گفت و گوی اختصاصی خبرنگار ایرنا با دکتر داوود نعمت اللهی

25 Oct 2017
کد خبر : 3819014
تعداد بازدید : 177

تاسیس دانشکده D8همدان ثمره تلاش گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم است

همدان - ایرنا - استاد تمام دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: دکتر منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه افزایش تعاملات بین المللی این دانشگاه اهتمام ویژه ای داشتند که تاسیس دانشکده D8 در دانشگاه بوعلی سینا یکی از ثمرات ارزشمند آن است.

دکتر داوود نعمت اللهی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: در این راستا اعزام اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا به فرصت های مطالعاتی و کنفرانس های بین المللی رشد چند برابری یافت و باعث افزایش همکاری های بین المللی این دانشگاه شد.

وی ادامه داد: در این سال ها تفاهم نامه های مشترک با دانشگاه های معتبر جهانی مانند ریونینگ انگلیس، اورال روسیه، نیپیسینگ کانادا، ایران شناسی وین و مرکز ملی تحقیقات ایتالیا امضا شده و در این قالب، اساتید این دانشگاه ها به صورت استاد وابسته در دانشگاه بوعلی سینا تدریس می کنند و همچنین طرح های مشترک تحقیقاتی در حال انجام است.

این دانشمند برتر کشورهای جهان اسلام اضافه کرد: دانشگاه بوعلی سینا یکی از محدود دانشگاه های کشور است که در طول مدیریت دکتر غلامی، مبلغ پژوهانه به منظور حمایت و تقویت پژوهش های دانشگاهی به طور منظم پرداخت شده و این موضوع نقش موثری در پیشرفت های دانشگاه داشته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها از نظر رتبه بندی ISC که تنها مرجع رتبه بندی آموزشی و پژوهشی است، طبقه بندی می شوند، افزود: دانشگاه بوعلی سینا از جایگاه 11در سال 1392 به جایگاه هفت در سال 1395 ارتقا یافته است و با توجه به رقابت شدید دانشگاه ها در این زمینه، این پیشرفت بسیار قابل قبول است.
دکتر نعمت اللهی که نامش در میان یک درصد دانشمندان برتر جهان به چشم می خورد، اظهار کرد: هم چنین در نخستین سطح بندی دانشگاه ها در سال 1395 توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در تمامی مولفه ها انجام می شود، دانشگاه بوعلی در سطح 2 قرار گرفته و تاکنون در این سطح مانده است.
وی بیان کرد: دانشگاه بوعلی سینا برای نخستین بار جزو 12 دانشگاه ایرانی در لیست یک درصد دانشگاه های موثر جهان قرار گرفت و تاکنون نیز در این لیست قرار دارد و جایگاه خود را تقویت کرده است.
این پژوهشگر برتر کشور در سال 1395 که تاکنون به همراه دانشجویان خود برنده چهار جایزه جشنواره بین المللی خوارزمی شده است، افزود: در طول مدیریت دکتر غلامی هر ساله یکی از پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینا در بین یکی از 10 پژوهشگر برتر کشور قرار گرفته و این دانشگاه تنها دانشگاه کشور است که سه سال متوالی پژوهشگر برتر کشوری داشته است.

وی با بیان اینکه کسب جایزه معتبر علامه طباطبایی، پنج جایزه جشنواره خوارزمی و 2 جایزه جشنواره فارابی در دوره مدیریت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، در دانشگاه بوعلی سینا حاصل شده است، اظهار کرد: در زمینه افزایش مقالات بین المللی و ارجاعات به مقالات علمی دانشگاه، رشد خوبی صورت گرفته است و از این نظر رشد دانشگاه از متوسط رشد کشوری بسیار بالاتر است.

به گزارش ایرنا، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه بوعلی سینای همدان از 2 سال پیش پیگیر ایجاد دانشگاه سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی، موسوم به «D8» در همدان بودند که هم اکنون این دانشگاه موافقت اصولی خود را از شورای گسترش آموزش عالی دریافت کرده است و اساسنامه آن تایید اولیه مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم و وزارت امور خارجه را کسب کرده و آمادگی دارد از ترم اول سال تحصیلی 97-1396 دانشجو پذیرش کند.

سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی با عضویت هشت کشور ایران، ترکیه، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر، پاکستان و نیجریه تاسیس شده است.