چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران آغاز به کار کرد

22 Aug 2017
کد خبر : 3821774
تعداد بازدید : 180

با حضور دانشمندان علم ریاضی از ایران و جهان، چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه بوعلی سینا آغاز به کار کرد.

با حضور دانشمندان علم ریاضی از ایران و جهان، چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه بوعلی سینا آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، صبح روز سه شنبه 1396/05/31 چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران با حضور دانشمندان و صاحبنظران شاخه های مختلف علم ریاضی و هم چنین با حضور دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی ‌سینا دکتر محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی دهقان رئیس انجمن ریاضی ایران، رضا قیاسی معاون اداری مالی استاندار همدان در دانشگاه بوعلی سینا آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم دکتر منصور غلامی ریاست محترم دانشگاه بوعلی سینا ضمن خیر مقدم به میهمانان و اساتید حاضر در کنفرانس و معرفی اجمالی از دانشگاه بوعلی سینا به مقالات ارائه شده از این دانشگاه اشاره کرد ضمناً تا سال 1396 جعماً 4 هزار و 580 مقاله ISI توسط اعضای هیأت علمی این دانشگاه به چاپ رسیده استگفتنی است این دانشگاه  از نظر شاخص ISC رتبه 9 را کسب کرده و رتبه 50 را در بین دانشگاه‌های جهان اسلام داراست. دکتر غلامی هم چنین از کسب جوایز متعدد توسط اعضای هیأت علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: کسب رتبه سوم در هجدهمین جشنواره خوارزمی، تجلیل از فناوران برجسته در چندین سال پیاپی و کسب جایزه علامه طباطبایی از جمله افتخارات این دانشگاه بوده و 4 استاد برجسته دانشگاه بوعلی سینا نیز جزء اساتید یک درصد تأثیرگذار در علم دنیا هستند. رئیس دانشگاه بوعلی سینا در پایان به اهمیت برگزاری این چنین اجتماعات علمی اشاره کرده و افزود: این کنفرانس فرصت مغتنمی است تا در شاخه های مختلف علم ریاضی بحث و تبادل نظر صورت بگیرد و هم چنین از تجارب و اندوخته های علمی اساتید برجسته داخلی و خارجی حاضر بهره کافی برده شود.

در ادامه این مراسم دکتر محمدعلی دهقان رئیس انجمن ریاضی ایران گفت: پروفسور مریم میرزاخانی یکی از انسان ‌های بزرگی بود که در طول حیاتش موجی بزرگ به ارتفاع عرض زندگی خود ایجاد کرد و جامعه را نه تنها بعد از مرگ خود بلکه سال ‌ها و بسا قرن‌ ها متأثر ساخت. وی با بیان اینکه جامعه ریاضی باید از این فرصت استفاده کند، ادامه داد: به یقین میرزاخانی ‌های زیادی در جامعه ما زندگی می‌کنند که باید آنها را بشناسیم و از موج ‌های ایجاد شده توسط آنها بهره ببریم و نگذاریم استعداد هایشان از دست بروند. دهقان بیان کرد: انتظارات زیادی بعد از فوت این نابغه وجود دارد بنابراین پیشنهاد می‌کنم جایزه‌ای 20 هزار دلاری به نام مرحوم میرزاخانی به نفر اول مسابقات ریاضی اختصاص پیدا کند چرا که او صاحب دو مدال طلای ریاضی در کشور بود، وی اضافه کرد: کشور ما ساختمانی برای برگزاری کنفرانس‌های علمی کم دارد پس بهتر است ساختمانی به نام میرزاخانی تأسیس شود تا بسیاری از برنامه‌ های علمی و بین‌المللی کشور در این ساختمان برگزار شود. وی اظهار کرد: به لطف مدال فیلدز این نابغه بزرگ، ایران جزء 16 کشور اول دنیا در رشته ریاضی قرار گرفته و در بین کشورهای جهان برجسته شده به طوریکه این مدال در حد مدال نوبل است. رئیس انجمن ریاضی ایران ادامه داد: یکی از معضلات فعلی ریاضی کشور استقبال کم دانش‌آموزان در دبیرستان ‌ها از این رشته بوده و وضعیت به گونه‌ای است که از سال 1390 تا کنون میزان شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری کارشناسی حدود 15.9 درصد کاهش پیدا کرده و دانش آموزان بیشتر به رشته‌ تجربی تمایل پیدا کرده اند. دهقان بیان کرد: بولتن انجمن ریاضی ایران، ژورنال انجمن ریاضی ایران که در حال پیگیری است، خبرنامه انجمن که تغییرات زیادی داشته و بخشی از آن به مرحوم میرزاخانی تعلق گرفته و مجله فرهنگ و اندیشه از انتشارات ادواری انجمن هستند و واژه‌نامه انجمن تا قبل از مهرماه امسال به انتشار می‌رسد.

در این مراسم هم چنین پس از سخنرانی دکتر ایمان افتخاری شخصیت علمی دکتر میرزاخانی، از تندیس مریم میرزاخانی با حضور محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمدعلی دهقان رئیس انجمن ریاضی ایران و پرفسور مهدی بهزاد پدرعلم گراف ایران رونمایی شد. این تندیس به هنر استاد بهرقم از شهر جهانی لالجین بوده و قرار است به خانواده این مرحوم تقدیم شود. البته در همین راستا از لوگوی چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران که به هنر استاد بهرقم و از سفال تهیه شده بود نیز رونمایی شد که به امضای اساتید و مسؤولین حاضر در کنفرانس رسید.

لازم به ذکر است که حدود هزار مقاله تخصصی به دبیرخانه کنفرانس ریاضی ایران ارسال شده که ۷۰۰ مقاله ارائه می‌شود.

در ادامه برنامه های این کنفرانس و در بعدازظهر روز سه شنبه پنل کارآفرینی برای دانش آموختگان رشته ریاضی با حمایت صندوق کارآفرینی امید توسط دکتر میرابیان و دیگر اساتید به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد و هم چنین پنل آموزش و پرورش برای معلمان با حضور ۴۰۰ نفر از شرکت کنندگان در اول شهریورماه در خانه معلم همدان برگزار می شود و اساتید بنامی همچون پروفسور شهشهانی از دانشگاه شریف مسؤولیت سخنرانی در این پنل را بر عهده دارد، همچنین قرار است با هماهنگی دفتر تألیف کتب درسی، جلسه پرسش و پاسخی برگزار شود. در همین راستا پنل دانش‌آموزی این کنفرانس با حضور ۲۰۰ نفر از علاقه‌ مندان رشته ریاضی در روز پنجشنبه، دوم شهریورماه برگزار می‌شود.