گفت و گوی اختصاصی ایرنا با دکتر وحید رضا اوحدی

24 Oct 2017
کد خبر : 3819089
تعداد بازدید : 180

وزیر علوم باید از دل دانشگاهها برخاسته باشد

همدان-ایرنا- استاد تمام گروه مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: مدیریت کلان آموزش عالی کشور نیازمند شخصیتی است که ضمن داشتن پیشینه قوی فرهنگی، با ساختار آموزش عالی کشور به طور کامل آشنا و از دل دانشگاه های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخاسته باشد.

دکتر وحید رضا اوحدی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: آشنایی با ساختار آموزش عالی کشور در بخش های آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی و فناوری ضروری است و حذف و یا وجود ضعف در هر یک از این مبانی سبب می شود که هدایت صحیح آموزش عالی کشور با خدشه روبرو شود. 

وی ادامه داد: در مجموع، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیازمند وزیری با قابلیت های علمی، برنامه ریز، معتقد به فضای رقابتی و توجه ویژه به استعدادهای علمی کشور است.

دکتر اوحدی که دانش آموخته دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین دانشگاه مک گیل کانادا در مقطع دکترا است، اظهار کرد: در عین حال وزارت علوم نیازمند یک وزیر معتقد بر تعامل و مشاوره مستمر با روسای دانشگاه ها است و حضور وزیری با سبقه فرهنگی، معتقد به تاثیرگذاری تشکل های دانشجویی به عنوان یکی از شریان های اصلی آموزش عالی، باور به ضرورت استقلال دانشگاه ها و نیز معتقد به جایگاه اثر گذار اعضای هیات علمی از ضروریات اساسی است. 

وی که 18 مقاله تحت نمایه ISI و 55 مقاله تحت نمایه ISC و 599 ارجاع در Google Scholar را در کارنامه علمی خود دارد، اظهار کرد: وزیری که در بخش های مختلف اداری دانشگاه ها شامل روابط بین الملل، هیات امنا، هیات ممیزه، اداری مالی، پژوهشی، آموزشی و دانشجویی اشراف کافی داشته باشد، زمینه ساز رشد همگون آموزش عالی کشور را فراهم می کند.

دکتر اوحدی بیان کرد: به استناد مواردی که اشاره شد آقای دکتر منصور غلامی گزینه مناسبی برای منصب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و حضور وی با توجه به 30 سال فعالیت در مقاطع مختلف آموزش عالی کشور می تواند به رشد و شکوفایی بیشتر آموزش عالی کمک کند. 

وی با بیان اینکه راه اندازی بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی در سال 59، حساسیت وزیر پیشنهادی علوم را نسبت به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نشان می دهد، گفت: از نظر فعالیت های فرهنگی اجتماعی، دکتر غلامی از ابتدای تاسیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها عضو فعال این انجمن بوده و در دوران تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه آدلاید استرالیا نیز به عنوان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی فعالیت داشته اند. 
استاد تمام دانشگاه بوعلی سینای همدان اضافه کرد: تعامل وسیع دکتر غلامی با تشکل های مختلف دانشجویی و اعتقاد راسخ وی بر توسعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان و تشکل های سیاسی در دانشگاه ها زمینه ساز شکوفایی و شادابی دانشگاه بوعلی سینا بوده است.

دکتر اوحدی افزود: از نظر شناخت آموزش عالی کشور، دکتر غلامی فعالیت در دانشگاه ها را از مدیریت گروه تا ریاست دانشکده به مدت سه سال، معاونت مالی اداری دانشگاه به مدت 2 سال و ریاست دانشگاه در مدت بیش از 12 سال را تجربه کرده و حضور در مسئولیت های اجرایی دانشگاه در سطوح وسیع سبب شده است که وی شناخت کافی را از ساختار، مشکلات و مسیر رشد دانشگاه ها و آموزش عالی کشور داشته باشد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر، مسیر روبه رشد آموزش عالی کشور نیازمند توجه ویژه به دانشگاه های رشد یافته و سطح یک، نگرش خاص به دانشگاه های در حال رشد و حساسیت مستمر نسبت به دانشگاه های جوان کشور دارد و این توجه باید در ارتقای جایگاه دانشگاه های کشور در سطح بین المللی و منطقه ای مورد پایش مستمر قرار گیرد. 

وی گفت: تجربه بیش از 12 سال ریاست دکتر غلامی در دانشگاه بوعلی سینا و ارتقای جایگاه دانشگاه بوعلی سینا در رتبه بندی های بین المللی، منطقه ای و ملی، حاکی از توجه خاص وی به ورود به یک فضای رقابتی سالم علمی در سطح کلان دارد.

گفتنی است؛ جایگاه دانشگاه بوعلی سینای همدان در شاخص آموزشی بنا براعلام پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) از رتبه 11 در سال 1392 به رتبه هفت در سال 1395 ارتقا یافت.