ضرورت و اهمیت ثبت نام اعضای هیأت علمی در پروفایل های علمی (Google Scholar, ORCID, ResearcherID, Researchgate)

02 06 2019 03:39
کد خبر : 3806379
تعداد بازدید : 287

اجرای مصوبه شورای محترم پژوهشی دانشگاه به شماره 195168 موضوع طرح فراگیر ایجاد و بروزرسانی پروفایل­ های علمی اعضای هیأت علمی

ضرورت و  اهمیت ثبت نام اعضای هیأت علمی در پروفایل های علمی

(Google Scholar, ORCID, ResearcherID, Researchgate)

در جهت اجرای مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه به شماره 195168 موضوع طرح فراگیر ایجاد و بروزرسانی پروفایل­ های علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و پیرو اطلاعیه­ های قبلی دبیر­خانه کارگروه علم سنجی در این خصوص، این طرح از اول اردیبهشت ماه سال جاری به مدت یک ماه اجرایی و سپس تا نیمه اول خرداد ماه نیز مهلت آن تمدید گردید. در این راستا کارگاه­ های آموزشی و نشست­ های تخصصی در  جلسات شورای دانشکده­ ها و شورای گروه­های آموزشی با حضور مدیران گروه­ ها و اساتید شاغل در دانشکده ­ها برگزار گردید. همچنین کارشناسان تحت نظارت دبیر کار گروه علم سنجی در دانشکده­ ها حضور بهم رسانده و نسبت به ثبت نام و  بروزرسانی پروفایل­ های اساتید به صورت فردی اقدام نموده­ اند. در این بین ابهامات و پرسش­ هایی در نشست­ ها و کارگاه­های آموزشی در خصوص ضرورت و اهمیت وجودی این پروفایل­ ها از طرف شرکت­کنندگان مطرح گردید، که لازم دیده شد اهمیت و ضرورت ثبت نام،  ایجاد و روزآمد سازی این پروفایل ­ها  بصورت فراگیر در اختیار علاقه ­مندان قرار بگیرد.

 اهمیت داشتن پروفایل­ های علمی در بعد فراسازمانی در مقوله ثبت اطلاعات مقدماتی مقالات در سامانه نشریات معتبر به ­خصوص نشریات علمی بین­ المللی است که شناسه پژوهشی (ID) پژوهشگران در این پروفایل­ های علمی از فیلدها و گزینه­ هایی است که باید کامل شود. برخی کنفرانس ­ها و همایش ­های علمی ملی و بین ­المللی نیز شناسه پژوهشی شرکت کنندگان در پروفایل های علمی، به ­خصوص (ORCID) را مطالبه می ­کنند. در واقع پروفایل­ های علمی درگاهی است که پژوهشگران خود را در معرض دید سایر همکاران علمی، موسسات و مراکز علمی و پژوهشی قرار می­ دهند. در  بعد سازمانی نیز سیاست حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا در اختیارداشتن اطلاعات یکپارچه پژوهشی اعضأ هیأت علمی در سامانه علم سنجی است که در آینده نزدیک در وب سایت دانشگاه بارگذاری  خواهد شد. این سامانه اطلاعات پژوهشی افراد را از طریق شناسه پژوهشی یا (ID)  فرد و دسترسی به اطلاعات پروفایل های علمی ایشان بصورت خودکار دریافت می نماید. داده­ های دریافت شده در سامانه علم سنجی بارگذاری شده و مبنای ارزیابی پژوهشگر، اطلاعات مندرج در این سامانه است که مبتنی بر اطلاعات استخراجی از پروفایل های علمی فرد است که علاوه بر تعداد کمی مقالات، داده ­های تحلیلی دیگر نیز بر اساس شاخص ­های علم سنجی (تعداد مقالات، تعداد استنادات، اچ-ایندکس و سایر شاخص های علم سنجی)  قابل بازیابی است. به همین دلیل شایسته است اعضای محترم هیأت علمی چه از حیث منفعت شخصی و چه از لحاظ بهره وری سازمانی (دانشگاهی) در اسرع وقت در این پروفایل ­ها ثبت نام نمایند. نکته مهم در این بین روزآمد سازی اطلاعات مندرج (مقالات و سایر بروندادهای پژوهشی) در این پروفایل هاست. ثبت نام و دریافت شناسه پژوهشگری گام نخست این فرایند است که صرفاً یک کد شناسایی را در اختیار پژوهشگر قرار می دهد؛ اما مراحل بعدی و مهم، تکمیل نمودن اطلاعات شخصی و پرسنلی و همینطور ثبت بروندادهای علمی و پژوهشی فرد در این پروفایل ها است. ورود و ذخیره اطلاعات به این پروفایل­ ها به دو شکل خودکار و دستی صورت می گیرد. در شکل خودکار مقالات از پایگاه های همچون ISI, Scopus, Elsevier فراهم آوری شده و بر اساس فرایندی بسیار ساده به پروفایل شخص اضافه می ­گردد. در صورتی که اضافه نمودن اطلاعات مقالات و بروندادهای پژوهشی بدین شکل امکان پذیر نشد از طریق اضافه کردن دستی (Add manually) و یا از طریق ثبت کد بین المللی مقاله یا شناسه دیجیتال (Add DOI)  بروز رسانی مقالات انجام می ­شود.  اعضای هیأت علمی لازم است حداقل در سه پروفایل Google Scholar, ORCID, ResearcherID ثبت نام نمایند. نکته آنکه ثبت نام در ResearcherID اخیراً از طریق سامانه Publons  که از پایگاه های زیر مجموعه Web of Science می باشد، صورت می­ گیرد. در پایان یادآور می شود که فایل های آموزشی نحوه ثبت نام و ایجاد پروفایل های علمی به پیوست خبر جهت بهره برداری ارائه گردیده است.

جهت مشاهده فایل کلیک کنید

 

اخبار مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.