دیدار رؤسای دانشگاه‌های برتر ترکیه و ایران

20 Dec 2015
کد خبر : 3834989
تعداد بازدید : 183

نشست مشترک رؤسای دانشگاه¬های برتر ایران با رؤسای دانشگاه‌های برتر ترکیه با حضور دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر یکتا سراج، رئیس شورای آموزش عالی ترکیه برگزار شد.

در راستای توسعة دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه، در نشست مشترکی که روز دوشنبه، 30/9/1394، با حضور دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هفت نفر از رؤسای دانشگاه‌های ایران از جمله دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا و  با حضور دکتر یکتا سراج، رئیس شورای آموزش عالی ترکیه، به همراه اعضای کمیتة اجرایی و رؤسای هشت دانشگاه‌ برتر این کشور مشتمل بر دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه عبدالله گل، دانشگاه فنی ارزرم، دانشگاه فنی کارادنیز، و دانشگاه ترکیه – آلمانی، دانشگاه فنی گبزه، طرفین بر گسترش همکاری¬های دانشگاهی تأکید نمودند. 
دکتر فرهادی دراین دیدار با اشاره به اینکه سطح علمی و رتبة دو کشور ایران و ترکیه در سطح بالا و نزدیک به یکدیگر است، امکان همکاری¬های مؤثر و بیشتر علمی را فراهم دانست. وی افزود: تبادل استاد و دانشجو، تأسیس مراکز آموزش عالی مشترک، اجرای طرح¬های تحقیقاتی مشترک و تأسیس پارک فناوری و علاوه بر آن،  دانشگاه¬های دو طرف می¬توانند به¬صورت دو جانبه یا چند جانبه با یکدیگر همکاری کنند. وزیر علوم با اشاره به قدمت روابط سیاسی و فرهنگی ایران و ترکیه افزودند: افزایش روابط دانشگاهی دو کشور  ضرورت دارد و دربخش دوره¬های¬تحصیلات تکمیلی، نیاز بیشتری به این همکاری¬ها احساس می¬شود.
دکتر یکتا ساراج رئیس شورای آموزش عالی جمهوری ترکیه¬ نیز در این نشست گفت: ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر هستند که در همة زمینه¬ها همکاری دارند  و حتی در زمینة آموزش عالی نیز درگذشته تفاهم¬نامه¬های مشترکی بین دو کشور منعقد شده و همکاری¬های دانشگاهی نیز برقرار بوده است که باید تقویت شود. وی با اشاره به رشد جایگاه ایران در رتبه-بندی¬های علمی دنیا، نسبت به پیشرفت¬های علمی ایران ابراز خرسندی کرد  وگفت: در هر دو کشور، دانشگاه¬های مطرح و برجسته¬ای وجود دارد که همکاری مشترک می¬تواند به رشد علمی دو کشور کمک کند.
در ادامة این دیدار، رؤسای دانشگاه¬های برتر ترکیه و ایران گزارشی از وضعیت دانشگاه خود ارائه داده و  درخصوص زمینه¬های همکاری مشترک تبادل نظر کردند.در این دیدار، دکتر غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی¬سینا، نیز با تشریح ظرفیت¬ها و توانمندی-های دانشگاه بوعلی¬سینا و جایگاه علمی و تحقیقاتی این دانشگاه در سطح کشور و منطقه، برای تدوین برنامة همکاری‌های دوجانبة علمی و فناوری بین دانشگاه بوعلی¬سینا و دانشگاه¬های معتبر ترکیه اعلام آمادگی کردند. 
گفتنی است معاون آموزشی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان و قائم مقام وزیر و رئیس مرکز همکاری¬های ¬علمی بین¬المللی وزارت علوم در این دیدار حضور داشتند و پیشنهادهای خودرا برای افزایش همکاری¬های علمی دو جانبه بیان کردند.
در پایان این نشست، در خصوص تشکیل یک کمیتة اجرایی  مشترک تبادل نظر و مقدمات تشکیل کمیته‌ای 6 نفره از ایران و ترکیه برای بررسی و بهبود روابط بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فراهم شد.