اقتصاد مقاومتی برای دانشگاه یک فرصت است

08 May 2016
کد خبر : 3832784
تعداد بازدید : 238

نشست هم اندیشی "اقتصاد مقاومتی، آموزش عالی" فرصت ها و چالش ها با حضور رؤسا و مدیران ارشد دانشگاه های بوعلی سینا، علوم پزشکی همدان، صنعتی همدان و آزاد اسلامی همدان در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.

نشست هم اندیشی  "اقتصاد مقاومتی، آموزش عالی" فرصت ها و چالش ها با حضور رؤسا و مدیران ارشد دانشگاه های بوعلی سینا، علوم پزشکی همدان، صنعتی همدان و آزاد اسلامی همدان در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بوعلی سینا، نشست هم اندیشی  "اقتصاد مقاومتی، آموزش عالی" فرصت ها و چالش ها با حضور دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا، دکتر سید حبیب اله موسوی بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمود نیلی رئیس دانشگاه صنعتی همدان، دکتر سعید جامه بزرگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان و جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه های مذکور، در سالن شهید ایزدی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.

در این نشست دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا ضمن عرض خیر مقدم و تبریک اعیاد شعبانیه به حضار در جلسه، گفت: بعد از نقد وضعیت اقتصادی باید نقش دانشگاه ها پرداخت و  دید دانشگاه ها چقدر توانایی تولید دارند و اینکه چه میزان توانسته اند توجه تولیدکنندگان را به دانشگاه جلب کنند. وی افزود: به غیر از دانشگاه کدام نهاد است که می­تواند در بحث اقتصاد دانش بنیان وارد شود. رئیس دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: تکلیفی که بر ذمۀ دانشگاه می باشد این است که در بحث اقتصاد مقاومتی،  به طور جدی وارد شود. دکتر غلامی ادامه داد: سؤال این است که اقتصاد مقاومتی برای دانشگاه ها یک فرصت است یا تهدید؟ جواب این است که اقتصاد مقاومتی برای دانشگاه ها یک فرصت است و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد. وی افزود: با توجه به چالش­ پیش روی آموزش عالی، یک انباشت بی رویۀ دانشجو ایجاد شده، که اعضای هیأت علمی دانشگاه را درگیر حجم آموزش بالایی کرده است، که در همین راستا باید در آموزش عالی یک اصلاح ساختار صورت گیرد و اعضای هیأت علمی باید به امر پژوهش و بعد به تولید با دانش داخلی بپردازند. رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: دانشگاه نباید متأثر از مشکلات اقتصادی بشود و باید از طریق درآمدزایی و تولید، بخش قابل توجهی از نیازهای خود را مرتفع کند. وی اشاره کرد: توسعۀ متوازن، کار دانشگاهی و تخصصی می­خواهد و دانشگاه باید طرح و برنامه ارائه و هم­ چنین مسائل اقتصاد و تولید را نقد و اصلاح کند، البته دانشجویان در دانشگاه نیز باید آموزش کارآفرینی ببینند و بعد از فراغت از تحصیل به کارآفرینی و خوداشتغالی بپردازند.

در این نشست هم چنین دکتر سید حبیب اله موسوی بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ما خواسته و یا ناخواسته وارد عرصۀ اقتصاد مقاومتی شده­ایم و اقداماتی نیز تا به حال انجام شده است. وی افزود: برداشت از این موضوع دو بحث دارد یکی صرفه­ جویی و جلوگیری از هدررفت منابع ،که عمومی است ودیگری وظایف حرفه­ای ماست که تخصصی بوده و هر کس در حیطۀ کار خود موظف است به این مهم ورود پیدا کند و به طور قطع کس دیگری نمی تواند و نمی شود وارد حوزه های تخصصی دیگر شود و این ما هستیم که باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان شیب رشد و حرکت دانشگاه را کند ارزیابی نموده و تاکید کرد: ما در دانشگاه، به خصوص در حوزۀ مسائل علمی- پژوهشی باید در عرصۀ شرکت­های دانش بنیان وارد شویم. ایشان گفتند: حوزه­های مختلف علوم باید دیدارهای فنی و تخصصی داشته باشند و با به اشتراک گذاشتن علوم به سمت تشکیل شرکت های دانش بنیان  و در جهت تولیدات داخلی پیش بروند.

در ادامه این جلسه دکتر نادر مهرگان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا، به بررسی اوضاع اقتصادی ایران از سال های قبل از انقلاب اسلامی تا کنون پرداخته و هم چنین دلایل رکود و صعود اقتصادی کشور را به در قالب نمودارهایی با پارامترهای معین توضیح داده و هم چنین دربارۀ آیندۀ اقتصاد ایران و چالش های پیش رو مطالبی را عنوان نمودند.

در پایان این نشست هم چنین آقایان دکتر محمود نیلی رئیس دانشگاه صنعتی همدان، دکتر سعید جامه بزرگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان و تعدادی از معاونین و مدیران دانشگاه های همدان، به طرح دیدگاه های خود پیرامون اقتصاد مقاومتی پرداخته و پیشنهاداتی نیز ارائه کردند.