زهرا افضلی

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1402/12/24

زهرا افضلی

علوم انسانی / زبان و ادبیات عرب

رساله های دکتری

  1. صورﺓ الآخر الإیرانی فی الشعر العربی (صوره الامراء البویهیین فی شعر شعراء العصر العباسی نموذجاً)
    جعفر جعفرزاده 1397
    الملخص تاسس الادب المقارن فی القرون الاخیره ونشات فیه فروع شتی؛ منها علم الصورولوجیا الذی یتطرق إلی دراسه صوره الاجنبی فی النصوص الادبیه، ویمیط اللثام عن موقف مبدع الاثر الادبی من الاجنبی. تتکون صوره الاجنبی من خلال تعرف الادیب المسمی بــ«الانا» علی الاجنبی المسمی بــ«الآخر»، وتتم دراستها علی اساس المبادئ التی اتفق علیها الصورولوجیون، اهمها هی: حالات قراءه الآخر والاسباب الموثره فی تکوین الصوره. تمهد الدراسات الصورولوجیه، الارضیه لمعرفه الشعوب والاطلاع علی ثقافتها وحضارتها، لذلک تمتلک اهمیه خاصه بین الدراسات الادبیه. بالنظر لهذه الاهمیه، الآثار الادبیه التی تحتوی علی صوره الاجنبی جدیره بالدراسه من زاویه الصورولوجیا. الدواوین الشعریه لشعراء العرب فی عداد هذه الآثار التی انعکست علیها صور عدیده للاجنبی لاتصال قوم العرب بکثیر من الاقوام. یشهد علی هذا المدعی انعکاس صوره الامراء البویهیین(447-320) بصفتهم اسره إیرانیه فی شعر شعراء العرب: المتنبی، الشریفین الرضی والمرتضی، ابن نباته السعدی وابن الحجاج البغدادی. فی هذا المنطلق تمت فی البحث الموجود دراسه صوره هولاء الامراء الإیرانیین فی شعر الشعراء الذین سبق ذکرهم بالمنهج الوصفی والتحلیلی بغیه الوقوف علی ما رسموه عن انفسهم بصفتهم الانا العربیه وإدراک ما سجلوه عن اولئک الامراء بصفتهم الآخر الإیرانی فی شعرهم. تبین نتیجه الدراسه ان الانا قد ظهرت علی شاکله فرد قومی، مزهو بنفسه ومتکسب حسب ثقافتها، بصیرتها ومکانتها، وتاثر تکوین صورتها باسباب کالاغتراب والتفاخر والقومیه والمصالح الفردیه بینما ان تکوین صوره الآخر اصبح متاثراً بالاسباب الذاتیه کالاغتراب والمصالح الفردیه والاسباب غیر الذاتیه کالسیاسیه، الاجتماعیه، الاقتصادیه والدینیه ضمناً ان قراءه الآخر قد تراوحت بین حالتی التشویه الإیجابی والتشویه السلبی.
  2. بررسی و تحلیل رمان" الطنطوریه" اثر رضوی عاشور بر اساس نظریه روایتی ژرار ژنت
    نسرین عباسی 1396
    روایت شناسی با تحلیل ساختارها و توصیف قوانین و ویژگی های حاکم بر روایت استوار است و با واکاوی کلیت متون و ارتباط آن ها با یکدیگر برآن است تا به دستور زبانی دست یابد که در همه متون روایی کاربرد داشته باشد. این حوزه از دانش بشری تاجائی پیشرفت نموده که امروزه آن را به عنوان یک شاخه علمی بررسی می کنند. ژرار ژنت، نظریه پرداز فرانسوی، از جمله روایت شناسان ساختارگرا است که روایت شناسی با او به اوج خود رسید. در چارچوب روایت شناسی وی، سه عامل زمان( بسآمد، تداوم و نظم)، وجه( مسافت و کانون شدگی) و لحن(راوی و روایت شنو) مد نظر قرار می گیرد. رمان تاریخی الطنطوریه، اثر رضوی عاشور، نویسنده ی معاصر مصری که به ترسیم حوادث سال های شکست فلسطین و از جمله روستای الطنطوره می پردازد، گزینه ای مناسب برای مطالعات روایت شناسی محسوب می شود. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی ساختار روایی رمان می پردازد تا ضمن فهم دقیق عناصر روایی، زمینه برای درک عمیق و روش تولید معنا از متن وی فراهم شود. رهیافت این پژوهش نشان می دهد که رمان، فاقد نظم خطی است. راوی سیر خشک و گاهشمارانه ی داستان را در هم می شکند. همچنان که استفاده هنری از تکنیک تداوم، مانند خلاصه، حذف، صحنه و توصیف، شتاب داستان را دستخوش نوسان می کند. بسآمد در رمان، نقش تاکید و تثبیت معانی در ذهن مخاطب دارد. تکنیک های بازنمایی گفتار و اندیشه، آیینه ای است که دغدغه های جامعه فلسطین و پدیده ی اشغال و... را انعکاس می دهد. انتخاب کانون گر درونی که دارای دانش همسان با مخاطب است، وجود کانون های متغیر و متعدد از ویژگی بارز رمان الطنطوریه است. تنوع صدا در این داستان آن را به جهان واقعی تبدیل نموده است که شخصیت ها به خاطر دموکراسی حاکم، آزادانه، جهان-بینی و نگرش خود را بیان می دارند. در این رمان، از انواع راوی درون داستانی(اول شخص قهرمان، اول شخص شاهد، من دوم نویسنده و راوی دوم شخص) استفاده شده است. بدیهی است هر کدام از راویان(درون داستانی) برای خلق و آفرینش روایت خویش، روایت شنو خاص خود را خطاب قرار می دهند. روایت شنو رمان، جزو شخصیت ها و درون داستانی است و در کنش روایات دخیل و نگرش او همسو با جهان بینی راوی است. در اثنای روایت، راوی، توضیحاتی را بیان می دارد که متوجه خواننده برون متنی می شود. روش بازنمائی مستقیم و غیر مستقیم ابزاری است که به وسیل
  3. بازتاب ادبیات صوفیانه ایرانی در داستان های دهه 70و 80 نجیب محفوظ
    طیبه امیریان 1395

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. بررسی ساختار رمان دعاء الکروان اثر طه حسین براساس نظریه کلود برمون
    فاطمه عابدی لقمان 1401
    چکیده ساختارگرایی به عنوان یک مکتب در قرن بیستم در کشورهای اروپایی رواج یافت و در حوزه های مختلف از جمله روایت شناسی به کار گرفته شد و سپس با تلاش منتقدان و نظریه پردازان دامنۀ آن گسترش پیدا کرد. کلودبرمون روایت شناس ساختارگرای فرانسوی در شمار آن نظریه پردازان است که نظریه ای دربارۀ ساختار روایت ارائه نمود. توالی یا پی رفت مهم ترین عنصر تشکیل دهنده ساختار روایی در نظریه اوست که خود در بردارندۀ سه کارکرد امکان، فرایند و نتیجه و دارای سه نوع زنجیره ای، انضمامی و پیوندی است. در پژوهش حاضر رمان دعاء الکروان اثر طه حسین نویسنده معاصر مصری با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف پی بردن به چگونگی اجزاء ساختار آن براساس نظریه کلودبرمون بررسی گردیده است. نتیجه بررسی بیانگر آن است که ساختار رمان مذکور از هفت توالی تشکیل شده و کارکردهای سه گانه در هر توالی نمود یافته است؛ این درحالی است که به دلیل کنش-ها و واکنش های قهرمان در انجام ماموریتش توالی زنجیره ای و به علت بهره گیری قهرمان از کمک نیروهای یاری گر توالی انضمامی و با توجه به کنش قهرمان و ضد قهرمان توالی پیوندی در رمان یاد شده متبلور گردیده ضمن اینکه هردو نوع شخصیت (کنشگر و کنش پذیر) نیز در آن متجلی شده اند.
  2. تحلیل زمان روایی در رمان واحه الغروب اثر بهاء طاهر بر اساس نظریه ی ژرار ژنت
    معصومه الهی فر 1401
    چکیده: زمان روایی یکی از مباحث مرتبط با علم روایت شناسی است که بر اساس نظریات نظریه پردازان این علم قابل تحلیل است."ژرار ژنت" فرانسوی از جمله آن نظریه پردازان است که با تاکید بر روابط زمان در متون روایی نظریه ای را درباره ی زمان روایی ارائه کرده است. سه مولفه ی نظم، بسامد و تداوم عناصر تشکیل دهنده نظریه ی او هستند که هر یک انواع و اجزاء خاصی دارند. نظریه ی او جامع ترین نظریه جهت نقد و تحلیل عنصر زمان در رمان های نویسندگان دوره ی معاصر است؛ از همین رو در پژوهش حاضر زمان روایی در رمان "واحه الغروب" اثر "بهاء طاهر" نویسنده معاصر مصری بر اساس نظریه "ژنت" تحلیل گردیده است. این پژوهش با هدف پی بردن به چگونگی کاربرد تکنیک های روایی و با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر این است که؛ به دلیل نقل خاطرات شخصیت ها، گذشته نگری نسبت به آینده نگری در رمان بیشتر نمود یافته است ؛ این در حالی است که کاربرد فراوان مکث توصیفی سبب شتاب منفی آن گردیده و به علت جلوگیری از تکرار چند باره رخدادها بسامد بازگو نقش موثری در پیشبرد حوادث آن ایفا نموده است.
  3. تصویرشناسی شخصیت های برجسته خاندان های بنی سهل و بنی منجم در شعر شاعران عصر عباسی
    سیده زهرا اجاقی 1401
    چکیده علم تصویرشناسی یکی از شاخه های ادبیات تطبیقی است که در نیمه ی اول قرن نوزدهم در فرانسه شکل گرفت. این علم که به بررسی تصویر دیگری بیگانه در متون ادبی می پردازد،بر اصول و مبانی خاصی استوار است که عبارتند از: روش تصویرسازی ، عوامل موثر بر تصویرسازی و حالت های خوانش بیگانه. از همین رو آثار ادبی ای که دربردارنده تصویری از ملت های بیگانه باشند، آثاری درخور بررسی در حوزه ی تصویرشناسی اند. دیوان شعری برخی از شعرای عرب در عصر عباسی همچون بحتری،ابو تمام،ابن رومی،محمدبن عبدالملک الزیات و مسلم بن ولید که تصویر شخصیت های مهم خاندان های بنی سهل و بنی منجم (دو خاندان ایرانی در عصر عباسی ) در آن ها منعکس شده است از جمله ی این آثارند.در همین راستا در پژوهش حاضر تصویر شخصیت های برجسته ی این دو خاندان در اشعار آن ها با هدف پی بردن به دیدگاهشان درباره ی ایشان با روش توصیفی-تحلیلی بررسی گردیده است.نتیجه ی بررسی بیانگر آن است که تصویرسازی با هردو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت پذیرفته و تصاویر پیشین و خود شاعر نسبت به سایر عوامل تاثیر بیشتری بر تصویرسازی نهاده اند. همچنین دیگری بیگانه در سه حالت تحریف مثبت ،تحریف منفی و تسامح مورد خوانش واقع شده است و در میان سه حالت یاد شده تحریف مثبت بیشترین کاربرد و تحریف منفی کمترین کاربرد را داشته است.
  4. بررسی ساختار داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم بر اساس نظریه کلود برمون
    معصومه عاشوریان 1401
    چکیده: بررسی و تحلیل متون روایی با رویکردهای مختلفی امکا نپذیر است. روایت شناسی ساختارگرا در شمار این رویکردهاست که به همت نظریه پردازان علم روایت شناسی در قرن بیستم رشد و تکامل یافت. کلود برمون روایت شناس ساختارگرای فرانسوی از جمله آنهاست که نظریه ای درباره ساختار روایت ارائه نموده است. کارکردهای سه گانه: استعداد، فرآیند و نتیجه و نیز انواع توالی زنجیره ای، انضمامی و پیوندی جزء مهم ترین مولفه های نظریه او محسوب می شوند. در پژوهش حاضر ساختار داستان یوسف (ع) در قرآن کریم با روش توصیفی- تحلیلی بر اساس نظریه کلود برمون مورد تحلیل واقع شده است. این پژوهش از این جهت حائز اهمیت است که در آن ساختار داستان قرآنی یاد شده بر اساس همه مولفه های نظریه مذکور قابل تحلیل است؛ بنابراین پژوهشی در حوزه روایت شناسی است که به عنوان یک الگو برای پژوهشگران راهگشا خواهد بود. نتیجه پژوهش بیانگر آن است که ساختار داستان یوسف (ع) با در نظر گرفتن عناصر پیرنگ، متشکل از دو توالی و بدون در نظر گرفتن عناصر پیرنگ ، متشکل از نه توالی است که هر یک دربردارنده سه کارکرد استعداد، فرآیند و نتیجه است . علاوه بر این ساختار داستان در برگیرنده توالی زنجیره ای، انضمامی و پیوندی است به دلیل اینکه بر مبنای توالی زنجیره ای، کنش ها و واکنش ها زنجیره وار تا به سرانجام رساندن میثاق به وسیله قهرمان داستان (یوسف (ع)) ادامه یافته و بر مبنای توالی انضمامی، قهرمان برای محقق ساختن هدف خود از کمک نیروهای یاریگر چون یعقوب (ع) ، عزیز مصر ، پادشاه مصر و غیره بهره مند گردیده و بر مبنای توالی پیوندی وضعیت با کنش ضد قهرمانان ( برادران یوسف(ع) و همسرعزیز مصر) غیر متعادل شده و با کنش قهرمان به تعادل رسیده است؛ این در حالی است که هردو نوع شخصیت (کنشگر و کنش پذیر) نیز در داستان جلوه گر شده اند.
  5. معناشناسی تاریخی و ساخت گرای واژه های عزت و ذلت در قرآن کریم
    عباس حسنی 1398
    چکیده: پژوهش در زمینه ی معنای واژگان در قرون اخیر مورد توجه زبان شناسان قرار گرفته و سبب پیدایش علم معنی شناسی و گونه های مختلف آن از جمله معنی شناسی تاریخی و ساخت گرا شده است. معنی شناسی تاریخی تحولات معنایی واژگان را در یک بازه ی زمانی مورد مطالعه قرار می دهد و معنی شناسی ساخت گرا به بررسی روابط مفهومی، همنشینی، جانشینی و بافت و سیاق می پردازد. در این پژوهش معنی دو واژه ی عزت و ذلت و مشتقات آنها در قرآن کریم بر اساس مبانی این دو نوع معنی-شناسی به منظور پی بردن به چگونگی کاربرد دو واژه مذکور در قرآن کریم و اشعار جاهلی با روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی واقع شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که دو واژه ی عزت و ذلت تخصیص معنایی یافته اند ضمن اینکه به علت دلالت درون زبانی دو واژه ، از میان روابط مفهومی شمول معنایی ،هم معنایی ، تقابل معنایی، ترادف معنایی ، همنشینی و جانشینی در شناخت معنای آنها نمود یافته و در میان انواع بافت ، بافت متنی تاثیر بیشتری در تشخیص معنای دو واژه داشته است.
  6. ترجمه ی "کتاب شرق النخیل" اثر بهاء طاهر بر اساس روش معنایی پیترنیومارک
    معصومه حاتمی آرا 1397
    چکیده ترجمه انتقال و برگرداندن کلمات و مفاهیم از زبانی به زبان دیگر است؛ که شاه کلید ارتباط ملت ها با یکدیگر به شمار می آید و در پیشرفت جوامع تاثیر بسزایی دارد؛ از همین رو در زندگی بشر بسیار حائز اهمیت است. این امر سبب شده که ترجمه در کانون توجه نظریه پردازان در دوره ی معاصر قرار گیرد و نظریات گوناگونی درباره ی آن از سوی آنان ارائه شود. در این میان نظریه ی «پیترنیومارک» که اساس آن بر دو روش ارتباطی و معنایی استوار است، جزء نظریات جامع و مطرح است. در این پایان نامه روش معنایی نظریه ی وی مبنای ترجمه کتاب «شرق النخیل» اثر بهاء طاهر، نویسنده ی معاصر مصری قرار گرفته است.طبق نتایج بدست آمده، روش مذکور برای ترجمه این متن ادبی، روش مناسبی است؛ زیرا در این روش مترجم به نویسنده متن مبدا توجه دارد و تا جایی که خللی به فهم متن در زبان مقصد، وارد نشود، سبک و روش نویسنده را منعکس می کند و این لازمه ترجمه متون ادبی است.
  7. تحلیل زمان روایی در رمان" العوده إلی المنفی" اثر ابوالمعاطی ابوالنجا بر اساس نظریه ی ژرار ژنت
    مهرانگیز مردانی 1397
    چکیده: عنصرزمان، یکی از عناصر حائز اهمیت در هر متن روایی به شمار می رود و به دو قسم زمان داستان و زمان روایی، تقسیم می-شود که این دو در ترتیب زمانی حوادث، با هم تفاوت دارند. زمان روایی یکی از مهم ترین دستاوردهای علم روایت شناسی در قرون اخیر است که به وسیله ی نظریه پردازان این علم بروز یافته است. درمیان آن ها، ژرارژنت فرانسوی نقش اساسی ایفا نموده و نظریه-ای برای بررسی عنصرزمان در متون روایی ارائه کرده است. در همین راستا، زمان روایی در رمان "العودهالی المنفی" اثر"ابوالمعاطی ابوالنجا" نویسنده ی معاصر مصری براساس نظریه ی او با روش توصیفی-تحلیلی، مورد تحلیل، واقع شده است . هدف از این پژوهش، بررسی چگونگی استفاده ی نویسنده از تکنیک های زمان روایی و پی بردن به میزان توانایی او در به کارگیری آن تکنیک هاست. نتیجه ی پژوهش، بیانگر آن است که رمان مذکور تا حد زیادی از زمان داستان، فاصله گرفته است و نویسنده درآن از پرش های فراوان زمانی بهره برده است، درحالی که آینده نگری برگذشته نگری، غلبه دارد. هم چنین چهارتکنیک مکث -توصیفی، حذف، چکیده و صحنه ی نمایشی نیز دراین رمان به کار گرفته شده و منجر به تغییر شتاب روایت گردیده اند. علاوه براین، همه ی انواع بسامد نیز درآن، به کاربرده شده؛ جز این که بسامد بازگو نسبت به دیگر انواع ، کاربرد بیشتری دارد.
  8. تصویر دیگریِ ایرانی در شعرعربی (نمونه ی موردی: تصویر خاندان طاهریان در شعر شاعران عصر عباسی)
    خدیجه حسینی 1395
    تصویرشناسی علمی جدید است که به همت ژان ماری کاره در قرن بیستم در فرانسه شکل گرفت. این علم شاخه ای از ادبیات تطبیقی به شمار می آید و به بررسی تصویر دیگری بیگانه در آثار ادبی می پردازد. بررسی تصویر دیگری بیگانه بر اصول خاصی استوار است که اهم آن ها عبارتند از: روش تصویرسازی و عوامل تاثیرگذار بر آن ، حالت های خوانش بیگانه و نوع تصویر. در همین راستا آثار ادبی ای که دربردارنده ی تصویری از ملت های بیگانه باشند آثاری درخور بررسی درحوزه ی تصویرشناسی اند. دیوان شعری برخی از شعرای عصر عباسی همچون ابوتمام، بحتری، ابن رومی، دعبل خزاعی، ابن محلم خزاعی و علی بن جهم که در آن ها تصویر امرای طاهری (یکی از سلسله های ایرانی در عصر عباسی) منعکس شده است از جمله ی این آثارند. از همین رو در پژوهش حاضر تصویر امرای این خاندان در اشعار آن ها با هدف پی بردن به دیدگاه شان درباره ی ایشان با روش توصیفی تحلیلی بررسی گردیده است. نتیجه ی بررسی بیانگر آن است که تصویرسازی به روش مستقیم صورت گرفته و مولف تصویرساز نسبت به سایر عوامل تاثیر بیش تری بر تصویرسازی نهاده است، ضمن اینکه «بیگانه» در سه حالت هراس، شیدایی و دوستی خوانش شده و در میان سه حالت یاد شده حالت هراس کاربرد کمتری داشته است. در میان انواع تصویر نیز تصویر بسته بیشتر از تصویر باز در شواهد شعری نمود یافته است.
  9. معنا شناسی تاریخی وتوصیفی واژه "خوف "در قرآن
    زهره سامنی 1395
    بررسی معنا، از دیر باز توجه زبان شناسان را به خود جلب نموده و سبب پیدایش علم معنا شناسی با انواع مختلف در قرون اخیر گردید. معنی شناسی تاریخی و توصیفی از جمله انواع این علم به شمار می آیند. معنی شناسی تاریخی به مطالعه تغییرات معنایی واژه در یک برهه زمانی مشخص می پردازد و معنی شناسی توصیفی معنی واژه را با توجه به روابط مفهومی و همنشینی و بافت و سیاق و بدون در نظر گرفتن تغییرات معنایی آن بررسی می کند. در پژوهش حاضر معنی واژه خوف در قرآن کریم بر اساس مبانی این دو نوع معنی شناسی با هدف آشنایی با میزان تحول معنایی واژه مذکور و چگونگی کاربرد آن در قرآن کریم و با روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی واقع شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که این واژه تحت تاثیر فرهنگ قرآنی گسترش معنایی و ترفیع معنایی یافته و به علت دلالت درون زبانی آن از بین روابط مفهومی شمول معنایی، با هم آیی ، تقابل معنایی وترادف معنایی در شناخت معنای آن نمود یافته و در بین انواع بافت، بافت متنی تاثیر بیشتری در تشخیص معنای آن نهاده است.
  10. اغرض بلاغی انشاء طلبی در نامه ها ، حکمت ها و یکصد خطبه دوم نهج البلاغه
    علی خزایی 1394
    چکیده دانش بلاغت که به طور کلی به فن زیبا سخن گفتن تعبیر می شود، مشتمل بر علوم معانی، بیان و بدیع است.از این میان علم معانی که به بررسی احوال لفظ مطابق با مقتضای حال می پردازد، مباحث متعددی را در بر می گیرد. یکی از این مباحث کلام انشایی است که به دو نوع طلبی و غیر طلبی تقسیم می شود. انشاء طلبی شامل پنج قسم امر، نهی، تمنی، ندا و استفهام است. هر کدام از اقسام فوق گاه از معنای اصلی و وضعی خود عدول کرده و به خاطر یک غرض بلاغی بر معنای دیگری دلالت دارند که از طریق سیاق و قرائن کلام می توان به آن پی برد. نتایج حاکی از آن است که هر کدام از اقسام انشاء طلبی در کتاب ارزشمند نهج البلاغه دارای اغراض مختلفی همچون ارشاد و نصیحت ، دعا ، توبیخ ، تعجب، تحقیر و غیره هستند که امر و استفهام، بیشترین و تمنی کمترین اغراض بلاغی موجود در این کتاب را به خود اختصاص داده اند. هرچند دامنه اغراض بلاغی انشاء طلبی وسیع تر از آن است که قابل احصاء باشد؛ اما با این حال پژوهش حاضر تلاش نموده تا به شیوه ای متعارف و به تبعیت از کتب معتبر بلاغی نخست اغراض موجود و معروف هر کدام از اقسام انشاء طلبی را در این کتاب ها استخراج و سپس با روش توصیفی تحلیلی برای هر کدام از این اغراض شواهد و نمونه هایی را از میان نامه ها ، حکمت ها و یکصد خطبه دوم نهج البلاغه بیان نماید، جز در موارد نادری که بعضی از این اقسام اغراضی نو و بی سابقه در کتب بلاغی دارند. تردیدی نیست که کشف این معانی ثانوی ضمن این که خواننده را با مهمترین مواضع فکری و مقاصد والای امام (ع ) آشنا می سازد از مزایای بی شمار بلاغی نهفته در آن اثر جاودانه پرده بر می دارد و افقی روشن به روی درک اعجاز بیانی و عظمت معانی نهج البلاغه گشوده می شود.
  11. اغراض بلاغی کاربرد اسماء اشاره در ده جزء اول قرآن کریم
    علامحمد روزبهانی 1394
    چکیده: قرآن کتاب آسمانی و معجزه جاودانه خاتم پیامبران و عصاره همه کتب آسمانی است. این کتاب چشمه جوشانی است که سرچشمه های اعجاز آن یکی پس از دیگری از دل آیاتش می جوشد و هیچ گاه فرو نمی نشیند. هدف از نزول قرآن فهم آن و عمل به آیاتش می باشد و راه فهم این کتاب تدّبر در الفاظ و معانی عمیق آن است. البتّه بلاغت قرآن کریم اوّلین و مهم ترین وجه اعجاز آن بوده و پی بردن به اعجاز بلاغی قرآن مستلزم بررسی آیات آن با تکیه بر مباحث ادبی و بلاغی است. علم بلاغت سه شاخه معانی، بیان و بدیع را در بر می گیرد. اِسناد یکی از ابواب علم معانی است که دارای دو رکن اساسی به نام مسند و مسندٌ الیه می باشد. در بسیاری از آیات اسم اشاره در موضع مسندٌ الیه واقع گردیده است. اسم اشاره که به عنوان روشی برای احضار مشارٌ الیه در ذهن شنونده به کار می رود، علاوه بر کارکرد صرفی و نحوی دارای کارکرد بلاغی است. از این رو به عنوان یک مبحث ادبی می توان شواهد قرآنی را که دارای اغراض بلاغی هستند بر اساس آن، مورد بررسی قرار داد. این اسم ها با انواع مختلف و بسامد بسیار در اکثر سوره ها و آیات قرآنی به کار رفته اند . با این اوصاف بررسی بلاغی این مقوله در آیات قرآنی نقش بسزایی در درک و فهم آیات دارد. هنگامی که متکلّم و مخاطب مشارٌ الیه را با اسم خاص یا روش مشخّص کننده دیگری نشناسند در این صورت اسم اشاره برای احضار آن به ذهن مورد استفاده واقع می شود تا برای گوینده و شنونده حاضر و محسوس گردد. گاهی اسم اشاره به مقتضای حال از این غرض خارج شده و برای اغراض دیگری به کار می رود. برای فهم معانی اسم های اشاره و درک درست از این اسلوب خاص در آیات الهی باید به گوینده، مخاطب، قرینه های لفظی و معنوی، سیاق کلام، کیفیت و شان نزول و غیره توجّه نمود. پژوهش حاضر با روش کیفی ـ توصیفی و به کمک کتب بلاغی و تفاسیر ادبی، موضوع مذکور را در ده جزء ابتدائی قرآن کریم بررسی می نماید. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که در آیات مورد بحث، معانی ثانوی کاربرد اسم های اشاره همچون؛ تعظیم، تحقیر، تنبیه، ( آگاهی دادن ) تاکید، توبیخ، تنویه، ( ستودن ) استغراب، ( عجیب دانستن ) تعلیل و ... مورد نظر بوده است. نکات بلاغی موجود در کاربرد اسم های اشاره در موضع مسندٌ الیه به مراتب بیشتر و ظریف تر از سایر مواضع می باشد. استفاده از اسم اشاره به جای ضمیر غالبا ا
  12. رئالیسم انتقادی در رمان «الزلزال » اثر طاهر وطار
    سیدعابدین نبوی 1393
    چکیده: قرون اخیر شاهد پیدایش مکاتب مختلف ادبی است. مکتب رئالیسم از جمله ی این مکاتب است که تاریخچه ی ظهور آن به اواسط قرن نوزدهم میلادی بر می گردد. این مکتب که به کشف واقعیت های زندگی و تصویر آنها می پردازد دارای انواع گوناگونی است. رئالیسم انتقادی که با دیدی نقادانه واقعیت ها را بازتاب می دهد یکی از انواع آن است .این نوع از رئالیسم ویژگی های خاصی دارد که بارزترین آنها عبارتند از : بدبینی، تصویر واقعیت ها با زبانی تند، توجه به ترسیم زندگی توده های فقیر، تصویر امور ناخوشایند و به کارگیری شخصیت نوعی. بررسی ها حاکی از آن است که برخی از رمان های نویسندگان معاصر بر مبنای رئالیسم انتقادی نگارش یافته اند. رمان «الزلزال» اثر طاهر وطار نویسنده ی معاصر الجزایری موید این مدعاست. نویسنده این رمان را در سال 1974 به رشته ی تحریر در آورده و با نگاهی انتقادی اوضاع و احوال الجزایر را در دهه ی اول پس از پیروزی انقلاب سال1962 به تصویر کشیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اثر مذکور یک اثر رئالیستی است و نویسنده با آگاهی و صداقت و شجاعت واقعیت های موجود را در بازه ی زمانی یاد شده بر اساس همه ی ویژگی های رئالیسم انتقادی در آن منعکس نموده است و از آن جا که نویسنده بیشتر به انعکاس مشکلات و مسائل منفی پرداخته است؛ از همین رو ویژگی بدبینی نسبت به سایر ویژگی های رئالیسم انتقادی نمود بیشتری یافته است. این در حالی است که نویسنده سخنان انتقادآمیز خود را متوجه قشر خاصی از جامعه ننموده، بلکه هم مردم و هم حکومت را در معرض انتقاد قرار داده است.
  13. بررسی صور خیال در صحیفه سجادیه
    محبوبه عزیزی 1393
    صحیفه سجادیه بعد از نهج البلاغه و قرآن کریم از گرانبهاترین و ارزشمندترین میراث فرهنگی اسلام و یکی از منابع معتبر و مستند دینی است که با محتوای غنی و تصاویر زیبا و نغمه ی دلنشین همواره مورد توجه بسیاری از بزرگان دانش قرار گرفته است. تصاویر ادبی بکار رفته در آن از خیال و ابتکاری بی نظیر برخوردار است. دقت در انتخاب الفاظ و تعابیر، تازگی و طراوتی خاص به توصیفات آن حضرت بخشیده است و آن را از حالت رکود و ایستایی خارج نموده است. امام سجاد(ع) به شکل هنرمندانه از خیال استمداد گرفته و اندیشه ها و مفاهیم والا را در قالب الفاظ اندک و به صورت موثر و گیرا به مخاطب القا می کند. از مهمترین خصوصیات صور خیال بکار رفته، حیات و حرکت، استفاده از طبیعت زنده و پویایی است. حضرت با کلامی زیبا، در عین حال ساده و شیوا هر خواننده صاحب ذوقی را به وجد می آورد و هیچ گونه تکلفی در تصاویر احساس نمی شود بلکه تجربه ادبی و علمی امام سجاد(ع) به زیبایی هرچه تمام تر بیان داشته می شود. نکته مهم در تصاویر ادبی صحیفه سجادیه آن است که تصویر گری امام سجاد (ع) در خدمت انتقال پیام های انسانی و تربیت دینی مخاطب به کار گرفته شده است. پژوهش حاضر می کوشد صور خیال اعم از تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه را در صحیفه سجادیه بررسی و تحلیل کند.
  14. جامعه شناسی ادبی رمان «الارض» بر اساس نظریه جورج لوکاچ
    محمد دارایی 1392
  15. جامعه شناسی ادبی رمان «عماره یعقوبیان» بر اساس نظریه جرج لوکاچ
    میترا خدادایان 1392
  16. جامعه شناسی ادبی رمان «عماره یعوقبیان» بر اساس نظریه جورج لوکاچ
    میترا خدادایان 1392
  17. جامعه شناسی ادبی رمان «الطریق الطویل»
    زینب بیگی بروجنی 1390
  18. تحلیل و بررسی درونمایه، گفت و گو و شخصیت در داستان های هارب من الایام و شیء من الخوف ثروت اباظه
    خوشقدم ابوالقاسمی 1390
  19. ویژگی ادبیات داستانی عربی کودکان در اثار کامل گیلانی (داستان های: اصدقاء الربیع، الفیل الابیض، شهرزاد بنت وزریر، فی غابه الشیاطین و حکایات بدر البدور)
    محمد کلاشی 1390