همایش ملی هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان آغاز به کار کرد

28 Aug 2017
کد خبر : 3821519
تعداد بازدید : 176

همایش ملی هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان با حضور اساتید و چهره ‌های ادبی در دانشگاه بوعلی ‌سینا افتتاح شد.

همایش ملی هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان با حضور اساتید و چهره ‌های ادبی در دانشگاه بوعلی ‌سینا افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، صبح روز سه شنبه 1396/06/07 همایش ملی هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان با حضور اساتید و چهره ‌های ادبی و هم جنین مسؤولین دانشگاه در سالن شهید چیت سازیان دانشکده علوم انسانی آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاحیه این همایش دکتر سید مهدی مسبوق، دبیر علمی همایش هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان اظهار کرد: هزار ویک شب از مهم ‌ترین و شناخته ‌شده‌ ترین کتاب ‌های مشرق زمین است که تأثیر به سزایی در ادبیات ایران و جهان داشته است و به زبان ‌های گوناگون ترجمه شده است. وی ادامه داد: این اثر الهام ‌بخش بسیاری از ادیبان، داستان ‌نویسان، فیلم‌ نامه نویسان و نمایشنامه ‌نویسان بزرگ دنیا بوده است، که البته برخی از پژوهشگران با استناد به منابعی مانند فهرست ابن ندیم و مروج‎ الذهب مسعودی معتقد هستند که این کتاب از ریشه و اصالت ایرانی برخوردار است و برخی دیگر نیز دست کم بخش ‌هایی از آن را دارای خواستگاه ایرانی می‌دانند. مسبوق گفت: در مقابل آراء دیگر وجود دارد که این نظر را مردود دانسته و آن را دارای اصالت عربی و هندی می‌داند. وی با ابراز تأسف از عدم برگزاری همایش درباره هزارویک شب، بیان کرد: با وجود این که داستان ‌های این کتاب از سوی خاورشناسان و پژوهشگران مغرب زمین مورد استقبال قرار گرفته است اما متأسفانه در ایران هنوز همایش در خوری در این زمینه برگزار نشده است. وی اذعان کرد:  به همین جهت گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی ‌سینا بر آن شد تا به منظور تشویق علاقمندان وپژوهشگران این عرصه همایش ملی «هزارویک شب و ادبیات ایران وجهان» را با همکاری گروه ‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسه و زبان‌شناسی و دیگر مجامع علمی برگزار کند. دبیر علمی همایش هزارو یک شب و ادبیات ایران و جهان افزود: طی فراخوان سراسری از کلیه اندیشمندان و صاحب‌نظران درخواست شد تا مقالات خود را از طریق سامانه همایش ارسال کنند و مقالات برگزیده این همایش به چاپ رسید و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

همچنین در ادامه دکتر یعقوب محمدی فر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه ضمن خیر مقدم به میهمانان و شرکت کنندگان این همایش، مطالبی را پیرامون تاریحچه و پیشینه داستان نویسی و نمادپردازی در دوران باستان ارائه نمود.