آزمایشگاه ژئوماتیک دانشگاه بوعلی‌سینا افتتاح شد

10 06 2020 05:53
کد خبر : 3800335
تعداد بازدید : 181

آزمایشگاه ژئوماتیک دانشگاه بوعلی سینا در قالب طرح بین‌المللی اراسموس پلاس با عنوان
"مدیریت محیط‌زیست خاورمیانه با استفاده از روش‌های مکانمند"
 (EMME: Environmental Management in Middle East: Spatial Approaches)
با حضور هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینا، مسئولین دانشگاهی و همچنین ارتباط مستقیم تصویری با دکتر علی منصوریان، استاد دانشگاه لوند سوئد و مجری طرح، به بهره‌برداری رسید.

 

هدف از اجرای این طرح، توانمندسازی مدیران، کارشناسان و پژوهشگران کشورهای منطقه به‌ منظور مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی و از طریق روش‌های مبتنی بر داده‌های مکانی است. آموزش نحوه صحیح بهره‌برداری از زیرساخت‌های داده‌های مکانی (SDI)، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تکنولوژی سنجش از دور (RS) به مدیران و کارشناسان در منطقه، موجب پیشرفت در شناسایی به موقع مشکلات محیط‌زیست، تصمیم‌گیری سریع‌تر در مواقع بحران و ارزیابی‌های دقیق تر آثار و خسارات‌ وارده بر زیست بوم کشورهای خاورمیانه خواهد داشت.

 

این طرح با حمایت مالی اتحادیه اروپا (در قالب طرح‌های اراسموس پلاس) و با همکاری پنج کشور اروپایی (سوئد، فرانسه، یونان، پرتغال و لیتوانی) و کشورهای ایران و یمن در خاورمیانه آغاز شده که دانشگاه بوعلی سینا به همراه دانشگاه تهران و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی مجریان طرح در کشور عزیزمان هستند.

دکتر محمدی‌فر، ضمن تأکید بر استقبال دانشگاه بوعلی‌سینا از فعالیت‌های پژوهشی مشترک بین المللی گفت: به دنبال این هستیم که کارهای مشترک بیشتری در حوزه‌های مختلف علمی انجام دهیم، آزمایشگاه ژئوماتیک، مورد استفاده دیگر رشته‌ها از جمله زمین‌شناسی، کشاورزی، معماری، باستان‌شناسی و پیرادامپزشکی نیز هست.

ایشان با اشاره به عوارض برخی تصمیمات در خصوص مسائل زیست محیطی، نیاز کشور به مطالعات علمی جدی‌تر در این زمینه را متذکر شد و گفت: نباید دانشگاه را تبدیل به اداره‌ای روزمره‌ کنیم و سعی خواهیم داشت که در مطالعات زیست محیطی و ارائه راهکارهای علمی- اجرایی به جامعه پیشرو باشیم.

در ادامه دکتر علی منصوریان، مدیر طرح و استاد دانشگاه لوند سوئد، که بصورت مجازی در جلسه حضور داشت، گفت: هدف پروژه حاضر، ظرفیت‌سازی در زیرساخت‌ها و فناوری‌های مرتبط با داده‌های مکانی برای مدیریت بهتر محیط‌زیست در منطقه خاورمیانه است که علاوه بر ارائه آموزش های لازم، با توسعه یک سیستم GIS تحت وب، می‌تواند به منظور ذخیره‌سازی داده‌ها، پردازش اطلاعات و تجزیه و ‌تحلیل داده‌ها مورد استفاده مدیران محیط‌زیست قرار بگیرد. وی توصیه کرد که آموزش این نرم‌افزار در دوره‌های آموزشی دانشگاه جای گیرد. وی با ابراز خرسندی از حسن همکاری دانشگاه بوعلی سینا در این پروژه، اظهار امیدواری کرد زمینه برای همکاری‌های هرچه بیشتر در تمام حوزه‌ها فراهم گردد.

سپس، دکتر آرام مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بوعلی‌سینا، با تشکر از تلاش های علمی و اجرایی دکتر منصوریان در راهبری این پروژۀ مشترک بین‌المللی گفت: مدیر پروژه، اتحادیۀ اروپا و دانشگاه لوند سوئد است ‌که ما افتخار این را داشتیم با این دانشگاه که در رتبه بندی صد دانشگاه برتر دنیا قرار دارد، همکاری داشته باشیم. افتخار دیگر، حضور یک دانشمند جوان ایرانی در زمرۀ اساتید برتر آن‌ دانشگاه است که با رویکردی اندیشمندانه در تمهید زمینه‌های اجرای این طرح کمک شایانی به ما کردند.

در پایان، دکتر ترابزاده خراسانی مدیر طرح در دانشگاه بوعلی سینا گفت: ما غیر از آتشفشان، با تمامی مصائب طبیعی دست‌ به گریبان هستیم و بحران‌های سیاسی و جنگ هم در منطقه وجود دارد که اهمیت حرکت ما به سمت تکنولوژی‌های نوین از جمله استفاده از SDI و GIS برای مدیریت بلایای طبیعی و اثرات زیست‌محیطی را دوچندان می‌نماید. وی ضمن تشریح فازهای مختلف پروژه بیان کرد که هم‌اکنون در حال ارزیابی سیستم آموزش مجازی توسط ۱۲ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف هستیم و با پایان این مرحله در چند ماه آینده، دوره‌های حضوری و غیرحضوری در سطح ملی و بین‌المللی آغاز خواهند شد.

 

 

اخبار مرتبط

There are no results.