افتتاح اولین تلسکوپ آموزشی و پژوهشی در دانشگاه بوعلی سینا

27 Nov 2015
کد خبر : 3835904
تعداد بازدید : 165

به همت اعضای هیأت علمی گروه فیزیک، اولین تلسکوپ آموزشی و پژوهشی در دانشگاه بوعلی سینا افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، صبح امروز شنبه 7/9/1394 با حضور دکتر منصور غلامی ریاست محترم دانشگاه، دکتر حسن ختن لو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مسؤولین دانشکده علوم پایه و اعضای هیأت علمی گروه فیزیک، اولین تلسکوپ آموزشی و پژوهشی در دانشکده علوم پایه افتتاح شد.

در این مراسم دکتر منصور غلامی ریاست محترم دانشگاه ضمن عرض تشکر از دست اندرکاران راه اندازی این تلسکوپ و مسؤولین دانشکده علوم پایه، افتتاح این تلسکوپ آموزشی و پژوهشی را در دانشگاه بوعلی سینا گامی مؤثر در تحقیقات دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه و هم چنین ترقیب دانشجویان برای پژوهش دانسته و توصیه کردند: باید با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، انجمن های علمی دانشجویی را برای استفاده از این تلسکوپ به منظور تسهیل در مسائل آموزشی و پژوهشی سازماندهی کرد.

این تلسکوپ آموزشی و پژوهشی، موسوم به تلسکوپ 10 اینچی با بدنه فیبرکربن به نام " اسپروگراف اسکای واچر" دارای قطر دهانه 250 میلی متر و نسبت کانونی 4 است که قادر به بزرگنمایی 500 برابر و قدرت تفکیک بسیار بالایی می باشد. این تلسکوپ با وزنی کم و مناسب، سرعت بسیار بالایی در عکاسی نجومی دارد که این امر برای کارهای تحقیقاتی مانند: عکاسی عمق آسمان، نورسنجی دوتایی ها و... بسیار مناسب است. هم چنین این تلسکوپ مجهز به مقرّ استوایی هوشمند با قابلیت اتصال به کامپیوتر بوده که هم اکنون روی پایه بتونی مستقر گردیده است.