ورود محصولات تراریخت (ترنسژنیک) به بازار ایران در آینده نزدیک

08 Feb 2014
کد خبر : 3847439
تعداد بازدید : 167

به زودی در بازارایران شاهد ارایه محصولات تراریخت و به ویژه محصولات کشاورزی تراریخت نظیر برنج، سویا، ذرت و غیره به طور رسمی خواهیم بود که البته بایستی برای رعایت حقوق مصرف کننده کنندگان برچسب گذاری شوند و تراریخت بودن آنها اطلاع رسانی شود تا مصرف کننده حق انتخاب داشته باشد

ایران در سال 1382 پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا را به طور رسمی پذیرفته است. شورای ملی ایمنی زیستی در کشور در جهت پیشگیری از آثار سوء احتمالی کاربرد زیست فناوری (بیوتکنولوژی) تشکیل شد و قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران به تصویب مجلس رسیده و آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی در تیر ماه ۱۳۹۲ ابلاغ شده است. مطابق این آیین نامه کشت گیاهان و تولید محصولات تراریخت بعد از اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح مجاز است. همچنین واردات با مجوز محصولات تراریخت نیز قانونی است.
 تولید محصولات تراریخت در دنیا جایگاه ویژه ای یافته است. در حال حاضر، بیش از 170 میلون هکتار گیاهان تراریخت در بسیاری از کشورها کشت می گردد. لازم به توضیح است که "موجود زنده تراریخت، موجودی است که ترکیب ژنتیکی جدیدی از طریق بیوتکنولوژی مدرن بدست آورده باشد."
با توجه به فراهم شدن بستر های قانونی به زودی در بازارایران شاهد ارایه محصولات تراریخت و به ویژه محصولات کشاورزی تراریخت نظیر برنج، سویا، ذرت و غیره به طور رسمی خواهیم بود که بایستی برای رعایت حقوق مصرف کننده کنندگان برچسب گذاری شوند و تراریخت بودن آنها اطلاع رسانی شود تا مصرف کننده حق انتخاب داشته باشد. در آینده نزدیک شاهد تحقیقات گسترده تری در کشور برای بهره وری از موجودات تراریخت خواهیم بود و گیاهان تراریخت جدید با قابلیت های ویژه تولید خواهند شد.
ایمنی زیستی "مجموعه ای از تدابیر ، سیاستها ، مقررات و روشهایی است که برای تضمین بهره برداری از فواید قطعی زیست فناوری مولکولی و پیشگیری از آثار سوء احتمالی کاربرد این فناوری بر تنوع و ذخایر زیستی ، بهداشت انسان ، حیوان ، گیاه ، محیط زیست و کشاورزی لازم می باشد." اطلاع از مقررات ایمنی زیستی برای همه دانشجویان و پژوهشگران بیوتکنولوژی ضروری است تا احتمال مخاطرات رهاسازی موجودات، سهوی یا عمدی از بین برود. در جهت اطلاع رسانی به دانشجویان و پ‍ژوهشگران دانشگاه بوعلی سینا با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده کشاورزی سخنرانی به مناسبت هفته پژوهش با عنوان "ایمنی زیستی و رها سازی موجودات تراریخت در ایران" در دانشکده کشاورزی ارایه شد. متن پاورپوینت این سخنرانی را می¬توانید از آدرس http://profs.basu.ac.ir/mirzaie/free_space/biosafty.pdf   دانلود کنید.