پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
Associate Professor
Update: 2024-10-31
Saeid Karimi
Faculty of Agriculture / Department of Agricultural Extension and Education
P.H.D dissertations
-
طراحي و تبيين مدل روانشناسي فردي- اجتماعي اشتغال پذيري دانش آموختگان كشاورزي زن در استان همدان
مهرناز خياطي 2022افزايش ورود دختران در دانشگاه ها نسبت به پسران و محدوديت هاي فردي، اجتماعي و فرهنگي موجود براي آنها در دستيابي به شغل در رشته هاي كشاورزي، مساله اشتغال اين قشر از جامعه را دچار بحران جدي كرده است. بنابراين، تحقيق حاضر با هدف كلي بررسي عوامل روانشناسي فردي- اجتماعي مؤثر بر اشتغال پذيري دانش آموختگان كشاورزي زن در استان همدان انجام شد. تحقيق حاضر به لحاظ هدف از نوع كاربردي است كه به روش تركيبي متوالي اكتشافي (كيفي–كمي) در دو فاز انجام شده است. در فاز اول، روش تئوري بنياني به عنوان روش كيفي و با هدف كشف مولفه هاي جديد در حوزه روانشناسـي فـردي و اجتماعـي اشتغال پذيري زنـان انجام شد. جامعه آماري در فاز كيفي تحقيق 25 نفر از صاحبنظران، كارفرمايان و اساتيد دانشگاه بودند كه با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند (گلوله برفي) انتخاب شدند. همچنين در بخش كمي جامعه آماري مورد مطالعه، بانوان دانش آموخته كشاورزي استان همدان (420=N) بودند. با استفاده از جدول كرجسي و مورگان و روش نمونه گيري تصادفي، 205 نفر از دانش آموختگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اي بود كه روايي ظاهري و محتوايي آن توسط پانلي از متخصصان و صاحبنظران و اساتيد دانشگاه بوعلي سينا به تاييد رسيد و پايايي آن با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ بين 68/0 تا 95/0محقق گرديد. به منظور تحليل داده ها از نرم افزار SPSS22 ، SmartPLS و MaxQDA همچنين از آزمون هاي آماري مقايسه ميانگين ها، همبستگي و معادلات ساختاري جهت تحليل و بررسي فرضيات تحقيق استفاده شد. نتايج فاز كيفي تحقيـق حاكـي از آن بـود كـه مقوله هاي اصلـي مربوط به عوامـل روانشناختي فردي تاثير گـذار بـراي بهبود شـرايط اشـتغال دانش آموختگان كشـاورزي زن شامل انگيزه شغلي، مهارت كارآفرينانه، محدوديت فردي، رهبري، سرمايه ي روانشناختي، خود پنداره شغلي، فراشناخت، مهارت هاي جستجوي شغلي، پيامدهاي فردي، باورهاي جنسيتي، هويت شغلي و حرفه اي، اصلاح الگوي رفتاري، عزت نفس و هوش هيجاني مي باشند. همچنين مقوله هاي اصلي روانشناختي اجتماعي موثر بر اشتغالزايي بانوان دانش آموخته كشاورزي شامل: هنجار و باورهاي فرهنگي، اعتماد و امنيت اجتماعي، مشاركت اجتماعي، محدوديت اجتماعي، پيامدهاي سياسي، تعامل هاي اجتماعي، بازنگري در سياست هاي دولت، پيامدهاي فرهنگي و اجتماعي، اصلاح ديدگاه ها و باور
Thesis summary
Master Theses
-
بررسي پيش آيندها و پيامدهاي اشتغال پذيري درك شده دانشجويان كشاورزي دانشگاه بوعلي سينا همدان
محسن اسماعيلي 2023چكيده: امروزه ايجاد اشتغال براي جمعيت بزرگ بيكاران، به ويژه دانش آموختگان نظام آموزشي، اصلي ترين و مهمترين دغدغه ي تصميم گيران و برنامه ريزان كشور است. در واقع، اشتغال پذيري مجموعه اي از سرمايه انساني، سرمايه اجتماعي، ويژگي ها و رفتارهاي شخصي است كه احتمال اشتغال و استخدام فرد دانشجو و دانش آموخته را افزايش مي دهد. اين پژوهش با هدف بررسي پيش آيندها و پيامدهاي اشتغال پذيري دانشجويان كشاورزي دانشگاه بوعلي سينا انجام شد. پژوهش حاضر مبتني بر روش توصيفي – همبستگي و از انواع مطالعات كمي است. جامعه آماري اين پژوهش دانشجويان سال سوم و چهارم كارشناسي و كليه دانشجويان دوره كارشناسي ارشد و دكتري رشته كشاورزي در دانشگاه بوعلي سينا بود كه در سال تحصيلي 1401 در رشته هاي مختلف كشاورزي مشغول به تحصيل بودند (420 N=). اطلاعات مورد نياز با استفاده از روش هاي اسنادي و كتابخانه اي و همچنين پرسشنامه به عنوان مهمترين ابزار گردآوري شد. براي تعيين روايي پرسشنامه از نظرات اساتيد و صاحب نظران مربوطه استفاده شد. ارزيابي پايايي نيز در مرحله پيش آزمون با تكميل 30 پرسشنامه از جامعه آماري مورد بررسي صورت گرفت كه با استفاده از آلفاي كرونباخ ضريب آلفا براي بخش هاي مختلف بين 69/0 تا 92/0 به دست آمد. حجم نمونه براساس جدول بارتلت و همكاران (2001)، 200 تن تعيين شد. داده هاي به دست آمده توسط نرم افزارSPSS و SmartPLSو با استفاده از آزمون هاي آماري مختلف تجزيه و تحليل شد. نتايج تحليل معادلات ساختاري نشان داد كه در بين پيش آيندهاي مسيرشغلي (متغيرهاي فردي و موقعيتي)، تنها سازگاري مسيرشغلي و سرمايه روانشناختي با اشتغال پذيري درك شده رابطه مثبت و معني داري داشتند. همچنين، وضعيت ادراك شده بازار كار با اشتغال پذيري درك شده رابطه منفي و معني داري داشت. وليكن نتايج نشان داد كه ساير متغيرهاي فردي و موقعيتي رابطه معني داري با اشتغال پذيري درك شده دانشجويان كشاورزي نداشتند. از طرف ديگر، اشتغال پذيري درك شده با هر سه متغير پيامد مسيرشغلي يعني رضايت مسيرشغلي، اكتشاف مسيرشغلي و برنامه ريزي مسيرشغلي رابطه مثبت و معني داري داشتند. يافته هاي اين پژوهش مي تواند به مشاوران، آموزشگران و برنامه ريزان حوزه اشتغال در تدوين دوره هاي آموزشي و برنامه هاي مناسب كمك نمايد.
Thesis summary
-
تاثير سواد مالي، تاب آوري كارآفرينانه و توانمندي بر عملكرد كسب و كارهاي كوچك (مطالعه موردي: زنان كارآفرين روستايي در منطقه سيستان)
ساجده كريمي راد 2022عوامل مختلف فردي و محيطي بر عملكرد كسب و كارهاي كوچك تاثيرگذار هستند كه از اين بين مي توان به مهارت ها و شايستگي هاي فرد كارآفرين اشاره كرد. از جمله شايستگي هاي مورد نياز كارآفرينان داشتن سواد مالي و توانمندي روانشناختي مي باشد. به علاوه، زنان روستايي در عرصه ي كارآفريني با تنگناها، چالش ها، مشكلات و محدوديت هاي زيادي مواجه اند.در چنين شرايطي، علاوه بر شايستگي ها و مهارت هاي كارآفرينانه، بعضي ويژگي هاي شخصيتي از جمله تاب آوري هم مي تواند به بقا و پايداري كسب و كارها كمك شاياني نمايد. بنابراين، هدف اين پژوهش بررسي تأثير سواد مالي، توانمندي و تاب آوري زنان كارآفرين بر عملكرد كسب وكارهاي كوچك در منطقه سيستان مي باشد. اين تحقيق از لحاظ هدف، كاربردي و از لحاظ نحوه اجراي تحقيق، توصيفي و از نوع پيمايشي (ميداني) مي باشد. بر اساس آمار اداره جهاد كشاورزي و كميته امداد شهرستان زابل (1399)، حدود 1546 كارآفرين زن در روستاهاي منطقه سيستان (پنج شهرستان زابل، زهك، نيمروز، هامون و هيرمند) وجود دارند كه جامعه آماري اين پژوهش را تشكيل دادند و با روش نمونه گيري طبقه اي متناسب 250 نفر از آن ها موردمطالعه قرار گرفت. داده هاي تحقيق بوسيله پرسشنامه جمع آوري شد و با استفاده از نرم افزارهاي SmartPLS و SPSS مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. روايي پرسشنامه از طريق روايي محتوايي, روايي همگرا و روايي واگرا و پايايي ابزار توسط آلفاي كرونباخ و پايايي تركيبي مورد سنجش قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان داد كه بين توانمندي، تاب آوري و سواد مالي با عملكرد كسب وكار زنان كارآفرين روستايي رابطه ي مثبت و معني داري در سطح يك درصد وجود دارد. به عبارتي، هرچه زنان كارآفرين توانمندي و تاب آوري كارآفرينانه ي بالاتري داشته باشند و سطح سواد مالي آن ها بالاتر باشد، عملكرد كسب وكار آنان نيز افزايش خواهد يافت. نتايج مدل معادلات ساختاري هم نشان داد كه توانمندي كارآفرينانه رابطه بين سواد مالي و تاب آوري كارآفرينانه با عملكرد كسب و كار را ميانجي گري مي كند. نتايج تحقيق پيشنهاد مي كند زنان كارآفرين روستايي بايد علاوه بر سرمايه گذاري در منابع شركت و افزايش سواد مالي خود، به سرمايه گذاري در توسعه منابع روانشناختي (توانمندي و تاب آوري) خود به منظور بقا و بهبود عملكرد كسب و كارشان، نيز اقدام كنند.
Thesis summary
-
تأثير آموزش كارآفريني بر نگرش و قصد كارآفريني دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه بوعلي سينا
مبينا كياني 2021كارآفريني به عنوان يك منبع حياتي ايجاد اشتغال و بهره وري و رشد و توسعه ي اقتصادي مورد تاييد همگان است. به همين دليل پيش بيني رفتار كارآفرينانه يا تصميم براي شروع يك كسب و كار جديد يكي از موضوعات تحقيقاتي است كه توجه زيادي را به خود جلب كرده است. طبق نظريه رفتار برنامه ريزي شده، مهم ترين تعيين كننده رفتار كارآفريني، قصد كارآفرينانه مي باشد كه قصد كارآفرينانه در اين نظريه تحت تاثير سه عامل اصلي شامل نگرش نسبت به رفتار،هنجار ذهني و كنترل رفتار درك شده مي باشد. شواهد موجود نشان مي دهد كه كارآفريني مي تواند در نتيجه دوره ها و برنامه هاي آموزشي و نيز ساختارهاي حمايتي، پرورش يابد. با توجه به اينكه يكي از اهداف برنامه هاي آموزشي كارآفريني، ايجاد و تقويت قصد كارآفريني در كارآفرينان بالقوه به ويژه دانشجويان است در اين پژوهش به بررسي تاثير آموزش هاي كارآفريني و حمايت هاي دانشگاهي بر قصد و نگرش كارآفرينانه دانشجويان با استفاده از مدل آجزن پرداخته شد. در اين تحقيق جامعه هدف دانشجويان سال سوم و چهارم در مقطع كارشناسي و كليه دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد دانشكده كشاورزي دانشكاه بوعلي سينا بودند. اين تحقيق در سال تحصيلي 1400-1399 انجام شد كه تعداد نمونه آماري با استفاده از جدول مورگان 249 نفر محاسبه شد. براي بررسي تاثير آموزش كارآفريني بر قصد و نگرش كارآفرينانه دانشجويان در اين تحقيق از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهاي آماري spss و pls پردازش شد. نتايج حاصل از روابط همبستگي بين متغيرها نشان داد كه نگرش نسبت به كارآفريني و كنترل رفتار درك شده در پيش بيني قصد كارآفرينانه دانشجويان تاثير گذار است. همچنين نتايج نشان مي دهد كه بين دانش كارآفريني و قصد و نگرش كارآفريني همبستگي مثبت و معني دار وجود دارد. اما ميزان آموزش هاي كارآفريني در دانشگاه و متعاقبا دانش كارآفريني دانشجويان و حمايت هاي دانشگاهي از كارآفريني به حدي نبود كه منجر به شكل گيري قصد كارآفرينانه شود و تاثير اين عوامل محيطي در كليت مدل تاييد نشد.
-
تأثير عوامل روانشناختي بر عملكرد كسب و كارهاي روستايي در شهرستان نهاوند
سيما رئيسي 2021كسب و كارهاي روستايي نقش اقتصادي مهمي ايفا مي كنند و به رفاه و توسعه روستايي كمك مي كنند. با اين حال، در محيط متغير و پوياي امروز، كارآفرينان روستايي براي ماندن در صحنه رقابت و براي حفظ مزيت رقابتي كسب و كار خود در بين رقباء بايد درك عميقي از عملكرد كسب و كار خود و عوامل موثر بر آن داشته باشند. هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير عوامل روانشناختي بر عملكرد كسب و كارهاي روستايي در شهرستان نهاوند انجام گرفت. اين عوامل شامل نيازهاي بنيادين روانشناختي، بهزيستي روانشناختي، درگيري شغلي و فرسودگي شغلي بود. اين مطالعه از لحاظ هدف كاربردي، از نوع تحقيقات توصيفي و با روش پيمايشي است. جامعه آماري اين تحقيق شامل تمامي كارآفرينان روستاهاي شهرستان نهاوند است (200N=) كه با روش نمونه گيري در دسترس، 110 كارآفرين به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوري شد. روايي ظاهري و محتوايي پرسشنامه با نظر متخصصان و پايايي آن نيز با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ ارزيابي و تاييد شد. داده هاي پژوهش با استفاده از دو نرم افزار SPSS25.0 و SmartPLS 3.00 مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از تحليل همبستگي نشان داد كه بين بهزيستي روانشناختي، نيازهاي بنيادين روانشناختي و درگيري شغلي با عملكرد كسب و كار رابطه مثبت و معني داري وجود دارد و بين فرسودگي شغلي و عملكرد كسب و كار رابطه منفي معني دار برقرار است. بر اساس نتايج به دست آمده از تحليل معادلات ساختاري، بهزيستي روانشناختي و درگيري شغلي رابطه بين ارضاي نيازهاي بنيادين و عملكرد كسب و كار را ميانجي گري مي كنند. مدل تحقيق توانست حدود 30% واريانس در عملكرد كسب و كار را تبيين كند. بر اساس يافته ها، كارآفرينان براي دستيابي به عملكرد مناسب بايد در حفظ و بهبود بهزيستي روانشناختي و درگيري شغلي خود كوشا باشند و براي اين منظور بايد بر ارضاي نيازهاي بنيادين روانشناختي تمركز كنند.
Thesis summary
-
تاثير دانش، مهارت ها و شايستگي هاي كارآفرينانه بر قصدكارآفرينانه ي هنرجويان هنرستان هاي كشاورزي در استان كرمانشاه
سپيده عليزماني سردارابادي 2021آموزش كارآفريني يكي از موضوعات رايج است كه درباره تاثير آن بر ابعاد مختلف پيامدهاي كارآفرينانه به طور گسترده اي بحث شده است. يكي از دلايل اين رواج آن است كه داشتن مهارت هاي كارآفرينانه و اقدام به شيوه اي كارآفرينانه براي همه شهروندان مهم است زيرا جامعه به طور روزافزوني با تغيير و عدم قطعيت همراه شده است و توانايي توليد ايده هاي جديد و نوآورانه و اجراي آنها به روشي نوآفرين و مبتكرانه در همه ي بخش هاي جامعه اعم از ايجاد كسب و كار جديد يا نوآوري در درون سازمان هاي تاسيس يافته اهميت يافته است. علي رغم اهميت نوجوانان و دانش آموزان به عنوان گروه هدف در آموزش كارآفريني، در اين زمينه هنوز تحقيقات كافي صورت نگرفته است. كارآفريني و كسب مهارت ها و شايستگي هاي كارآفرينانه به ويژه در مدارس فني-حرفه اي از جمله هنرستان هاي كشاورزي از اهميت بالاتري برخوردار است زيرا راه اندازي يك كسب و كار و يا خوداشتغالي پيامد طبيعي آموزش هاي فني و حرفه اي مي باشد. هدف اصلي اين پژوهش نيز بررسي تاثير مهارت هاي شناختي و غيرشناختي بر قصد كارآفرينا نه ي هنرجويان هنرستان هاي كشاورزي در استان كرمانشاه مي باشد. داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه از 198 هنرجوي سال سوم در پنج هنرستان كشاورزي كه درس كارآفريني را گذرانده بودند، گردآوري شد. نتايج تحليل همبستگي نشان داد كه نگرش كارآفرينانه و همه ي مهارت هاي شناختي و غيرشناختي ( تمايل به ريسك پذيري، خلاقيت، نياز به موفقيت، خودكارآمدي، جهت گيري اجتماعي، پيشگامي، پشتكار، تجزيه و تحليل، ايجاد انگيزه) با قصد كارآفرينانه هنرجويان همبستگي مثبت و معني داري دارند. بر اساس نتايج تحليل رگرسيون، نگرش كارآفرينانه و مهارت شناختي تاثير مثبت و معني داري بر قصد كارآفرينانه هنرجويان داشت. در بين مهارت هاي غيرشناختي، فقط پشتكار تاثير تاثير مثبت و معني داري بر قصد كارآفرينانه هنرجويان داشت. هر سه متغير توانستند حدود 75 درصد از تغييرات قصد كارآفرينانه را تبيين كنند. .
Thesis summary
-
بررسي عوامل موثر بر قصد كارآفرينانهي دانشجويان كشاورزي دانشگاههاي بلخ و سمنگان افغانستان
احمد سلمان مكريت 2021انسانها در رشد و توسعه ي خويش عوامل فعالي هستند. آنها به طور تصادفي در كارآفريني مشغول نميشوند، بلكه با قصد و تصميم قبلي به نتايج انتخابشان عمل ميكنند. بنابراين سنجش قصد كارآفرينانه و شناسايي عوامل مؤثر بر آن به عنوان يكي از عوامل تعيين كننده رفتار كارآفرينانه، پيش بيني دقيقتري از احتمال وقوع آن را فراهم مي آورد. هدف از اين پژوهش بررسي عوامل موثر بر فصد كارآفرينانهي دانشجويان كشاورزي دانشگاههاي بلخ و سمنگان افغانستان است. اين پژوهش از لحاظ هدف، كاربردي ميباشد و از لحاظ جمعآوري و تجزيه و تحليل اطلاعات، توصيفي پيمايشي است. جامعه ي آماري پژوهش را همهي دانشجويان كشاورزي سال سوم و چهارم دانشگاههاي بلخ و سمنگان افغانستان كه در سال تحصيلي 1399 - 1400 مشغول به تحصيل هستند تشكيل ميدهند ) N=1800 (. بر اساس جدول بارتلت و همكاران ) 2001 ( و با درنظر گرفتن ريزش احتمالي، با استفاده از روش تصادفي طبقهاي سهمي )بر حسب دانشكده ي محل تحصيل و گرايش تحصيلي( تعداد 300 دانشجو به عنوان نمونهي آماري انتخاب شد. ابزار اصلي پژوهش، پرسشنامه ي استانداردي بود كه روايي آن توسط متخصصان تائيد شد و پايائي آن نيز با استفاده از ضرايب آلفاي كرونباخ تائيد شد. پس از گردآوري دادهها، به منظور تجزيه و تحليل آنها از شاخصهاي آمار توصيفي )جدول فراواني، ميانگين، انحراف معيار، درصد و نمودار( و از روشهاي آمار استنباطي )مانند: ضريب هبستگي و مدليابي معادلات ساختاري( استفاده و كليهي تجزيه و تحليلهاي آماري با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و Smart PLS نسخه 2.8 انجام شد. در اين تحقيق مدل پژوهش بر پايهي نظريهي رفتار برنامه ريزيشدهي آجزن تدوين شد و متغيرهاي ويژگيهاي شخصيتي، شخصيت پويا، دانش و مهارتهاي كارآفرينانه به آن اضافه شدند. بر اساس نتايج بهدستآمده از تحليل معادلات ساختاري، اين پژوهش 70 درصد واريانس قصد كارآفرينانهاي دانشجويان را تبيين ميكند. نتايج نشان داد كه نگرش نسبت به كارآفريني و كنترل رفتار دركشده با قصد كارآفرينانه اي دانشجويان رابطهي مثبت و معنيداري داشتند. وليكن، رابطه بين هنجارهاي ذهني و قصد كارآفرينانهاي دانشجويان معنيدار نبود. همچنين ويژگيهاي شخصيتي با هيچ يك از متغيرهاي نگرش نسبت به كارآفريني، هجارهاي ذهني و كنترل رفتار دركشده رابطه معنيداري نداشت. شخصيت پويا با هرسه متغير نگرش نسبت به كارآفريني، هن
Thesis summary
-
بررسي عوامل فردي و سازماني مؤثر بر خلاقيت و نوآوري كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان همدان
فرزانه احمدي ملك 2021چكيده: امروزه خلاقيت (يا توليد ايده) و نوآوري (يا اجراي ايده) براي توسعه و موفقيت سازماني ضروري هستند و تأثير مهمي بر بهبود عملكرد سازماني دارند. به همين دليل، تحقيق درباره خلاقيت و نوآوري كاركنان در حوزه رفتار سازماني بسيار فراگير شده است. اين پژوهش باهدف بررسي عوامل فردي و سازماني مؤثر بر خلاقيت و نوآوري كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان همدان انجام گرفت. عوامل فردي بررسي شده در اين تحقيق سرمايه روان شناختي، خودكارآمدي خلاقانه، انگيزه دروني، شخصيت پويا، هوش هيجاني و تعهد حرفه اي بود. همچنين از بين عوامل سازماني، رهبري تحول آفرين، جو سازماني، فرهنگ سازماني و حمايت سازماني موردبررسي قرار گرفت. اين مطالعه ازنظر هدف كاربردي، ازنظر روش گردآوري داده ها، پيمايشي و ازنظر روش تحليل داده ها، از نوع تحقيقات توصيفي است. در اين پژوهش از پرسش نامه هاي استاندارد به عنوان ابزار گردآوري داده هاي موردنياز استفاده شد. جامعه آماري اين تحقيق شامل كليه كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان همدان مي باشد (400=N) كه بر اساس جدول مورگان 178 نفر از آن ها از طريق نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از دو نرم افزار SPSS،SmartPLS و آزمون هاي آماري مختلف مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از تحليل همبستگي نشان داد بين همه ي عوامل فردي با عملكرد خلاقانه و رفتار نوآورانه كارشناسان همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد. در بين عوامل سازماني، تنها رهبري تحول آفرين با عملكرد خلاقانه همبستگي مثبت و معني داري داشت. وليكن همه ي متغيرهاي سازماني با رفتار نوآورانه كارشناسان همبستگي مثبت و معني داري داشتند. بر اساس نتايج به دست آمده از تحليل معادلات ساختاري، مدل پژوهش 57% واريانس عملكرد خلاقانه و 61% رفتار نوآورانه كارشناسان كشاورزي را تبيين مي كند. نتايج نشان داد كه سرمايه روان شناختي و شخصيت پويا با عملكرد خلاقانه و رفتار نوآورانه كارشناسان از طريق خودكارآمدي خلاقانه رابطه غيرمستقيم معني داري داشتند. بر اساس نتايج به دست آمده، مديران بايد اقدامات لازم براي بهبود سرمايه روان شناختي، شخصيت پويا و خودكارآمدي خلاقانه كاركنان را مدنظر قرار دهند تا از اين طريق بتوانند عملكرد خلاقانه و رفتار نوآورانه ي آن ها را بهبود دهند.
Thesis summary
-
تاثير اعتبارات بانكي بر عملكرد كسب و كارهاي كشاورزي (مطالعه موردي:دامدارهاي شهرستان كبودر آهنگ)
محمد طالبي افخم 2020ادبيات تحقيق نشان مي دهد تأمين اعتبارات براي كسب وكارهاي كوچك و متوسط يكي از مهم ترين عوامل موفقيت آن ها بوده است. وليكن، علي رغم تاريخ نسبتاً طولاني پرداخت اعتبارات به اين نوع كسب وكارها به ويژه واحدهاي دام پروري، هيچ تحقيقي درباره تأثير اين اعتبارت بر كسب وكارهاي مذكور انجام نشده است. هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير اعتبارات بانكي بر عملكرد واحدهاي دامداري شهرستان كبودرآهنگ مي باشد. پژوهش حاضر مبتني بر روش توصيفي – همبستگي و از انواع مطالعات كمي است. اطلاعات موردنياز با استفاده از روش هاي اسنادي و كتابخانه اي و همچنين توسط پرسشنامه به عنوان مهم ترين ابزار، گردآوري شد. براي تعين روايي پرسشنامه از نظرات اساتيد و صاحب نظران مربوطه استفاده شد. ارزيابي پايايي نيز در مرحله پيش آزمون با تكميل 30 پرسشنامه از جامعه آماري موردبررسي صورت گرفت كه با استفاده از آلفاي كرونباخ ضريب آلفا براي بخش-هاي مختلف بين 70/0 تا 90/0 به دست آمد. جامعه آماري اين پژوهش دامداران شهرستان كبودرآهنگ استان همدان بود كه بين سال هاي 91 تا 96 (باميلغ بين 100 تا 500 ميليون ريال به دليل فراواني 3/70 درصد تسهيلات پرداختي در اين محدوده)از شعب بانك كشاورزي تسهيلات دريافت كرده اند (417 N=). حجم نمونه بر اساس فرمول كوكران 200 تن تعيين شد. داده هاي به دست آمده توسط نرم افزارSPSS و با استفاده از آزمون هاي آماري مختلف تجزيه وتحليل شد. همچنين نتايج حاصل از تحليل رگرسيون سلسله مراتبي نشان داد كه بين ميزان بهره-مندي دامداران از اعتبارات بانكي و متغيرهاي عملكرد، سطح سرمايه اجتماعي، سطح سرمايه روان شناختي و با ميانجي گري متغيرهاي گرايش كارآفرينانه و گرايش به پايداري زيست محيطي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. يافته هاي اين پژوهش مي تواند به مشاوران، آموزشگران و برنامه ريزان حوزه كشاورزي و دامداري در تدوين دوره هاي آموزشي و برنامه هاي مناسب كمك نمايد.
Thesis summary
-
عوامل مؤثر بر اشتغال پذيري درك شده دانشجويان كشاورزي دانشگاه هاي غرب كشور (همدان، ايلام و لرستان)
فاطمه لك 2020بازاريابي كارآفرينانه به عنوان رابطي بين كارآفريني و بازاريابي است. بازاريابي كارآفرينانه پارادايمي جديد و ميان رشته اي در بازاريابي است كه مي تواند از طريق نوآوري و مشتري گرايي محدوديتهاي بازاريابي سنتي را رفع نموده و منجر به ايجاد ارزش براي مشتري شود. در اين راستا و در شرايطي كه شناسايي بازارهاي جديد و ايجاد ارزش و برندسازي در گلخانه ها نياز به استفاده از ابزارهاي جديد بازاريابي دارد، ضرورت دارد كه اين ظرفيت بزرگ به مديران گلخانه ها شناسانده شود تا موجب افزايش بهره وري و عملكرد در واحدهاي گلخانه اي گردد. هدف كلي اين پژوهش بررسي رابطه ي بازاريابي كارآفرينانه با عملكرد در واحدهاي گلخانه اي استان مازندران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف كاربردي است و ماهيت توصيفي-تحليلي دارد. متغيرهاي مستقل اصلي اين پژوهش شامل: پيشگامي، شناسايي فرصت ها، ريسك پذيري، نوآوري، مشتري مداري، اهرم كردن منابع و ارزش آفريني است و متغيرهاي وابسته شامل: بهره وري و سود، رشد فروش و رضايت مشتري مي باشد. جامعه آماري شامل 6000 نفر از گلخانه داران گل و گياه زينتي استان مازندران است كه بر پايه فرمول كوكران، 258 نفر انتخاب گرديدند. روش نمونه گيري در تحقيق حاضر طبقه اي چند مرحله اي است كه طبق آن 5 شهرستان كه بيشترين تعداد گلخانه را داشتند، انتخاب و به نسبت تعداد گلخانه داران هر شهرستان، نمونه ها انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بود كه روايي آن توسط متخصصان تاييد و پايايي آن با محاسبه آلفاي كرونباخ، براي بخش ابعاد بازاريابي كارآفرينانه 907/0 و براي قسمت عملكرد مقدار 896/0 بدست آمد. به منظور بررسي نتايج از نرم افزار spss نسخه 16 استفاده شد و نتايج حاصل از تحليل رگرسيون چندمرحله اي نشان داد كه متغيرهاي "نوآوري" و "اهرم كردن منابع" بيشترين تأثير در ميزان عملكرد گلخانه داران را دارند. با توجه به نتايج بدست آمده، پيشنهاد مي شود تأثير روش هاي نوين بازاريابي (شامل: دهان به دهان، بازاريابي اينترنتي و ...) روي عملكرد مورد بررسي قرار گيرد.
Thesis summary
-
عوامل موثر بر مشاركت كشاورزان در نظام صنفي كشاورزي شهرستان كبودرآهنگ
علي دليري مقدم 2019هدف اصلي از تحقيق تشخيص عوامل موثر بر مشاركت كشاورزان در نظام صنفي كار هاي كشاورزي و منابع طبيعي از منظر اعضاء و پيدا كردن شكاف هاي احتمالي موجود بين اعضاء و مديران اين تشكل در سطح شهرستان كبودرآهنگ مي باشد كه به صورت پيمايشي انجام شده است.در حال حاضر تشكل نظام صنفي كار هاي كشاورزي شهرستان كبودرآهنگ 10 درصد از شاغلين بخش كشاورزي به تعداد 657 نفر را تحت پوشش قرار داده اند كه اين اعضاء جامعه آماري تحقيق حاضر مي باشند و با استفاده از فرمول كوكران 242 نفر به شيوه تصادفي به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه استفاده گرديد با توجه به كمبود تحقيقات پيشين در مورد نظام صنفي كار هاي كشاورزي جهت تدوين پرسشنامه با مسئول تشكل هاي استان و اعضاء هيئت مديره و دبير اجرايي اين تشكل ها مصاحبه و نتايج را با تحقيقات مشابه و اساسنامه اين تشكل مطابقت داده و پرسشنامه محقق ساخته جهت تحقيق حاضر تدوين گرديد كه روايي آن با نظر صاحب نظران مورد تاييد قرار گرفت. و پايايي آن با ضريب آلفاي كرونباخ تاييد گرديد. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است.
Thesis summary
-
ارزيابي شايستگي هاي كارآفرينانه زنان تسهيل گر روستايي (مطالعه موردي استان هاي قم، مركزي و همدان)
فائزه محمدي نژاد 2019چكيده: در نظام ترويج مبتني بر پارادايم مشاركتي توسعه يكي از روش هاي مورد تاكيد براي ارتقاي مشاركت زنان در جامعه روستايي به عنوان نيمي از پيكره آن، توانمندسازي زنان و دختران روستايي از طريق طرح تسهيل گري مي باشد و يكي از اهداف اين طرح استفاده از توانايي زنان تسهيل گر در توسعه ظرفيت هاي كارآفريني و اشتغال زنان روستايي است كه رهيافت شايستگي ها به عنوان يكي از معيارهاي اندازه گيري توانايي، ابزاري مناسب و ضروري در جهت بررسي نقش حياتي كارآفرين در ايجاد، ماندگاري و موفقيت كسب و كارها به شمار مي رود، بنابراين در اين تحقيق مجموعه توانايي ها و شايستگي هاي كارآفرينانه زنان تسهيل گر روستايي (نمايندگان زنان روستايي) ارزيابي شده است؛ تحقيق حاضر به لحاظ هدف كاربردي است و ماهيت توصيفي- تحليلي دارد. جامعه آماري تحقيق شامل 473 نفر از زنان تسهيل گر روستايي استان هاي قم، مركزي و همدان بود؛ كه بر اساس فرمول كوكران تعداد 212 نفر از طريق روش نمونه گيري تصادفي ساده متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه مي باشد كه روايي آن توسط متخصصين تأييد و براي تأييد پايايي آن از روش آلفاي كرونباخ استفاده گرديد كه مقدار آن در حد عالي گزارش شد (97/0). داده هاي بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. بر اين اساس نتايج تحقيق نشان مي دهد كه از بين دوازده مؤلفه شايستگي مورد بررسي در بين زنان تسهيل گر روستايي، شايستگي اخلاقي، شايستگي شخصيتي و شايستگي فني به ترتيب رتبه هاي يك، دو و سه را كسب نمودند. بيشترين ميانگين در بين زنان تسهيل گر روستايي مقدار عددي 14/4 مربوط به شايستگي اخلاقي بود و در سطح زياد ارزيابي شده است. به طور كلي ميانگين شايستگي هاي كارآفرينانه (مجموع دوازده مؤلفه شايستگي تبيين شده) در بين زنان تسهيل گر روستايي مقدار (45/3) و متوسط ارزيابي شده است همچنين نتايج تحقيق از وجود ارتباط بين ميزان شايستگي هاي كارآفرينانه با سطح تحصيلات، تجربه راه اندازي كارآفريني، ميزان رضايت از كارآفريني، شركت در دوره هاي آموزشي مرتبط با كارآفريني، سابقه تسهيل گري، ميزان رضايت از همكاري با طرح تسهيل گري حمايت مي كنند.
Thesis summary
-
ارزيابي شاخص هاي توسعه كارآفريني گردش گري روستايي در استان همدان
معصومه ترك 2019گردش گري در جوامع روستايي، نقش بسيار مهمي در توسعه ي آن ها دارد. يكي از مهم ترين عوامل توسعه ي گردش-گري در روستاها، توجه به كارآفريني گردش گري است. چرا كه كارآفريني گردش گري، با ايجاد اشتغال، بهبود كيفيت زندگي، توزيع مناسب درآمد و بهره برداري بهينه از منابع، نقش مهمي در رشد اقتصادي روستاها و درنتيجه در توسعه ي روستايي دارد. علي رغم اين كه استان همدان از نظر گردش گري روستايي ظرفيت بالايي دارد، اما تاكنون مطالعه دقيقي در اين زمينه انجام نشده است. بنابراين هدف پژوهش حاضر ارزيابي شاخص هاي توسعه كارآفريني گردش گري روستا هاي استان همدان مي باشد. اين تحقيق از لحاظ هدف، كاربردي و از لحاظ گردآوري داده ها، پيمايشي است. جامعه آماري مطالعه شامل ساكنان ده روستاي استان همدان بود كه پنج روستا جزو روستاهاي هدف گردش گري و پنج روستا داراي زمينه هاي گردش گري مي باشند كه با استفاده از جدول بارتلت، تعداد 303 نفر از ساكنين روستاها به عنوان جامعه نمونه انتخاب و به روش تصادفي با انتساب متناسب، نمونه گيري شدند. ابزار اصلي تحقيق پرسش نامه استاندارد و محقق ساخته بود كه روايي آن با نظر اساتيد و متخصصين مربوطه و پايايي آن نيز با محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تأييد قرار گرفت. تحليل داده ها در محيط نرم افزار SPSS20 انجام شد. همچنين براي رتبه بندي از تكنيك تاپسيس استفاده شد. نتايج تحقيق بيانگر اين است كه بين ابعاد توسعه ي كارآفريني گردش گري تفاوت معني دار وجود دارد و به لحاظ ميانگين ابعادهاي اقتصادي، اجتماعي، نهادي و مهارت هاي كارآفريني پايين تر از حد متوسط است و تنها ميانگين بعد محيطي بالاتر از حد متوسط است و در بين ابعاد مختلف، بعد محيطي از اهميت بالاتري نسبت به ابعاد ديگر در زمينه كارآفريني گردش گري برخوردار است. از سوي ديگر شاخص هاي هر يك از ابعاد هم به صورت جداگانه رتبه بندي شدند كه بالاترين رتبه مربوط به بيكاري با ميانگين 96/3 و كم ترين رتبه هم مربوط به كاهش موانع موجود در زمينه دريافت تسهيلات بانكي با ميانگين 81/1 است، همچنين از نظر ابعاد توسعه ي كارآفريني گردش گري بين روستاهاي هدف گردش گري و روستاهاي غير هدف تفاوت معني داري وجود ندارد.
Thesis summary
-
نگرش دانشجويان كشاورزي نسبت به محيط تحصيلي و رابطه آن با انگيزه و پيشرفت تحصيلي
بهنوش ستوده 2017اين پژوهش با هدف بررسي نگرش دانشجويان كشاورزي نسبت به محيط تحصيلي و رابطه ي آن با انگيزه و پيشرفت تحصيلي انجام شد. پژوهش حاضر مبتني بر روش توصيفي- همبستگي و از نوع مطالعات كمي است. اطلاعات مورد نياز با استفاده از روش هاي اسنادي و كتابخانه اي و همچنين پرسشنامه به عنوان مهم ترين ابزار، گردآوري شد. براي تعيين روايي پرسشنامه از نظرات اساتيد و صاحب نظران مربوطه استفاده شد. ارزيابي پايايي نيز در مرحله پيش آزمون با تكميل 30 پرسشنامه از جامعه آماري مورد بررسي صورت گرفت كه با استفاده از آلفاي كرونباخ ضريب آلفا براي بخش هاي مختلف بين 76/0 تا 84/0 به-دست آمد. جامعۀ آماري اين پژوهش همۀ دانشجويان دوره كارشناسي رشته كشاورزي، اعم از دختر و پسر در پنج دانشگاه دولتي غرب كشور (همدان، كردستان، كرمانشاه، ايلام و لرستان) بود كه اين دانشجويان در سال تحصيلي 96-1395 در اين دانشگاه ها در رشته هاي مختلف كشاورزي به تحصيل اشتغال داشتند (5232=). حجم نمونه بر اساس جدول بارتلت و همكاران (2001)، 364 تن تعيين شد كه در اين تحقيق جهت بالا بردن اعتبار پژوهش و با در نظر گرفتن ريزش احتمالي 600 نمونه مورد مطالعه انتخاب شد. داده هاي به دست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون هاي آماري مختلف تجزيه وتحليل شد. يافته هاي تحقيق نشان داد كه دانشجويان نسبت به محيط تحصيلي خود نگرش نسبتا مثبتي دارند. همچنين نتايج حاصل از آزمون كروسكال واليس نشان داد كه بين ميانگين نگرش دانشجويان نسبت به دانشگاه محل تحصيل و بين ميانگين انگيزه دروني دانشجويان دانشگاه هاي غرب كشور تفاوت مثبت و معني داري وجود دارد. طبق نتايج به دست آمده از تحقيق مشاهده شد نگرش دانشجويان نسبت به محيط تحصيلي و انگيزه تحصيلي رابطه معني داري با پيشرفت تحصيلي دانشجويان ندارد. نتايج حاصل از تحليل رگرسيون سلسله مراتبي نشان داد كه نگرش نسبت به محيط تحصيلي تاثير مثبتي بر انگيزه تحصيلي دروني و بيروني دارد و به ترتيب 3/6 و 13 درصد از واريانس آن ها را تبيين مي كند. همچنين نتايج نشان داد كه نگرش نسبت به تحصيل تاثير مثبتي بر پيشرفت تحصيلي دارد و 2/5 درصد از واريانس آن را تبيين مي كند. يافته هاي اين پژوهش مي تواند به مديران و طراحان آموزشي، روساي مراكز آموزش عالي و اساتيد دانشگاه ها در جهت ايجاد نگرش مثبت در دانشجويان نسبت به محيط تحصيلي و بالابردن انگيز
Thesis summary
-
بررسي عوامل مؤثر بر نگرش كارشناسان كشاورزي نسبت به كشاورزي ارگانيك( مطالعه موردي: سازمان جهاد كشاورزي استان لرستان)
اعظم شيخي 2017افزايش نگراني ها از وضعيت مسائل زيست محيطي و سلامت غذايي در سال هاي اخير سبب تغيير نگرش ها از كشاورزي متعارف به سوي كشاورزي پايدار شده است. در اين ميان مي توان از راهكارهاي كشاورزي ارگانيك به عنوان يك بديل كليدي توسعه پايدار براي حل اين مشكلات استفاده نمود چرا كه مصرف مناسب نهاده هاي كشاورزي از جمله مواد شيميايي كه از اصول كشاورزي ارگانيك مي باشد در كاهش خطرات انساني و زيست محيطي موثر مي باشد. كارشناسان جهاد كشاورزي جزء عوامل اصلي تغيير در نگرش كشاورزان براي رفتن به سمت توليد ارگانيك و نگرش مردم براي مصرف محصولات ارگانيك مي باشند، پس تغيير در نگرش خود كارشناسان از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشدكه عوامل زيادي وجود دارند كه نگرش كارشناسان را تحت تاثير قرار مي دهند. در اين راستا هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي عوامل موثر بر نگرش كارشناسان جهاد كشاورزي استان لرستان نسبت به كشاورزي ارگانيك مي باشد. تحقيق حاضر به لحاظ هدف، كاربردي است و ماهيت توصيفي- تحليلي دارد. جامعه آماري تحقيق شامل 1131 كارشناسان كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي استان لرستان بود كه كه بر پايه جدول مورگان 290 نفر از آنها به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. روش نمونه گيري در تحقيق حاضر نمونه گيري تصادفي طبقه اي متناسب است. مهمترين ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود كه روايي آن توسط متخصصان تاييد شد و پايايي آن نيز با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ تاييد شد (93%><67%). به منظور تحليل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد كه بين دانش و اطلاعات ارگانيك، نگرش زيست محيطي و ارزش-هاي فردي (خودمحوري، نوع دوستي و زيست بوم گرايي) با نگرش كارشناشان نسبت به كشاورزي ارگانيك رابطه معني دار وجود دارد ولي فرصت هاي آموزشي و نگراني هاي زيست محيطي با نگرش كارشناسان نسبت به كشاورزي ارگانيك رابطه معني دار ندارند. علاوه براين، نتايج نشان داد كه متغيرهاي مذكور قادر به تبيين حدود 37 درصد از واريانس نگرش كارشناسان كشاورزي نسبت به كشاورزي ارگانيك هستند. نتايج اين مطالعه پيشنهادهاي مناسبي براي مديران سازمان جهاد كشاورزي استان در جهت بهبود و ارتقاي نگرش كارشناسان كشاورزي نسبت به كشاورزي ارگانيك ارائه مي دهد.
Thesis summary
-
ارزيابي مولفه هاي دانشگاه كارآفرين: مطالعه موردي در دانشگاه هاي غرب كشور
نيلوفر كوثري 2017اگرچه تعاريف گوناگوني از كارآفريني ارائه شده است، اما صاحب نظران در مجموع كارآفريني را فرآيند شناسايي فرصت هاي اقتصادي، ايجاد فرصت هاي كسب و كار جديد، نوآور و رشد يابنده براي توليد كالاها و خدمات جديدي ميدانند. امروزه مفهوم كارآفريني در بخش هاي مختلف زندگي بشر تجلي يافته و سبب تغيير مأموريت اين بخش ها شده است. يكي از اين بخش هايي كه در سال هاي اخير تحت تأثير نگرش كارآفرينانه قرار گرفته است دانشگاه مي باشد. مأموريت دانشگاه ها در بستر زمان، همگام با تحولات و دگرگوني هاي جهاني و در راستايي پاسخگويي به نياز هاي اقتضايي جوامع، دچار تحول شده و به سوي پارادايم كارآفرينانه در حال حركت است. دانشگاه هاي نسل سوم تكامل يافته دانشگاه هاي نسل اول (آموزش محور) و نسل دوم (پژوهش محور) هستند و به دانشگاه كارآفرين يا كارآفرينانه معروف مي باشند.
Thesis summary
-
تحليل راهبردي بازاريابي محصولات گلخانه اي شهرستان جيرفت (مطالعه موردي، محصول خيار و گوجه فرنگي)
نسرين يعقوبي 2017شهرستان جيرفت به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و منطقه اي، يكي از مستعدترين مناطق و عمده ترين مركز توليد محصولات گلخانه اي در استان كرمان بوده و به تنهايي حدود 72 درصد از سطح زير كشت و 66 درصد بهره برداران استان را داراست. ليكن با وجود پتانسيل هاي بالقوه در زمينه توليد اين محصولات به دليل مشكلات متعدد بويژه در زمينه بازاريابي هنوز جايگاه واقعي خود را بازارهاي داخلي و خارجي به دست نياورده است. از اين رو پژوهش حاضر با هدف تحليل راهبردي بازاريابي محصولات گلخانه اي شهرستان جيرفت انجام گرفته است. اين تحقيق به لحاظ هدف، كاربردي و ماهيت توصيفي- تحليلي دارد. جامعه آماري پژوهش گلخانه داران شهرستان جيرفت مي باشد كه حجم نمونه نيز با استفاده از فرمول كوكران برابر با 191 نفر انتخاب شد (1069N = ). روش نمونه گيري در تحقيق حاضر تصادفي ساده است. مهم ترين ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته اي بوده كه گويه هاي آن از نتيجه مصاحبه صورت گرفته با متخصصين امر و مطالعه پيشينه پژوهش بدست آمده است. براي تعيين روايي پرسشنامه از نظرات اساتيد دانشگاه و متخصصين مربوطه استفاده شد. جهت پايايي ابزار تحقيق نيز از آزمون آلفاي كرونباخ استفاده شده است. پايايي سؤالات مربوط نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهديد به ترتيب برابر با 74/0، 70/0، 75/0 و 85/0محاسبه گرديد كه نشان از قابل اعتماد بودن پرسشنامه مي باشد. تجزيه و تحليل هاي آماري با استفاده از SPSS انجام گرفت. در اين مطالعه ضمن ارائه مشخصات فردي پاسخگويان، تحليل هاي لازم از مدلSWOT و مهمترين نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهديد، در انتها بر اساس يافته هاي استنباطي چهار راهبرد(SO)، (WO)، (ST) و (WT) ارائه گرديده است. نتايج نشان مي دهد كه از ميان راهبر دهاي ارائه شده راهبرد تدافعي(WT) در اولويت اول قرار گرفته و پس از آن راهبردهاي محافظه كارانه (WO)، راهبردهاي تنوع (ST) و در نهايت راهبردهاي رقابتي- تهاجمي (SO) در اولويت هاي بعدي قرار گرفتند.
Thesis summary
-
شاخص هاي موثر بر تدريس اثربخش از ديدگاه اساتيد و دانشجويان كشاورزي دانشگاه هاي بوعلي سينا و رازي كرمانشاه
رامين طاهري 2017بدون شك توجه به عوامل موثر بر تدريس اثربخش و يادگيري مي تواند منجر به ارتقاي كيفيت آموزش گردد. يكي از اين عوامل شناسايي ملاك هاي تدريس اثر بخش است كه مورد قبول دانشجويان باشد، چرا كه تدريس اثر بخش انگيزه يادگيري را در دانشجويان ارتقا داده و كيفيت فرآيند ياددهي-يادگيري را بهبود مي بخشد. لذا اين پژوهش با هدف شناسايي شاخص هاي موثر بر تدريس اثربخش از ديدگاه اساتيد و دانشجويان كشاورزي دانشگاه هاي بوعلي سينا و رازي كرمانشاه طراحي و اجرا گرديد. در اين پژوهش توصيفي-مقايسه اي 628 نفر از دانشجويان و 104 نفر از اساتيد دانشكده هاي كشاورزي به روش تصادفي ساده انتخاب شدند. گردآوري داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتي شامل مشخصات فردي-اجتماعي پاسخگويان(شش گويه)، شاخص هاي عمومي تدريس اثربخش (27 گويه )، شاخص هاي خاص حرفه معلمي (31 گويه) و شاخص هاي مهارت هاي فني تدريس (34 گويه) انجام شد. روايي پرسشنامه با نظرخواهي از متخصصان و پايايي آن از طريق پيش آزمون كه مقدار آلفاي كرونباخ بين 81/0 تا 91/0 بود، تائيد گرديد. در تجزيه و تحليل داده ها از ميانگين و انحراف معيار و آزمون هاي من ويتني و كروسكال واليس و ضرايب همبستگي كرامر، اسپيرمن و پيرسون استفاده شد. با مقايسه ميانگين نظرات اساتيد و دانشجويان، به طور مشترك شاخص مهارت هاي فني تدريس بالاترين ميانگين را داشته و بعد از آن شاخص هاي عمومي تدريس و خاص حرفه معلمي در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. در كل از نظر پاسخگويان مهم ترين شاخص هاي تدريس اثربخش در حيطه مولفه عمومي شامل: گشاده رويي استاد، انعطاف پذيري نسبت به شرايط دانشجويان تواضع و فروتني ، برخوداري از عزت نفس بالا، برقراري ارتباط صميمانه با دانشجويان، واكنش هاي منطقي و انساني در برابر انتقادات ، راهنمايي دانشجويان براي انجام فعاليت هاي درسي ، داشتن تماس چشمي با تمامي دانشجويان، توجه به تمامي شاگردان، تنظيم تن و لحن صدا، خلق مثال براي تفهيم مطالب و برخورداري از بياني ساده و قابل فهم بوده است. از نظر پاسخگويان مهم ترين شاخص هاي تدريس اثربخش در حيطه مولفه خاص حرفه معلمي شامل: تعيين موضوع درس، زمان لازم، شرايط و موقعيت كلاس توسط استاد ، اعلام دستورالعمل هاي صريح و شفاف از سوي استاد تسلط استاد بر مطالب درسي، استفاده از ابزار و تكنولوژي هاي مختلف آموزشي، تعهد و مسئوليت پذيري در قبا
Thesis summary
-
بررسي رابطه گرايش كارآفرينانه با عملكرد در سازمان جهاد كشاورزي استان همدان
مريم شاهدوستي 2017هدف اين پژوهش توصيفي-همبستگي بررسي رابطه گرايش كارآفرينانه و عملكرد در سازمان جهاد كشاورزي استان همدان بود. همچنين نقش ميانجي يادگيري سازماني و جهت گيري يادگيري بررسي شد. اين پژوهش در دو سطح سازماني (مديران) و فردي (كاركنان) صورت گرفت. جامعه آماري تحقيق مشتمل بر 50 نفر از مديران كه به روش تمام شماري انتخاب گرديدند. همچنين 635 نفر از كاركنان كه تعداد 242 نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوري شد. روايي محتوايي پرسشنامه با نظر متخصصان مورد تاييد قرار گرفت و روايي سازه و پايايي ابزار تحقيق نيز از طريق برآورد مدل اندازه گيري و ضريب آلفاي كرونباخ ارزيابي و تاييد شد. نتايج مدل يابي معادله هاي ساختاري و بوت استرپ نشان داد گرايش كارآفرينانه با عملكرد سازماني رابطه مثبت و معناداري دارد اما با عملكرد فردي رابطه اي ندارد و همچنين با يادگيري سازماني و فردي و جهت گيري يادگيري رابطه مثبت و معناداري دارد. همچنين رابطه بين يادگيري فردي با عملكرد فردي و جهت گيري يادگيري با يادگيري سازماني و فردي معني دار شد. اما رابطه بين يادگيري سازماني با عملكرد سازماني و جهت گيري يادگيري با عملكرد فردي معنادار نبود. افزون بر اين جهت گيري يادگيري رابطه بين گرايش كارآفرينانه و عملكرد فردي را ميانجي گري مي كند و اثر غيرمستقيم گرايش كارآفرينانه بر عملكرد سازماني با ميانجي گري يادگيري سازماني مثبت و معنادار بود. بر اساس يافته هاي پژوهش، مديران و رهبران سازمان مي توانند در فرايند بهبود گرايش كارآفرينانه بر مكانيسم يادگيري سازماني و فردي و جهت گيري يادگيري تمركز نمايند و از اين طريق عملكرد سازمان و افراد را ارتقاء دهند.
Thesis summary
-
ارزيابي پايداري زيست محيطي كشت سيب زميني و خيار در دهستان سفالگران شهرستان بهار
پيام رضايي 2017براي رسيدن به كشاورزي پايدار بايد ردپاي اكولوژيكي را شناخت. اين شاخص ميزان زمين بهره ور موردنياز براي جبران اثرات زيست محيطي ناشي از فعاليت هاي گوناگون كشاورزي را مشخص مي كند. در اين تحقيق براي نشان دادن واحد ردپاي اكولوژيك از روش هكتار جهاني (gha) استفاده شده است. اين روش يك واحد مشترك براي مقايسه معني دار ردپا در زمين هاي گوناگون در سطح جهان است كه در اين تحقيق با هدف مقايسه ردپاي اكولوژيكي در كشت سيب زميني و خيار در دهستان سفالگران مورد استفاده قرار گرفته است. براي ارزيابي پايداري، با در نظر قرار دادن مصرف انرژي، از شاخص هاي زيست محيطي؛ مصرف بذر، آب، سوخت، نيروي انساني، سموم، توليد محصولات سيب زميني و خيار استفاده شد. معيار مقايسه پايداري نمره كل اكتسابي وزن داده شده (هكتار جهاني) حاصل از برآورد مدل ردپاي اكولوژيكي در هريك از محصولات بود. رويكرد غالب اين پژوهش پيمايشي بوده و داده ها با استفاده از پرسشنامه و به صورت مقطعي در سال 1395-1394 از 100 نفر از كشاورزان سيب زميني كار و 40 نفر كشاورزان كشت كنندگان خيار گردآوري و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه تفاوت معني داري بين نمره كل ردپاي اكولوژيكي بر حسب هكتار جهاني در كشت سيب زميني (88/3) و كشت خيار (15/3) وجود دارد، به طوري كه كشت خيار از پايداري زيست محيطي بيشتري برخودار است. با توجه فاكتور جهاني، هر دو كشت سيب زميني و خيار بيش از ظرفيت اكولوژيكي يك هكتار زمين مولد مورد نياز براي جبران اثرات زيست محيطي، از زمين بهره بردار مي باشد، بنابراين بر اساس رويكرد ردپا، هر دو كشت ناپايدار محسوب مي شوند. ردپاي اكولوژيكي فاكتور بذر براي كشت سيب زميني با 1/23 درصد هكتار جهاني و براي كشت خيارفاكتور كود شيميايي با 3/26 درصد بيشترين تأثير را بر پايداري زيست محيطي داشته است. ميزان ردپاي برآورد شده براساس هكتار جهاني، براي هر دو كشت رقمي نگران كننده است و براي رفع اين مشكل نياز به برنامه ريزي و عزم ملي است.
Thesis summary
-
عوامل موثر بر مشاركت جوامع محلي در حفاظت از جنگل هاي شهرستان گيلان غرب
فرشاد پرموزه 2015استفاده از مشاركت مردمي در احيا منابع طبيعي و جنگل ها به عنوان يك نياز و ضرورت مطرح است به طوري كه تاكيد بر مشاركت مردم در تصميم هاي پيرامون منابع طبيعي و جنگل ها به عنوان آسان ترين راهكار حفاظت از اين منابع است. اين پژوهش با هدف بررسي عوامل موثر بر مشاركت روستاييان در حفاظت از جنگل هاي شهرستان گيلان غرب به مرحله اجرا درآمده است. پژوهش حاضر مبتني بر روش توصيفي- همبستگي و از نوع مطالعات كمي است. اطلاعات مورد نياز با استفاده از روش هاي اسنادي و كتابخانه اي، مشاهدات ميداني، و همچنين پرسشنامه به عنوان مهم ترين ابزار جمع آوري گرديد. براي تعيين روايي پرسشنامه از نظرات اساتيد و صاحب نظران مربوطه استفاده شد. ارزيابي پايايي نيز در مرحله پيش آزمون با تكميل 30 پرسشنامه از جامعه آماري مورد بررسي صورت گرفت. كه با استفاده از فرمول آلفاي كرونباخ ضريب آلفا عدد 750/0 درصد به دست آمد. در اين تحقيق روستا هاي شهرستان گيلان غرب استان كرمانشاه به عنوان منطقه مورد بررسي انتخاب گرديد و جامعه آماري شامل 550 نفر مردان و زنان روستايي در نظر گرفته شد، كه با استفاده از جدول نمونه گيري گرجسي و مورگان تعداد 220 نفر از آن ها به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شده اند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد كه رابطه معني-داري بين متغيرهاي سن، سطح سواد، جنسيت، شغل، تعداد دام، ويژگي هاي اجتماعي فرهنگي مردم، ميزان وابستگي اقتصادي مردم به جنگل، وضعيت ارتباطات سازماني و ميزان دانش و اطلاعات روستاييان در زمينه جنگل با مشاركت در طرح-هاي حفاظت از جنگل وجود دارد. علاوه بر اين نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نشان مي دهد كه متغيرهاي وضعيت ارتباطات سازماني و ميزان دانش و اطلاعات مردم در زمينه حفاظت از جنگل تأثير معني داري بر ميزان مشاركت روستاييان در طرح هاي حفاظت از جنگل داشته اند؛ و دو متغير مذكور در مجموع، 29 درصد از ميزان مشاركت روستاييان در طرح هاي حفاظت از جنگل را پيش بيني نمودند.
Thesis summary