گزارش برگزاری کارگاه تخصصی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

10 Oct 2017
کد خبر : 3819989
تعداد بازدید : 207

مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه بوعلی سینا در روزهای 11، 12و 13 مهرماه اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی با عنوان «روش تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» نمود.


    گزارش برگزاری کارگاه تخصصی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان    

مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه بوعلی سینا در روزهای 11، 12و 13 مهرماه اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی با عنوان «روش تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» نمود. این کارگاه با حضور آقای دکتر احسان قبول، مؤلف کتاب شش جلدی «آموزش نوین زبان فارسی»، عضو هیأت علمی و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور تعداد 50 نفر از اساتید و دانشجویان رشته ¬های زبان و ادبیات فارسی، زبان ¬شناسی و سایر رشته ¬ها و برخی از همکاران دانشگاه به مدت 16 ساعت برگزار گردید.
آقای دکتر قبول در این کارگاه به ارائه توضیحات مقدماتی در خصوص اهمیت آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پرداخته و نقش این مهم را در اشاعه آداب و رسوم، فرهنگ، سنن و تمدن اسلامی کشور ایران بسیار حائز اهمیت دانسته و در طول مدت کارگاه نیز اهداف آموزشی ذیل را دنبال و به تبیین آنها پرداختند:
1.    آموزش روش ها و تکنیک های نوین روش تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان 
2.    معرفی محتوا و منابع آموزشی برای آموزش به زبان آموزان غیر ایرانی
3.    آموزش تکنیک های جذب زبان آموزان غیر ایرانی 
4.    ارائه توضیحات در خصوص روش های تدریس حضوری و مجازی و همچنین تفاوت های آنها با یکدیگر
5.    علوم و دانش های مورد نیاز اساتید، جهت تدریس به غیر فارسی زبانان
6.    معرفی دوره های مختلف آموزش زبان فارسی و اشاره به محتوای آموزشی هر دوره
7.    معرفی سطوح مختلف آموزش به غیر فارسی زبانان و ارائه ی جزئیات هر سطح بصورت مجزا
8.    طبقه بندی مهارت های آموزش زبان شامل مهارت های: شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن
در این کارگاه علاوه بر آموزش موارد فوق تأکید بر لزوم رعایت استانداردهای چهارچوب مرجع اتحادیه اروپا در راستای بالا بردن کیفیت سطح آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان اشاره شد و در طول مدت برگزاری کارگاه، این استانداردها به شرکت کنندگان آموزش داده شد. در ادامه نحوه ی برگزاری آزمون های پایان هر دوره، منابع مورد آزمون و طریقه ی محاسبه ی نمرات زبان آموزان بیان شد.
شایان ذکر است جهت بهبود کیفیت آموزش در کارگاه و آشنایی شرکت کنندگان با روش های صحیح تدریس و همچنین مشاهده ی نزدیک مشکلات احتمالی موجود در طول تدریس، بنا به نظر مدرس کارگاه، از زبان آموزان کشورهای مختلف در طول مدت کارگاه استفاده و به آموزش موارد فوق پرداخته شد که مورد توجه و استقبال شرکت کنندگان واقع گردید. 
در پایان کارگاه، به پاس قدردانی از زحمات جناب آقای دکتر قبول، لوح یادبودی از سوی ریاست محترم دانشگاه به ایشان اهداء و از زحمات نامبرده تقدیر و تشکر بعمل آمد.