Javad Behnamian

Associate Professor

Update: 2024-05-16

Javad Behnamian

Faculty of Engineering / Department of Industrial Engineering

Ph.D. Dissertations

  1. مدلسازي و حل مسئله مسيريابي همكارانه وسايل نقليه تغذيه كننده در زمان آني
    مرتضي صالحي سربيژن 2022
    در مسئله ي مسيريابي وسيله ي نقليه در زمان آني درخواست هاي مشتريان به صورت پويا در طي اجراي مسير ظاهر مي شوند. با توجه به رقابت ميان شركت ها و اينكه حمل ونقل به عنوان يكي از خدمات ضروري در خدمات شهري به حساب مي آيد، نحوه ي خدمت رساني به درخواست هاي جديد چالش مهمي براي واحد تداركات به حساب مي آيد. رشد شهرنشيني، درخواست خدمات تحويل سريع، انعطاف پذير، قابل اعتماد و كم هزينه توسط مشتريان چالش ديگر براي توزيع كالا به خصوص در مناطق شهري هست. به دنبال آن با افزايش تقاضا و به تبع آن افزايش وسايل نقليه به منظور جابه جايي كالاها موجب تراكم و ازدحام در شبكه هاي حمل ونقل شهري، آلودگي هوا، اتلاف وقت هاي طولاني در مسير سفرهاي روزانه افراد، افزايش مصرف سوخت و استهلاك وسايل نقليه و غيره مي گردد. همچنين در مسئله مسيريابي وسيله نقليه با توجه به ظرفيت محدود، وسيله نقليه ممكن است در فواصل معين براي بارگيري مجدد به انبار مركزي بازگردد. درنتيجه وقتي تقاضاي كل مشتريان بسيار بيشتر از ظرفيت خودرو باشد، تعداد سفرهاي برگشتي و همچنين هزينه سفر مربوطه بسيار زياد خواهد بود. ازاين رو براي غلبه بر اين چالش ها در اين رساله مسئله مسيريابي وسيله نقليه تغذيه كننده به عنوان نوع جديدي از مسئله مسيريابي وسيله نقليه براي ارائه خدمات سريع در حمل ونقل شهري ارائه شده است. مسئله مسيريابي وسيله نقليه تغذيه كننده برخلاف مسئله مسيريابي وسيله نقليه، ناوگاني از وسايل نقليه ناهمگون شامل كاميون ها و موتورسيكلت ها تشكيل شده است. در اين مسئله از مكانيزمي به نام تقاطع استفاده شده است كه در آن موتورسيكلت ها به جاي برگشت به انبار در نقاط تقاطع با كاميون ها پس از بارگيري، حركت كرده و به مشتريان خدمت رساني مي كنند و در انتها به انبار برمي گردند. ازاين رو در اين پژوهش مسئله ي مسيريابي وسيله نقليه تغذيه كننده چند ناوگاني ارائه شده و جنبه هاي همكارانه و زمان آني در آن توسعه و مدل سازي شده اند. ابتدا مسئله ي مسيريابي وسيله نقليه تغذيه كننده چند ناوگاني با حداقل دو كاميون و دو موتورسيكلت توسعه داده شده است. در اين مسئله امكان تنوع نقاط تقاطع موتورسيكلت ها با كاميون ها وجود دارد. بعد از مدل سازي عدد صحيح مختلط اين مسئله، يك الگوريتم تركيبي بهينه سازي ازدحام ذرات- شبيه سازي تبريد براي اين مسئله توسعه داده شده است. هم چنين الگوريتم
    Thesis summary

  2. ارائه يك مدل رقابتي در شبكه زنجيره تأمين با تمركز بر توسعه روابط تأمين مشاركتي و اتحاد مجازي
    سعيد رضايي 2021
    رقابت در كسب سهم بيشتري از بازار منجر به شكل‏گيري يك محيط پويا و تحقق دائمي چرخه بهبود در شبكه‏ هاي زنجيره تأمين مي‏گردد. اين پژوهش به بررسي شكل‏ گيري رقابت در ساختارهاي ميان-شبكه‏اي و درون-شبكه‏اي و تأثير آن‏ها بر تصميمات مرتبط با طراحي شبكه زنجيره تأمين مي‏ پردازد كه در آن، مالكيت بر منابع جاي خود را به مالكيت بر روابط و توسعه شبكه تأمين مشاركتي مي‏دهد. در اين راستا، مجموعه ‏اي از شركت‏هاي مادر در صدد برقراري تعامل مناسب با توليدكنندگان، توسعه برند تجاري خود، و در نهايت، كسب سهم بيشتري از بازار مي‏باشند. در كنار رقابت ميان شبكه‏هاي تأمين، مراكز فروش تابعه هر برند (كه از طريق استراتژي فرانشيز ايجاد شده‏اند) نيز به رقابت با يكديگر در پايين‏ترين سطح شبكه مي‏پردازند. از طرف ديگر، اين مراكز فرانشيز، ضمن رقابت با يكديگر در جهت كسب منافع بيشتر، به دنبال توسعه سهم كلي شبكه در بازار از طريق همكاري با شركاي هم‏سطح خود مي‏باشند. اين مفهوم مبتني بر شكل‏گيري يك اتحاد مجازي در سمت پايين‏دستي شبكه مي‏باشد. به علاوه، اين پژوهش رويكردي را در قالب توزيع چندعاملي ارائه مي‏دهد كه به واسطه آن، ملزومات زيست‏محيطي قابل تحقق خواهد بود. به عبارت ديگر، يك شركت لجستيكي شخص ثالث محدوديت‏هاي ظرفيتي برخاسته از ملاحظات سبز را بر شبكه‏هاي تأمين اعمال نموده و از اين طريق، باعث شكل‏گيري يك فرايند توزيع چندعاملي مي‏گردد. مسئله چندسطحي مذكور در دو دوره استراتژيك مبتني بر فازهاي معرفي و رشد و در قالب يك فرآيند برنامه‏ريزي چندمرحله‏اي فرموله گرديده كه در آن، دو سطح مشمول در هر مرحله، به تصميم‏گيري در رقابت با يكديگر مي‏پردازند. خروجي تعادلي هر مرحله به عنوان ورودي مرحله بعد قرار مي‏گيرد. پس از مدل‏سازي مسئله (با استفاده از روش برنامه‏ريزي مختلط عدد صحيح) در فازهاي استراتژيك مورد بحث، دو الگوريتم ابتكاري بر اساس مفاهيم بازي‏هاي نش و استكلبرگ براي حل مسئله در ابعاد ساده ارائه مي‏شود. با توجه به ساختار مسئله در مراحل مختلف برنامه‏ريزي و عطف به اين كه حل بهينه مسئله در ابعاد بزرگ بسيار زمان‏بر است، از يك روش حل دقيق-ابتكاري تحت عنوان الگوريتم تركيبي تجزيه بندرز-بهينه‏سازي توده ذرات بهره گرفته مي‏شود. در نهايت، كارايي چهار الگوريتم تجزيه بندرز-بهينه‏ سازي توده ذرات، ژنتيك زيرجمعيت، تجزيه بندرز و ابتكاري پي
    Thesis summary

  3. ارائه يك مدل برنامه‏ريزي رقابتي در طراحي شبكه زنجيره تأمين با تمركز بر توسعه روابط مشاركتي سبز و اتحاد مجازي
    سعيد رضايي 2021
    رقابت در كسب سهم بيشتري از بازار منجر به شكل‏گيري يك محيط پويا و تحقق دائمي چرخه بهبود در شبكه‏هاي زنجيره تأمين مي‏گردد. اين پژوهش به بررسي شكل‏گيري رقابت در ساختارهاي ميان-شبكه‏اي و درون-شبكه‏اي و تأثير آن‏ها بر تصميمات مرتبط با طراحي شبكه زنجيره تأمين مي‏پردازد كه در آن، مالكيت بر منابع جاي خود را به مالكيت بر روابط و توسعه شبكه تأمين مشاركتي مي‏دهد. در اين راستا، مجموعه‏اي از شركت‏هاي مادر در صدد برقراري تعامل مناسب با توليدكنندگان، توسعه برند تجاري خود، و در نهايت، كسب سهم بيشتري از بازار مي‏باشند. در كنار رقابت ميان شبكه‏هاي تأمين، مراكز فروش تابعه هر برند (كه از طريق استراتژي فرانشيز ايجاد شده‏اند) نيز به رقابت با يكديگر در پايين‏ترين سطح شبكه مي‏پردازند. از طرف ديگر، اين مراكز فرانشيز، ضمن رقابت با يكديگر در جهت كسب منافع بيشتر، به دنبال توسعه سهم كلي شبكه در بازار از طريق همكاري با شركاي هم‏سطح خود مي‏باشند. اين مفهوم مبتني بر شكل‏گيري يك اتحاد مجازي در سمت پايين‏دستي شبكه مي‏باشد. به علاوه، اين پژوهش رويكردي را در قالب توزيع چندعاملي ارائه مي‏دهد كه به واسطه آن، ملزومات زيست‏محيطي قابل تحقق خواهد بود. به عبارت ديگر، يك شركت لجستيكي شخص ثالث محدوديت‏هاي ظرفيتي برخاسته از ملاحظات سبز را بر شبكه‏هاي تأمين اعمال نموده و از اين طريق، باعث شكل‏گيري يك فرايند توزيع چندعاملي مي‏گردد. مسئله چندسطحي مذكور در دو دوره استراتژيك مبتني بر فازهاي معرفي و رشد و در قالب يك فرآيند برنامه‏ريزي چندمرحله‏اي فرموله گرديده كه در آن، دو سطح مشمول در هر مرحله، به تصميم‏گيري در رقابت با يكديگر مي‏پردازند. خروجي تعادلي هر مرحله به عنوان ورودي مرحله بعد قرار مي‏گيرد. پس از مدل‏سازي مسئله (با استفاده از روش برنامه‏ريزي مختلط عدد صحيح) در فازهاي استراتژيك مورد بحث، دو الگوريتم ابتكاري بر اساس مفاهيم بازي‏هاي نش و استكلبرگ براي حل مسئله در ابعاد ساده ارائه مي‏شود. با توجه به ساختار مسئله در مراحل مختلف برنامه‏ريزي و عطف به اين كه حل بهينه مسئله در ابعاد بزرگ بسيار زمان‏بر است، از يك روش حل دقيق-ابتكاري تحت عنوان الگوريتم تركيبي تجزيه بندرز-بهينه‏سازي توده ذرات بهره گرفته مي‏شود. در نهايت، كارايي چهار الگوريتم تجزيه بندرز-بهينه‏سازي توده ذرات، ژنتيك زيرجمعيت، تجزيه بندرز و ابتكاري پيشنهاد
    Thesis summary

M.Sc. Theses

  1. زمانبندي بهنگام كارگاه عمومي با در نظر گرفتن ريسك هاي پايداري
    مرجان مجيدي 2022
    در محيط هاي توليدي در دنياي واقعي، اجراي يك زمانبندي اغلب با رويدادهاي غيرمنتظره مواجه مي شود كه ريسك ناكارآمدي زمانبندي و بي ثباتي سيستم توليد را به همراه خواهد داشت. اين مطالعه با حداقل سازي مغايرت زمان شروع عمليات ها و زمان تكميل آخرين كار در برنامه زمانبندي شده نسبت به واقعيت باعث كاهش ريسك هاي پايداري مي شود. در اين تحقيق رويكرد درج شناوري محدود مبتني بر بلوك عملياتي براي توليد برنامه پيشبينانه استفاده مي شود كه اجازه مي دهد زمان بيكاري اضافي براي كنترل ريسك هاي پايداري درج شود. از طرفي با توجه به اهميت تحويل به موقع كالا يا خدمات در بسياري از صنايع به كار بردن زمانبندي بهنگام مي تواند راهكار مناسبي براي كاهش هزينه هاي سيستم ( فساد، بيمه و غيره ) باشد. اين كار در قالب يك مدل برنامه ريزي غيرخطي عدد صحيح مختلط به منظور يافتن زمانبندي پيشبينانه با دو هدف كمينه كردن ديركرد و كمينه كردن زودكرد نسبت به موعد تحويل مقرر ارائه شده است. به منظور حل مدل در ابعاد كوچك از روش محدوديت اپسيلون تكامل يافته و نرم افزار گمز استفاده شد. ازآنجايي كه مسئله موردبررسي يك مسئله NP-Hard است، براي حل نمونه هاي بزرگ، روش فراابتكاري ژنتيك چندهدفه با مرتب سازي نامغلوب (NSGA-II) توسعه داده شد. درنهايت شاخص هاي مقايسه اي براي مسائل نمونه حل شده به وسيله الگوريتم اصلي در رقابت با الگوريتم جستجوي همسايگي متغير چندهدفه (MOVNS) محاسبه شد و با استفاده از آزمون ناپارامتري كروسكال-واليس نتايج به دست آمده مورد تحليل قرار گرفت. تحليل نتايج نشان داد كه عملكرد دو الگوريتم در شاخص پراكندگي داراي اختلاف معناداري نيست، همچنين الگوريتم NSGA-II در سه معيار يكنواختي، متوسط فاصله از نقطه ايده آل و تعداد جواب هاي پارتو عملكرد بهتري ارائه داده است؛ درعين حال الگوريتم MOVNS داراي زمان حل كمتري است.
    Thesis summary

  2. مسئله دو هدفه مسيريابي سبز مراقبت هاي خانگي تحت شرايط عدم قطعيت، توسعه مدل و روش حل
    فاطمه گلمحمدي 2022
    نياز افراد سالمند و ناتوان به دريافت خدمات مراقبتي و پزشكي در منزل و همچنين هزينه هاي بالاي مراقبت هاي بيمارستاني، توجه به خدمات مراقبت خانگي را در سال هاي اخير افزايش داده است. از طرفي سيستم حمل و نقل به كار گرفته شده در اين خدمات منجر به توليد گازهاي آلاينده هوا شده و همين امر نيازمند توجه به كاهش انتشار اين آلاينده ها توسط سيستم حمل و نقل به منظور ملاحظات زيست محيطي است. در اين پژوهش يك سيستم خدمات مراقبت خانگي با مراكز چندگانه( شامل مراكز درماني و آزمايشگاه ها) در نظر گرفته شده است .در اين سيستم پرستاران بايد براي خدمت رساني به محل بيماران اعزام شوند. هدف تعيين مسير بهينه پرستاران است، به نحوي كه هزينه هاي سيستم حمل و نقل و ميزان انتشار آلاينده هاي هوا به حداقل ميزان برسد. براي نزديك شدن به دنياي واقعي تقاضاي هر بيمار به صورت غير قطعي فازي در نظر گرفته شده است. براي تبديل مسئله به حالت قطعي از روش خيمنز كه از لحاظ محاسباتي كارامد بوده، خطي بودن را حفظ كرده و سبب افزايش توابع هدف و محدوديت ها نمي شود، استفاده شده است.مدل رياضي پژوهش ايجاد شده وروش اپسيلون محدوديت تقويت شده براي حل مسئله با اندازه كوچك و الگوريتم هاي فراابتكاري NSGA-IIوPESA-II براي حل آن در اندازه هاي بزرگ تر استفاده شده است .نتايج حاصل از حل مدل مسيريابي، تحليل شده و همچنين تاثيرات تغييرات پارامتر ها برروي مقادير تابع هدف مورد بررسي قرار گرفته، شاخص هايي براي ارزيابي دو الگوريتم ياد شده معرفي شده و كارايي آن ها مورد مقايسه قرار گرفته است كه نتايج نشان داد در برخي از شاخص ها الگوريتم NSGA-II و در يك شاخص الگوريتم PESA-II عملكرد بهتري داشته و در برخي شاخص ها نيز هر دو الگوريتم تقريبا مشابه عمل كرده اند.
    Thesis summary

  3. زمان بندي اتاق عمل شبكه هاي بيمارستاني با در نظر گرفتن ورود افراد اورژانسي
    مهديس لطفي 2020
    در اين پايان نامه به زمان بندي توزيع شده اتاق عمل شبكه هاي بيمارستاني با ورود افراد اورژانسي پرداخته است، كه در آن مجموعه اي از بيمارستان ها با مالكيت مستقل جهت استفاده بهتر از منابع و كاهش زمان انتظار بيمار، يك شبكه خدمت رساني مجازي تشكيل مي دهند. هر يك از بيمارستان ها با همكاري ساير اعضا در وهله اول موظف به ارائه خدمات و ارضاء نياز بيماران خود بوده و نيز هر يك از بيمارستان ها مي توانند هدف متفاوتي داشته باشند كه اين اهداف در مقايسه با هدف كلي شبكه زمان بندي توزيع شده مجازي، در الويت است. تابع هدف مساله مورد نظر دو دسته است به طوري كه گروهي از بيمارستان ها زمان تكميل آخرين عمل جراح بيماران را مد نظر دارند و گروهي ديگر مجموعه زمان هاي تكميل را به عنوان تابع هدف انتخاب نموده اند. هدف كلي شبكه زمان بندي توزيع شده، كاهش هزينه تخصيص بيماران به بيمارستان ها و جراحان همراه با هزينه زمان اضافه كاري اتاق هاي عمل است. همچنين در اين مطالعه براي اولين بار با در نظر گرفتن جابه جايي بيمار از يك بيمارستان به بيمارستان ديگر با توجه به زمان حمل بيمار سعي شده است شرايط سيستم مورد بررسي هرچه بيشتر به دنياي واقعي سيستم بهداشت و درمان نزديك گردد. براي مساله فوق، يك مدل برنامه ريزي رياضي عدد صحيح مختلط ارائه شده و از دو روش حل دقيق شامل؛ الگوريتم تجزيه بندرز و اپسيلون محدوديت، و يك روش حل فراابتكاري شامل؛ الگوريتم چند هدفه يادگيري جستجوي همسايگي متغير براي حداقل سازي توابع هدف استفاده شده است. كارايي الگوريتم پيشنهادي با انجام آزمايشات باهم مقايسه شده است. نتايج نشان مي دهند، در سايز كوچك و متوسط، روش پيشنهادي الگوريتم تجزيه بندرز بهترين نتايج جواب و عملكرد را از خود نشان مي دهد. همچنين در سايز بزرگ الگوريتم فراابتكاري پيشنهادي توانايي و عملكرد خوبي دارد.
    Thesis summary

  4. عنوان: مسئله زمانبندي توليد كارگاهي منعطف مونتاژ با در نظر گرفتن اثرات زيست محيطي، انقطاع كارها و سيستم ارسال دسته ­اي
    مريم حاجي بابايي 2020
    ين پژوهش مسئله زمانبندي توليد كارگاهي منعطف مونتاژ با در نظر گرفتن معيارهاي توليد پاك تر، انقطاع كارها در مسئله زمانبندي توليد كارگاهي منعطف و سيستم ارسال دسته اي را مورد بررسي قرار مي دهد. در اين مسئله زمان دسترسي براي ورود كارها به سيستم در نظر گرفته شده است و قطعات در مرحله اول در محيط توليد كارگاهي منعطف توليد مي شوند سپس در مرحله دوم در محيط جريان كارگاهي مونتاژ مي شوند تا محصولات نهايي توليد شوند. بعد از اتمام مونتاژ، محصولات براي مشتريان به صورت دسته­اي ارسال مي­شود. هدف مسئله حداقل نمودن هزينه هاي ديركرد، زودكرد، ارسال و حداكثر زمان تكميل بهمراه حداقل نمودن ميزان افزايش سرعت و ميزان انتشار گاز كربن دي اكسيد مي باشد. به منظور واقعي تر شدن شرايط مورد بررسي، هزينه ارسال و ميزان انتشار گاز كربن دي اكسيد به صورت عدد فازي مثلثي در نظر گرفته شده است. در اين مطالعه ابتدا يك مدل برنامه ريزي عدد صحيح مختلط توسعه داده شده و از آنجائيكه مدل چندهدفه است براي تك هدفه كردن از روش اپسيلون محدوديت استفاده شده و با الگوريتم آزادسازي لاگرانژ، مسئله حل شده است. براي بررسي عملكرد الگوريتم آزادسازي لاگرانژ ارائه شده، نتايج حاصل از آن با روش حل با گمز مقايسه گرديد. نتايج حاصل نشان داد كه الگوريتم آزادسازي لاگرانژ عملكرد بهتري نسبت به روش اپسيلون محدوديت دارد. از آنجائيكه مسئله زمانبندي توليد كارگاهي منعطف جزء پيچيده ترين مسائل بهينه سازي تركيبياتي است و اضافه نمودن مفروضات ديگر بر پيچيدگي مسئله مي افزايد، روش هاي دقيق توانايي حل مسئله در ابعاد بزرگ را ندارند. بنابراين براي حل مسئله يك الگوريتم متشكل از الگوريتم هاي ممتيك و ژنتيك مرتب سازي نامغلوب ارائه و براي تنظيم پارامتر از روش تاگوچي استفاده شده است و الگوريتم ژنتيك مرتب سازي نامغلوب بعنوان الگوريتم رقيب در نظر گرفته شده است. همچنين جهت ارزيابي عملكرد الگوريتم ارائه شده با توجه به برخي از معيارهاي ارزيابي عملكرد الگوريتم هاي چندگانه، الگوريتم ها در 27 مسئله حل شدند و مقايسه ها نشان داد كه در برخي از مسائل الگوريتم پيشنهادي كاراتر از الگوريتم رقيب است. واژه هاي كليدي: مسئله زمانبندي توليد كارگاهي منعطف همراه با مونتاژ، توليد پاك تر، بهينه سازي چندهدفه، الگوريتم آزادسازي لاگرانژ، الگوريتم تركيبي ممتيك و ژنتيك مرتب سازي نامغلوب ،
    Thesis summary

  5. توزيع كالاهاي پزشكي و جمع آوري زباله هاي دارويي توسط وسايل نقليه تركيبي با در نظر گرفتن معيارهاي زيست محيطي ارايه
    ژاله كياني 2020
    حمل و نقل در سيستم هاي اقتصادي، توليدي و خدماتي از جايگاه مهمي برخوردار است و بخش قابل توجهي از توليد ناخالص ملي (GNP ) هر كشوري را به خود اختصاص مي دهد. با توجه به اهميت هزينه هاي توزيع، كاربرد سيستم هاي حمل و نقل با دريافت و برداشت همزمان مي تواند راهكار مناسبي براي كاهش هزينه هاي سيستم باشد؛ به عبارتي در اين روش وسايل نقليه موظف به بارگيري كالاهاي منقضي به طور همزمان با تحويل كالا مي باشند. گسترش استفاده از اين نوع سيستم علاوه بر كاهش هزينه هاي ثابت و اقتصادي وسايل نقليه منجر به كاهش هزينه هاي سوخت مصرفي و انتشار گازهاي آلاينده مي شود. انتشار آلودگي وسايل نقليه عمدتأ به مقدار سوخت مصرفي، نوع سوخت، مسافت پيموده شده و ميزان بار در اين مسافت بستگي دارد. استفاده از منابع انرژي جايگزين يكي از راه هاي مقابله با انتشار گازهاي گلخانه اي و آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از مصرف سوخت است. از اين رو در اين پژوهش يك مسئله توزيع كالاهاي پزشكي و برداشت همزمان زباله هاي دارويي مورد بررسي قرار مي گيرد؛ به منظور انجام كاري متفاوت، در پژوهش حاضر فرض مي شود كه حمل و نقل توسط وسايل نقليه تركيبي پلاگين انجام مي گيرد. اين كار در قالب يك مدل برنامه ريزي رياضي خطي عدد صحيح مختلط به منظور يافتن مسيرهاي بهينه حمل و نقل وسايل نقليه با توجه به كمينه كردن هزينه هاي اقتصادي و مصرف سوخت وسايل نقليه ارائه شده است. به منظور اعتبارسنجي مدل از نرم افزار گمز استفاده شده و با حل آن در ابعاد كوچك صحت مدل تأييد شده است. مسئله مورد بررسي يك مسئله NP-Hard است. بنابراين، حل نمونه هايي با اندازه واقعي در يك زمان مناسب به سختي امكان پذير است. براي حل نمونه هاي بزرگ روش فراابتكاري كلوني زنبور عسل مصنوعي بكار رفته است. سپس اين روش با الگوريتم شبيه سازي تبريد مقايسه شده و در پايان نتايج به دست آمده از روشهاي حل دقيق و فراابتكاري با هم مقايسه شده، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و مشخص شد كه الگوريتم پيشنهادي زنبور عسل عملكرد بهتري نسبت به الگوريتم رقيب ارائه مي دهد.
    Thesis summary

  6. مدلسازي و حل مربوط به زمانبندي پذيرش بيماران سرپايي در مراكز بهداشتي و درماني با درنظر گرفتن محدوديت منابع در شرايط عدم قطعيت
    زهرا قره باغلي 2019
  7. رويكرد بهينه سازي استوار براي زمانبندي و زمانبندي مجدد اتاق عمل در افق محدود با در نظر گرفتن محدوديت منابع
    فائزه داوريان 2019
  8. حل مسئله چندهدفه زمانبندي توليد و مسيريابي وسايل نقليه براي كالاهاي فاسدشدني
    فهيمه جعفري نوذر 2019
  9. برنامه ريزي حمل و نقل چندوجهي مواد خطرناك با در نظر گرفتن ظرفيت تجهيزات، تاثير ازدحام و تصميم در مورد مكان ترمينال
    زهرا فتاحي 2019
  10. زمان بندي چند هدفه ي اتاق عمل تحت شرايط عدم قطعيت
    عارفه پناهي 2018
  11. حل مساله زمانبندي كارگاه هاي عمومي منعطف چندهدفه
    شيدا معماردزفولي 2018
  12. الگوريتم براي زمانبندي چندكارخانه اي با ماشين هاي موازي غيرمرتبط با درنظر گرفتن زمان هاي آماده سازي
    سارا كامران 2018
  13. حل مسئله زمانبندي چندعاملي ماشينهاي موازي ناهمگن با در نظر گرفتن هزينه انرژي و كارهاي بهنگام
    امير افسر 2018
    در مطالعات مختلف مربوط به مسائل زمانبندي، معمولا تمركز بر برنامه ريزي ماشين ها و تخصيص كارها به ماشين ها و تعيين توالي كارها، به منظور بهينه سازي زمان اتمام كارها، مي باشد. با توجه به ارتباط بين اقتصاد، انرژي و نگراني هاي زيست محيطي، مصرف انرژي يكي از موارد مهم در برنامه ريزي سيستم هاي مختلف مي باشد. در اين مقاله يك مسأله زمانبندي ماشين هاي موازي ناهمگن كه در آن سرعت پردازش هر كار روي هر يك از ماشين ها قابل تنظيم است، بررسي مي شود و از آنجا كه انرژي مصرفي ماشين ها با سرعت پردازش آن ها رابطه اي مستقيم دارد، هدف مسأله كمينه سازي مجموع هزينه هاي انرژي مصرفي و جريمه ديركرد در تحويل تقاضا ي مشتريان مي باشد. به منظور بهينه سازي مسأله، يك الگوريتم فراابتكاري ممتيك و يك الگوريتم فراابتكاري ژنتيك پيشنهاد شده است و در پايان نتايج بدست آمده از دو الگوريتم فراابتكاري پيشنهادي را با يكديگر و با نتايج حاصل از خروجي نرم افزار بهينه سازي گمز، مقايسه و تحليل مي نماييم.
    Thesis summary

  14. بهينه‏ سازي چندهدفه سبدسهام با استفاده از برنامه ريزي تصادفي چندمرحله اي
    حامد عسگري 2018
  15. توسعه مدل و روش حل مسئله زمانبندي و مسيريابي مراقبت سلامت در منزل به صورت تك دوره اي با پارامترهاي فازي
    نرگس مهرانجو 2018
    درعمليات مراقبت هاي بهداشتي در منزل (HHC) ، پرستاران براي انجام خدمات مختلف بهداشتي و درماني در منزل بيماران برنامه ريزي و سازماندهي مي شوند. از آنجا كه اين مسائل اغلب نيازمند تركيبي از روش هاي مسيريابي وسيله نقليه (VRP) و زمانبندي هستند جزء مسائل بهينه سازي پيچيده مي باشند، از اين رو براي ذينفعاني همچون پژوهشگران ، پزشكان و سياستگذاران جالب و مورد توجه است. با تقاضا براي HHC انتظار مي رود به منظور افزايش قابل توجه ملاحظات كاري در آينده، هزينه ها كاهش و كيفيت خدمات تضمين شود. اين تحقيق به دنبال مروري جامع بر كارهاي فعلي صورت گرفته در زمينه مسيريابي HHC و تمركز بر روي شرايط فازي در نظر گرفته شده براي مسئله بوده و مدل برنامه ريزي رياضي دو هدفه جديدي براي زمانبندي و مسيريابي مراقبت سلامت در منزل در حالت فازي در نظر گرفته است. در مدل پيشنهادي، جنبه هاي جديدي از مسئله HHC مانند پنجره زماني، بررسي همزمان ترجيحات زماني، سطح رضايتمندي و ملاحظات هزينه اي در تخصيص پرستاران به بيماران مورد بررسي قرار گرفته كه به مسائل در دنياي واقعي نزديكتر است. در ادامه مدل فازي پيشنهادي به شيوه هاي مختلف غير فازي شده و مدل هاي رياضي مربوطه به هريك از آنها ارائه مي گردد. از آنجا كه اين مسئله به دليل پيچيدگي محاسباتي در گروه مسائل NP-HARD قرار دارد و حل آن از طريق الگوريتمهاي دقيق امكانپذير نبوده و يا زمان حل بالايي را به خود اختصاص مي دهد، از دو الگوريتم بهينه سازي فراابتكاري، شامل 1) الگوريتم تركيبي جستجوي همسايگي متغير و تبريد شبيه سازي شده (VNS_SA) و 2) الگوريتم ژنتيك (GA) براي حل مدل پيشنهادي استفاده است. اين پايان نامه مشتمل بر شش فصل است، فصل اول شامل كلياتي از تحقيق حاضر مي باشد. در فصل دوم، مرور ادبيات و پيشينه تحقيق مسائل مسيريابي و مراقبت سلامت در منزل گردآوري شده است. فصل سوم و چهارم به ترتيب مدلسازي مسئله و روش حل پيشنهادي را ارائه مي دهند. در فصل پنجم نتايج محاسباتي حاصل از حل مدل، مورد تحليل و بررسي قرار گرفته و در فصل ششم نتيجه گيري نهايي و پيشنهادات آتي بصورت خلاصه بيان شده است.
    Thesis summary

  16. حل مسئله زمانبندي جريان كارگاهي سبز در شرايط عدم قطعيت
    مينا فرجي اميري 2017
    مسئله زمانبندي جريان كارگاهي در كلاس مسائل سخت قرار دارد. به علت اهميت مسائل انرژي و محيط زيست اخيرا زمانبندي با درنظر گرفتن معيارهاي نگهدارنده توجه محققين را به خود جلب كرده است.در نظر گرفتن عدم قطعيت محيط توليد دنيا واقعي، باعث پيچيده تر شدن مسئله مي شود. در اين پژوهش يك الگوريتم تخمين توزيع با رويكرد سناريو براي مسئله زمانبندي جريان كارگاهي با دو هدف حداقل سازي بيشترين زمان تكميل و مصرف انرژي با زمان پردازش احتمالي كه از توزيع نرمال پيروي مي كند؛ ارائه شده است. همچنين يك مدل بندي رياضي براي مسئله مورد نظر با درنظر گرفتن فرضيات بالا داده شده است. درمسئله پيش رو ماشين ها داراي سرعت پردازش مختلفي هستند كه اختلاف در سرعت پردازش منجر به مقادير مختلف و متضاد تابع اهداف مي شود؛ در مدل رياضي ارائه شده علاوه بر تصميم گيري درباره توالي كارها، راجع به تخصيص سرعت به ماشين ها نيز تصميم گيري مي شود. همچنين غير قطعي درنظر گرفتن زمان هاي پردازش و استفاده از رويكرد سناريوها موجب مي شود تا هر سناريو زمان هاي پردازش و درنتيجه ميزان تابع هدف ها، مقادير مختلفي بخود بگيرند و تابع اهداف نيز مانند يك متغير در دنيا واقعي ظاهر شوند به همين دليل از ميانگين تابع هدف و به اصطلاح مدل ارزش مورد انتظار استفاده شده است. در نهايت نتايج محاسباتي جهت مقايسه، اعتبار سنجي و ارزيابي عملكرد الگوريتم و مدل آمده است.
    Thesis summary

  17. ارايه رويكردي استوار براي مساله زمان بندي شيفت هاي كاري پرستاران در شرايط عدم قطعيت، كارشناسي ارشد
    محمدرضا حسني 2017
    مساله ي زمان بندي شيفت هاي كاري پرستارانزيرمجموعه ي مسائل زمان بندي كاركنان است و اهميت اين مساله دربهبود كيفيت خدمت دهي، سلامت و رضايت كاركنان وكاهش هزينه هاي بيمارستان است. خروجي اين مساله، ارايه ي يك برنامه ي زمان بندي است كه تعداد پرستار مورد نياز با مهارت هاي مختلف و زمان خدمت دهي آن ها را در افق برنامه-ريزي مشخص مي نمايد. اين برنامه بايد منطبق بر قانون كار، ترجيح پرستاران، حجم كاري و تقاضا، قراردادهاي كاري، محدوديت هاي ارگونوميكي و فني باشد.وجود عدم قطعيت و پيش بيني نادرست از ميزان حجم كار، منجر به ارايه برنامه اي غير بهينه و نشدني مي گردد. به دليل اهميت مديريت منابع انساني و مديريت بحران در سيستم بهداشت و درمان، رويكردي پايداركننده در مدل سازي با روش بهينه سازي استوار سناريو محور در اين پژوهش ارايه گرديد كه بتواند حالات مختلف سيستم را مورد بررسي قرار دهد. پيچيدگيمساله زمان بندي شيفت هاي كاري پرستاران از نوعNP-completeاست و جزء مسائل سخت دسته بندي مي گردد.به دليل پيچيدگي مساله در حالت قطعي و شرايط عدم قطعيت، حل آن در ابعاد متوسط و بزرگ با روش هاي دقيق در زمان و فضاي محاسباتي معقول ناممكن بود. الگوريتم تفاضل تكاملي با توجه به ويژگي هاي ساختاري مناسب براي جستجو در فضاي دودويي به عنوان روش حل مسالهانتخاب گرديد و عملكرد آن با الگوريتم ژنتيك به عنوان نماينده اي شناخته شده و معتبر از الگوريتم هاي مشابه مورد مقايسه قرار گرفت.در اين پايان نامه پس از مرور ادبيات و مشخص نمودن اهميت و اهداف پژوهش، به مدل سازي مساله زمان بندي شيفت هاي كاري پرستاران در شرايط قطعي و شرايط عدم قطعيت به كمك روش بهينه سازي استوار سناريومحور پرداخته شده و حل مساله با الگوريتم تفاضل تكاملي ميسر شد.از نتايجي كه در قالب جداول و نمودارها ارايه شده است، چنيناستنباط مي شود كه براي ايجاد برنامه اي استوار،مدت زمان حل مساله و مقدار تابع برازندگي نسبت به حالت قطعي افزايش داشته است و آن را مي توان هزينه پايدار كردن برنامه دانست.
    Thesis summary

  18. حل مساله ي مكان يابي تسهيلات نامطلوب در شرايط عدم قطعيت
    پري سيما پاكروان 2017
    در مسأله مكان يابي تسهيلات نامطلوب بر خلاف تسهيلات مطلوب، سعي مي شود كه تا حد امكان، تسهيلات دور از مناطق دريافت كننده خدمت استقرار يابند. در اين پايان نامه در مورد مساله ي مكان يابي اين قبيل تسهيلات بحث شده است كه با تمركز بر اصطلاح " نه در حياط خلوت من" مي باشد كه اشاره به پديده هاي اجتماعي دارد كه در آن ساكنان با مكان يابي تسهيلات نامطلوب اطراف خانه هايشان مخالف هستند. نمونه هايي از اين تسهيلات شامل خطوط انتقال برق و مراكز بازيافت است. برنامه ريز تسهيل با توجه به مخالفتي كه معمولا در ساخت يك تسهيل نامطلوب مواجه مي شود، بايد ماهيت پديده ي "نه در حيات خلوت من" را درك كرده و به عنوان يك عامل كليدي در تعيين مكان تسهيل در نظر بگيرد. به دليل اينكه اثرات نامطلوب اين تسهيلات در دنياي واقعي توأم با عدم قطعيت است، عملكرد اين مساله با در نظر گرفتن عدم قطعيت احتمالي ارزيابي گرديده است. اين مساله در فضاي گسسته در نظر گرفته شده است. مدل رياضي مساله ارائه شده و روش-هاي مواجهه با عدم قطعيت و مدل سازي مسائل برنامه ريزي تصادفي و روش مورد استفاده در مساله ي مورد مطالعه ارايه گرديده است. با توجه به NP-hard بودن مساله، الگوريتم فراابتكاري شبيه سازي تبريد براي حل مساله در ابعاد بزرگ پيشنهاد شده است. آزمايشات عددي جهت ارزيابي و اعتبارسنجي مدل رياضي و الگوريتم پيشنهادي در نظر گرفته شده است و عملكرد الگوريتم پيشنهادي در حل مسائل مختلف با الگوريتم ژنتيك موجود در ادبيات مسأله ي مورد مطالعه، مقايسه و برتري آن ارايه شده است.
    Thesis summary

  19. حل مسأله توزيع انبارهاي فرابارانداز در حالت چند دوره اي به وسيله الگوريتم هاي زنبورعسل و فاخته
    پرستو صيدي 2016
    در جهان رقابتي امروز، بهره گيري از شبكه هاي توزيع كارامد به عنوان يكي از عوامل اصلي موفقيت شناخته مي شود. فراباراندازها جزء كليدي شبكه هاي توزيع كارامد هستند كه به منظور حذف انبارهاي مياني و كاهش هزينه هاي توزيع بكار گرفته مي شوند. هدف توزيع از طريق مراكز فرابارانداز كمينه نمودن هزينه حمل و نقل و هزينه نگهداري و هزينه كمبود است. از اين منظر، برنامه ريزي توزيع از طريق اين مراكز از پيچيدگي خاصي برخوردار است. در اين مطالعه، پس از مرور مفاهيم، مدل ها و روش هاي حل بكار گرفته شده در ادبيات موضوع تحقيق، ابتدا يك مدل برنامه ريزي عدد صحيح براي مسأله در حالت چند دوره اي و چند كالايي با فرض محدود بودن وسايل حمل و نقل ارائه شده است و سپس اين مدل براي حالتي كه امكان كرايه كاميون نيز وجود دارد بسط داده مي شود؛ با توجه به اين كه حل بهينه مسأله در ابعاد متوسط و بزرگ بسيار زمان بر است، از روش هاي حل فراابتكاري مؤثر و كارآمدي چون الگوريتم كلوني زنبورعسل مصنوعي، الگوريتم بهينه سازي فاخته و الگوريتم تركيبي بهينه سازي فاخته و بهينه سازي ازدحام ذرات علاوه بر الگوريتم بهينه سازي ازدحام ذرات براي حل بهره گرفته مي شود. نهايتاً در مراحل پاياني تحقيق، ضمن ارائه نتايج محاسباتي مدل رياضي و الگوريتم هاي پيشنهادي، كارايي روش هاي حل مورد بررسي قرار مي گيرد.
    Thesis summary

  20. ارائه الگوريتم تركيبي براي بهينه سازي چندهدفه سبد سهام با استفاده از برنامه ريزي فازي
    محمد مشرفي 2016
    مسأله ي انتخاب سبد سهام، از جمله مسائلي است كه از اهميت زيادي براي سرمايه گذاران بورس برخوردار است. به طوري كه با سرمايه گذاري بر روي چندين سهام به جاي يك سهم خاص، بتوانند در سطح معيني از ريسك داراي بيشترين سود و يا داراي كمترين ريسك به ازاي سطح معيني از سود شوند. آن چه تا به امروز در محاسبات مالي و در زمينه ي انتخاب سبد سهام و سبد سرمايه گذاري عنوان شده است به گونه اي، سرمايه گذاري هاي موجود را از لحاظ درجه ي ريسك و نرخ بازده، به ترتيب اولويت بندي مي نمايد؛ تا بدين طريق سرمايه گذار بتواند با در نظر گرفتن امكانات مالي و ساير سياست هاي فراروي خود، پورتفوي مطلوب خويش را تشكيل دهد. هنگامي كه فرد سرمايه گذار با دارايي هاي متفاوتي روبه رو مي گردد، بايستي كه در مورد تعداد دارايي هاي انتخابي و ميزان سرمايه گذاري در هر كدام از آن ها، تصميم گيري نمايد. پس به نوعي دچار يك نوع عدم قطعيت در انتخاب هاي خويش مي گردد. در اين پژوهش با دخيل كردن مفاهيم فازي در بحث بهينه سازي سبد سهام به دنبال پيگيري همين عدم قطعيت هستيم. در ادامه با استفاده از روش بونيسون به تعيين اولويت و ارجحيت بين هر يك از سهم ها مي پردازيم تا فرد سرمايه گذار را از آشفتگي در تصميم گيري نجات دهيم و در نهايت با ارائه ي الگوريتم فراابتكاري تركيبي جست وجوي همسايگي متغير و ژنتيك، مدل به دست آمده از فرآيند قبل را بهينه نموده و با ساير الگوريتم هاي حل مقايسه مي نماييم و نقاط قوت و ضعف پيشنهاد ارائه شده را مطرح مي كنيم.
    Thesis summary

  21. جايابي چندهدفه هاب با استفاده از رويكرد سلسه مراتبي
    اميرحسين صفرقلي 2016
    هدف مسائل مكان­يابي هاب، برقراري جريان در شبكه­هاي مختلف توزيع به بهترين شكل ممكن است. تاكنون در بيشتر مسائل مكان­يابي هاب، فرض شده است كه جريان بين گره­ها حداكثر از دو هاب مي­تواند عبور كند در حالي­كه در دنياي واقعي محموله­ها ممكن است در طول مسير خود مجبور شوند از تعداد هاب­هاي بيشتري بگذرند كه اين واقعيت در شبكه­هاي توزيع كالا و شبكه­هاي پستي قابل مشاهده است. در اين حالت استفاده از مدل­هاي مكان­يابي هاب سلسه مراتبي به منظور تعيين مكان بهينه هاب­ها و تخصيص گره­ها به آن­ها ضروري به نظر مي­رسد. از طرف ديگر يكي از مسائل مهم در شبكه­هاي حمل­ونقل، تحويل به موقع كالا و افزايش سطح خدمت­دهي جهت بالا بردن سطح رضايت مشتريان است. بدين منظور طراحي شبكه­هاي حمل­ونقل چندوجهي توسعه داده شده است. در اين نوع شبكه­ها مي­توان از شيوه­هاي مختلف حمل ونقل جاده­ايي، ريلي، هوايي و دريايي استفاده نمود. در شبكه­هاي حمل­ونقل چندوجهي، عدم تناسب ميان نرخ ورود جريان به هاب­ها با نرخ پردازش منابع هاب و همچنين تنوع زماني در حمل­ونقل شيوه هاي مختلف انتقال كالا، باعث ايجاد صف در هاب­ها مي­شود. بدين منظور در اين تحقيق با استفاده از مدل صف GI/G/1 به بررسي اثر محدوديت منابع و همچنين تنوع در زمان حمل ونقل مسيرهاي مختلف تحت الزامات زمان سرويس دهي پرداخته مي­شود. در اين بررسي پس از ارائه مدل پيشنهادي، حل آن در اندازه هاي كوچك توسط نرم افزار گمز آورده شده است. در ادامه الگوريتم تركيبي جستجوي همسايگي متغير-شبيه سازي تبريد براي حل مسئله در اندازه هاي بزرگ­ پيشنهاد شده است. در نهايت پس از حل مثال­هاي عددي، تحليل­ حساسيت جهت اعتبارسنجي عملكرد مدل­ و الگوريتم پيشنهادي انجام شده است. نتايج حاكي از آن است كه مدل­ پيشنهادي، علاوه بر اين­كه از امكان خدمت­دهي بيشتري نسبت به مدل­هاي كلاسيك برخوردار است، باعث كاراتر شدن شبكه حمل ونقل نيز شده است. همچنين نتايج حاصل از الگوريتم پيشنهادي نشان مي دهد كه اين الگوريتم نسبت به الگوريتم جستجوي همسايگي متغير كارايي بهتري دارد.
  22. ارائه رويكرد تئوري بازي ها در مدل سه سطحي زنجيره تامين با در نظر گرفتن تخفيف
    محمدمهدي بشر 2016
    در اين تحقيق مسئله زنجيره تامين سه سطحي شامل يك يا چند تامين­كننده، توليد­كننده و خرده­فروش را با استفاده از رويكرد تئوري بازي ها و در نظر گرفتن وابستگي تقاضا به قيمت فروش و هزينه­بازاريابي،تخفيف به صورت كلي كه فقط از جانب تامين­كننده براي توليدكننده و كمبود كه فقط براي توليد­كننده مجاز است مورد بررسي قرار گرفته است. در بررسي مسئله دو رويكرد بازي در حالت همكاري و غيرهمكاري مد نظر قرار گرفته است. اهداف مسئله شامل تعيين بهترين تصميم هر يك از بازيكنان براي تعيين مقدار سفارش بهينه و كمبود براي توليد­كننده و قيمت فروش هر بازيكن با توجه به كمبود، تخفيف و هزينه­­­­­­­­­­­ هاي نگهداري،خريد و بازاريابي براي دستيابي به حداكثر درآمد،حداقل هزينه ‎‎­­­­­­ها و در مجموع آن حداكثرسود ممكن براي كل بازيكنان شركت كننده در زنجيره است. پس از مروري بر مفاهيم، ابتدا يك مدل برنامه ريزي ­در قالب بازي استاكلبرگ در حالت غيرهمكاري و يك مدل در قالب بازي همكاري در حالت مشاركت در سود و بازاريابي براي مسئله ارائه شده است و سپس با توجه به اينكه مسئله NP-hard است از الگوريتم هاي فراابتكاري ژنتيك، انجماد تدريجي و يك روش تركيبي مبتني بر تركيب الگوريتم ژنتيك و الگوريتم انجماد تدريجي براي حل مسئله در حالت همكاري و غيرهمكاري ارائه شده است و نهايتاً با توليد مثال­هاي مختلف، بهترين تصميم هر يك از بازيكنان را در دو حالت بازي همكاري و غيرهمكاري مورد بررسي و تجزيه تحليل قرار گرفته است.
    Thesis summary

  23. ارائه يك الگوريتم فراابتكاري براي حل مسئله مكانيابي-مسيريابي با در نظر گرفتن سيستم-هاي فرابارانداز در زنجيره تامين
    مليحه معصومي 2015
    مسئله مكانيابي-مسيريابي با وجود سيستمهاي فرابارانداز به عنوان يك زمينه تحقيقاتي جديد براي شبكههاي توزيع در زنجيره تامين محسوب ميشود. هدف از اين مسئله طراحي همزمان يك مكان براي مركز فرابارانداز و مسيريابي وسايل نقليه با توجه به شناخته شده است. در پژوهش حاضر، يك مدل برنامهريزي NP-hard حداقلسازي هزينههاي سيستم ميباشد، كه به عنوان يك مسئله دو مرحلهاي براي مسئله مكانيابي-مسيريابي چند كالايي با درنظر گرفتن مراكز فرابارانداز با توجه به (MIP) عدد صحيح مختلط كاربردهاي بالقوه آن در شبكههاي توزيع ارائه شده است. سپس الگوريتم تركيبي بر مبناي دو الگوريتم فراابتكاري سيستم ايمني مصنوعي بدن و ازدحام ماهيهاي مصنوعي براي حل مدل پيشنهادي ارائه شده است. همچنين براي بررسي كارايي الگوريتم پيشنهادي، مدل با الگوريتمهاي دقيق، سيستم ايمني مصنوعي بدن، ازدحام ماهيهاي مصنوعي و يك الگوريتم موجود در تحقيقات پيشين نيز MIP حل شده است. در نهايت مسائل نمونهاي با اندازه كوچك و بزرگ به صورت تصادفي توليد شده و توسط الگوريتمهاي ذكر شده حل، و با يكديگر مقايسه شدند. نتايج محاسباتي نشان ميدهد كه الگوريتم پيشنهاد شده در اين پژوهش، جوابهاي بهتري نسبت به ساير الگوريتمهاي بيان شده ارائه ميدهد و همگرايي مناسبي به راه حلهاي مطلوب دارد.
    Thesis summary

  24. استفاده از داده كاوي در مساله مسيريابي وسايل نقليه سبز
    محمد قديمي 2015
    طي سال هاي اخير مسئله مسيريابي وسايل حمل ونقل سبز توجه دولت‏ها و سازمان هاي تجاري را به خود جلب كرده است. اهميت مسئله‏ي مسيريابي وسايل نقليه سبز از اين واقعيت نشأت مي‏گيرد كه سامانه هاي توزيعي فعلي در درازمدت پايدار نمي‏باشند چراكه علاوه بر هزينه‏هاي متعارف اقتصادي، اثرات زيست محيطي استراتژي‏هاي لجستيكي نيز به­عنوان يك موضوع مهم در نظر گرفته مي‏شوند. در اين پايان نامه مدل مسئله مسيريابي وسايط نقليه سبز با ناوگان غير همگن ارائه و براي حل آن الگوريتم كرم شب­تاب توسعه داده شده است. در به كارگيري الگوريتم كرم شب‏تاب از دو رويكرد استفاده شده است. رويكرد اول استفاده از الگوريتم پايه‏ي كرم شب­تاب و رويكرد دوم استفاده از الگوريتم كرم شب‏تاب مبتني بر داده‏كاوي مي­باشد كه در آن با استفاده از روش درخت تصميم فضاي جواب را كاهش داده­ و حركت كرم­هاي شب­تاب هوشمندانه­تر شده است. درنهايت نشان داده­ايم كه استفاده از داده­كاوي تأثير بسزايي در بهبود كارايي الگوريتم و كيفيت جواب­هاي به دست آمده دارد.
    Thesis summary

  25. ارايه الگوريتمي براي حل مسائل مكانيابي - مسيريابي تحت شرايط عدم قطعيت
    سحر جانجاني 2014
    ارايه الگوريتمي براي حل مسائل مكانيابي - مسيريابي تحت شرايط عدم قطعيت
  26. طراحي يك سيستم خبره براي بخش بندي دو هدفه مشتريان با استفاده از تكنيك داده كاوي
    راضيه عسگري 2014
    در بازارهاي رقابتي امروزي، با گرايش شركت ها به سمت مشتري مداري، مديريت ارتباط با مشتري نيز به سمت پيچيدگي هاي خاصي گرايش پيدا كرده است. طبق مطالعات گذشته تخمين زده شده است كه هزينه هاي جذب مشتريان جديد، پنج برابر هزينه حفظ مشتريان موجود خواهد بود. از طرفي، بسياري از مديران معتقدند كه شركت نبايد براي به دست آوردن هر مشتري در هر سطح از سودآوري، هزينه پرداخت كند، بلكه بايد منابع محدود خود را در جهت كسب و نگهداري مشتريان كليدي شركت به صورت بهينه صرف نمايد. از سوي ديگر، تمركز شركت هاي امروزي تنها بر فروش كالاهايشان نيست، آنها در پي خلق و حفظ مشتريان سودآور هستند. اما سؤال اصلي اين است كه چگونه مي توان مشتريان كليدي و سودآور شركت را شناسايي نمود؟ شركت ها مي توانند با بخش بندي مشتريان به گروه هاي مختلف بر اساس معيارهايي خاص، به شناسايي و تحليل ويژگي هاي رفتاري آن ها بپردازند. اين كار، زمينه تخصيص بهينه منابع محدود، بكارگيري استراتژي هاي مناسب بازاريابي و در نهايت مديريت سودآوري در كنار مديريت ارتباط با مشتري را فراهم مي آورد. تحقيق حاضر، با استفاده از تكنيك هاي داده كاوي، به دنبال بخش بندي و تحليل ويژگي هاي مشتريان بوده تا از اين طريق زمينه را جهت شناسايي مشتريان كليدي و سودآور، انتخاب استراتژي هاي مناسب بازاريابي و تخصيص بهينه منابع با توجه به ويژگي هاي مشتريان هر بخش در جهت بهبود عملكرد سيستم مديريت ارتباط با مشتري فراهم نمايد. به عبارتي، در اين مطالعه مديريت ارتباط با مشتري در كنار مديريت سودآوري مورد توجه قرار مي گيرد. از ويژگي خاص اين تحقيق در مقايسه با ساير مطالعات گذشته مي توان به استفاده از تكنيك هاي داده كاوي در كنار استفاده از مدل سازي چند هدفه و بخش بندي مشتريان با استفاده از الگوريتم هاي فرا ابتكاري جهت افزايش اعتبار نتايج اشاره نمود. رسالت تحقيق حاضر بخش بندي مشتريان شركت سيما چوب با دو هدف به حداكثر رساندن ارزش مشتري براي شركت در كنار سودمندي مشتري مي باشد. لذا بعد از شناسايي و آماده سازي داده هاي مسئله از طريق تكنيك داده كاوي به شناسايي متغيرها و مدل سازي رياضي مسئله پرداخت و سپس به حل مدل رياضي مذكور به كمك الگوريتم ژنتيك NSGAII در نرم افزار متلب و تحليل نتايج آن مي پردازيم.
    Thesis summary