تنها کسی که در عالم آفرینش شایسته لقب پادشاهی است تنها و تنها ذات مقدس پروردگار است

24 Nov 2015
کد خبر : 3835979
تعداد بازدید : 736

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در همایش «امت واحده اسلامی، زمینه‌ساز تمدن اسلامی» در دانشگاه بوعلی‌سینا: تنها کسی که در عالم آفرینش شایسته لقب پادشاهی است تنها و تنها ذات مقدس پروردگار است.

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ظهر روز سه شنبه 3/9/1394 در همایش "امت واحده اسلامی، زمینه‌ساز تمدن اسلامی" در دانشگاه بوعلی‌سینا، گفت: فرمانروایی اراده‌ای برتر از اراده دیگران است که اطاعت از آن الزام‌آور است دستوراتی که انسان‌ها به یکدیگر می‌دهند ریشه در خودخواهی یا خداخواهی دارد. وی افزود: تنها کسی که در عالم آفرینش شایسته لقب پادشاهی است تنها و تنها ذات مقدس پروردگار است، خداوند به عنوان فرمانروایی پاک که فرمانش جز بر پایه عدل و پاکی نیست، معرفی می‌شود و دیگران به عنوان کارگزاران و گماشته خداوند بر روی زمین فرمانروایی می‌کنند. آیت‌الله اراکی با اشاره به معنای وحدت اظهار کرد: وحدت دو نوع اعتباری و حقیقی است، که وحدت اعتباری در میان جمعی، بر مبنای قرارداد به وجود می‌آید، اما وحدت حقیقی به هویت و امت واحده اطلاق می‌شود که در جامعه شکل گرفته و دارای یک پدر یعنی همان رسول‌اکرم(ص) است. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم چنین با تاکید به اعتباری بودن ملت‌ها در آغاز وحدتشان، افزود: در اسلام نیز وحدت اعتباری وجود دارد بدین صورت که ملتی بر مبنای سیستم سیاسی واحد و معمولا با منطقه جغرافیایی واحد با داشتن قانون اساسی در جامعه‌ای شکل می‌گیرد. وی در ادامه عنوان کرد: ملیت اسلامی از شهادتین شکل می‌گیرد به طوریکه شکل‌گیری سیستم سیاسی از اینجا آغاز می‌شود و انسان با شهادتین وارد امت اسلامی می‌شود که این ورود اعتباری است. اراکی با بیان اینکه بعد از ورود انسان به جامعه اطاعت از فرمانروا الزامی است به طوریکه اجرای فرمان فرمانروا برای فرد هویت ایجاد می‌کند، ابراز کرد: هویت واحده وحدت حقیقی  پدری به نام رسول‌اکرم(ص) دارد و تمام کسانی که به این هویت می‌پیوندند به علت اینکه پدرشان یکی است، برادر محسوب می‌شوند. ایشان با اشاره به اینکه امت واحدی که در جامعه شکل گرفت، هویت حقیقی دارد نه اعتباری، گفت: به طوریکه آغاز شکل‌گیری امت واحده حقیقی شهادتین و اطاعت از فرمانرواست که به هویت اجتماعی واحد تبدیل و ختم می‌شود. هویت واحده همیشه یک شهر عرفی و نه حقیقی واحد ایجاد می‌کند، در حالیکه ملاک تمدن شهر حقیقی است. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان چنین بیان کرد: دو نوع شهر عرفی و حقیقی داریم، اگر شهر حقیقی جان یک شهر را داشته باشد، تمدن دارد به طوریکه جان را می‌توان چیزی که مردم شهر را به هم پیوند می‌زند، تعریف کرد، جان شهر ما محمدی(ص) است، آنچه جوامع اسلامی را به هم پیوند می‌زند وجود مقدس رسول‌اکرم(ص) است.