نشست خبری معاون پژوهشی وزیر علوم در دانشگاه بوعلی سینا

23 Aug 2016
کد خبر : 3830849
تعداد بازدید : 167

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران: ایران رتبه دوم جهانی را در چاپ مقالات ISI را کسب کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از فارس، دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه مدیران کل این معاونت  عصر روز سه‌شنبه 2/6/1395 در جمع خبرنگاران کشوری و محلی حضور یافته و گفت: بنای ما بر این بوده که به صورت مرتب و منظم از مناطق مختلف در راستای برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها استفاده کنیم. وی افزود: پیش از این سیاستگذاری در وزارتخانه به صورت متمرکز صورت می‌گرفت که ما این تفکر را تغییر دادیم زیرا به دنبال استفاده از عقل جمعی برای برنامه ‌ریزی در حوزه پژوهش و فناوری هستیم. معاون وزیر علوم با بیان اینکه به دنبال واگذاری بسیاری از مسئولیت‌ ها، انجام برنامه ‌ریزی به مناطق مختلف هستیم تا حضور فعال دانشگاه‌ها در سیاستگذاری ‌ها محقق شود، تصریح کرد: در همین راستا تدوین آیین ‌نامه شرکت ‌های دانش ‎بنیان به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد که آن دانشگاه نیز پیش‌نویس را تهیه کرد و در نهایت جمع‌بندی و به دانشگاه‌ های کشور ابلاغ شد. وی با اشاره به اینکه در گزارش جدید  ISI، ایران رتبه دوم جهان را در سال 2015 به دست آورده است، ادامه داد: ایران پیش از این در رتبه سوم قرار داشت که به رتبه دوم ارتقا یافت و پس از روسیه قرار گرفت. احمدی با بیان اینکه در مقالات بالای یک درصد، رتبه اول را کسب کردیم، گفت: مقام ایران در تعداد مقالات در حوزه کیفیت که بیشترین استناد به آن‌ها می‌شود، در سال 2015 در جهان اول شد. وی با اشاره به اینکه ایران شاخص‌ های نوآوری جهانی وضعیت خوبی نداشتیم، اظهار کرد: هرچند در این حوزه رتبه خوبی نداشتیم اما بهبودی حاصل شده به طوری که در سال 2012 رتبه 104، 2013 رتبه 113، 2014 رتبه 120، 2015 رتبه 106 و در نهایت در سال 2016؛ توانستیم رتبه 86 را به دست آوریم و 29 رتبه ارتقا یابیم. معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران در سال 2015 در بخش  تحصیلات عالیه رتبه چهارم جهان را کسب کرد، افزود: در تعداد فارغ‎التحصیلان مهندسی رتبه ایران در جهان در مقام اول و دوم در نوسان بوده است. وی با بیان اینکه ایران در حوزه اقتصادی رتبه یکصد و سی را دارد تصریح کرد: مهمترین چالش ما نداشتن آمارهای درست و کافی است. معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدواریم نقش فناوری و پژوهش در جی دی پی به حدی برسد که قابل قبول باشد، گفت: سه درصد نقش فناوری در جی دی پی، طبق برنامه محقق نشده است، به طوری که در حال حاضر این سهم زیر نیم درصد است که به دنبال رساندن سهم آن به یک درصد در سال 95 هستیم. وی با تاکید بر اینکه در گذشته با خلأهایی چون ارتباط دانشگاه با صنعت، تحقق نظام جدید آموزش عالی به طوری که دانشگاه به سمت کارآفرینی، نقش‌آفرین در اقتصاد، مبتنی بر خلاقیت و نوآوری باشد، مواجه بودیم اظهار کرد: برای دانشگاه‌ها در حوزه‌های علوم انسانی نقش در فناوری و پژوهش قائل شویم. احمدی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سه سال گذشته تلاش ما بر آن بوده که به ارتقای کیفیت، مأموریت گرا کردن آموزش عالی و پژوهش و ایجاد ساختار متعادل متناسب با استانداردهای بین‌المللی در آموزش عالی بوده، افزود: یکی از مشکلات حوزه ما، نقص در هرم آموزش عالی است به طوری که پایه‌های هرم صحیح آموزش عالی، تکنسین‌ها و افراد صاحب حرفه بوده که پس از آن لیسانس و فوق لیسانس بوده و در نتیجه به دکترا می‌رسد. وی با بیان اینکه دومین المپیاد طرح‌های کسب و کارهای دانشجویی در ابتدای سال جاری برگزار شد، تصریح کرد: برای ایجاد فضای نشاط و خلافیت در دانشگاه‌ها، تکلیف کردیم به پارک‌های علم و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها «ایده شو» را برگزار کنند تا افراد دارای صاحب ایده، نوآوری، فکرهای قابل تجاری شدن و مرتبط به کسب و کار را عرضه کنند و در نهایت به پارک و مراکز رشد هدایت شوند. احمدی با اشاره به اینکه ارتباط صندوق‌های سرمایه‎گذاری با شرکت‌های دانش‎بنیان را برقرار کردیم، ادامه داد: در این بین عقد قراردادهایی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز متقاضی ایده منعقد شده است. معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بازنگری و اصلاح نظام آموزشی کشور در راستای ارزش‎آفرینی و کارآفرینی، طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات کلان بنگاه‌های اقتصادی کشور، طراحی و پیاده‎سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت‌گرا کردن فعالیت‌ها، تبدیل پنج دانشگاه کشور به تراز بین المللی را چهار مأموریت وزارت علوم اعلام کرد. این مسؤول در پایان تبیین کرد: در حال شناسایی دانشگاه‌هایی که ظرفیت رسیدن به سطح بین‌المللی را دارند هستیم تا این دستاوردها محقق شود.