اولین مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان غرب کشور در دانشگاه بوعلی سینا افتتاح شد.

24 May 2016
کد خبر : 3832319
تعداد بازدید : 190

آیین افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه بوعلی سینا روز پنج­شنبه 30 اردیبشهت ماه با حضور دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان و ...

آیین افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه بوعلی سینا روز پنج­شنبه 30 اردیبشهت ماه با حضور دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسؤولان وزارتی و رئیس دانشگاه بوعلی سینا در حاشیه چهاردهمین آیین نکوداشت دانش­آموختگان غیرایرانی و نهمین جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.

دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی سینا جزو قدیمی‌ترین مراکز آموزش عالی کشور است که از سال 1380 سابقه پذیرش دانشجویان غیرایرانی را در کارنامه خود دارد و تاکنون بیش از 50  دانشجوی غیرایرانی از ملیت­های مختلف از دانشگاه بوعلی سینا دانش­آموخته شده­اند، اظهار داشتند: مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه بوعلی سینا به عنوان اولین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در غرب کشور با هدف آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و برگزاری دوره‌های مختلف آموزش زبان فارسی در تمام سطوح و تمام افراد و تمام سنین و همچنین گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در خارج از کشور، موفق به دریافت مجوز از وزارت علوم گردیده است و امیدواریم افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه بوعلی سینا، طلیعه مبارکی باشد تا فعالیت های اساسی بین­المللی دیگری در این دانشگاه انجام شود.

وی همچنین اظهارداشت: پیشینه، توانایی­های علمی و آموزشی و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در دانشگاه بوعلی سینا و جایگاه گروه­های علوم انسانی از جمله: زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، زبان­های خارجه و زبانشناسی این دانشگاه در بین دانشگاه­های کشور از جمله شاخص­ها برای صدور این مجوز بود.

دکتر غلامی خاطرنشان کردند: دانشجویان می‌توانند از هر کشوری تقاضای حضور در دانشگاه بوعلی سینا و مرکز آموزش زبان فارسی را داشته باشند و پس از تأیید صلاحیت­های عمومی، آنها می­توانند از امکانات تحصیلی استفاده کنند.

آقاجانی مسؤول راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، در خصوص مراحل اخذ مجوز و ایجاد این مرکز گفت: از اواخر سال 1393 دانشگاه بوعلی سینا در حال رایزنی و پیگیری جهت ایجاد این مرکز بوده که با توجه به مشکلات موجود از جمله فراهم نبودن محل مناسب فرآیند صدور مجوز تا سال 1394 به طول انجامید. البته در این مدت شورای بورس دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از دو مرحله بازدید کارشناسانه و دقیق از محل و امکانات در نظر گرفته شده با صدور مجوز و فعالیت رسمی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بوعلی سینا موافقت نمود.

مسؤول راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه بوعلی سینا گفت: این مرکز اولین مرکز در غرب کشور و پنجمین مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاهی کشور بعد از دانشگاه‌های بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، مشهد، اصفهان و مرکز لغتنامه دهخدا وابسته به دانشگاه تهران است.

آقاجانی در خصوص محتوای دوره های آموزشی که در این مرکز ارائه خواهد شد، گفت: براساس شیوه نامه مصوب وزارتی، کلاس‌های آموزش زبان فارسی این مرکز کم جمعیت و حداکثر دارای 15 زبان­آموز است و مدرکی که در پایان به دانشجویان ارائه می‌شود در سه سطح آغازین، میانه و پیشرفته بوده و قابل ترجمه و تأیید توسط وزارت امور خارجه است.

وی در ادامه گفت: دانشجویان خارجی قبل از شروع تحصیلات دانشگاهی در ایران، در دوره های 3، 6 و 9 ماهه این مرکز مهارت­های زبان فارسی را فرا می­گیرند. دوره های آموزش زبان فارسی این مرکز به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در شش سطح مقدماتی1و2، میانی1و2 ومرحله پیشرفته 1و2 طراحی شده است و پس ازاتمام این سه سطح، دوره تخصصی بر اساس نیاز دانشجومی تواند ادامه می یابد و در پایان دوره به زبان آموزان مدرک بین المللی مورد تأیید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران اعطا می گردد.

معمولاً در طول سال علاوه بر آموزش زبان فارسی، بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی و گردشگری را از جمله برنامه‌های این مرکز می‌باشد. دوره تابستانی زبان فارسی و فرهنگ شناسی نیز برای دانشجویان غیر فارسی زبان طراحی شده و در این دوره دروس ویژه ایرانشناسی، هنرهای ایرانی و تاریخ ایران برای علاقه مندان ارائه می‌شود.

با توجه به اینکه این مرکز در چارت سازمانی دانشگاه در زیر مجموعه اداره همکاری­های علمی بین­المللی دانشگاه قرار گرفته است، دکتر یوسف آرام مدیر همکاری­های علمی بین المللی دانشگاه فعالیت‌های پیش روی این مرکز را از این قرار اعلام نمودند: ایجاد وب‌سایت مرکز به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی برای آموزش مجازی زبان فارسی، اخذ مجوز انتشار مجله علمی و پژوهشی مرکز جهت ایجاد انگیزه به دانش پژوهان و فراگیران زبان فارسی، تکمیل اعضای هیأت علمی جوان و استاندارد سازی مرکز از عمده برنامه­هایی است که در آینده­ای نزدیک در این مرکز محقق شود.

ساختمان در نظر گرفته شده جهت این مرکز در پردیس اصلی دانشگاه واقع است و دارای 5 باب کلاس آموزش، یک آزمایشگاه، کتابخانه تخصصی، مرکز رایانه و سالن کنفرانس می باشد.