رحمن سیفی

استاد

تاریخ به‌روزرسانی: 1402/12/24

رحمن سیفی

مهندسی / مهندسی مکانیک

رساله های دکتری

  1. تحلیل مکانیکی و حرارتی صدمات مکانیکی سیب و ارائه مدلی مناسب جهت ارتباط آنها با تصاویر دوربین حرارتی
    ابراهیم چاوشی 1401
    میوه سیب در طی فرآیندهای پس از برداشت تحت تاثیربارهای ضربه ای متعددی قرار می گیرد که منجر به آسیب و کوفتگی مـی گردد. این مطالعه با هدف شبیه سازی نیروها و تحلیل صدمات ایجاد شده در سیب رقم رد دلیشز بر اثر اعمال بارهای ضربه ای، به منظور ارائه راهکارهایی برای طراحی فرآیندها و ماشین آلات مناسب انجام شد. برای رسیدن به این هدف خواص فیزیکی و مکانیکی سیب در سه بخش پوست، گوشت و هسته تعیین گردید. در شبیه سازی المان محدود برای دو بخش گوشت و هسته، مدل ماده ویسکوالاستیک و برای بخش پوست مدل ماده الاستیک-پلاستیک، در نرم افزار آباکوس تعریف شد. در بخش بارگذاری شبیه سازی، پارامترهای مورد نیاز به صورت دینامیکی تعریف شد و نتایج آزمون ضربه پاندول به دو روش نیرو-زمان و سرعت-زمان در 3 سطح ضربه وارد نرم افزار شد و نتایج دو روش شبیه سازی با هم مقایسه شد. حجم آسیب با استفاده از تصاویر میکروسکوپ الکترونی تعیین شد. نتایج نشان داد، در روش شبیه سازی بر اساس داده های نیرو-زمان، حجم کوفتگی 9/5 درصد با نتایج آزمون تجربی و مقدار نیروی برخورد خروجی نرم افزار 76/4 درصد نسبت به آزمون پاندول اختلاف دارد. در روش شبیه سازی بر اساس داده های سرعت-زمان، حجم کوفتگی 97/15 درصد و مقدار نیروی برخورد 63/13 درصد نسبت به آزمون پاندول اختلاف دارد. بنابراین استفاده از داده های نیرو-زمان در شبیه سازی دینامیکی المان محدود، به میزان 70% برآورد بهتری نسبت به روش شبیه سازی بر اساس داده های سرعت-زمان ارائه می دهد.
    خلاصه پایان نامه

  2. بررسی اثر تغییر شکلهای پلاستیک شدید بر پارامترهای شکست در مود ترکیبی
    محمدعلی کاظمی 1397
  3. بررسی اثر رفتار پلاستیک سیکلی با وجود سخت شوندگی بر رشد ترک خستگی
    رضا حسینی 1397
  4. ساخت رآکتور بستر صافی ناپیوسته با جریان رو به پایین و بررسی تیمارهای حرارتی و ترموشیمیایی بر روی تولید بیوگاز و مدلسازی فرآیند تولید بیوگاز از پسماندهای مواد عذایی
    سیدعباس رادمرد 1396
  5. بررسی اثر عیوب اتصال انقباضی بر رفتار مکانیکی و ارتعاشی
    کاوه عباسی 1395

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. بررسی تجربی و عددی رفتار ورق با چند ترک تحت بارهای استاتیکی و خستگی
    داود واشقانی فراهانی 1397
  2. بررسی پارامترهای مکانیک شکست در ترکهای زیر سطحی تحت بار متحرک
    محمد اسدی 1396
  3. تعیین ضرایب شدت تنش ناشی از کشش و برش در ترک های زیرسطحی با استفاده از روش تابع وزنی
    مبین صالحی 1396
    یکی از انواع ترک های مشاهده شده در سازه های مکانیکی، ترک های زیرسطحی بیضوی هستند. در این ترک ها، به دلیل عدم تقارن هندسی نسبت به سطح ترک، پدیده ترکیب مودهای شکست منجر می شود که تحت هر بارگذاری کششی و یا برشی، ترک هر سه مود شکست را تجربه می نماید. در این مطالعه، ضرایب شدت تنش در ترک زیرسطحی بیضوی ناشی از بارگذاری مرکب برشی و کششی با استفاده از نرم افزار فرنک تعیین شده و نتایج حاصل با روش تابع وزنی مقایسه گردید؛ برای این کار نمونه، در نرم افزار آباکوس مدل سازی و در فرنک تحلیل شد. این پروژه در دو بخش انجام گرفت؛ در بخش اول یک هندسه در حالت کلی تحت بارگذاری ترکیبی نرمال و برشی در نظر گرفته شد و ضرایب شدت تنش برای ترک زیرسطحی بیضوی در 4/0=α (نسبت قطر کوچک به بزرگ بیضی ترک) و 1، 5/0، 3/0=β (نسبت عمق به نصف طول ترک) هنگامی که ترک به صورت موازی، مایل و عمود بر سطح بارگذاری در زاویه های صفر تا 90 درجه با راستای محور افقی قرار دارد، محاسبه گردید. با توجه به عدم وجود تابع وزنی برای ترک های عمودی و نرمال، ضرایب شدت تنش هنگامی که ترک به صورت موازی با سطح بوده از هر دو روش تابع وزنی و اجزا محدود محاسبه و نتایج باهم مقایسه گردید. در بخش دوم برای کاربردی کردن تحقیق، ضرایب شدت تنش برای ترک زیرسطحی بیضوی موجود در ریل قطار در دو حالت بارگذاری، هنگامی که چرخ با کل ریل در تماس است و در حالتی که چرخ و ریل در ناحیه تماس بیضی هرتز باهم تماس برقرار می کنند، محاسبه گردید. در این بخش نیز ضرایب شدت تنش برای ضریب منظر 6/0 و 4/0، 2/0=α و نسبت عمق 1 و 8/0، 6/0=β و هنگامی که ترک موازی با سطح در زاویه های صفر،30، 60 و 90 درجه با راستای افقی قرار دارد، به دست آمده و نتایج با روش تابع وزنی مقایسه گردید. برای به دست آوردن ضرایب شدت تنش با روش تابع وزنی ابتدا این ضرایب را برای بارگذاری های نرمال و برشی محاسبه نموده و با استفاده از اصل جمع آثار نتایج برای بارگذاری ترکیبی به دست آورده شد. مقایسه نتایج، دقت بالا و میانگین خطای نسبی کمی را هنگامی که ترک دقیقاً زیر محل بارگذاری قرار می گیرد، نشان می دهد. با استفاده از روش تابع وزنی می توان ضرایب شدت تنش ترک زیرسطحی بیضوی را برای هر مقدار α و β دلخواه در بارگذاری ترکیبی برای ریل قطار و هر هندسه مشخص با سرعت و دقت بالا محاسبه نمود. نتایج حاصل نشان داد که با ا
    خلاصه پایان نامه

  4. اثرنوع و ابعاد ناحیه تمرکز تنش بر ایجاد و رشد شبه استاتیکی ترک درمواد فلزی تحت مودترکیبی I/II
    فریبرز نصیری فرد 1395
    شیارها در قطعات و ساختارهای مهندسی برای نیازهای طراحی خاص به کار میروند. شکلهای متنوع شیارها میتواند در ساازههای مهندسای که تعداد زیادی از آنها U ، Oو Vشکل هستند، دیده شود. برخلاف ترکها و عیوب، که برای قطعات مضر هساتند، شیارها میتوانند به طور همزمان مفید و مضر باشند. در کنار سودمندی، شیار ممکن است به دلیل تمرکز تنشی که در همساایگی آنها ایجاد میشاود و نتیجهاش شاروع ترک از لبه شایار است، برای یک ساختار مهندسی مضر باشند. در تحقیق پیشرو، تاثیر هندسه و ابعاد مختلف شیارهای موجود در ورق بر ظرفیت حمل بار قطعه، نقطه و زاویه شروع شکست و رشد ترک از مرز شیار به صورت تجربی، تئوری و عددی بررسی شده است. آزمایشها به دو سری نمونههای شیاردار و نمونههای شیاردار با پیشترک تقسای شادند. برای سری اول نمونهها چندین ورق نازک مستطیلی ساخته شده از آلومینی 7075-T6و ضعیف شده توسط شیارهای Uشکل و Vشکل نوک گرد با ابعاد متفاوت برای شکست مود ترکیبی �/�� آزمایش شد و ظرفیت حمل بار و زاویه شاروع شاکسات به طور آزمایشاگاهی ثبت شد. سفه مفهوم مواد معادل با هدف برابر گرفتن مواد نرم با مواد ترد از نقطه نظر چگاالی انریی کرنشاای، در ارتباا با معیارهای شااکساات ترد، ماکزیم تنش مماساای و تنش متوسااط برای پیشبینی نتایج آزمایشگاهی استفاده شد. با وجود رفتار مکانیکی مواد، دقت هر معیار شکست اساسا بستگی بر شکل شیار و از این رو، بر توزیع تنش اطراف مرز شایار داشات. مقایساه کمی نتایج آزمایشاگاهی چقرمگی شاکست با پیشبینیهای تئوری تحت شرایط مود ترکیبی، درصد خطای بین نتایج تجربی و تئوری برای معیارهای EMC-VMTSو EMC-VMSبه ترتیب 1/4درصد و 1/1درصد و برای معیارهای EMC-UMTSو EMC-UMSبه ترتیب 1درصااد و 1/1درصااد نشااان داد. با اسااتفاده از چنین معیارهایی، مهندسین به انجام تحلیلهای الاستیک_ پلاستیک برای تخمین شکست مود ترکیبی قطعات نرم شیاردار نیاز ندارند. محل شروع ترک با استفاده از معیار بیشینه تنش مماسی بررسی و پیشبینی شد و صحت این روش با نتایج آزمایشگاهی تایید شد. در سری دوم آزمایشها جهت بررسای مسایر رشاد ترک، ابتدا جهت ترکدار کردن نمونههای شایاردار برای هندسههای مختلف شیار، ترکهایی از نوک شایار به طول 1/6mmبا توجه به نقطه و زاویه شاروع ترک بدست آمده، ایجاد شد سفه برای بررسی عددی مسایر رشاد ترک از روش گام به گام که متکی بر معیار بی
    خلاصه پایان نامه

  5. اثر تغییرات هندسی شیار نمونه تست شارپی در تعیین استحکام شکست فلزات
    مهدی سیفی 1395
  6. تخمین رشد ترک خستگی در بارگذاری سیکلی مکانیکی و حرارتی
    عرفان کاکاوند 1395
    خستگی حرارتی در قطعاتی مانند پره ها و ایرفویل ها در موتورهای توربین و سیستم های لوله کشی در راکتورهای آب سبک در نیروگاه های اتمی که تحت گرمایش و سرمایش نوسانی قرار می گیرند، روی می دهد. ازاین رو بررسی رفتار مواد تحت این شرایط حائز اهمیت می باشد و بررسی توانایی روش های تجربی و نرم افزاری در محاسبه عمر خستگی قطعات تحت بار حرارتی در فرایند طراحی این قطعات اثر قابل توجهی خواهد داشت. ازآنجاکه همواره آلیاژهای آلومینیم از رایج ترین آلیاژهای مورداستفاده در صنایع بوده و هست در این پژوهش، جنس نمونه ها آلومینیم 7075 انتخاب شد و مورد آزمایش قرار گرفت. در بررسی پیشینه پژوهش تاثیر فرکانس مکانیکی در رشد ترک خستگی در بارگذاری های سیکلی حرارتی و مکانیکی موردبررسی قرار نگرفته که این مورد در این پژوهش انجام شد. نمونه ها از نوع CT بوده و همگی دارای ترک اولیه به طول 9 میلی متر می باشند. برای اعمال بار حرارتی به نمونه ها کوره ای از نوع المنتی ساخته شد که توانایی ایجاد بار حرارتی به صورت دما ثابت و همچنین دما متغیر را دارد. آزمایش ها به دو گروه دما ثابت و متغیر تقسیم بندی شدند که سری اول آن ها به صورت دما ثابت با بیشینه بار KN12 و نسبت بار R=0 انجام شد تا شبیه سازی و رفتار ترک در حالت دما متغیر به دست بیاید. سری دوم آزمایش ها به صورت دما متغیر با شرایط مکانیکی مشابه آزمایش سری اول انجام گردید. بررسی آزمایش اول نشان داد که هر چه دما افزایش می یابد رشد ترک نیز افزایش می یابد و عمر نمونه کاهش پیدا می کند. برای شبیه سازی در آزمایش های دما متغیر از نتایج آزمایش های سری اول و معادله والکر استفاده شد. نتایج در این مرحله نشان داد که کاهش فرکانس تا Hz10 تغییراتی درروند رشد ترک ایجاد نمی کند ولی کاهش فرکانس از Hz5 باعث کاهش عمر نمونه و کاهش فرکانس از Hz5/0 تغییرات شدیدی در عمر نمونه ایجاد می کند. درنهایت سطح شکست نمونه ها با استفاده از عکس برداری از سطوح شکست موردبررسی قرار گرفت.
    خلاصه پایان نامه

  7. اثر خواص مکانیکی بر چقرمگی شکست در مود ترکیبی 1 و2
    1394
  8. تحلیل رشد ترک خستگی در نمونه هایی با ناچ زاویه دار در مود ترکیبی
    حمید شهبازی 1393
    بسیاری از قطعات مهندسی که در طول عمر عملکرد خود تحت بارهای تناوبی قرار می-گیرند، دارای ناپیوستگی هندسی همچون جاخارها، سوراخ های روغن، شیارها و رزوه ها هستند که عموما به صورت ناچ معرفی می شوند. ناچ های پر استفاده در قطعات صنعتی معمولا نوک تیز (V شکل) و یا انحنادار (U شکل) می باشند. ناچ ها با ایجاد تمرکز تنش و کرنش سبب کاهش محسوس عمر خستگی قطعات مذکور می گردند. بررسی توانایی روش های تجربی و نرم افزاری در محاسبه ی عمر خستگی قطعات ناچ دار در فرایند طراحی این قطعات اثر قابل توجهی خواهد داشت. معمولا ترک خستگی در نواحی آسیب پذیر موضعی قطعات رخ می دهد، لذا به منظور تحلیل خستگی یک قطعه، تنش ها و کرنش های محلی در این نواحی و خواص خستگی مواد سازنده ی قطعه مد نظر قرار می گیرند. در تحقیق پیش رو تاثیر هندسه ی ناچ ها بر عمر خستگی نمونه ها، محل شروع ترک و نرخ رشد ترک خستگی بررسی شده است. به این منظور نمونه هایی دارای ناچ U شکل، از جنس آلومینیم 7075، با شعاع ناچ های متفاوت و عمق ناچ های مختلف، ساخته شدند و تحت بارگذاری تناوبی قرار گرفتند. به منظور دستیابی به مود ترکیبی نیز نمونه هایی با زاویه 30 درجه نسبت به لبه-ی قطعه ساخته شد. آزمایش ها با استفاده از دستگاه خستگی زوئیک، با بار بیشینه ی kN 13 و نسبت تنش 1/0 و فرکانس Hz10 انجام شد. با استفاده از رابطه ی پاریس و نمودارهای نرخ رشد ترک خستگی، ضرایب رابطه ی پاریس برای ماده به دست آمد و نشان داده شد که این ضرایب مستقل از هندسه ی نمونه هاست. رشد ترک خستگی در مود ترکیبی نیز با نتیجه ی شبیه سازی در نرم افزار آباکوس هم خوانی خوبی داشت. پیش بینی معیار بیشینه تنش مماسی و شبیه سازی عددی در نرم-افزار آباکوس برای محل شروع و جوانه زنی ترک از محل ناچ، با مشاهدات آزمایشگاهی تطبیق داده شد.
    خلاصه پایان نامه

  9. بررسی عددی و تحلیلی کمانش پوسته های استوانه ای FGM معیوب تحت اثر خمش خالص و فشار داخلی
    مسلم عواطفی اکمل 1393
  10. مطالعه عددی و آزمایشگاهی تاثیر اعمال بیش بار بر رشد ترک خستگی در مود ترکیبی I-II
    مهران بشیری گودرزی 1393