دانشگاه بین المللی گروه هشت (D-8)

13 Oct 2017
کد خبر : 3819839
تعداد بازدید : 259

دانشگاه بین­ المللی گروه هشت(D-8) با هدف کلی تقویت مبادلات دانشگاهی بین کشورهای عضوسازمان همکاری اقتصادی گروه هشت (D-8) متشکل از اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، نیجریه، مالزی و مصر و سایر کشورهای جهان است که در اجرای بخش (7) مادۀ (5) نقشه راه گروه هشت (2008-2018) در دانشگاه بوعلی­ سینا، به عنوان "دانشگاه بنیانگذار" تأسیس شده است.

دانشگاه بین­ المللی گروه هشت(D-8) با هدف کلی تقویت مبادلات دانشگاهی بین کشورهای عضوسازمان همکاری اقتصادی گروه هشت (D-8) متشکل از اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، نیجریه، مالزی و مصر و سایر کشورهای جهان است که در اجرای بخش (7) مادۀ (5) نقشه راه گروه هشت (2008-2018) در دانشگاه بوعلی­ سینا، به عنوان "دانشگاه بنیانگذار" تأسیس شده است. این دانشگاه برای تقویت همکاری میان دولت­ های عضو از طریق مبادلات بین دانشگاهی و دانشجویی، به منظور دستیابی کشورهای عضو به سهم قابل قبول بین ­المللی از این مبادلات تأسیس شده است. این دانشگاه با اهداف و مأموریت­ های گروه هشت هماهنگ بوده، ولی دارای شخصیت حقوقی مستقل و در طراز یک دانشگاه بین ­المللی اسلامی است.وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران میزبان بوده و دانشگاه بین­ المللی گروه هشت در شهر همدان و در دانشگاه بوعلی سینا مستقر است. دانشگاه بوعلی سینا به عنوان دانشگاه حامی، از نظر کلیه امکانات ضروری برای شروع فعالیت، دانشگاه D-8 را حمایت خواهد کرد. این دانشگاه همچنین می­تواند مراکز تخصصی و وابسته در کشور میزبان و شعبه­ ها و مراکز تخصصی و وابسته در سایر کشورهای عضو گروه هشت داشته باشد که شرایط آن را هیأت امنا تعیین می­کند.

    شایان ذکر است شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جلسة مورخ 26/4/1395 با کلیات تأسیس دانشگاه بین­ المللی گروه هشت (D-8) با محوریت دانشگاه بوعلی ­سینا موافقت نموده است و متعاقباً با تصویب 13 رشته گرایش در دوره­های کارشناسی ­ارشد (به ­صورت آموزشی-پژوهشی محور) و دوره دکتری (به صورت پژوهش­محور) عملاً فعالیت رسمی دانشگاه آغاز شده و در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396 شاهد حضور اولین گروه از پذیرفته­ شدگان خواهیم بود. ضمنآً، با توجه به برنامه ریزی اولیه برای پذیرش دانشجو در 52 رشتة تحصیلی و پی­گیری­ های انجام گرفته، ان­شاءالله بزودی شاهد افزایش رشته گرایش های فعال در این دانشگاه خواهیم بود.  

از جمله مأموریت هایی که علاوه بر پذیرش دانشجو، برای این دانشگاه متصور است، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پذیرش دانشجو از تمامی کشورهای جهان (با اولویت ­دهی به دانشگاه ­های هشت کشور عضو)، تأسیس رشته در مقاطع مختلف آموزش عالی، صدور و اعطای مدارک و گواهی­ های دانشگاهی، برگزاری دوره ­های کوتاه­ مدت منتهی به اخذ مدرک و صدور و اعطای سایر مدارک دانشگاهی؛ انجام پروژه­ های پژوهشی، برگزاری کنفرانس­ ها، سمینارها، کارگاه ­ها، اعطای جوایز و برگزاری سایر رویدادهای علمی و دانشگاهی بین­ المللی؛همکاری بین ­المللی، نشر مجلات علمی و خبرنامه ­ها و برگزاری برنامه ­های فرهنگی برای تقویت مبادلات فرهنگی در میان ملل گروه هشت؛ اعطای بورس تحصیلی، مبادلۀ دانشجو، استاد و ارایۀ فرصت ­های مطالعاتی؛ ارایۀ مشاوره به کشورها، سازمان و سایر درخواست کنندگان در حوزه ­های آموزش، علوم، فناوری و نوآوری؛انجام برنامه­ های پژوهشی برای تعیین اولویت ­ها و نیازهای آموزشی، علوم و فناوری گروه هشت؛ تأسیس مراکز تخصصی و شعب به منظور تسهیل به اشتراک­گذاری دانش، حمایت از ارتباط صنعت- دانشگاه و تقویت استانداردهای آموزشی در میان کشورهای گروه هشت؛ تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشورهای گروه هشت.