احساس نیاز به کالا، فکر، اندیشه و فناوری مساوی با سفارش پژوهش

09 Dec 2016
کد خبر : 3828029
تعداد بازدید : 233

دکتر غلامی در گرامیداشت هفته پژوهش استانی: دستگاه های اجرایی، مراکز صنعتی و بخش خصوصی اگراحساس نیاز به کالا، فکر، اندیشه و فناوری داشته باشند به دنبال سفارش پژوهش خواهند رفت.

دکتر غلامی در گرامیداشت هفته پژوهش استانی: دستگاه های اجرایی، مراکز صنعتی و بخش خصوصی اگراحساس نیاز به کالا، فکر، اندیشه و فناوری داشته باشند به دنبال سفارش پژوهش خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، صبح روز چهارشنبه 1395/9/17 با حضور رؤسای دانشگاه ها و مسؤولین استانی و پژوهشگران و اعضای هیأت علمی دانشگاه های استان، هفدهمین آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری استان همدان در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

در این مراسم، آقای دکتر منصور غلامی ریاست محترم دانشگاه بوعلی سینا و دبیر کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری استان، اظهار کرد:  این کار گروه فعالیت های خود را از سال 94 بر اساس مصوبات دولت آغاز نموده و ریاست آن را استاندار محترم و دبیر این کارگروه را دانشگاه مادر استان همدان عهده دار است. اعضای این کار گروه نیز متشکل از رؤسای دانشگاه های استان، پارک علم و فناوری و آموزش و پرورش استان می باشد. وی افزود: این کار گروه با هدف بررسی طرح های پژوهشی معرفی شده جهت استفاده از اعتبارات پژوهشی استان تشکیل شده و از جمله کارهای مهم آن، برگزاری برنامه های هفته پژوهش بود. رئیس دانشگاه بوعلی سینا اضافه کرد: با توجه به جلسات برگزار شده و تقسیم وظایف به اعضای کارگروه، برنامه های انجام شده در این هفته شامل، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، معرفی 27 پژوهشگر برتر دانشگاهی، معرفی 11 پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی، معرفی 10 پژوهشگر برتر فناور و 5 تن از مخترعان بوده است. ایشان در ادامه صحبت های خود به معرفی دستاوردها و رتبه های مختلف دانشگاه بوعلی سینا پرداخته و خاطر نشان کرد: طی 3 سال اخیر قراردادهای پژوهشی خارج از دانشگاه با اعتبار 5 میلیارد تومان برای این دانشگاه رقم خورده است و 10 طرح پژوهشی بین المللی مشترک بین دانشگاه بوعلی سینا و اساتید مراکز تحقیقات و دانشگاه های کشورهای دیگر از جمله دستاوردهای این دانشگاه به شمار می رود. دکتر غلامی بیان کرد: این دانشگاه تلاش می کند در حوزه پژوهش بتواند وظیفه مهمی را به لحاظ جایگاه ملی خود به انجام برساند، با توجه به ساختار و نوع این دانشگاه، دانشگاه بوعلی سینا توانسته وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. ایشان عنوان کرد: دستگاه های اجرایی، مراکز صنعتی و بخش خصوصی تا چه اندازه به دانشگاه ها مراجعه می کند و سفارش پژوهش می دهند؟ آمار نشان می دهد که شاید آنها احساس نیاز نمی کنند، چرا که اگر انسان احساس نیاز به کالا، فکر، اندیشه و فناوری داشته باشد به دنبال آن خواهند رفت، این احساس نیاز زمانی به وجود خواهد آمد که رونق اقتصادی و نقش رقابت ها در رونق اقتصادی مشخص شود. رئیس دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: انتظار دوم از دانشگاه ها، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است، دانشگاه ها تاکنون بر اساس یک چرخه هر ساله تعدادی دانشجو جذب می کنند که انتخاب رشته این دانشجو متأثر از تبلیغات خانواده و دانشگاه و محیط اطراف، شاید انتخاب درستی نباشد، که این خود در نهایت باعث بیکاری یک دانشجو پس از تحصیل خواهد بود. دکتر غلامی افزود: باید برای تربیت نیروی انسانی سفارش داده شود و با توجه به آن سفارش، دولت بودجه ای را اختصاص دهد، ما حاضر هستیم سفارشی، دانشجو تربیت کنیم تا رفع مشکل اشتغال شده و باعث توانمند شدن دانشجو جهت تأثیر گذاری مثبت او در آینده شود.

در پایان این مراسم از پژوهشگران، محققان و مخترعان برتر و برجسته استان همدان تقدیر به عمل آمد.