همایش ملی تحولات جمعیت ایران، فرصت ها و تهدیدها آغاز به کار کرد

06 Oct 2015
کد خبر : 3837359
تعداد بازدید : 162

صبح امروز چهارشنبه 1394/7/15 همایش ملی تحولات جمعیت ایران، فرصت ها و تهدیدها با حضور رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، استاندار همدان، ریاست دانشگاه بوعلی سینا، ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان، جمعی از مسئولان استان، محققان، اساتید و دانشجویان از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور آغاز به کار کرد.

صبح امروز چهارشنبه 1394/7/15 همایش ملی تحولات جمعیت ایران، فرصت ها و تهدیدها با حضور دکتر حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری،مهندس محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، دکتر منصور غلامی ریاست دانشگاه بوعلی سینا، دکتر سید حبیب الله موسوی بهار ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان، جمعی از مسئولان استان، محققان، اساتید و دانشجویان از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور آغاز به کار کرد.

در ابتدای افتتاحیه این همایش دکتر منصور غلامی ریاست دانشگاه بوعلی سینا ضمن عرض خیر مقدم به حضار و شرکت کنندگان در این نشست، از زحمات برگزار کنندگان این همایش و هم چنین از حمایت های استاندار محترم و دانشگاه علوم پزشکی همدان کمال تقدیر و تشکر داشت و این همایش را به علت حضور جمعی از صاحب نظران و متخصصان علم جمعیت بسیار مؤثر و مفید ارزیابی نموده و افزود: در این شرایط خاص کشور و با توجه به سیاست های ابلاغی از جانب رهبر معظم انقلاب پرداختن به موضوع جمعیت از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در ادامه مهندس محمدناصر نیکبخت استاندار همدان نیز با تشکر از دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان به خاطر برگزاری این همایش گفت: جمعیت در آینده کشور تاثیرات خاص دارد، به همین دلیل مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال 1393 سیاست های مربوط به جمعیت و مطالب مرتبط با آن را ابلاغ فرمودند. استاندار همدان با اشاره به نقش تاثیر گذار دانشگاه ها خاطرنشان کرد که در تنظیم برنامه ششم به خصوص در حوزه جمعیت، این دانشگاه ها هستند که باید برنامه ریزی نموده و برای مسئولان اجرایی کشور تصمیم سازی نمایند. وی با اشاره به بنیان خانواده این نهاد اجتماعی را بزرگ ترین بنیان تاثیرگذار معرفی کرده و گفت: باید شرایط ازدواج مهیا و موانع پیش رو در این این امر مهم از میان برداشته شود.

دکتر حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین به عنوان میهمان ویژه این همایش با اشاره به کیفیت سیاست گذاری جمعیت در ایران گفت: تاکنون سه سند اصلی برای این منظور تنظیم شده است که یکی از آنها راهبردها و اقدامات ملی مربوط به کاهش نرخ باروری و ارتقاء آن متناسب با آموزه های اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوم سیاست های کلی جمعیت مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری و سوم طرح جامع جمعیت و تعالی بنیان خانواده است. وی افزود: باید توجه داشت که در این اسناد و سیاست های جمعیتی، واحد تحلیل فرد است یا جامعه، هم چنین اینکه در این سیاست ها کمیت جمعیت مورد اهمیت است با کیفیت آن و مهمتر اینکه حل مشکل جمعیت را در افزایش آن می دانید یا در تعادل بخشی به آن. دکتر آشنا این مؤلفه ها را در تقابل با یکدیگر ندانسته و گفت: اینها هرکدام دو سر طیفی را می سازند که سیاست های شما به صور ت مدرج در این طیف قرار می گیرد. رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد که هیچ سیاستی مؤثر نیست مگر همه عوامل تاثیرگذار را بررسی و به کار ببندد. ایشان هم چنین بنیان خانواده را در همه این اسناد راهبردی مورد توجه خواند و گفت: هراقدامی بخواهد شکل بگیرد مبدا و مقصد آن خانواده است.