اساس‌نامه شورای صنفی کارمندان دانشگاه بوعلی سینا تصویب شد

11 07 2021 04:40
کد خبر : 3796767
تعداد بازدید : 200

اساس‌نامه شورای صنفی کارمندان دانشگاه بوعلی سینا روز دوشنبه 1400/4/14 در هیأت رئیسه دانشگاه طرح و به تصویب رسید.

 

 

تاریخچه: حداقل از دو دهه قبل تاکنون پیگیری تشکیل شورای صنفی کارمندان از دغدغه بسیاری از همکاران بوده است که زحمات ایشان حقیقتاً شایسته تقدیر و تشکر می باشد، ولی به هر حال و به علل مختلفی از سنوات گذشته تاکنون تلاش ایشان در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

اولین گام‌های تدوین اساس‌نامه مصوب فعلی توسط تعدادی از همکاران که از سال‌های گذشته دغدغه تشکیل شورای صنفی را داشتند در فروردین سال 1398 برداشته شد. در این رابطه طی دو مرحله، آحادی از همکاران مذکور که در واقع پیگیر موضوع به عنوان مؤسس شورای صنفی بودند در اولین و دومین نشست شورای مرکزی صنفی کارمندان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که در تهران و شیراز برگزار شد، شرکت جسته و از نظرات سایر دانشگاهها استفاده گردید.

پس از جلسات شورای صنفی دانشگاهها در تهران و شیراز، در تاریخ 20 فروردین 1398 اولین جلسه هماهنگی با حضور تعدادی از همکارانی که دغدغه مشترک برای تشکیل شورا را داشتند تشکیل شد. ضمن دعوت از تعداد بیشتری از همکاران برای اضافه شدن به هیأت مؤسس فعلی،  متأسفانه هر یک به دلایلی از حضور در جلسات امتناع ورزیدند. در نهایت آقایان و خانم‌ها: رضا اصلانی، محمدجواد اقبالیان، اصغر بیات، صادق پناهی توانا، محمدمهدی غفاری، حمید مسعودیان، سیده معصومه موسوی، اصغر مولایی مروت، آرزو نشاطی تنها و عباس یاری به‌ عنوان اعضای هیأت مؤسس نسبت به پیگیری‌های بعدی و تشکیل جلسات بصورت مستمر اقدام نمودند. در همان جلسات ابتدایی مقرر شد تا با بهره‌گیری از اساس‌نامه‌ سایر دانشگاه‌های پیشرو کشور، تهیه اساس‌نامه شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینا در دستور کار قرار گیرد.

از آنجا که مقدمه تشکیل شورای صنفی، داشتن اساس‌نامه مصوب هیأت رئیسه دانشگاه می باشد، می بایست اساس‌نامه تهیه شده ابتدا به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه می‌رسید. در همین رابطه اولین نسخه پیش‌نویس با الهام از اساس‌نامه‌های دانشگاه های تهران، خوارزمی، امیرکبیر، امام خمینی قزوین، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، گنبد کاووس و حکیم سبزواری تهیه و نقطه آغازی برای بحث در جلسات متعدد بعدی قرار گرفت.

شایان ذکر است اعضای هیأت مؤسس شورای صنفی طی سه سال گذشته بیش از 240 نفر-ساعت جلسه تشکیل داده‌اند. چندین بار نسخه اولیه مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان متعددی از جمله دفتر حقوقی دانشگاه واقع گردید تا اینکه ویرایش دهم اساس‌نامه در نیمه اول تیر ماه جاری تقدیم هیأت رئیسه دانشگاه شد و در نهایت در جلسه مورخ 1400/4/14 به تصویب هیأت رئیسه رسید.

برخی از نکات مهمی که در اساس‌نامه مصوب شورای صنفی درج شده است به شرح زیر است:

هدف: ارتقاء منزلت و جایگاه اجتماعی و معیشتی کارمندان شاغل دانشگاه؛

عوامل مؤثر در رسیدن به هدف: درک متقابل و شناخت صحیح وظایف و اختیارات و انتظارات؛ تعامل سازنده با سطوح مدیریتی دانشگاه؛ تاثیرگذای در تصمیم سازی؛ مشاوره در امور اجرایی.

وظایف هیأت مؤسس و دوره خاتمه وظایف: مأموریت هیأت مؤسس شورای صنفی پس از تدوین و به تصویب رساندن اساس‌نامه و برگزاری انتخابات اولین دوره مجمع نمایندگان منتخب واحدها و انتخابات اولین دوره شورای صنفی خاتمه می‌یابد و در ادامه هیچ وظیفه‌ای بر عهده ایشان نیست. در حال حاضر با تصویب اساس‌نامه در هیأت رئیسه دانشگاه، اولین وظیفه به اتمام رسیده است و دو گام دیگر تا خاتمه کامل وظیفه هیأت مؤسس باقی مانده است که با انجام انتخابات در نیمه اول شهریور ماه سال جاری دو وظیفه دیگر نیز به اتمام خواهد رسید. انتخابات دوره‌های بعدی شورای صنفی توسط شورای وقت در آذر ماه سال مربوطه برگزار خواهد شد.

مجمع نمایندگان منتخب واحدهای دانشگاه به تعداد 13% از کارمندان شاغل همه واحدهای دانشگاه با رأی کتبی یا الکترونیکی کارمندان انتخاب می‌شوند. با خروج هر فرد از دانشگاه به صورت بازنشسته یا مأموریت یا انتقال یا ... عضویت ایشان در مجمع نمایندگان لغو می‌گردد.

اعضای شورای صنفی به تعداد 15 نفر از بین مجمع نمایندگان با رأی مخفی ایشان برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند که حکم ایشان را رئیس دانشگاه صادر خواهد کرد. اعضای شورای صنفی عبارتند از: رئیس، نایب رئیس، دبیر، منشی، بازرس و اعضای 3 کمیسیون تخصصی زیرمجموعه شورای صنفی می‌باشند.

شورای صنفی می‌تواند حداکثر یک نماینده را به عنوان عضو حقیقی در هیأت اجرایی منابع انسانی دانشگاه معرفی نماید.

در صورت طرح موضوعات مربوط به مسائل صنفی کارمندان در هیأت رئیسه دانشگاه، نماینده منتخب شورای صنفی به هیأت رئیسه دانشگاه دعوت می‌گردد.

شواری صنفی هر شش ماه یکبار با رئیس دانشگاه جلسه گزارش عملکرد و هماهنگی خواهد داشت.

تغییرات در اساس‌نامه با پیشنهاد اکثریت آراء مجمع عمومی فوق‌العاده و یا حداقل دو سوم اعضای شورای صنفی پس از تأیید تغییرات توسط هیأت رئیسه دانشگاه قابل اعمال است.

اساس‌نامه فعلی در 7 ماده و 12 تبصره توسط هیأت مؤسس شورای صنفی تهیه و تنظیم شد و در تاریخ 14 تیر ماه سال 1400 پس از تأیید هیأت رئیسه دانشگاه، ابلاغ گردیده است.

 

 

اساس‌نامه شورای صنفی کارمندان دانشگاه بوعلی سینا

 

 

اخبار مرتبط

There are no results.