فرهنگ و جامعه تفکیک ناپذیر است.

13 May 2016
کد خبر : 3832649
تعداد بازدید : 227

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در جمع شورای دانشگاه: فرهنگ و جامعه تفکیک ناپذیر است و ارتباط و پیوند مستقیم دارد.

عصر روز چهارشنبه 22/02/95 دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه بوعلی سینا، در جمع اعضای شورای دانشگاه، برخی از معاونین و مدیران و هم چنین فعالان فرهنگی حاضر شد و با ایشان به گفتگو نشست.

در این نشست دکتر سید ضیاء هاشمی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: فرهنگ و جامعه تفکیک ناپذیر است و ارتباط و پیوند مستقیم دارد و در دانشگاه دارای دو بعد است، یکی جمع علمی اساتید و دانشجویان و دیگری معطوف به جامعه است که به بعد دوم کمتر پرداخته می شود. وی افزود: سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی بر این است تا مأموریت های دانشگاه ناظر به نیازهای جامعه باشد. هاشمی خاطر نشان کرد: این نگاه بدین معنی است که ما بدون نگاه به جامعه نمی توانیم اهداف خود را پیش ببریم. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد: دانشگاه جزئی از فرهنگ جامعه است و نمی شود مسائل فرهنگی دانشگاه را جدا از جامعه ببینیم. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که مسئولیت فرهنگی به عهدۀ ماست، ضعف ها و نقاط قوت را مشاهده       می کنیم و در قبال هر کدام از این نقاط باید برنامۀ متناسب را انتخاب نموده و اجرا کرد. دکتر هاشمی اذعان داشت: امروزه جامعه با پیشرفتی مواجه شده که امکانات و رسانه های زیادی در دست دارد، که البته این امکانات در دانشگاه در سطح خوبی قرار دارد، اما باید گفت با توجه این امکانات، مشکلات ما و ضعف جامعۀ ما چقدر است و جگونه می شود با توجه به ضعف سرمایۀ اجتماعی، جایگاه دانشگاه را تعریف کرد. وی افزود: این رسالتی است که بر عهدۀ همۀ ماست و به طریق مناسب و صحیح باید به انجام برسد. سید ضیاء هاشمی با اشاره به نقش تشکل ها و انجمن های علمی گفت: در دانشگاه کار تشکل ها، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی یک نوع سرمایه سازی اجتماعی است، ولی باید سازماندهی شوند، که در این زمینه باید فضای گفتگو و آزاد شکل گیرد و این سرمایۀ اجتماعی، باید در فضای نشاط و امید تقویت گردد. ایشان در پایان خاطر نشان کرد: باید با دید آینده نگرانه حرکت کنیم و این مهم محقق نخواهد شد الا اینکه همه دست در دست یگدیگر انجام وظیفه کنیم.

 در این نشست هم چنین اعضای شورای دانشگاه و فعالان فرهنگی عضو هیأت علمی دانشگاه، به بحث و تبادل نظر و طرح دیدگاه های خود پیرامون مسائل و مشکلات فرهنگی دانشگاه و جامعه پرداختند.