شعار امروز دانشگاه‌های ما کارآفرینی است/ نفوذ دشمن در دانشگاه‌ها به نظام تربیتی آشفته ما برمی‌گردد/ دانش باید در خدمت فناوری، صنعت و‌ جامعه باشد

10 06 2019 06:50
کد خبر : 3806334
تعداد بازدید : 232

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید گفت: دانش باید در خدمت فناوری و صنعت و‌ جامعه باشد اما امروز ما به خدمت مقاله در آمده‌ایم و نوشته‌ها کمتر در زندگی ما ترویج داده می‌شوند. علم باید در خدمت بشریت باشد و کمیت مهم نباشه و تاثیر و کیفیت مهم باشد.

دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در افتتاحیه طرح ‌ضیافت اندیشه اساتید 98 که به همت دفتر نهاد مقام ‌معظم رهبری برگزار شد، گفت: شعار امروز دانشگاه‌های ما بحث کار آفرینی است اما ما یک پله فراتر می‌رویم و آن مسوولیت اجتماعی است.

وی تبیین کرد: آموزش خوب، پژوهش خوب و پژوهش خوب فناوری خوب را در پی دارد و فناوری و تبدیل آن به ثروت، موضوعی که به شدت فراموش شده است.

وی اظهار داشت: بحث نفوذ دشمن در دانشگاه‌ها و دیگر محیط‌ها به نظام تربیتی آشفته ما برمی‌گردد؛‌ در این هنگام باید به جامعه به صورت یک پیکره واحد نگاه شود.

وی افزود: متاسفانه به آموزش و پرورش نگاه مصرفی دارند که اصلا خوب نیست.

وی اظهار داشت: ما با یک‌ نظام بی تفاوتی در بیشتر عرصه ها در کشور رو به رو هستیم که یک بحث اجتماعی است و در رابطه با کسانی است که مسوولیت اجتماعی خود را رها کرده‌اند.

وی بیان کرد: علیرغم شعارها متاسفانه در عمل مسیر را اشتباه رفته‌ایم؛ دانش باید در خدمت فناوری و صنعت و‌ جامعه باشد اما امروز ما به خدمت مقاله در آمده‌ایم و نوشته‌ها کمتر در زندگی ما ترویج داده می‌شوند. علم باید در خدمت بشریت باشد و کمیت مهم نباشه و تاثیر و کیفیت مهم باشد.

وی عنوان کرد: ما همچنین در اخلاق حرفه‌ای مشکلات جدی داریم؛ نقش اول همه ما معلمی است اگر آن را فراموش کردیم باید منتظر تبعات آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌ها این است که به همه چیز امنیتی نگاه می‌کنیم همچنین ما هنوز نتوانستیم این موضوع را حل کنیم که دانشگاه از جامعه جدا نیست.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که پیش داوری و قضاوت می‌کنیم یعنی ابتدا محکوم می‌کنیم بعد آموزش می‌دهیم؛ ما باید علم بدون پیش داوری را اموزش دهیم تا قدرت قضاوت پیدا کند.

محمدی‌فر گفت: باید به سمتی برویم که اساتید مولدی که کار آفرین و اخلاق مدار باشند داشته باشیم.

وی در پایان گفت: بحث آموزش، پژوهش، تولید و پرورش دانشجوی کارآفرین جدی است اما مهم تر مسوولیت اجتماعی است؛ اگر معضل اجتماعی وجود دارد سعی کنیم خودمان پیش قدم شویم و یادمان نرود که یکی از گروه های مرجع علمی، اساتید دانشگاه هستند.

اخبار مرتبط

There are no results.