مطالعه طرح ساماندهی دامنه الوند/ تعريف 26 پردیس گردشگری

02 Jan 2019
کد خبر : 3849344
تعداد بازدید : 221

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به انجام مطالعه طرح ساماندهی دامنه الوند توسط کارشناسان دانشگاه بوعلی گفت: 26 پردیس گردشگری در طرح منطقه همدان و حومه معرفی شده است،

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به انجام مطالعه طرح ساماندهی دامنه الوند توسط کارشناسان دانشگاه بوعلی گفت: 26 پردیس گردشگری در طرح منطقه همدان و حومه معرفی شده است،

آقای دکتر صاحب محمدیان‌منصور در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی همدان در خصوص پروژه مطالعاتی و ساماندهی دامنه شمالی الوند که توسط دانشگاه بوعلی در دست مطالعه است، اظهار کرد: همدان دارای دو مزیت استراتژیک در حوزه گردشگری است یعنی هم دارای جاذبه‌های طبیعی و هم دارای مناطق تاریخی است.

وی با بیان اینکه در این طرح مطالعاتی مزیت‌های گردشگری همدان مورد توجه قرار گرفته شده است، افزود: در همین راستا کارشناسان سعی کرده‌اند اشتغالزایی و ایجاد بستر سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

آقای دکتر صاحب محمدیان منصور با بیان اینکه طرح مطالعاتی و ساماندهی جغرافیایی دامنه الوند در محدوده و حریم شهر همدان از اردیبهشت‌ماه مورد مطالعه کارشناسان قرار گرفته است، گفت: از سال 95 سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری طرح‌های گردشگری همدان است که پس از آسیب‌شناسی و همکاری استانداری، شهرداری و بنیاد مسکن خدماتی در این زمینه تعریف شد.

وی با اشاره به اینکه عدم نبود شرح خدمات مشخص موجب موفق نبودن طرح های گردشگری متعدد تاکنون بوده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه بوعلی به عنوان مدیر طرح توسط تیم 15 نفره میراث فرهنگی وارد کار مطالعاتی آن شده است.

ایشان با بیان اینکه 26 پردیس گردشگری در طرح منطقه همدان و حومه معرفی شده است، گفت: اراضی پردیس‌ها و ضوابط ساخت و ساز در این مناطق که در این طرح قرار گرفته بیشتر برعهده دولت است.

وی با بیان اینکه زمین‌های مردم نیز براساس قانون طرح برای ساخت و ساز مورد بررسی قرار می‌گیرد اظهار کرد: این طرح مطالعاتی در پنج منطقه شامل گنجنامه، حیدره، تاریک دره، دره مرادبیگ و سد اکباتان مورد بررسی قرار گرفته است.

آقای دکتر صاحب محمدیان منصور اضافه کرد: در منطقه حیدره ایجاد منطقه گردشگری ـ تفریحی، در تاریک‌دره ایجاد منطقه گردشگری ورزشی زمستانی، در محدوده دره مرادبیگ ایجاد منطقه گردشگری پزشکی سلامت، ورزشی، کشاورزی پیشنهاد شده است.

وی یادآور شد: در این طرح ایجاد نخستین پردیس گردشگری کشاورزی خلاق در روستاهای توئیجین و موئیجین و روستای چشین و ابرو به دلیل داشتن پتانسیل بالا پیشنهاد شده است.

آقای دکترمحمدیان‌منصور با بیان اینکه در محورهای گردشگری این طرح 21 روستا وجود دارد که باید توریست‌ها از این روستاها و جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کند، بیان کرد: ایجاد لوپ‌های گردشگری منجر به اقامت و ماندگاری توریست در منطقه می‌شود که همین امر می‌تواند به اقتصاد این مناطق کمک بسزایی کند.

وی در خصوص طرح مطالعاتی گردشگری همدان بیان کرد: قرار است این طرح به دلیل کامل و جامع بودن طی 20 روز آینده توسط سازمان میراث فرهنگی به تصویب نهایی برسد و در مرحله دوم طرح وارد جذب سرمایه گذاری می‌شود.

آقای دکتر محمدیان‌منصور ادامه داد: سرمایه‌گذاران زیادی برای اجرای طرح‌های گردشگری به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده‌اند اما چون این مجموعه تاکنون برنامه‌ای نداشته نتوانسته جذب سرمایه‌گذار را در برنامه داشته باشد.

وی افزود: هدف از مطالعه این طرح این بود که نگاه جامعی به همدان شود و به 11 طرح قبلی در این زمینه جامعیت ببخشد و در حداکثر زمان کار تحقیقاتی آن انجام شود.