سیده منیژه عربی

استادیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/10/06

سیده منیژه عربی

تربیت بدنی و علوم ورزشی / علوم ورزشی

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. ارتباط بین سواد حرکتی و برخی فاکتورهای روانی در دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدایی دبستان شاهد فاتحی شهرستان سنندج
    1402
    سواد حرکتی به عنوان توانایی فرد برای داشتن یک زندگی سالم و فعال تعریف می شود. هدف تحقیق حاضر بررسی این مسئله بود که آیا ارتباطی بین سواد حرکتی و برخی فاکتورهای روانی در دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدایی دبستان شاهد فاتحی شهرستان سنندج وجود دارد؟ تعداد 70 نفر ازدانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی دبستان شاهد فاتحی شهرستان سنندج در نیمسال تحصیلی 1401-1402 به صورت در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا از دانش آموزان قد و وزن گرفته شد و سپس تمام خرده آزمون های سواد حرکتی برای دانش آموز توضیح داده و یک بار به صورت آزمایشی اجرا شد و در نوبت دوم اجرای آزمون نمرات ثبت شد. پرسشنامه های آمادگی روانی به صورت حضوری و پس از پایان آزمون های سواد حرکتی در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت و در نهایت پس از جمع آوری داده ها و حذف پرسشنامه های مخدوش و ناقص، نفرات اصلی انتخاب و جهت تجزیه و تحلیل وارد نرم افزار اکسل شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی چند متغیره پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها و از انالیز واریانس چند متغیره (MANOVA) برای بررسی تفاوت بین پایه ها استفاده شد. نتایج همبستگی نشان داد بین متغیر اعتماد به نفس، استقامت قلبی و انعطاف پذیری همبستگی معناداری وجود دارد و همچنین بین متغیر افسردگی واستقامت قلبی رابطه معنی داری مشاهده شد. همچنین نتایج واریانس چندمتغیره که نشان داد بین پایه ها در متغیرهای اندازه گیری شده تفاوت معناداری وجود دارد. باتوجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. ورزش بویژه در سنین کودکی و نوجوانی تفریح سالمی برای آزاد کردن انرژی های اندوخته شده است و این خود بسیار لذتبخش و آرامش دهنده است .
  2. ارتباط بین سواد حرکتی و توانایی های شناختی (حافظه، هوش، توجه و تمرکز) در دانش آموزان 7 تا 9 سال(
    1401
    با توجه به اینکه وظیفه اصلی مدرسه بهبود عملکرد شناختی و تحصیلی دانش آموزان و در عین حال فراهم کردن مهارت ها و توانایی های آنها برای داشتن یک سبک زندگی سالم است و از آن جا که حافظه، هوش، توجه و تمرکز در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ضروری هستند و همچنین با توجه اهمیتی که در دوران کودکی دارند، هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سواد حرکتی و مهارت های شناختی (حافظه، هوش، توجه وتمرکز) کودکان 7 تا 9 سال بود. روش تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود.جامعه ی آماری تحقیق حاضرکلیه دانش آموزان پسر و دختر 7 تا 9 ساله شهرفامنین بودند که از بین آن ها تعداد نمونه 88 نفر شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از تست های سواد حرکتی شامل هشت آزمون تعادل، تعادل پویا، لی لی در مسیر مستقیم، استقامت عضلانی، مهارت های دریافت و پرتاب توپ، هماهنگی، استقامت قلبی و تنفسی، برای سنجش توجه از آزمون عملکرد پیوسته، برای سنجش حافظه ازآزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از همبستگی و ضریب همبستگی چند متغیره و برای سنجش تفاوت ها از منوا manova با نرم افزار spss انجام شد. نتایج نشان داد که بین متغیر هوش، قدرت عضلانی و استقامت قلبی تنفسی در بین پسران همبستگی معناداری وجود داشت ( 0.05>p). با توجه به نتایج حاضر برای کمک به پیشرفت تحصیلی کودکان به والدین و مربیان پیشنهاد می شود به وضعیت سواد بدنی کودکان توجه کنند.
  3. تاثیر 8 هفته تمرین بدنی و پیاده روی بر استرس، اضطراب، توجه و حافظه بانوان افسرده 20 الی50 ساله شهرستان کبودراهنگ
    1401
    چکیده مقدمه: اختلال افسردگی یکی از اختلال های روانی شایع در طول زندگی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین در خانه و پیاده روی بر افسردگی، حافظه و توجه بانوان دارای افسردگی شدید بود. روش: در یک طرح مداخله ای، پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، تعداد 60 خانم دارای افسردگی شدید به صورت تصادفی انتخاب شدند. شرکت کننده ها به دو گروه تجربی (تمرین در خانه n=20 و پیاده روی n=20) و گروه کنترل (n=20) تقسیم شدند. گروه های تجربی به مدت 8 هفته پروتکل های تمرینی را اجرا کردند. داده ها با استفاده از پرسش نامه استرس، اضطراب، افسردگی 21، حافظه روزمره و تست استروپ جمع آوری شد. تجزیه وتحلیل داده با استفاده از آزمون آماری آنکوا و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در شرکت کنندگان گروه پیاده روی و تمرین در خانه شدت علایم افسردگی کاهش یافت و عملکرد حافظه و توجه آن ها بهبود معنی داری داشت و بین دو گروه تجربی تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد ورزش مناسب می تواند به بهبود عملکردهای شناختی و توانایی مقابله با احساسات افسردگی کمک کند.