هم اندیشی حوزه و دانشگاه در جمع طلاب همدان

18 Dec 2016
کد خبر : 3827579
تعداد بازدید : 244

هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینا با حضور در حوزه علمیه آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی، با اهالی حوزه های علمیه به هم اندیشی در جهت وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینا با حضور در حوزه علمیه آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی، با اهالی حوزه های علمیه به هم اندیشی در جهت وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، صبح روز دوشنبه 1395/9/29 به مناسبت سالروز گرامیداشت شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه، جناب آقای دکتر منصور غلامی ریاست محترم دانشگاه بوعلی سینا به همراه اعضای محترم هیأت رئیسه دانشگاه، در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی حضور یافتند. در این مراسم هم چنین حضرت آیت الله طه محمدی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و حضرت آیت الله موسوی اصفهانی رئیس محترم حوزه های علمیه استان همدان نیز حضور داشتند.

در این نشست هم اندیشی جناب آقای دکتر منصور غلامی ریاست محترم دانشگاه بوعلی سینا، ضمن تبریک اعیاد ربیع و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید دکتر محمد مفتح، که شهید حوزه و دانشگاه محسوب می شود، گفت: حقیقتا بحث وحدت حوزه و دانشگاه، مبحث عمیق و مبسوطی است که می توان ساعت ها در باره آن به بحث و گفتگو نشست، اما آنچه را که در این موضوع می توان گفت این است که وحدت بین حوزه و دانشگاه تنها از طریق هم سو کردن نگاه ها و دیدگاه های علمی و اخلاقی امکان پذیر است. وی افزود: دانشگاه از دیرباز محل تحقیق و پژوهش و تولید علم بوده و تاکنون دانشمندان و اساتید در رشته های مختلف علمی با تلاش و کوشش خود توانسته اند موفقیت های کم نظیری را در عرصه های مختلف ملی و بین المللی کسب و موجبات رشد و تعالی علم و تسهیل در امورات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور و اعتلای نام جمهوری اسلامی را فراهم نمایند. رئیس دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که باید بتوانیم با انجام فعالیت های علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی در دانشگاه، کارنامه قابل قبول و قابل ارائه ای به مردم عزیز کشورمان تقدیم نموده و موجب رضایت ایشان که حقا رضایت خداوند را به دنبال دارد فراهم کنیم. دکتر غلامی تاکید کرد: برای رویارویی بهتر و محکم تر با مشکلات، باید مسائل سیاسی و اختلاف نظرات شخصی را در مراکز علمی کنار گذاشته و با همدلی و وحدت نظر به رفع نقایص و نقاط ضعف بپردازیم. وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله رازینی مسؤول فقید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا که به حق منشأ خیر و برکت و نزدیکی حوزه و دانشگاه در زمان خود بودند، اظهار کرد: به قول ایشان نسبت به جمعیت جوان موجود در محیط های دانشگاهی، به حمد الهی، هم تدین، اخلاق و تربیت در حد بالایی وجود دارد و هم جرائم و آلودگی ها در حد بسیار اندکی گزارش می شود، ولی چون انتظار ما بالاست، باید این مقدار از مسائل سوء رفتار ها به حداقل برسد.

در این مراسم هم چنین، آیت الله غیاث الدین طه محمدی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، ریشه اختلاف حوزه و دانشگاه را در گذشته و به دست استعمار آمریکا و انگلیس دانسته و افزود: آنها چه عیب هایی که بر دانشگاه ها و حوزه های علمیه وارد نکردند و چه هزینه های گزافی که بر دانشگاه و حوزه تحمیل نکردند که خدا عالم است. وی خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه این است که به رفع نقاط ضعف خود بپردازد و حوزه هم باید متقابلا به رفع نقایص و معایب خود بپردازد تا هردو بتوانند در موضعی یکسان کنار هم قرار بگیرند و از علوم یکدیگر به نحو احسن استفاده کنند و موجب رشد و تعالی بشر شوند. امام جمعه همدان اضافه کرد: علم به خودی خود ارزشی ندارد، بلکه علمی که منشأ تحول و تأثیر بوده و ارزشمند است، فقط علم نافع است. وی ادامه داد: رسالت علم این است که انسان را از اسارت نفس خود رهایی بخشد.

در این نشست آیت الله محمدی قائینی از اساتید برجسته حوزه نیز با اشاره به احادیث نبوی و علوی پیرامون تقسیم بندی علوم گفت: علوم منحصر به دسته و شاخه خاصی نیست و در رشته خاصی محدود نمی شود. وی افزود: علم ظاهری دارد و باطنی، که ظاهر آن همان است که در کلاس های درس تدریس می شود و باطن آن همانا حقیقت علم بوده و بر همگان آشکار نیست. استاد اخلاق و درس خارج حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حقیقت نورانی علم آن است که انسان را انسان می کند و با تلبس به حقیقت علوم به مقام عبداللهی برسد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان واحد همدان هم چنین در این برنامه بیان کرد: هدف از وحدت حوزه و دانشگاه، یکی شدن این دو نیست، چون اهداف متفاوت است و باید هدف اصلی رسیدن جامعه به سعادت حقیقی باشد. وی اضافه کرد: تحقق این موضوع الزاماتی می خواهد که یکی به رسمیت شناختن دو مجموعه توسط طرفین است که این خود باعث تعامل و وحدت می شود و دیگری این است که هیچ یک از دو گروه خود را برتر نپندارد، زیرا انسان نخبه اهل تکبر و خودبینی نیست.