوری، مورد بررسی قرار گرفت. این تاثیر در سه جهت موازی، عمود و مورب، مطالعه شد. در آزمون سرعت سیر موج فشاری، بیشترین مقادیر به نمونه های با جهت یابی موازی، تعلق گرفت. این در حالی است که رابطه خاصی بین جهت یابی ساختارها و نتایج آزمایش فشاری تک محوری و سرعت سیر موح فشاری، وجود

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. ویژگی های مقاومتی و سایندگی میگماتیت های شرق بروجرد با تاکید بر آزمایش پانچ و سرشار
    1401
    در علم زمین شناسی مهندسی سنگ ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. آگاهی از رفتار سنگ ها به ویژه سنگ های ناهمگن، قبل از احداث سازه های مهندسی بسیار کار آمد می باشد. میگماتیت ها سنگ هایی با ساختمان ناهمگن می-باشند، که در نواحی دگرگونی درجه متوسط تا بالا، شناسایی شد ه اند. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های مقاومتی و سایندگی میگماتیت های واقع در شرق بروجرد با استفاده از آزمایش پانچ و سرشار می باشد. به این منظور، نمونه هایی از منطقه شرق بروجرد جمع آوری گردید و بعد از مطالعه سنگ شناسی، آزمایش های فیزیکی و مکانیکی از جمله پانچ بلوکی، پانچ استوانه ای و سایش سرشار بر روی آنها انجام گردید. بررسی مقاطع نازک میکروسکوپی نشان می دهد که این سنگ ها از کانی های کوارتز، پلاژیوکلاز، کردیریت، مسکویت و بیوتیت تشکیل یافته اند. همچنین نمونه های منطقه مورد مطالعه دارای وزن واحد حجم خشک بالا و درصد تخلخل پایین می باشند. به دلیل تخلخل پایین نمونه ها، میزان درصد جذب آب خیلی کم می باشد. سرعت سیر موج فشاری در دو حالت اشباع و خشک اندازه گیری شده و در هر دو حالت سرعت موج فشاری بالایی را نشان می دهند. نتایج آزمایش های مقاومت بار نقطه ای بر روی نمونه های منطقه، بیانگر میزان مقاومت بالای نمونه های سنگی می باشد. نتایج آزمایش مقاومت فشاری تک محوری نشان می دهد که سنگ های مورد مطالعه اکثر در رده BL از طبقه بندی دیر و میلر قرار می گیرند. نتایج آزمایش مقاومت کششی برزیلی انجام شده بر روی نمونه ها نیز بیانگر رده مقاومتی بالای سنگ های منطقه می باشند. نتایج آزمایش های پانچ بلوکی و استوانه ای نشان می دهد که مقاومت این سنگ ها به ترتیب از 16 تا 28 مگاپاسکال و 23 تا 43 مگاپاسکال متغیر است. همچنین مقادیر به دست آمده از آزمایش سرشار از 69/1 تا 94/1 متغیر می باشد که بر این اساس در رده سنگ های "ساینده" قرار می گیرند. در نهایت نتایج این پژوهش نشان می دهد که رابطه معکوس با ضریب تعیین بالا، بین ویژگی های مقاومتی این سنگ ها و شاخص سایش سرشار وجود دارد. همچنین رابطه مستقیمی با ضریب تعیین بالا بین ویژگی های مقاومتی و نتایج آزمون های پانچ بلوکی و استوانه ای سنگ های مورد مطالعه مشاهده می شود.
  2. ویژگی های زمین شناسی مهندسی میگماتیت های کمپلکس تخت سلیمان، غرب زنجان، با تاکید بر آزمایش پیچش
    1401
    با توجه به اهمیت بررسی رفتار سنگ ها در علم زمین شناسی مهندسی، آگاهی از ساز و کار این رفتارها، در زمینه احداث و مشکل زدایی سازه های مهندسی راه گشا است. در این زمینه درک عملکرد مهندسی سنگ هایی که رفتار پیچیده دارند، بیشتر مورد احتیاج است. نمونه ای ناهمگن از این سنگ ها به نام میگماتیت، به دلیل پیچیدگی های ساختاری و برونزد اندک، کمتر مورد ارزیابی زمین شناسان مهندس واقع شده اند. میگماتیت ها در نواحی دگرگونی درجه متوسط تا بالا، ردیابی می شوند و در مقیاس مزوسکوپی از دو یا چند بخش با کانی شناسی متفاوت، تشکیل شده اند. در بیشتر دوره های زمین شناسی، میگماتیت ها قابل مشاهده هستند. این سنگ ها از دو بخش تیره و روشن تشکیل شده اند؛ قسمت تیره که می تواند سنگ اولیه باشد و قسمت روشن که بخش تبلور مجدد یافته با ترکیبی از کوارتز و فلدسپات است. به طور کلی میگماتیت ها در حضور و یا عدم حضور مذاب ایجاد می شوند، که حاصل این دو روش تکوین، ایجاد تفاوت در ساختار این سنگ ها می باشد. ویژگی های فیزیکی و ساختاری سنگ ها در رفتار مهندسی آن ها تاثیر دارد و واکنش میگماتیت ها به تنش های پیچشی از این ویژگی ها تاثیرپذیر است. به منظور مطالعه ویژگی های زمین شناسی مهندسی میگماتیت ها، نمونه هایی از منطقه قره ناس واقع در تخت سلیمان جمع آوری گردید. علاوه بر انجام آزمون های فیزیکی و مکانیکی، در این پژوهش از آزمون های مقاومت پیچشی نیز بهره گرفته شد. در این راستا، برای تعیین مقاومت پیچشی نمونه ها از دستگاه ترکمتر کمک گرفته شده است. بررسی مقاطع میکروسکپی حاکی از حضور میزان بالای کوارتز و پلاژیوکلاز در این نمونه های سنگی می باشد. نمونه های میگماتیت این منطقه، غالبا دارای وزن واحد حجم خشک زیاد و درصد تخلخل خیلی کم هستند. وزن مخصوص این نمونه ها خیلی بالا می باشد و به دلیل درصد بسیار پایین از خلل و فرج، میزان درصد جذب آب خیلی اندک است. سرعت نشر موج فشاری برای این سنگ ها در دو گروه خیلی بالا و بالا قرار دارد که در دو حالت اشباع و خشک اندازه گیری شده است. نتایج آزمایش های بار نقطه ای برای این سنگ ها میزان بالای شاخص مقاومت بار نقطه ای را نشان می دهد. بررسی مقاومت فشاری تک محوری و مقاومت کششی نمونه ها نشان داد که نمونه ها در رده سنگ هایی با مقاومت بالا قرار گرفته اند. بررسی گسیختگی های حاصل از آزمون پیچش حاکی از این است که
  3. بررسی عوامل زمین شناسی مهندسی موثر بر ناپایداری ترانشه های سنگی مسیر قطعه 9، بزرگراه میاندوآب -کرمانشاه
    1400
    چکیده: منطقه مورد مطالعه بخشی از جاده میاندوآب - کرمانشاه به طول 5 کیلومتراست. با توجه به حجم بالای تردد، این مسیر از جمله راه های مهم کشور محسوب می شود. متاسفانه در امتداد این جاده شاهد وقع لغزش و ریزش هستیم، که بررسی علل وقوع و پایدارسازی آنها در این مسیر بسیار ضروری می باشد. برای این منظور مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی بر روی شش ترانشه سنگی صورت گرفته و پس از انجام تحلیل پایداری، روش هایی برای پایدارسازی این ترانشه ها ارائه شده است. در این راستا، مطالعات صحرایی شامل برداشت درزه ها، تعیین مقدار شیب و ارتفاع ترانشه ها و آزمایش چکش اشمیت انجام شده است. سپس مطالعات آزمایشگاهی شامل مطالعات سنگ شناسی (بررسی مقاطع نازک)، ویژگی های فیزیکی (تخلخل، دانسیته، دوام پذیری) و خصوصیات مکانیکی (شاخص بارنقطه ای، برش مستقیم و غیره) بر اساس استاندارهای ISRM & ASTM انجام گرفته است. در این پژوهش، پایداری ترانشه ها بر اساس روش ها ی مختلف مانند تحلیل سینماتیکی و تحلیل های تجربی و تعادل حدی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل-های سینماتیکی با نرم افزار Dips نشان می دهدکه در ایستگاه اول پتانسیل وقوع گسیختگی صفحه ای و گوه ای کوچک مقیاس، در ایستگاه دوم افتادن قطعات سنگی، درایستگاه سوم واژگونی بلوکی، در ایستگاه چهارم گسیختگی گوه ای و صفحه ای، در ایستگاه پنجم گسیختگی صفحه ای و واژگونی و در ایستگاه ششم واژگونی بلوکی رخ می دهند. همچنین در این پژوهش برای تحلیل پایداری ترانشه ها به روش تجربی از روش-های مختلفی مانند امتیاز توده شیب (SMR) استفاده شده است. همچنین نتایج آزمایش شاخص بار نقطه ای نشان می دهد که سنگ های ایستگاه اول و ششم، طبق طبقه بندی بنیاوسکی داری مقاومت پایین، سنگ-های ایستگاه های سوم و چهارم و پنجم دارای مقاومت متوسط و سنگ های ایستگاه دوم دارای مقاومت بالا می باشند. در این راستا برای تحلیل پایداری شیب ها به روش تعادل حدی، برای گسیختگی صفحه ای و گوه-ای از نرم افزار Swedge استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار Swedge شیب های این مسیر ناپایدار هستند و دارای ضریب اطمینان کمتر از یک می باشند. عوامل موثر بر ناپایداری ترانشه های سنگی در منطقه مورد مطالعه شامل زمین ساخت، وضعیت ناپیوستگی ها، سنگ شناسی، هوازدگی، شیب توپوگرافی و فعالیت های مهندسی می باشند.
  4. ارزﯾﺎﺑﯽ پتانسیل آسیب پذیری منابع آب زیرزمینی منطقه صحنه (کرمانشاه)
    1400
    امروزه اهمیت منابع آب و به ویژه منابع آب زیرزمینی بر کسی پوشیده نیست. علاوه بر افزایش رشد جمعیت و نیاز به غذای بیشتر که موجب افزایش تقاضا برای استخراج آب زیرزمینی بیشتر می گردد، تغییرات اقلیمی و شرایط زمین شناسی نیز می تواند در کمیت و کیفیت این منابع موثر باشد. تغییرات کمّی و کیفی آب های زیرزمینی دو عامل اصلی در مدیریت بهینه این منابع است. بررسی آسیب پذیری منابع آب زیرزمینی یکی از مولفه های بسیار تاثیرگذار در مدیریت پایدار این منابع است. در بحث ارزیابی آلودگی آب زیرزمینی، بررسی آسیب پذیری ذاتی، یکی از روش های موفق برای ارزیابی های مدیریتی است تا استعداد آبخوان به آلوده شدن برای برنامه ریزان مشخص گردد. در سه دهه اخیر روش های متعددی برای ارزیابی آسیب پذیری ذاتی ارایه شده است که یکی از این روش ها که بسیار مورد توجه است روش دراستیک می باشد. در این بررسی با استفاده از روش های دراستیک، دراستیک فازی، سلسله مراتبی (AHP) و سلسله مراتبی فازی (FAHP) آسیب پذیری آبخوان صحنه در محدوده مطالعاتی صحنه در شرق استان کرمانشاه ارزیابی گردید. برای این منظور از 7 لایه اطلاعاتی عمق آب زیرزمینی، تغذیه آبخوان، جنس آبخوان، نوع خاک، توپوگرافی، اثرات محیط وادوز و هدایت هیدرولیکی استفاده گردید. لایه ها در نرم افزار GIS تلفیق و نهایتاً نقشه نهایی آسیب پذیری آبخوان به دست آمد. نتایج به دست آمده نشان داد که شاخص نهایی دراستیک استاندارد برای آبخوان صحنه بین 95تا178 قرار گرفت. بر اساس طبقه بندی به کار رفته، این نقشه به 5 رده یعنی رده های آسیب پذیری خیلی کم (112-95)، آسیب پذیری کم (126-112)، متوسط (139-126)، زیاد (154-139) و آسیب پذیری خیلی زیاد (178-154) تقسیم گردید. علاوه بر این با استفاده از روش تصمیم گیری AHP و FAHPنقشه آسیب پذیری آبخوان تهیه گردید. براساس نتایج به دست آمده برای اعتبار سنجی مدل های به کار رفته با استفاده از داده های نیترات در آبخوان صحنه، چهار روش مختلف به کار رفته در محاسبه میزان همبستگی بدین شرح است: دراستیک عمومی 74 درصد، دراستیک فازی 66 درصد، تحلیل سلسله مراتبی 67 درصد و تحلیل سلسله مراتبی فازی 65 درصد. در این راستا، مقادیر بالاتر از 70 درصد خوب قلمداد شده و مقادیر 60 تا70 درصد نیز قابل پذیرش می باشد.
  5. بررسی مخاطرات زمین شناسی مهندسی دشت های کبودرآهنگ و رزن- قهاوند با تاکید بر فرونشست و زلزله
    1399
    چکیده: در این پژوهش معیارهای مختلف موثر بر رخداد زلزله و پتانسیل خسارت ناشی از آن ( مانند فاصله ازگسل، فعالیت گسل، بزرگی های ناشی از فعالیت این گسل ها، فاصله از مرکز سطحی زلزله قبلی، بزرگی حاصل از امواج اصلی زلزله، بزرگی حاصل از امواج سطحی، شتاب افقی، شتاب قائم، شدت زمین لرزه، جنس خاک، تعداد طبقات بناها، کیفیت بناها، نوع مصالح، تراکم ساختمانی، تراکم جمعیتی، تراکم تجاری، فاصله از مراکز خطرزا، معابر و شبکه معابر ) انتخاب شدند. همچنین معیارهای مختلف موثر بر رخداد فرونشست و پتانسیل خسارت ناشی از آن (مانند جنس سنگ بستر، افت سطح آب زیرزمینی، توپوگرافی، فاصله ازچاه های برداشت آب، فاصله از رودخانه، جنس خاک، ضخامت رسوبات، کیفیت شیمیایی آب، نفوذپذیری و کاربری اراضی) انتخاب شدند. نهایتاً برای تهیه نقشه پهنه بندی این مخاطرات، لایه های اطلاعاتی مربوط به هر پارامتر در محیط GIS ایجاد گردید. سپس، وزن دهی لایه های اطلاعاتی توسط روش های تصمیم گیری چند معیاره سلسله مراتبی (AHP) و روش تصمیم گیری چند معیاره سلسه مراتبی فازی(FAHP) در محیط نرم افزارهای ArcGIS و Expert Choice صورت گرفت. در نهایت لایه های اطلاعاتی تلفیق شده مناطق مختلف شمال استان همدان(کبودرآهنگ، رزن-قهاوند) از نظر خطرپذیری زلزله، فرونشست و پتانسیل خسارت ناشی از آنها پهنه بندی گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در نقشه های پهنه بندی خطر زلزله به روش AHP بیش از 35 درصد از مناطق مورد مطالعه در رده خطرناک و بسیار خطرناک و در نقشه های پهنه بندی به روش FAHP بیش از 26 درصد از مناطق مورد مطالعه در رده خطرناک و بسیار قرار می گیرند. در این راستا، نقشه های آسیب پذیری ناشی از خسارت زلزله بیانگر این است که در روش AHP ، بیش از 6 درصد از مناطق در پهنه های خطرناک و بسیار خطرناک و در روش FAHP بیش از 5 درصد از مناطق مورد مطالعه در پهنه های خطرناک و بسیار خطرناک قرار گرفته اند. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهد که در نقشه های پهنه بندی خطر فرونشست به روش AHP، بیش از 40 درصد از مناطق مورد مطالعه در رده خطرناک و بسیار خطرناک و در نقشه های پهنه بندی به روش FAHP بیش از 40 درصد از مناطق مورد مطالعه در رده خطرناک و بسیار قرار می گیرند. در این راستا، نقشه های آسیب پذیری ناشی از خسارت فرونشست بیانگر این است که در روش AHP ، بیش از 6 درصد از م
  6. ویژگی های زمین شناسی مهندسی تراورتن های منطقه اروان (شمال آوج) و دینگله کهریز (شرق همدان)، با تاکید بر آزمون پیچش
    1397
    تراورتن ها یکی از پر مصرف ترین سنگ های ساختمانی می باشند که مطالعات زیادی بر روی آنها صورت گرفته است. در این پژوهش نیز تراورتن های معدن دینگله کهریز در شرق همدان و معدن بی آب در منطقه اروان مورد مطالعه قرار گرفته اند. منشا این تراورتن ها برای سه ایستگاه مورد مطالعه وجود گسل های منطقه می باشد که در راستای آنها تشکیل شده اند. مطالعات صورت گرفته در این پژوهش شامل مطالعات دفتری، مطالعات صحرایی و مطالعات آزمایشگاهی می باشد، که با توجه به مراحل انجام شده مطالعه درباره ی زمین شناسی مناطق، سنگ شناسی مناطق، تعیین ویژگی های فیزیکی و تعیین ویژگی های مکانیکی با توجه به زاویه ناهمسانگردی آنها می باشد. ویژگی های فیزیکی شامل وزن واحد حجم خشک، وزن واحد حجم اشباع، درصد رطوبت، نسبت پوکی، درصد تخلخل و ویژگی های مکانیکی شامل مقاومت پیچشی، مقاومت فشاری تک محوری، مقاومت کشش برزیلی، شاخص بارنقطه ای و سرعت صوت می باشد. باتوجه به پژوهش انجام شده ویژگی های فیزیکی و مکانیکی تراورتن های معدن دینگله کهریز برای مصارف ساختمانی، بهتر از معدن بی آب قزوین می باشد. و همچنین به صورت مقایسه ای تراورتن های بی آب پایین بهتر از تراورتن های بی آب بالا می باشد. تراورتن های دینگله کهریز با توجه به زاویه ناهمسانگردی در حالت زاویه 90درجه در رده CL و در زاویه صفر درجه، 30 درجه، 45 درجه و 60 درجه در رده DL قرار می گیرد و برای معدن بی آب درهر دو ایستگاه در رده DL قرار می گیرند. نتایج آزمایش پیچش نیز نشان می دهد که بیشترین نیروی پیچشی ثبت شده برای حالت صفر درجه و کمترین نیروی پیچشی برای حالت 90 درجه در سه ایستگاه مطالعاتی می باشد.
  7. ویژگی های زمین شناسی مهندسی سنگ های شیستی محدوده سیمین - ارزانفود، با تاکید بر آزمون پیچش
    1397
    ناهمسانگردی ویژگی مهمی از سنگ های شیستی می باشد که موجب تغییرات گسترده ای در پارامترهای مقاومت و مدول سنگ در زوایای جهت دار سنگ می شود. در این پژوهش جهت شناخت ویژگی های مهندسی شیست های مناطق سیمین - ارزانفود همدان، نمونه های استوانه ای از سنگ ها در 5 زاویه مختلف از شیستوزیته تهیه گردید و آزمایش های تعیین ویژگی های مکانیکی مانند آزمایش مقاومت فشاری تک محوری، آزمایش مقاومت بارنقطه ای، کشش برزیلی و آزمایش مقاومت پیچشی بر روی نمونه ها انجام شد. همچنین آزمایش های تعیین ویژگی های فیزیکی مانند تعیین وزن واحد حجم خشک، وزن واحد حجم اشباع، تخلخل و نسبت پوکی، شاخص پوکی، درصد رطوبت و آزمایش سرعت موج فشاری بر روی نمونه ها انجام گردید. نتایج آزمایش های تعیین مقاومت فشاری تک محوری نشان داد که با اعمال بار در جهت عمود بر شیستوزیته بیشترین مقاومت و در زاویه 30 درجه نسبت به شیستوزیته، کمترین مقاومت برای نمونه های سنگی به دست آمد. در این راستا، مقاومت سنگ متغیر بوده و وابسته به زاویه ناهمسانگردی می باشد. همچنین نسبت مدولی سنگ پایین و به زاویه ناهمسانگردی بستگی ندارد. نتایج آزمایش های مقاومت کشش برزیلی و مقاومت بارنقطه ای نشان داد که بیشترین مقاومت در راستای عمود بر شیستوزیته و کمترین مقاومت در راستای موازی با شیستوزیته یعنی زاویه صفر درجه می باشد. همچنین سرعت موج P در جهت موازی سطوح تورق بیشتر از سرعت در جهت عمود بر این سطوح است که بیانگر تاثیر ناهمسانگردی سنگ بر روی نتایج آزمایش ها می باشد. نهایتاً از نتایج آزمون های مقاومت پیچشی نیز می توان چنین نتیجه گرفت که بیشترین مقاومت پیچشی مربوط به زاویه صفر درجه نسبت به شیستوزیته و کمترین مقدار مقاومت پیچشی مربوط به زاویه 90 درجه نسبت به شیستوزیته می باشد.
  8. بررسی خصوصیات زمین شناسی مهندسی جنوب منطقه شهری همدان با تاکید بر نوع کاربری
    1396
    در این پژوهش، ویژگی های زمین شناسی مهندسی آبرفت های جنوب شهر همدان مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات ژئوتکنیکی مربوط به 316 گمانه موجود در سطح شهر گردآوری شده و با وارد کردن این اطلاعات در نرم افزارهای RockWorks و ArcGIS نقشه های زمین شناسی مهندسی ایجاد گردیدند. نقشه های مذکور بر اساس ویژگی های مختلف زمین شناسی مهندسی از قبیل نوع خاک تا عمق 9 متری، بررسی چسبندگی خاک، در صد رطوبت، وزن واحد حجم خاک (طبیعی و خشک)، شاخص خمیری، پارامترهای مقاومت برشی، عدد نفوذ استاندارد، ظرفیت باربری مجاز خاک (تا عمق 2 متر) ترسیم شدند. همچنین نقشه پهنه بندی سهولت گودبرداری بر اساس آزمایش SPT ترسیم گردید که بر اساس نتایج آن منطقه مورد مطالعه در ناحیه متراکم و ازنظر سهولت گودبرداری در پهنه گودبرداری سخت قرار می گیرد. نتایج حاصل از پهنه بندی ظرفیت باربری نشان می دهد که ظرفیت باربری از شمال به سمت جنوب و در قسمتهای جنوبی منطقه از سمت شرق به غرب شهر افزایش می یابد. بررسی نتایج توسعه فیزیکی شهر همدان بر اساس دو مدل AHP و FAHP نشان می دهد که مدل FAHP نتایج قابل قبول تری دارد. در مدل AHP قسمت هایی از جنوب شهر که دامنه پر شیب و نامناسبی دارند، در پهنه خیلی خوب، خوب و متوسط قرار گرفته اند، که این مورد قطعاً نشان از برتری مدل FAHP و ناکارآمدی مدل AHP دارد.همچنین، بررسی جایگاه فعلی شهر همدان به روش AHP و FAHP نشان می دهد که ساختگاه فعلی شهر همدان از شرایط مناسبی برخوردار بوده به طوری که در مدل AHP، 90 درصد بستر شهر در پهنه خوب و خیلی خوب و در مدل FAHP، 63 درصد شهر در پهنه خوب و متوسط قرار می گیرد.
  9. بررسی زمین شناسی مهندسی و تاثیر انجماد-آب شدن بر فرسایش پذیری خاک های منطقه حیدره همدان با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران
    1396
    فرسایش خاک یک مشکل جهانی است که به طور جدی منابع آب و خاک را تهدید نموده و نه تنها سبب تخریب خاک می شود، بلکه با رسوب مواد در آبراهه ها، مخازن سدها وکاهش ظرفیت آبگیری آنها خسارت زیادی را سبب می گردد. برای بررسی و برآورد میزان فرسایش، روش های مختلفی وجود دارد که استفاده از دستگاه شبیه ساز باران، یکی از این روش ها است که به طور وسیعی در شناخت فرسایش و فرآیندهای مربوط به آن مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین فرآیند انجماد-آب شدن متوالی در مناطق سردسیر باعث زوال بافت خاک ها شده و فرسایش پذیری را افزایش می دهد. در این پژوهش به منظور بررسی میزان فرسایش پذیری خاک های منطقه سردسیر حیدره همدان و تاثیر انجماد-آب شدن بر شدت فرسایش خاک ها، به نمونه برداری از سه ایستگاه مختلف در منطقه مورد مطالعه اقدام گردید. در این راستا، بر اساس نتایج حاصل از آزمایش دانه بندی و حدود آتربرگ بر روی خاک پایه، نمونه ها در دو رده ی SM و CL-ML قرار گرفتند و رفتار آن ها با انجام آزمایش های تعیین درصد رطوبت، دانه بندی و هیدرومتری، حدود آتربرگ، تراکم پروکتور استاندارد، برش مستقیم، مقاومت فشاری تک محوری، تعیین وزن مخصوص و نفوذپذیری ارزیابی شد. همچنین آزمایش فرسایش پذیری با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران در 4 شیب 10، 20، 30 و 40 درجه انجام شد و شیب های بحرانی مشخص گردید. برای بررسی تاثیر چرخه های انجماد – آب شدن بر ویژگی های زمین شناسی مهندسی خاک و همچنین میزان افت وزنی ناشی از فرسایش آن، آزمایش های انجماد –آب شدن در 9 چرخه متوالی بر روی خاک های بازسازی شده با وزن واحد حجم خشک حداکثر و رطوبت بهینه، در دمای20- تا 20+ درجه سانتی گراد انجام گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که با قرارگیری نمونه ها در چرخه های انجماد – آب شدن، مقاومت نمونه ها کاهش می یابد. همچنین در آزمایش برش مستقیم نیز مقادیر چسبندگی کاهش و زاویه اصطکاک داخلی ذرات افزایش نشان داده است. نهایتاً، میزان افت وزنی نمونه های قرار گرفته در چرخه های انجماد-آب شدن، نسبت به حالت خاک پایه افزایش یافته است که دلیل آن را می توان کاهش مقاومت ناشی از چسبندگی نمونه ها طی چرخه های انجماد – آب شدن دانست.
  10. بررسی زمین شناسی مهندسی و تاثیر انجماد- آب شدن بر خاک های بهسازی شده با آهک در منطقه فقیره، همدان
    1396
    با توجه به گسترش خاک های مساله دار در سطح کشور، بهسازی این خاک ها قبل از اجرای پروژه های عمرانی ضروری است. برای بهسازی خاک از مواد تثبیت کننده مختلفی نظیر سیمان،آهک، قیر،کلرور کلسیم یا سدیم استفاده می شود. انتخاب نوع ماده تثبیت کننده به عوامل زیادی از قبیل جنس خاک، شرایط جوی منطقه، وفور و سهولت استفاده در خاک، میزان بارگذاری و نوع پروژه و هزینه عملیات بستگی دارد. یکی از موثرترین روش های بهبود ویژگی های خاک های حاوی رس استفاده از آهک می باشد. در این پژوهش، به منظور بررسی رفتار مهندسی خاک های بهسازی شده با آهک زنده در منطقه فقیره، اقدام به نمونه برداری گردید. در اجرای پروژه های عمرانی در مناطق سردسیر، چرخه های انجماد – آب شدن اهمیت زیادی دارد. چرخه های انجماد – آب شدن، در موقعیت های ترمودینامیک در دمای زیر صفر درجه می تواند ایجاد شوند و ویژگی های مهندسی خاک ها را تغییر دهند. در این تحقیق آزمایش هایی برای بررسی تاثیر چرخه های انجماد – آب شدن بر روی خصوصیات مقاومتی خاک بهسازی شده با آهک انجام شده است. نمونه های آماده شده در معرض حداکثر 9 چرخه ی انجماد – آب شدن قرار گرفتند. بر اساس نتایج آزمایش دانه بندی و حدود آتربرگ، نمونه ها در سه رده SM و CL و SC قرار گرفتند. رفتار مکانیکی نمونه ها با انجام آزمایش های تعیین درصد رطوبت، دانه بندی و هیدورمتری، تعیین pH، حدودآتربرگ، تعیین GS، آزمایش تراکم پروکتور استاندارد،آزمایش برش مستقیم و آزمایش مقاومت فشاری تک محوری ارزیابی شد. جهت بررسی تغییرات ویژگی های ژئوتکنیکی خاک های منطقه فقیره، مقادیر 1، 3، 5، 7 و 9 درصد وزنی آهک زنده به خاک اضافه شده و دوره های عمل آوری متفاوت در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، افزودن آهک زنده باعث بهبود کارآیی و خصوصیات مهندسی نمونه ها شده است. برای بررسی تاثیر چرخه های انجماد – آب شدن آزمایش های آزمایشگاهی همچون برش مستقیم، مقاومت فشاری تک محوری، تعیین تورم ناشی از انجماد و افت وزنی نمونه ها ناشی از انجماد بر روی نمونه های خاک پایه و نمونه های بهسازی شده با درصد آهک بهینه و دوره عمل آوری 28 روزه انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که با قرارگیری نمونه ها در چرخه های انجماد – آب شدن مقاومت نمونه ها کاهش می یابد. چرخه های انجماد – آب شدن همچنین باعث افزایش مقدار زاویه اصطکاک داخلی و کاهش چسبند
  11. بررسی تاثیر آهک بر فرسایش پذیری خاک های با منشاء شیستی در محدوده بالادست سد اکباتان با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران
    1395
    در مناطقی که فرسایش کنترل نمی شود، خاک ها به تدریج فرسایش یافته، حاصل خیزی خود را از دست می دهند. همچنین از اثرات زیست محیطی فرسایش بر عمر مفید سدها، میزان رسوبی است که وارد مخزن می شود که اگر سرعت فرسایش مصالح زمین شناسی زیاد باشد، مخزن سدها را پر کرده و عمر مفید آنها را کاهش می دهد. در این پژوهش، به منظور بررسی فرسایش پذیری خاک های منطقه بالادست سد اکباتان، سه ایستگاه انتخاب گردیده و برای این منظور از دستگاه شبیه ساز باران جهت بررسی فرسایش خاک ها در حالت پایه و همچنین خاک بهسازی شده با آهک استفاده گردید. برای تعیین ویژگی های ژئوتکنیکی نمونه ها، آزمایش های تعیین درصد رطوبت، دانه بندی و هیدرومتری، حدود آتربرگ، تعیین GS، کلسیمتری، تراکم استاندارد، برش مستقیم و مقاومت فشاری تک محوری، اندازه گیری pH خاک، بر روی نمونه های خاک پایه و خاک بهسازی شده انجام شد. بر اساس رده بندی یونیفاید، خاک ایستگاه اول در رده SC، خاک ایستگاه دوم در رده GP-GC و خاک ایستگاه سوم در رده CL قرار دارد. جهت بررسی میزان فرسایش پذیری خاک های پایه و خاک های بهسازی شده توسط آهک، از دستگاه شبیه ساز باران، در زاویه شیب های 10، 20، 30 و 40 درجه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بهسازی خاک با آهک باعث افزایش مقادیر پارامترهای مقاومتی خاک های منطقه شده و در نتیجه میزان فرسایش پذیری خاک بهسازی شده کاهش یافته است. بنابراین بهسازی خاک با آهک، اثر مطلوبی بر کاهش میزان فرسایش خاک منطقه مورد مطالعه خواهد داشت.
  12. بررسی خصوصیات زمین شناسی مهندسی سنگ های سازند قم در شرق و شمال شرق همدان با تاکید برآزمایش پیچش
    1395
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی خصوصیات زمین شناسی مهندسی سنگ های سازند قم واقع در شرق و شمال-شرق همدان با تاکید بر آزمایش پیچش از نوع انتقال - اصطکاک می باشد. برای این منظور در مجموع تعداد 20 بلوک سنگی از 6 نمونه آهکی، یک نمونه ماسه سنگی و یک نمونه کنگلومرایی واقع در منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است. در مرحله اول، ویژگی های سنگ شناسی نمونه های انتخابی مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور شناخت ویژگی های فیزیکی و مکانیکی پایه نمونه های انتخاب شده، آزمایش های متعددی شامل وزن واحد حجم خشک و اشباع، درصد تخلخل، وزن مخصوص، شاخص جذب آب، دوام پذیری، سرعت موج طولی، آزمایش بارنقطه ای، برزیلی، مقاومت فشاری تک محوری و همچنین آزمایش پیچش از نوع انتقال - اصطکاک بر روی مغزه های ناقص (نیم مغزه) انجام شده است. بر اساس نتایج آزمایش های ویژگی های فیزیکی، درصد تخلخل و شاخص جذب آب در نمونه های انتخابی متوسط تا کم می باشد. بر اساس رده بندی گمبل، نمونه ها در رده دوام کمی مقاوم تا خیلی مقاوم قرار می گیرند. بر اساس آزمایش مقاومت فشاری تک محوری، نمونه های مورد مطالعه در رده سنگ های با مقاومت فشاری متوسط تا خیلی کم قرار می گیرند. در آزمون پیچش بر روی مغزه با ابعاد مساوی حداکثر لنگر پیچشی مبنای بررسی تنش برشی قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که لنگر پیچشی در لحظه شکست تابع خصوصیات فیزیکی و مکانیکی سنگ است. لنگر پیچشی دارای رابطه مستقیم با مقاومت سنگ و رابطه معکوس با تخلخل سنگ می باشد. بیشترین و کمترین لنگر پیچشی و زاویه پیچش در لحظه شکست به ترتیب از نمونه های Sms و Cs که دارای بیشترین و کمترین مقدار مقاومت فشاری تک محوری هستند، بدست آمده است. رابطه لنگر پیچشی و زاویه پیچش در لحظه شکست با ویژگی های فیزیکی و مکانیکی دارای ضریب تعیین بالا و قابل قبول است، لذا از آزمایش پیچش می توان برای تعیین ویژگی ها فیزیکی و مکانیکی سنگ ها استفاده کرد.
  13. مطالعه وی‍ژگی های زمین شناسی مهندسی ماسه سنگ های سازند آغاجاری در شمال و شمال شرق استان خوزستان با تاکید بر تاثیر لامیناسیون
    1395
    سازند آغاجاری در بخش وسیعی از استان خوزستان رخنمون دارد. این سازند شامل تناوب ماسه سنگ، مارن و لای سنگ همراه با رگه هایی از ژیپس می باشد. حضور ساختارهای رسوبی نظیر لایه بندی مورب و لایه بندی ظریف در ماسه-سنگ های این سازند منجر به بروز ناهمسانگردی در ویژگی های زمین شناسی مهندسی آنها شده است. به همین دلیل، در این پژوهش مطالعه تاثیر ویژگی های ناهمسانگردی و بافتی بر روی رفتار زمین شناسی مهندسی ماسه سنگ های سازند آغاجاری در شمال و شمال شرق این استان مورد توجه قرار گرفته است. با انجام بازدید صحرایی، از 5 منطقه لالی (LS)، هفت شهیدان مسجدسلیمان (HS)، روستای کراب شوشتر (KS)، روستای تک تکاب شوشتر (TS) و منطقه رودزرد رامهرمز (RS) نمونه-برداری انجام شد. براساس بررسی های میدانی انجام شده دسته درزه های غالب در این منطقه از نوع طولی و عرضی هستند. مقادیر سختی چکش اشمیت در تمام ماسه سنگ ها در زاویه ناهمسانگردی 90 درجه بیشتر از صفر درجه بوده است. مطالعات کانی شناسی نشان داد که ماسه سنگ های مورد مطالعه عمدتاً از خرده سنگ ها، کوارتز، چرت، فلدسپات و کانی های تیره تشکیل شده و در رده کالک لیتایت قرار می گیرند. با توجه به نتایج به دست آمده ویژگی های بافتی مختلف شامل میانگین اندازه ذرات، نسبت شکل، عامل شکل، نسبت سطح دانه، آرایش چگالی، آرایش هم جوار، درصد تماس دانه ها و درصد نوع تماس دانه ها اندازه گیری شد. این ویژگی ها با ویژگی های فیزیکی و مکانیکی دارای ارتباط معناداری می باشند. به عنوان مثال با ترسیم نمودار مشخص شد که با افزایش عامل شکل، شاخص مقاومت بار نقطه ای کاهش می یابد. همچنین با افزایش نسبت سطح دانه، درجه پوکی کاهش می یابد. با توجه به رده بندی آنون، ماسه سنگ های لالی دارای تخلخل کم و وزن واحد حجم-خشک زیاد، ماسه سنگ های هفت شهیدان و رودزرد دارای تخلخل و وزن واحد حجم خشک متوسط، ماسه سنگ کراب دارای تخلخل متوسط و وزن واحد حجم خشک کم و ماسه سنگ تک تکاب دارای تخلخل زیاد و وزن واحد حجم خشک کم می باشد. شاخص دوام وارفتگی ماسه سنگ های مورد مطالعه از 73/89 درصد برای ماسه سنگ کراب تا 52/99 درصد برای ماسه سنگ لالی متغیر می باشد. سرعت موج فشاری (در حالت خشک، مرطوب و اشباع) و ویژگی های مکانیکی شامل مقاومت بار نقطه ای، مقاومت کششی برزیلی و مقاومت فشاری تک محوری، در آزمایشگاه، در حالت خشک و تحت زوای
  14. بررسی تاثیر آلودگی ناشی از گازوییل بر فرسایش پذیری خاک های سطحی حاشیه انبار نفت همدان با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران
    1394
    آلودگی خاک ها با هر کدام از فرآورده های نفتی باعث تغییر در ویژگی های زمین شناسی مهندسی خاک ها شده و رفتار خاک ها را تغییر خواهد داد. در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آلودگی ناشی از گازوییل بر فرسایش پذیری خاک ها، محدوده انبار نفت همدان انتخاب گردید و به این منظور از دستگاه شبیه ساز باران استفاده گردید. براساس نتایج حاصل از بررسی های صحرایی و آزمایشگاهی، سه لایه خاک در محدوده مورد مطالعه وجود دارد که مطابق رده بندی یونیفاید در رده SM قرار دارند و دارای مقادیر بسیار بالای کربنات کلسیم می باشند. تعیین ویژگی های زمین شناسی مهندسی نمونه ها با انجام آزمایش های تعیین درصد رطوبت، دانه بندی و هیدرومتری، کلسیمتری، تعیین GS، حدود آتربرگ، تراکم استاندارد، برش مستقیم و مقاومت فشاری تک محوری بر روی نمونه های غیر آلوده و آلوده به گازوییل انجام شد. جهت بررسی اثر ویژگی های زمین شناسی مهندسی نمونه های غیر آلوده و آلوده به گازوییل بر روی فرسایش پذیری با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران، از شیب های 10، 20، 30 و 40 درجه، شدت بارش مشابه با میانگین شدت بارش منطقه و تراکم خاک با رطوبت بهینه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آلودگی ناشی از گازوییل باعث کاهش مقادیر پارامترهای مقاومتی خاک های منطقه مورد مطالعه شده و این کاهش مقادیر پارامترهای مقاومتی، خود باعث افزایش فرسایش پذیری خاک های آلوده نسبت به خاک های غیر آلوده شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین میزان آلودگی ناشی از گازوییل و فرسایش پذیری خاک های مورد مطالعه رابطه مستقیمی وجود دارد.
  15. بررسی مخاطرات زمین شناسی مهندسی مسیر تونل انتقال آب آزاد (قطعه اول)، سنندج
    1394
    بررسی خصوصیات زمین شناسی مهندسی سنگ های در برگیرنده تونل و رفتارهایی که در حین حفاری از خود نشان می دهند، از مهمترین مباحث در زمین شناسی مهندسی می باشد. شناخت درست این رفتارها، باعث ارزیابی درست از خطراتی خواهد بود که احتمال وجود آنها در مسیر تونل در حین اجرا و بهره برداری خواهد بود. در این پژوهش تونل دراستان کردستان در شمال غرب شهرستان سنندج (40 کیلومتری سنندج، شمال روستای جنت بو از سمت ورودی و همچنین غرب روستای تودارصمدی ازسمت خروجی) قراردارد. با توجه به این که مسیر تونل انتقال آب مورد نظر از سنگ های ضعیف و ناهمگن (مانند شیل، شیست، فیلیت، اسلیت، و غیره) عبور می نماید، و با توجه به ریزشهای اتفاق افتاده در حین حفاری تونل (بخصوص در قسمت خروجی تونل )، بررسی مخاطرات مسیر مانند وضعیت همگرایی و لهیدگی حائز اهمیت می باشد.
  16. بررسی مخاطرات زمین شناسی مهندسی تونل انتقال آب آزاد (قطعه اول)، سنندج
    1394
    سامانه انتقال آب سد آزاد به منظور آبیاری اراضی پایین دست در محدوده دشت دهگلان-قروه، با طی مسافت 80 کیلومتر به دشت دهگلان-قروه می رسد. کل مسیر از دو رشته تونل به طول 4202 متر(قطعه اول) و 10600 متر (قطعه دوم) و خطوط لوله انتقال آب می باشد. تونل مورد مطالعه (قطعه اول) با قطر 3/4 متر و طول 4202 متر در زون سنندج سیرجان قرار دارد که از سنگهای دگرگون شده کالک اسلیت و اسلیت عبور می کند. به منظور تخمین پارامترهای توده سنگ در امتداد تونل، مطالعه صحرایی بر روی سیستم های ناپیوستگی و آزمایش های آزمایشگاهی بر روی مغزه ها و رده بندی مهندسی سنگ شامل طبقه بندی RMR، Q ، RMi و GSI انجام شده است. به دلیل واقع شدن تونل در زون سنندج سیرجان و عبور از سنگهای دگرگون شده با گسل های زیاد در محدوده مورد مطالعه و نوع سنگهای مسیر که (اسلیت و کالک اسلیت) از نوع سنگهای ضعیف می باشند، خطرات احتمالی در این مسیر، شامل هجوم آب زیرزمینی، مچاله شوندگی زمین، پتانسیل انفجار سنگ، ریزش گوه و لرزه خیزی مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه بهتر مسیر تونل با توجه به نوع سنگ و درجه دگرگونی آنها به 5 زون تقسیم بندی گردید. برای مطالعه بهتر مسیر تونل با توجه به نوع سنگ و درجه دگرگونی آنها به 5 زون تقسیم بندی گردید. برای بررسی پتانسیل مچاله شوندگی از روشهای غیر عددی و عددی ( با استفاده از نرم افزارFLAC) استفاده شد و نتایج این روش ها با هم مقایسه گردید. برای پیش بینی گوه های سنگی ایجاد شده در مسیر تونل از نرم افزار UNWEDGE استفاده شد. نتایج بررسی خطرات در مسیر تونل نشان می دهد که که قسمت خروجی تونل در زیر سطح آب زیرزمینی قرار گرفته است و وقوع پتانسیل مچاله شوندگی و انفجار ضعیف در زون پنجم (قسمت خروجی تونل)، پیش بینی شد. بررسی لرزه خیزی در منطقه نشان می دهد که گسلهای طالوران-گرگینه، تودر ملا، سراب قامیش و گندبو بیشترین تاثیر را بر روی تونل از لحاظ لرزه خیزی دارند. برای تمام زونها با استفاده از نرم افزارUNWEDGE تشکیل گوه پیش بینی شد و برای پایدار سازی گوه های سنگی ناپایدار، مقادیر شاتکریت و پیچ سنگ مناسب پیشنهاد گردید.
  17. ارزیابی روش های ژئوفیزیکی و ژئوتکنیکی استفاده شده جهت کسب اطلاعات زیرسطحی در مسیر تونل انتقال آب سبزکوه
    1393
    پروژه انتقال آب سبزکوه به چغاخور با استفاده از یک تونل و به طریق انتقال ثقلی به دریاچه چغاخور جهت تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی در دشت بروجن، مصارف شرب و صنعتی پایین دست انجام خواهد شد. تونل سبزکوه در کمربند زاگرس و در پهنه زاگرس مرتفع واقع شده است که غالباً شامل واحدهای پالئوزوییک و مزوزوییک است و گسترش واحدهای سنوزوییک و جوان تر در آن محدودتر است.از لحاظ رده بندی مهندسی مقادیر RQD توده های سنگی از %30 (ضعیف) تا %70 (متوسط) تغییر می نماید. در این راستا مقادیر Q از 3/0 (خیلی ضعیف) تا 5 (متوسط) متغیر است. هم چنین مقادیر RMR از 32 تا 54 به دست آمده که توده های سنگی مسیر را در رده های ضعیف تا نسبتاً خوب دسته بندی می نماید.با توجه به نتایج آزمایش لوژن، میانگین تراوایی در بخش شیلی مارنی سازند گورپی5 (کم تراوا) و بخش آهکی مارنی 27(نیمه-تراوا)، بخش آهکی سازند ایلام-سروک 11 (نیمه تراوا) و بخش مارنی 50(تراوا)، سازند خانه کت 15 (نیمه تراوا) تا 34(تراوا)، سازند دالان 9(کم تراوا) و شیل و ماسه سنگ های پالئوزوییک برابر 8 (کم تراوا) می باشد.در این پروژه از فرآیند های تصمیم-گیری چندمعیاره(MCDM) برای اتخاذ بهترین تصمیم برای کسب اطلاعات زیرسطحی تونل ها استفاده شده است. در این تصمیم گیری 6 گزینه و 9 معیار برای انتخاب گزینه ها در نظر گرفته شده است که در روشAHP و TOPSIS، مطالعات لرزه ای و در منطق فازی (FAHP) مطالعات ژئوالکتریک به عنوان بهترین روش مطالعه ارائه شده است.براساس نتایج حاصل از این پژوهش، در سیستم های فازی و AHP، روش آزمایش لوژن، و در سیستم TOPSIS روش RQD به عنوان بدترین گزینه برای مطالعه زیر سطحی مسیر تونل معرفی شدند.
  18. بررسی تاثیر برخی پارامترهای زمین شناسی مهندسی خاک های ماسه ای بر نتایج آزمایش های نفوذسنج دینامیکی سبک
    1393
    برای احداث سازه های مهندسی و یا پروژه های خاکی تعیین پارامترهای مهندسی خاک از ضروریات است. با توجه به هزینه و زمان بری آزمون های آزمایشگاهی و همچنین مشکلات نمونه برداری، مهندسان ژئوتکنیک استفاده آزمایش های برجا را پیشنهاد نموده اند. یکی از آزمایش های برجا ابزار نفوذسنج دینامیکی می باشد. نفوذسنج ها یا کاوشگرهای دینامیکی، ابزارهای ساده ای هستند که در بسیاری از کشورها توسعه یافته و برای تخمین پارامترهای مهندسی خاک ها به ویژه خاک های ماسه ای، مورد استفاده قرار می گیرند. در این پژوهش، تاثیر برخی از پارامترهای زمین شناسی خاک های ماسه ای بر نتایج آزمایش های نفوذسنج دینامیکی سبک مطالعه شده است. مطالعات دفتری برای شناسایی مناطق مستعد برای تهیه ماسه گردشده و زاویه دار تمیز صورت گرفت و منطقه بندریگ کاشان و منطقه قوزان همدان به ترتیب برای تهیه ماسه گرد شده و ماسه زاویه دار انتخاب گردید. سپس خواص فیزیکی و مکانیکی هر دو نوع خاک ماسه ای تعیین گردید. در گام نخست، دستگاه بارش ماسه برای هر دو نوع خاک ماسه ای کالیبره شد. نتایج کالیبراسیون برای خاک ماسه ای گردشده نشان می دهد، دستگاه بارش ماسه قادر به ساخت نمونه خاک با دانسیته نسبی 63/20 تا 54/85 درصد است. در این راستا، این بازه برای نمونه خاک ماسه ای زاویه دار از 40/42 تا 21/70 درصد تغییر می کند. با بررسی تاثیر ارتفاع بارش بر وزن واحد حجم مشخص گردید که در مجموع برای ارتفاع بارش های بیش از 500 میلی متر، تغییرات محسوسی در وزن واحد حجم به وجود نمی آید. ضریب تغییرات (Cv) نتایج حاصل از آزمایش های نفوذسنجی دینامیکی نشان می دهد که در خاک ماسه ای گردشده با دانسیته نسبی 85-70 درصد، وزنه 5/2 کیلوگرم بهترین نتایج را به دست می دهد. همچنین با توجه به ضریب تغییرات بدست آمده، برای انجام آزمایش نفوذسنجی دینامیکی در خاک ماسه ای گردشده با دانسیته 100-85 درصد، وزنه 5/2 و 5 کیلوگرم بهترین نتایج را بدست می دهند. بررسی رابطه بین دانسیته نسبی و شاخص نشان می دهد که از بین روابط بدست آمده برای زوایای مخروط نوک30، 60، 90 و 120 درجه، رابطه به دست آمده برای مخروط نوک 60 و 120 درجه، بالاترین ضریب تعیین را دارد. مطالعه ارتباط بین زاویه اصطکاک داخلی و شاخص نشان داد که رابطه بدست آمده برای مخروط نوک 60 درجه و 30 درجه بالاترین ضریب تعیین را نشان می دهد. همچنین با بررس
  19. بررسی تاثیر برخی از پارامترهای زمین شناسی مهندسی بر فرسایش بارانی خاک در بخش بالادست سد اکباتان با ازتفاده از دستگاه شبیه ساز باران
    1392
  20. بررسی تاثیر برخی پارامترهای زمین شناسی مهندسی بر فرسایش بارانی خاک بالادست سد اکباتان با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران
    1392
  21. مطالعه خصوصیات زمین شناسی مهندسی توف ها در جنوب شرق شهرستان تفرش
    1392
  22. بررسی اثر آهک بر بهسازی رفتار مهندسی خاک های سطحی آلوده شده با مواد نفتی (در محدوده پالایشگاه تبریز)
    1392
  23. مطالعه خصوصیات زمین شناسی مهندسی توف ها در جنوب شرق شهرستان تفرش
    1392
  24. بررسی اثر آهک بر بهسازی رفتار مهندسی خاک های سطحی الوده شده با مواد نفتی (در محدوده پالایشگاه تبریز)
    1392