Faramarz Muhammadi pouya

Assistant Professor

Update: 2024-09-19

Faramarz Muhammadi pouya

Faculty of Humanities / Department of Educational sciences

Master Theses

  1. تبيين تاريخ مندي در انديشه هايدگر و دلالت هاي آن در برنامه درسي
    پوريا آئيني 2023
    تاريخ مندي يا قول به تاريخيت در فلسفه و علوم انساني يكي از ويژگي هاي بارز فلسفۀ معاصر به خصوص بعد از هگل بوده است. اين مفهوم دال بر آن است كه انسان و علوم و اموري كه مربوط به انسان اند، وابسته به زمان و تاريخ شان هستند و ذات ثابت و ابدي ندارند. تعليم و تربيت به عنوان يكي از مهمترين فعاليت هاي بشري همواره با اين معضل مواجه بوده است كه با نگاه ذات گرايانه به آن نگريسته شده و نسبت به تاريخ مندي آن غفلت شده است. اين غفلت سبب شده تا امر تعليم و تربيت از «اينجا و اكنون» خود دور شده و به گفتۀ آلوين تافلر، «نابهنگام» باشد. از ميان فلاسفۀ متأخر، هايدگر يكي از مهمترين كساني است كه به اين موضوع توجه داشته است و در كتاب هستي و زمان در كنار ارائۀ تحليل هاي عميق از نحوۀ هستي خاص آدمي، زمان مندي و تاريخ مندي را يكي از بنيادها و مقومات وجودي انسان برمي شمارد. از نظر هايدگر، انسان همچون سوژۀ دكارتي موجودي جدا افتاده از عالم نيست بلكه در-جهان-بودن است. اين نحوۀ وجودي منحصربه فرد مستلزم آن است كه انسان وقتي متولد مي شود، در يك سنت تاريخي و فرهنگي خاص پرتاب مي شود و اين پرتاب شدگي فراهم آورندۀ امكاناتي است كه انسان به عنوان اگزيستانس مي تواند در آن بستر دست به طرح افكني وجود خويش بزند. اصالت دازاين در گرو آن است تا از يك سو امكان هاي منحصر به فرد تاريخي خود را بشناسد و از آن بريده نشود و از سوي ديگر در قالب هاي سنتي ثابت نماند بلكه شخصاً دست به انتخاب بزند و مسئوليت وجود خويش را برعهده بگيرد. اين تحليل هايدگر را مي توانيم در جهت آسيب شناسي و يافتن راه حل در خصوص معضل تعليم و تربيت غيرتاريخمند مورد بهره برداري قرار دهيم. در اين راستا آنچه به عنوان فعاليت هاي ميداني در تعليم و تربيت انجام مي شود، يعني عناصر برنامه درسي را مورد توجه قرار داده و دلالت هاي تاريخمندي هايدگر را ناظر به آنها واكاوي مي نماييم. عناصر برنامه درسي عبارت اند از اهداف و آرمان هاي تربيتي، يادگيرنده، فرايند يادگيري، آموزش، محيط و مواد يادگيري، معلم، و ارزشيابي. در اين پژوهش نشان داده مي شود كه تحولات مفهومي خود مطالعات برنامه درسي از اشكال سنتي و كلاسيك آن به اشكال جديد و نومفهوم گرايي گوياي آن است كه اين حوزه معرفتي به هيچ وجه ايستا و ثابت نبوده و خود امري تاريخمند است. در خصوص عناصر برنامه درسي نيز تعليم و تربيت تار
    Thesis summary

  2. تبيين رويكردهاي اخلاق جنسي و نقد دلالتهاي هر يك در عرصه تربيت جنسي بر اساس آموزه هاي دين اسلام
    ميترا زارعي 2023
    با توجه به گسترش ارتباطات و تغييرات فرهنگي و دگرگوني هاي فراوان در حوزه ارزش ها و گاهاً تبديل ضد ارزش ها به ارزش و عادي سازي ضد ارزش ها در جامعه، مسائل زيادي در حوزه اخلاق به ويژه حوزه اخلاق جنسي براي انسان قرن 21 به وجود آمده است. مشكلات به وجود آمده در حوزه اخلاق جنسي باعث به وجود آمدن آسيب هاي روحي و جسمي در افراد مي شود. با توجه به اينكه جامعه ما نيز درگير اين مسائل شده است لازم است كه ابتدا مشكل تشخيص داده شود تا بتوان راه حل هاي كاربردي براي حل آن ارائه داد. بنابراين هدف از پژوهش حاضر، تبيين رويكردهاي اخلاق جنسي و نقد دلالتهاي هر يك در عرصه تربيت جنسي بر اساس آموزه هاي دين اسلام مي باشد. پژوهش حاضر با رويكرد كيفي صورت گرفته كه در پاسخ به سؤال اول از روش توصيفي-تحليلي و در پاسخ به سؤال دوم از روش استنتاجي و در پاسخ به سؤال سوم از روش تحليلي- انتقادي استفاده شده است. يافته هاي پژوهش حاكي از آن است كه در اخلاق جنسي رويكردهاي «فضيلت مدار»، «فاعل مبنا»، «اخلاق مراقبت»، «لذت گرايي آريستيپوس»، «لذت گرايي اپيكور»، «لذت گرايي راسل»، «مكتب كلبيان»، «مكتب رواقيان»، «اديان هندي»، «دين تائوئيزم در چين»، «دين مانويت در ايران باستان»، «فرقه اسني ها در يهوديت» و «دين مسيحيت» وجود دارد. استنتاج دلالتهاي تربيتي هر يك از اين رويكردها نشان داد كه دلالت ديدگاه هاي «فضيلت مدار»، «فاعل مبنا» و «لذت گرايي اپيكور» رعايت اعتدال در اميال غريزه جنسي مي باشد، دلالتهاي ديدگاه «اخلاق مراقبت» عبارت است از نفي ازدواج و تشكيل خانواده، ترويج همجنسگرايي، جلوگيري از توليدمثل و انجام سقط جنين و آزادي روابط جنسي. دلالت ديدگاه«لذت گرايي آريستيپوس» و «لذت گرايي راسل» توجه به لذت جسماني و دلالت ديدگاه هاي «مكتب كلبيان» و «مكتب رواقيان» «اديان هندي»، «دين تائوئيزم در چين»، «دين مانويت در ايران باستان»، «فرقه اسني ها در يهوديت» و «دين مسيحيت» رهبانيت در غريزه جنسي مي باشد. يافته هاي پرسش سوم نشان داد دين اسلام به غريزه جنسي نگاهي اعتدال آميز دارد و هيچ گاه آن را نفي نمي كند و براي زن به عنوان يك انسان ارزش و احترام قائل است و خانواده را بهترين كانون معرفي مي كند كه در آن ادامه نسل بشر به شكل سالم و شرعي اتفاق مي افتد و سقط جنين را گناهي بزرگ به حساب مي آورد همچنين در دين اسلام رابطه همجنسگرايي به شدت نك
    Thesis summary

  3. فراتحليل عوامل مرتبط با ذهنيت فلسفي دانش آموزان
    محمد رضائي 2023
    در دنياي پيچيده امروز، تغييرات زيادي در زندگي بشر در حال وقوع است و ما شاهد رقابت بسيار شديد جوامع براي فناوري برتر هستيم. به نظر مي رسد فرد و جامعه بايد وضعيت خود را به گونه اي تغيير دهند كه از كاروان علم، فناوري و پيشرفت عقب نماند. موضوع آموزش نيز از اين قاعده مستثني نيست. زيرا يك دانش آموز قرن 21 نمي تواند عنصري غير ارادي باشد كه حتي نحوه يادگيري نيز خارج از كنترل او است. برنامه هاي از پيش تعيين شده و بي چون و چرا به سوالات وي پاسخ نمي دهد. به منظور تربيت نسلي پويا و كوشا در ارتقاء ثبات و دوام جامعه، بايد به دانش آموزان شيوه هاي قضاوت در مورد جامعه و انديشيدن در مورد زندگي خود را آموزش داد. هركس داراي ذهن باز و فلسفي است نسبت به ادراكات جديد حساس است، قدرت تمركز دارد و مي تواند برداشت هاي مختلف را به هم مرتبط كند. از سوي ديگر، ما در عصري زندگي مي كنيم كه با سرعت وصف ناپذيري به سمت پيشرفت و فناوري حركت مي كند و در هر حركت چند بعدي، هم پيچيدگي و هم به وسعت علم حركت افزوده مي شود، در اين صورت نياز به تحقيق و محقق نيز بيشتر از هميشه احساس مي شود. در حقيقت، تحقيق يكي از محورهاي مهمي است كه پيشرفت و توسعه پايدار را در هر كشوري تضمين مي كند. اگر تحقيقي صورت نگيرد، دانش بشر افزايش نمي يابد و دچار ركود مي شود. فراگيري آموزش از پويايي و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. هر چيزي كه به عنوان پيشرفت علم در دوره هاي مختلف تاريخ شناخته مي شود، نتيجه تلاش افرادي است كه رويكردي تحقيقاتي در كار خود داشته اند. يكي از اهداف اصلي هر سيستم آموزشي، تربيت افراد آگاه است كه بر اساس استدلال و منطق صحيح تفكر خود را بنا نهاده اند، در برخورد با جهان پيرامون خود با انديشه اي جامع و عميق، جنبه هاي مختلف امور و انعطاف پذيري را مورد بررسي قرار دهند.
    Thesis summary

  4. بررسي تجربه زيسته اخلاق در آموزش الكترونيكي از ديدگاه دانشجويان كارشناسي ارشد علوم تربيتي دانشگاه بوعلي سينا
    اعظم رضايي كرامت 2023
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه بررسي تجربه زيسته اخلاق آموزش الكترونيكي از ديدگاه دانشجويان كارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي دانشگاه بوعلي سينا انجام شد. نمونه گيري هدفمند از تركيب دو روش ملاك محور و در دسترس با قاعده اشباع نظري انجام شد. در اين پژوهش ديدگاه هاي 25 نفر از دانشجويان ورودي هاي سال 1397، 1398 و 1399 كارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي( كليه گرايش ها) مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفتند. ابزار جمع آوري اطلاعات مصاحبه نيمه ساختار يافته بوده و سوالات پژوهش بر ميناي نظامنامه اخلاق در آموزش در چهار بعد ياددهندگان، يادگيرندگان، تكنولوژي و دانشگاه طرح گرديد. داده ها به روش كدگذاري و مقوله بندي با استفاده از نرم افزار مكس كيودا(12) تحليل شد. يافته هاي پژوهش با روش با معيارهاي پژوهش كيفي نظير توصيف دقيق و عيني فرايند پژوهش، استفاده از تكنيك كنترل اعضا جهت چك كردن يافته هاي پژوهش توسط مشاركت كنندگان، سه سوسازي يافته ها به منظور به كارگيري منابع گوناگون داده اي اعتبار بخشي شدند. با تجزيه و تحليل يافته ها؛ 23 مقوله فرعي و 7 مقوله اصلي در بعد ياددهندگان، 7 مقوله فرعي و 2 مقوله اصلي در بعد يادگيرندگان، 4 مقوله فرعي و 1 مقوله اصلي در بعد تكنولوژي، 25 مقوله فرعي و 7 مقوله اصلي در بعد دانشگاه بدست آمد. نتايج كلي پژوهش نشان مي دهد اساتيدي كه در حوزه تكنولوژي فعاليت تخصص و مهارت بيشتري دارند نگرش مثبتي به آموزش الكترونيكي داشته و اين نگرش طبعا بر دانشجويان تاثير مستقيمي داشته و دانشجويان با مهارت هاي تكنولوژي ديدگاه مثبتي به آموزش مجازي دارند. اساتيدي كه رويكرد فرايندمحور در آموزش و يادگيري دارند در آموزش مجازي موفق ترند. مهم ترين نكته در آموزش مجازي بحث تعامل است؛ تعاملات عاطفي اساتيد با دانشجويان(در چارچوب و رسمي)و درك مشكلات دانشجويان در راستاي اين موضوع، فراهم كردن زمينه تعاملات اجتماعي در كلاس و توجه به گسترش تعاملات شناختي نقش مهمي در پيشبرد اهداف آموزشي داشته و اساتيد با اين رويكرد در فرايند يادگيري ـ ياددهي در آموزش الكترونيكي موفق ترند. در آخر نتايج كلي نشان مي دهد با توجه به اين كه در ابتداي شروع آموزش مجازي در پي شيوع كرونا دانشگاه ها و مراكز آموزشي(سال 1398) بدون آمادگي به آموزش مجازي روي آورده اند و با گذشت زمان اين چالش ها رفع گرديده نگرش دانشجويان( ورودي هاي 98 و 99
    Thesis summary

  5. مطالعه پديدارشناختي عدالت آموزشي در محيط يادگيري مجازي از ديدگاه دانشجويان كارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي دانشگاه بوعلي سينا
    زينب بهاروند 2022
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه پديدارشناختي عدالت آموزشي در محيط يادگيري مجازي در دوره كارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي انجام شد. نمونه گيري هدفمند از تركيب دو روش ملاك محور و در دسترس با قاعده اشباع نظري انجام شد و 31 نفر از دانشجويان ورودي سال هاي 1397، 1398 و 1399 كارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي در دانشگاه بوعلي سينا موردبررسي قرار گرفتند. ابزار جمع آوري اطلاعات مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته بود و سؤالات آن بر مبناي سه بعد عدالت آموزشي شامل (عدالت توزيعي، رويه اي و مراوده اي) طرح شد. داده ها به روش كدگذاري و مقوله بندي با استفاده از نسخه ي 10 نرم افزار مكس كيودا تحليل شد. يافته هاي پژوهش با معيارهاي پژوهش كيفي نظير توصيف دقيق و عيني فرآيند پژوهش و مقولات، درگيري طولاني مدت با ميدان و چك كردن يافته ها توسط مشاركت كنندگان در پژوهش، اعتباربخشي شدند. يافته ها نشان داد دانشجويان در هر يك از بعد هاي عدالت آموزشي تجربه شده با مقوله هاي مختلفي روبرو بودند. در بعد عدالت توزيعي مقوله هاي سطوح برنامه درسي در توزيع منابع آموزشي، محتواي درسي، فاصله برنامه ريزي تا اجرا، ارزشيابي، وظايف و دشواري تكاليف درسي، يادگيري دانش و مهارت هاي لازم، زيرساخت هاي آموزش مجازي، سواد رايانه اي و تسهيلات به دست آمد. در بعد عدالت رويه اي مقوله هاي ارزشيابي اساتيد و عدالت در ارائه خدمات آموزش مجازي شناسايي شد. در بعد عدالت مراوده اي مقولات سطح تعاملي در بعد رفتار، مشكلات فني دانشجويان و محرك هاي محيطي-كلاسي شناسايي شد. براساس يافته ها آموزش مجازي توانسته است تا حدي بر توزيع عادلانه فرصت هاي آموزشي در مقاطع تكميلي اثر بگذارد. تضمين موفقيت در آموزش مجازي مستلزم داشتن زيرساخت ها و مهارت هاي ارتباطي عالي و طراحي دقيق و برنامه ريزي و مشاركت فعال فراگيران و اساتيد و نظارت بر توليد محتواي كاربردي تر براي دانشجويان و انعطاف پذيري در زمان برگزاري كلاس هاست.
    Thesis summary

  6. مقايسه ديدگاه كانت و روسو در مورد تربيت اخلاقي
    زهرا طلائي منش 2022
  7. تبيين نقش تجربه زيباشناسي در تربيت اخلاقي از منظر جان ديويي
    جواد سخاوتي 2022
    تربيت اخلاقي، مهمترين وجه تربيت به شمار مي آيد. ديدگاه هاي سنتي در اين رابطه عمدتاً بر پرورش جنبه هاي عقلاني تمركز دارند. جان ديويي كه يكي از آغازگران ديدگاه هاي جديد درامر تربيت اخلاقي مي باشد معتقد است. كه در تربيت اخلاقي بايد به دو جنبه كلي، توجه كنيم. يكي جنبه عقلاني و ديگري جنبه زيبايي شناسي است. در جنبه عقلاني بايد رشد يا تكامل فرد مدنظر باشد به نحوه ي كه باعث بهبود دائمي تعاملات اجتماعي و افزايش تجربه و بازسازي مداوم آن به نحوه ي كه تفكر و عقلانيت محور قضاوت و داوري درست باشد. و در جنبه تجربه زيبايي شناسي كه از دو جهت قابل بررسي هست. 1- توليد و خلق رفتار هنرمندانه(اجراي هنرمندانه)2-فعاليت زيباشناسي، از نظر وي هنر، نوعي تجربه است و زيبايي، رخدادي است كه در بستر تجارب زندگي بشري اتفاق مي افتد. هدف پژوهش حاضر، تبيين چيستي تجربه زيباشناسي و تربيت اخلاقي و نقش آن از منظرجان ديويي است. اين پژوهش فلسفي از نوع تحليل فلسفي و مفهومي است. روش گردآوري اطلاعات كتابخانه اي – اسنادي است . اسناد تحليل شده شامل كتب، پيشينه ي مطالعاتي و پژوهش هاي مرتبط در اين زمينه است. نتايج پژوهش نشان داد تربيت اخلاقي در فرد، از دو جنبه قابل بررسي مي باشد. جنبه اول توليد و خلق رفتار و جنبه دوم فعاليت زيباشناسانه كه به عمل و لذت مربوط مي باشد. و درواقع تربيت اخلاقي يك تجربه زيبايي شناسي است كه خصوصيات آنها عبارت است از احساسات و عواطف، خيال پردازي و تجسم كه فصل مشترك هر دوي آنها مي باشد. بنابراين از منظر جادن ديويي فردي داراي تربيت اخلاقي هست كه در رفتار و اعمال او ويژگي هاي مانند همدردي، استدلال اخلاقي، ادراك اخلاقي و عمل اخلاقي قابل مشاهده باشد.
    Thesis summary