پژوهش باید در نهایت مؤثر در اقتصاد باشد

25 Aug 2016
کد خبر : 3830744
تعداد بازدید : 201

معاون پژوهشی وزیر علوم در دیدار نماینده ولی فقیه در استان همدان: در حال حاضر رویکرد ما، توسعۀ پژوهشی است که منجر به تولید ثروت برای کشور و رفع مشکلات کشور باشد.

معاون پژوهشی وزیر علوم در دیدار نماینده ولی فقیه در استان همدان: در حال حاضر رویکرد ما، توسعۀ پژوهشی است که منجر به تولید ثروت برای کشور و رفع مشکلات کشور باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بوعلی سینا، دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با آیت ا... غیاث الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، در رابطه با اجلاس مناطق پژوهشی گفت: طبق برنامۀ وزارت علوم، مناطق ده­گانه کشور اجلاس زمان بندی دارند که در مورد مسائل مختلف منطقۀ خود به بحث گفتگو می ­نشینند و ما نیز در نشست های استانی به همراه مدیران ستادی وزارت علوم، با حضور خود به بررسی مسائل استان ها می پردازیم که این موضوع در برنامه ریزی های کلان وزارت خانه مؤثر خواهد بود. وی افزود: در واقع هدف اصلی، تحول و جهت گیری جدیدی در نظام پژوهش و فناوری در کشور است. احمدی خاطرنشان کرد: بنا به توصیه های مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست های علم و فناوری از سوی ایشان، همانطوری که مشاهده می کنیم بیشترین اصطلاحات علمی و دغدغه های پژوهشی از جانب ایشان مطرح می شود، که با لتبع این موضوعات وظیفۀ وزارت علوم را سنگین کرده و جهت گیری ما را هم مشخص کرده اند. معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در حال حاضر رویکرد ما علاوه بر اهمیت امر آموزش، توسعۀ پژوهشی است که منجر به تولید ثروت برای کشور و رفع مشکلات کشور باشد، به معنی دیگر پژوهش باید در نهایت مؤثر در اقتصاد باشد. وی افزود: دانشگاه های کشور باید به سمت کارآفرینی حرکت کنند و به جای اینکه دانش آموختۀ جویای کار تولید کنند، دانش آموختۀ کارآفرین پرورش دهند، که در حال حاضر مراکز رشد و نیز پارک های علم و فناوری در استان ها نمونه ای از این رویکرد هستند. دبیر شورای عالی عتف در ادامه گفت: با توجه به سیاست پیش رو،  باید ابتدا دانشگاه ها مأموریت گرا شوند، ثانیاً مرتبط به حل مشکلات کشور بشوند و سوم اینکه در اقتصاد کشور نقش داشته باشند و چهارم، خروجی دانشگاه ها موجب اشتغال زایی شود، به همین خاطر ما ارتباط دانشگاه با صنعت را دنبال کرده ایم و در همین راستا قراردادهای خوبی با وزارت خانه هایی مثل وزارت نفت منعقد شده است که محتوای نحوۀ اکتشاف، استخراج و توزیع 20 میدان نفتی به عهدۀ 9 دانشگاه کشور نهاده شده است که خود گام بزرگی در راستای تحقق همین اهداف است. وی همچین وضعیت علمی کشور را در دنیا علی رغم اعمال تحریم ها مناسب ارزیابی کرده و افزود: رتبۀ تولید مقالات علمی کشور در منطقه اول است، از نظر یک درصد برتر کشورهای تولید کننده علم به لحاظ  شتاب نیز مرتبۀ اول را داریم که خوشبختانه بر این مبنا جایگاه کشور در این شاخص ها بسیار مناسب است.