بر اساس گزارش دبیر خانه کارگروه علم سنجی دانشگاه بوعلی سینا، نظام رتبه بندی وبومتریکس طبق روال سال های قبل، اولین گزارش سال 2019 خود را در ماه ژانویه اعلام کرده است. بر طبق این گزارش، در رتبه بندی 2019 وبومتریکس، دانشگاه بوعلی سینا در بین 666 دانشگاه کشور، رتبه 23؛ در بین 1439 دانشگاه خاورمیانه، رتبه 82؛ در بین 13200 دانشگاه آسیایی، رتبه 561؛ و در میان کل دانشگاه های حاضر در این رنکینگ که بیش از 28000 دانشگاه و موسسه آموزشی و مراکز تحقیقاتی را شامل می شود، رتبه 1825 را به خود اختصاص داده است.

انتشار اولین گزارش رتبه بندی و رنکینگ دانشگاه های جهان در نظام رتبه بندی وبومتریکس و جایگاه دانشگاه بوعلی سینا در این رتبه بندی (ژانویه 2019)

17 02 2019 05:26
کد خبر : 3807967
تعداد بازدید : 265

رتبه  بندی وبومتریکس یکی از نظام های رتبه بندی دانشگاه‌های دنیاست که توسط مرکز تحقیقاتی سایبرمتریکس که در کشور اسپانیا قرار دارد، گزارش می شود. گزارش این رتبه بندی دو بار در سال (ماه های ژانویه و جولای) ارائه می‌شود و اولین گزارش آن به سال 2004 باز می گردد. بنابر آنچه در روش ­شناسی این رتبه‌بندی بیان شده، هدف اصلی آن ترویج حضور وب و مشارکت دانشگاه‌ها در دسترسی آزاد به منظور انتقال علم و دانش به جامعه علمی است. باید توجه داشت که این رتبه‌بندی به دنبال ارزیابی وب سایت، طراحی و استفاده‌پذیری محتوای آن نیست بلکه بر آن است تا عملکرد جهانی دانشگاه‌ها را بر اساس فعالیت­ ها، دستآورد‌ها و تاثیرشان ارزیابی نماید.

پایگاه رتبه ‌بندی وبومتریکس بیش از ۲۸ هزار دانشگاه و موسسه تحقیقاتی جهان را بر مبنای ۴ شاخص رتبه‌بندی می‌کند، که در این بخش دانشگاه‌ها در یک رتبه‌بندی کلی جهانی و همچنین به صورت قاره‌ای تقسیم می‌شوند. نظام رتبه‌بندی وبومتریک به ارزیابی حضور پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها در وب از طریق وب سایت‌های دانشگاهی آنان می‌پردازد.

در این نظام رتبه­ بندی، وب سایت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر اساس ۴ شاخص تعداد صفحات وب دانشگاه در گوگل (شاخص Presence) با وزن ۵ درصد، تعداد ارجاع یا لینک‌های برقرار شده از سایر سایت‌ها به سایت دانشگاه (شاخصVisibility) با وزن ۵۰ درصد، تعداد استنادات ۱۰ نویسنده پُراستناد دانشگاه درGoogle Scholar Citaions  (شاخص Openness) با وزن ۱۰ درصد و تعداد مقالات کیفی دانشگاه قرارگرفته در بین ۱۰ درصد مقالات پُراستناد موضوع مربوطه در سایت SCImago (شاخص Excellence) با وزن ۳۵ درصد عمل می‌کند.

بر اساس گزارش دبیر خانه علم سنجی دانشگاه بوعلی سینا، نظام رتبه بندی وبومتریکس طبق روال سال های قبل، اولین گزارش سال 2019 خود را در ماه ژانویه اعلام کرده است. در این رتبه بندی، دانشگاه تهران در رتبه یک ایران و با یک رتبه تنزل در رتبه ششم خاورمیانه و ۴۱۹ام جهان قرار گرفته است. در بین دانشگاه‌های ایران بعد دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف همچون دوره قبل این رتبه‌بندی، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم کشور قرار دارند، اما در رتبه‌بندی جهانی نسبت به دوره قبل تنزل داشته ­اند. همچنین دانشگاه‌های لرستان، شهید باهنرکرمان و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز به ترتیب با بهبود ۳۳۵، ۱۷۹ و ۱۰۹ پله‌ای، بهترین عملکرد را در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر کشور داشته‌اند. همین­طور پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد یزد و تربیت دبیر شهید رجایی که در رتبه‌بندی گذشته وبومتریکس جایگاهی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر کشور نداشتند، در رتبه‌بندی ۲۰۱۹ وبومتریکس به ترتیب با رتبه‌های ۸۰، ۸۶ و ۸۸ کشوری، جز ۱۰۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفته‌اند.

 بر طبق این گزارش، در رتبه بندی 2019 وبومتریکس، دانشگاه بوعلی سینا  در بین 666 دانشگاه کشور، رتبه 23؛ در بین 1439 دانشگاه خاورمیانه، رتبه 82؛ در بین 13200 دانشگاه آسیایی، رتبه 561؛ و در میان کل دانشگاه­ های حاضر در این رنکینگ که بیش از 28000 دانشگاه و موسسه آموزشی و مراکز تحقیقاتی را شامل می شود، رتبه 1825 را به خود اختصاص داده است. به دست آوردن این رتبه در رقابت تنکاتنگ دانشگاه های دنیا از اعتبار بالایی برخوردار است، هر چند که دانشگاه بوعلی سینا با توجه به پتانسیل بالای پژوهشی قادر است جایگاه ملی، منطقه ­ای و بین ­المللی خود را در این رتبه ­بندی بیش از این ارتقاء دهد. به طور مثال دانشگاه در شاخص EXCELLENCE (تعداد مقالات دانشگاه که بیشترین ارجاع را بر اساس اطلاعات Scimago داشته اند) با ضریب 35 درصد، از قابلیت بالایی برای ارتقاء رتبه برخوردار بوده و با برنامه ­ریزی کوتاه مدت و ساماندهی پژوهشی، می تواند امتیاز بالایی را در این شاخص از آن خود نماید. در حال حاضر رتبه دانشگاه در این شاخص 1237 است. در جدول پیوست رتبه دانشگاه بوعلی سینا در بین 25 دانشگاه برتر کشور در وبومتریکس نمایش داده شده است.

انتشار اولین گزارش رتبه­ بندی و رنکینگ دانشگاه­های جهان در نظام رتبه بندی وبومتریکس و جایگاه دانشگاه بوعلی سینا در این رتبه بندی (ژانویه 2019)

اخبار مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.