رونمایی از محصول دانش بنیان “ارقام هیبرید گل جعفری زینتی”

30 04 2019 06:51
کد خبر : 3807009
تعداد بازدید : 190

صنعت گل و گیاهان زینتی، یک صنعت جهانی و پویا است که در طول چند دهه نرخ رشد زیادی داشته‌است.

درآمد جهانی از صادرات گل و گیاه بیش از 150 میلیارد دلار است. کشت انواع گیاهان زینتی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب ایران و درآمد حاصل از صادرات آنها، در باروری استعدادهای اقتصادی ایران و توسعه تولید ملی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. برای تولید گیاهان زینتی با بالاترین کیفیت، باید بذور اصلاح شده ژنتیکی کشت گردد. با وجود قیمت بالای بذور ارقام هیبرید گیاهان زینتی، گیاهان حاصل از آنها به دلیل یکنواختی، قدرت رشدی خوب و زیبایی و تنوع در ترکیب رنگ گلها بسیار مورد توجه هستند. در حال حاضر، بذور هیبرید مورد استفاده در تولید گیاهان زینتی در کشور وارداتی است و از کشورهایی نظیر آمریکا، سوئد، هلند، ژاپن، آلمان و دیگر کشورها پیشرفته وارد می گردد.

پروژه های تحقیقاتی مختلفی در زمینه بهنژادی گیاهان زینتی جعفری زینتی، آهار و اطلسی توسط دکتر اصغر میرزائی اصل دانشیار گروه بیوتکنولوژی کشاورزی و دکتر محمدرضا عبداللهی دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات  دانشکده کشاورزی دانشگاه بو علی سینا، از سال 1394  در گلخانه و مزرعه اجرا شده و شرکت دانش بنیان همارا ژن رویان ایجاد شده است  که در حال حاضر این شرکت  در پارک علم و فناوری استان همدان مستقر می­باشد. تاکنون بیش از 900 نمونه بذری از گیاهان جعفری زینتی، آهار و اطلسی تهیه شده است.

در سال رونق تولید، برای اولین بار در کشور، این دو پژوهشگر موفق به تولید دو رقم هیبرید پرپر گل جعفری زینتی با کیفیت مطلوب شده اند که پس از ثبت این ارقام در موسسه کنترل و گواهی بذر به صورت تجاری به بازار عرضه خواهد شد. این ارقام هیبرید از نوع پا کوتاه، پر گل، پرپر با گلهای درشت بوده و گلهای تولیدی از دوام بالایی برخوردارند.  این شرکت دانش بنیان در تلاش است که ارقام جدید دیگری از گیاهان زینتی در سالهای آینده معرفی نماید و با توسعه این فناوری در کشور ضمن بی نیازی از واردات بذر گیاهان زینتی، بتواند بذر این گیاهان را صادر نماید. برای افزایش توان رقابت در تولید ارقام هیبرید با شرکتهای خارجی کشورهای توسعه یافته، هم اکنون پژوهش­هایی مبتنی بر فناوریها و روشهای جدید در بهنژادی گیاهان زینتی شامل تکنیکهای تولید گیاهان دابل هاپلوئید و استفاده از نشانگرهای مولکولی در قالب 8 پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد و دکتری در حال انجام است.  

 

اخبار مرتبط

There are no results.